Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.

Vem av ponnyerna var det du red idag?
Det var O. Får bara rida han nu som jag tycker är dumt men jag vet varför dom har bestämt så också. Men tycker ändå det är lite dumma andledningar. Men menar såklart inte att det är sämre att jag får rida O än ifall jag fick rida C!

Det var O. Får bara rida han nu som jag tycker är dumt men jag vet varför dom har bestämt så också. Men tycker ändå det är lite dumma andledningar. Men menar såklart inte att det är sämre att jag får rida O än ifall jag fick rida C!
Hur är han att rida? Har fått för mig att han är ganska pigg?
Snart får du säkert rida C igen också!

Egentligen är dethär en helt onödig fråga för jag vet ju inte ifall nån svarar och om den är ärlig då. Men skulle vara jätte snällt ifall ni inte svarar nåt bara för att vara snälla utan svara helst bara om ni säger som ni verkligen påriktigt tror!
Men ja det som jag vill fråga så alla som skriver att jag kommer klara det och jag kommer må bra igen och är på rätt väg och allt sånt. Tror ni det påriktigt eller skriver ni sånt bara för att typ peppa? Eller tror ni helt ärligt att jag kommer kunna må bra och inte ha alla jobbiga tankar helatiden och att jag kan bli liksom normal som alla andra?
Jag tror verkligen att du kommer bli frisk och få må bra! Om jag inte är väldigt säker på något så skriver jag inte det. ❤️

Hur är han att rida? Har fått för mig att han är ganska pigg?
Snart får du säkert rida C igen också!
Ja han är pigg men jätte snäll :heart Det är bara i hoppningen som han kan bli stark men annars skulle han aldrig göra nåt dumt eller inte lyssna och han är inte minsta lilla tittig för nånting :heart
Och med C så jag vet inte om jag kommer få rida henne snart eller om det kommer ta jätte lång tid. Det är flera andledningar men både att hon har ju inte ridits på jätte länge sen hon blev halt så hon kan bli jätte busig. Och att hon är mycket mindre så jag är lite rädd att hon ska tycka att jag är tung. Och då om jag får rida henne nu så är det stor risk att monstret typ blir starkare igen då och att det blir mycket mer såna tankar. Så jag måste liksom ha mer att jag kan stå mot monstret innan jag får rida C som jag fattade. Men blir ju tyngre helatiden också så om jag får rida henne nån gång så kanske jag ändå är för tung.
Men O är mycket större så är inte samma såna tankar med han.

Egentligen är dethär en helt onödig fråga för jag vet ju inte ifall nån svarar och om den är ärlig då. Men skulle vara jätte snällt ifall ni inte svarar nåt bara för att vara snälla utan svara helst bara om ni säger som ni verkligen påriktigt tror!
Men ja det som jag vill fråga så alla som skriver att jag kommer klara det och jag kommer må bra igen och är på rätt väg och allt sånt. Tror ni det påriktigt eller skriver ni sånt bara för att typ peppa? Eller tror ni helt ärligt att jag kommer kunna må bra och inte ha alla jobbiga tankar helatiden och att jag kan bli liksom normal som alla andra?
Jag tror verkligen att du kommer bli frisk så småningom :heart

Idag så hade allt gått okej med maten helatiden tills kvällsfikat. Och då gick det skit dåligt och har massa jätte jobbiga tankar igen nu. Och såklart så kunde jag inte klara en hel dag med maten för det är tydligen helt omöjligt för mig. Och nu kanske nån tycker jag har höga krav på migsjälv men jag tycker inte det är sååå höga krav att äta som jag ska en enda dag.
Så är på skit dåligt humör och typ jätte arg fast har ingen riktig andledning egentligen.
Och sen också en sak som ni kanske tycker är jätte dumt och ingen som bryr sig eller säkert ingen som har tänkt på det men vill ändå säga förlåt för jag har ljugit. Kommer inte ihåg när det var men nån skrev nåt iallafall att endel som har anorexi har vart med om nåt jobbigt typ nåt trauma sak så skrev jag att jag inte hade nån andledning för allt är bra typ och har aldrig vart med om nåt sånt. Och typ igår eller förrgår så skrev jag att anorexin inte har nånting att göra med det som hände med den mannen. Men det är nog ganska mycket ljug. Så förlåt att jag har ljugit men vill bara förklara att det inte är att jag VILL ljuga men om jag bara vill vara normal så ibland är det lättare att ljuga då. Fast är ju ändå fel att ljuga även fast det känns bäst då. Så ja vill bara förklara det och säga förlåt för det.
Du har inte ljugit ❤️ , när du skrev det så var det sant för dig. Nu har du fått lite tid att tänka och din berättelse har förändrats, inget konstigt med det. Det handlar inte om lögn utan att förtränga saker, att själv inte förstå om rädslor och jobbiga monster.

Angående maten. Så har du varit fantastiskt duktig idag 👏 gotta dig i det, det är monstret som vill att du ska slå på dig själv. En del psykologer kallar det den inre kritikern, det är en jobbig typ att ha att göra med.

Vet inte ifall du har sett det jag skrev sen men har iallafall ridit och det verkar som jag inte har nåt rid intresse kvar.

Jag skulle inte dra så stora växlar på att du inte blev jätteglad över att få rida i dag. Ofta om man ser väldigt mycket fram emot något, så känns det lite som ett antiklimax när det väl händer, att det inte var SÅ fantastiskt som man trott det skulle bli.... Och särskilt nu som du inte fick rida C som jag gissar du helst skulle vilja? Kan det tänkas att du har lite dåligt samvete mot C för att du red O istället? Minns du skrivit tidigare att du brukade välja C först iom att du haft henne längre och känner henne bättre.

Och ja, jag tror helt påriktigt att du kommer bli frisk. Kanske inte helt helt frisk innan du fyller 15, men mycket bättre än i dag - jag gissar att du kommer kunna ha ett riktigt födelsessälskap med dina kompisar om du vil. :heart

(
Jag skulle inte dra så stora växlar på att du inte blev jätteglad över att få rida i dag. Ofta om man ser väldigt mycket fram emot något, så känns det lite som ett antiklimax när det väl händer, att det inte var SÅ fantastiskt som man trott det skulle bli.... Och särskilt nu som du inte fick rida C som jag gissar du helst skulle vilja? Kan det tänkas att du har lite dåligt samvete mot C för att du red O istället? Minns du skrivit tidigare att du brukade välja C först iom att du haft henne längre och känner henne bättre.

Och ja, jag tror helt påriktigt att du kommer bli frisk. Kanske inte helt helt frisk innan du fyller 15, men mycket bättre än i dag - jag gissar att du kommer kunna ha ett riktigt födelsessälskap med dina kompisar om du vil. :heart
Födelsesdagskalas, heter det på svenska, givetvis.... sorry! Trött... 😅

Jag tror också att du kommer att bli bra. Ett steg i taget. Vi som läser och skriver här förstår att det inte är lätt och att det kommer gropar du ramlar i och klättrar upp ur, ibland med lite hjälp, vilket är bra. Jag tycker du är så modig. Och du är fantastisk på att uttrycka dig i skrift o bild.

Ja jag vet men hade jag klarat det också så hade jag klarat hela dgen och nu istället så kändes det som det förstörde hela dagen att jag misslyckades med kvällsfikat.

Tänk inte så. Det är onödigt och hårt och helt kontraproduktivt. Ja, kvällsfikat gick inte så bra som resten. Men att resten gick bra är svinbra. Jättebra. De andra måltiderna blir inte sämre bara för att kvällsfikat inte gick som du planerat. Så tänker jag när saker inte blev precis som jag tänkte mig. Att det är som är bra är ju faktiskt bra.

Jag vill bara skriva en sak. Som kanske låter dumt eller otacksamt eller nåt men menar INTE så. Och jag fattar att alla ni som skriver här inte menar nåt dumt och ni vill bara hjälpa och ge tips och sånt som kanske har hjälpt för er. Så menar INTE att klaga eller att NÅN har skrivit nåt taskigt eller fel eller nåt sånt! Men vill ändå skriva en sak men känns jätte dumt.
Men ja ni får jätte gärna försöka tänka att jag INTE ALLS menar det på nåt dumt sätt. Men vissa saker som vissa har skrivit känns som jag gör fel eller gör saker jag inte borde. Och jag blir jätte lätt som att nånting är typ förbjudet om det kanske kan vara dåligt eller att nån har som kritik mot det eller nåt.
Jag vill inte peka ut nån för somsagt tror inte att nån har menat nåt dåligt men tillexempel så känns det som jag inte får rita eller pyssla med pärlor eller sånt för det kanske gör så jag får mer dåliga tankar. Och att jag inte får tänka på eller prata eller skriva om det som hände i våras. Så om jag gör det blir det typ som att jag får skylla mig själv om jag mår sämre för borde inte tänka på det.
Somsagt jag menar inte det här som att klaga på nån eller nåt sånt utan vill bara skriva det och få ut det. Så jag hoppas ingen blir arg eller ledsen och tar det som att jag klagar för så är det inte :heart Men vill bara berätta det för det är jobbigt liksom.

Jag tror på riktigt att du kommer bli bra. Som flera andra skrivit så kommer det kanske ta lite tid, men utifrån hur vi känner dig här, hur du är som person och vilka förutsättningar du har, så är jag säker på att du är starkare än monstret.

Jag vill bara skriva en sak. Som kanske låter dumt eller otacksamt eller nåt men menar INTE så. Och jag fattar att alla ni som skriver här inte menar nåt dumt och ni vill bara hjälpa och ge tips och sånt som kanske har hjälpt för er. Så menar INTE att klaga eller att NÅN har skrivit nåt taskigt eller fel eller nåt sånt! Men vill ändå skriva en sak men känns jätte dumt.
Men ja ni får jätte gärna försöka tänka att jag INTE ALLS menar det på nåt dumt sätt. Men vissa saker som vissa har skrivit känns som jag gör fel eller gör saker jag inte borde. Och jag blir jätte lätt som att nånting är typ förbjudet om det kanske kan vara dåligt eller att nån har som kritik mot det eller nåt.
Jag vill inte peka ut nån för somsagt tror inte att nån har menat nåt dåligt men tillexempel så känns det som jag inte får rita eller pyssla med pärlor eller sånt för det kanske gör så jag får mer dåliga tankar. Och att jag inte får tänka på eller prata eller skriva om det som hände i våras. Så om jag gör det blir det typ som att jag får skylla mig själv om jag mår sämre för borde inte tänka på det.
Somsagt jag menar inte det här som att klaga på nån eller nåt sånt utan vill bara skriva det och få ut det. Så jag hoppas ingen blir arg eller ledsen och tar det som att jag klagar för så är det inte :heart Men vill bara berätta det för det är jobbigt liksom.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt, men jag chansar 🙂 Du får tänka och känna precis vad du vill - det är det första. Vi kan inte bestämma det, du bestämmer.

Jag tror att en del vill försöka hjälpa genom att peka på positiva saker, för att du ska få syn på det som faktiskt ÄR positivt. För att du ska få vila i positiva känslor. För att det inte ska bli för jobbigt för dig.

Det är vad jag tror att det handlar om. Men jag kanske inte fattat rätt vad du menar?

Jag är inte säker på att jag förstår riktigt, men jag chansar 🙂 Du får tänka och känna precis vad du vill - det är det första. Vi kan inte bestämma det, du bestämmer.

Jag tror att en del vill försöka hjälpa genom att peka på positiva saker, för att du ska få syn på det som faktiskt ÄR positivt. För att du ska få vila i positiva känslor. För att det inte ska bli för jobbigt för dig.

Det är vad jag tror att det handlar om. Men jag kanske inte fattat rätt vad du menar?
Ja jag fattar att alla säkert menar bara snällt och sånt som kan hjälpa. Och just domhär två sakerna är bara exempel så menar inte nåt dåligt om dom som skrev det!
Men som en skrev att man har mera neggativa tankar om man tittar neråt så typ pyssla är inte kanske så bra då för man kan tänka mer neggativt och på jobbiga saker. Då blir det för mig som att det är dåligt att typ rita och göra saker med pärlor för då gör jag själv så jag får mer neggativa tankar och sånt. Så nu är det typ som att jag inte får göra sånt för att jag inte vill ta den risken eller hur jag ska förklara. Alltså inte att nån annan har sagt det utan det känns så för mig.
Och en annan skrev typ att man kanske inte ska skriva om övergrepp och såna saker utan ha mera fokus på possitiva saker. Och igen så fattar jag att det säkert inte var menat dumt eller så men i min hjärna liksom så blir det att jag har gjort fel för att jag har skrivit om det och att det är i huvudet helatiden. Men det är ju inte att jag VILL tänka på det helatiden utan det är så ändå även fast jag försöker inte tänka på det. Men då blev det också att det känns ännu mera dumt och att jag skäms ännu mer för att jag har skrivit om det och tänker på det för igen så känns det då som att jag själv gör så jag mår dåligt av det och typ får skylla mig själv som gör massa fel. Och somsagt menar INTE att nån annan har sagt så eller menade så utan vill bara försöka förklara hur det känns för mig liksom.

Ja jag fattar att alla säkert menar bara snällt och sånt som kan hjälpa. Och just domhär två sakerna är bara exempel så menar inte nåt dåligt om dom som skrev det!
Men som en skrev att man har mera neggativa tankar om man tittar neråt så typ pyssla är inte kanske så bra då för man kan tänka mer neggativt och på jobbiga saker. Då blir det för mig som att det är dåligt att typ rita och göra saker med pärlor för då gör jag själv så jag får mer neggativa tankar och sånt. Så nu är det typ som att jag inte får göra sånt för att jag inte vill ta den risken eller hur jag ska förklara. Alltså inte att nån annan har sagt det utan det känns så för mig.
Och en annan skrev typ att man kanske inte ska skriva om övergrepp och såna saker utan ha mera fokus på possitiva saker. Och igen så fattar jag att det säkert inte var menat dumt eller så men i min hjärna liksom så blir det att jag har gjort fel för att jag har skrivit om det och att det är i huvudet helatiden. Men det är ju inte att jag VILL tänka på det helatiden utan det är så ändå även fast jag försöker inte tänka på det. Men då blev det också att det känns ännu mera dumt och att jag skäms ännu mer för att jag har skrivit om det och tänker på det för igen så känns det då som att jag själv gör så jag mår dåligt av det och typ får skylla mig själv som gör massa fel. Och somsagt menar INTE att nån annan har sagt så eller menade så utan vill bara försöka förklara hur det känns för mig liksom.
Så bra att du förklarar hur du menar! Vi förstår nog inte alltid vilka konsekvenser det vi skriver kan få, så det är guld 🏅värt att beskriver hur det påverkar dig.

Precis som du skriver så vill alla här försöka hjälpa till, men det kan ju få motsatt effekt ibland. Det är bra att du förklarar för oss hur det blir för dig. Då kan vi försöka att tänka på det ❤️

Wow för dig som säger till när du känner att det var något som inte blev bra.

Som jag känner dig från när du började skriva så hade du nog inte gjort det då? Det är sådant som gör att jag också tror på riktigt att du kommer bli frisk. Och dessutom vara en klok och stark människa när du kommit ur detta.
Förstår om det inte syns lika tydligt för dig som är mitt uppe i allt. Men jag som bara står bredvid och läser ser att du utvecklas genom att följa hur du resonerar och hur du reagerar på olika saker.

Det var jag som skrev att vi inte ska skriva så mycket om övergrepp, men det var avsett för oss andra vuxna här. DU @EmmaFilippa får skriva vad som helst!

Jag tyckte att det blev lite för mycket tolkningar från andra medlemmar om hur det kan kännas, hur nån rör andra vid övergrepp och så vidare. Och det tycker jag att vi som inte jobbar med dig ska lämna till din vårdpersonal.

Men absolut får du skriva vad du har på hjärtat, det var inte meningen att försöka begränsa dig på något sätt.

Ska tillägga att min avsikt var att jag inte tror att det är bra för dig att vi hela tiden pratar om hemska saker, att du inte kommer undan dina tankar överhuvudtaget.

Jag förstår att du tänker mycket på svåra saker, och det är som sagt helt okej att du skriver här.

Men det är också bra att försöka lära sig att inte hela tiden tänka på det som är jobbigt, utan lära sig metoder för att ta en paus från det svåra. Om det så är pyssel, podd, prat om hästar eller vad som helst.

Jag kanske är lite korkad nu men menar du som att jag skulle behöva gråta just när jag är med ponnysarna? Varför skulle det vara så isåfall?
Alltså kan inte säga nej för är inte säker att jag fattar hur du menar men har iallafall inte tänkt på det.
Jag ska försöka förklara men det kanske blir lite rörigt 🙈

Jag har upplevt att när jag är med djur så kommer känslor fram som jag medvetet eller omedvetet har tryckt ner. Vi trycker ju gärna undan känslor för att de är jobbiga och /eller för att vi inte vill visa den för andra. Men djur har förmågan att dra upp de där känslorna till ytan. Jag tror det är för att vi vet att de inte dömer oss och för att deras kärlek till oss är villkorslös.

Jag har många gånger gråtit/ känt mig arg/ sprudlat av glädje och lycka när jag ridit eller pysslat med djur. Utan att jag medvetet känt så tidigare under dagen.

Om du kände att du ville gråta när du skrittade så tänker jag att du kanske behövde gråta där och då och genom att förtränga den känslan så kanske det blev att du tryckte undan alla andra känslor också?

Som sagt, jag vet om ursäkt om det här inlägget blev rörigt och svårläst.

Sedan vill jag bara stämma in med vad de andra redan sagt. Du har kommit oerhört långt sedan du först började skriva här och vi står alla på din sida i det här ♥️

Wow för dig som säger till när du känner att det var något som inte blev bra.

Som jag känner dig från när du började skriva så hade du nog inte gjort det då? Det är sådant som gör att jag också tror på riktigt att du kommer bli frisk. Och dessutom vara en klok och stark människa när du kommit ur detta.
Förstår om det inte syns lika tydligt för dig som är mitt uppe i allt. Men jag som bara står bredvid och läser ser att du utvecklas genom att följa hur du resonerar och hur du reagerar på olika saker.
Nej det hade jag nog inte. Så ja en sak iallafall som jag kan hålla med att jag har utvecklats lite är att jag kan förklara känslor bättre nu. Inte alltid såklart men iallafall ibland så kan jag det och förr så var det bara helt tomt om jag försökte.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25