Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.

Jag håller med @Lovisaleonora om att du inte behöver värdera ridningen ännu. Du vet att du brukar må bra av att vara med hästarna och rida, så ge det en chans och se hur det känns!

Jag vet att du inte riktigt tror på oss men sen du började skriva har du kommit så himla långt. Vi är många som är imponerade över hur du tänker, reflekterar och jobbar med dig själv!

Ja det var typ så jag blev då. Det kändes typ som att jag blev helt is kall och inte kunde säga nånting eller röra mig. Men liksom det var ju inte att jag var rädd att dö liksom så var inte som ett överlevnads sätt.
Men nu om det blir sådär jätte jobbigt när nån rör mig eller som när det har blivit så tillexempel pappa höll fast mig för jag tänkte göra nåt jätte dumt och så fick jag jätte mycket panik då har jag ju inga problem att skrika och slåss och allt möjligt sånt som jag INTE borde göra mot pappa eller personalen men kunde inte det när jag borde ha gjort det liksom.
När vi blir sådär rädda, hotade och stressade så finns det inte tid att tänka; då tar hjärnan snabba beslut. Det är överlevnadsinstinkter; automatiska reaktioner på samma sätt som om människor skulle bli attackerade av ett rovdjur på savannen en gång i tiden. Hjärnan gör en snabb bedömning av situationen och väljer snabbt bästa reaktion; att springa därifrån, att slåss, att frysa eller att anpassa sig. Det går automatiskt.

Och grattis till att du får rida, så underbart att få sitta på hästryggen igen! Heja dig! :heart

Vänta med att värdera ridningen toll efter att du ridit. Tänker att det kanske var lite oväntat för dig att det beskedet kom nu.

och: bra jobbat med maten! 👍
Ja jag ska ändå rida idag även fast jag inte vill så jätte mycket. Eller det är iallafall planen men OM det ändå känns för jobbigt så är det också okej om jag inte vill då. Men ja planen är att jag ska iallafall. Så vi ska åka till stallet nu efter jag vilat klart efter lunchen.

Jag gissar på att du känner dig mer trygg med pappa och vårdpersonalen så det gör att du har lättare att kunna agera på när du känner panikrädslan.
Ja men då borde jag väl inte ens bli så med dom för somsagt så känner jag mig ju mycket mera trygg med dom. Så borde väl inte få sån panik känsla och äckel känsla alls då.

Jag håller med @Lovisaleonora om att du inte behöver värdera ridningen ännu. Du vet att du brukar må bra av att vara med hästarna och rida, så ge det en chans och se hur det känns!

Jag vet att du inte riktigt tror på oss men sen du började skriva har du kommit så himla långt. Vi är många som är imponerade över hur du tänker, reflekterar och jobbar med dig själv!
Ja jag ska ge det en chans ändå fast det inte känns så possitivt nu. Men ska ändå!
Och tack :heart Du har rätt med att jag inte tror på det riktigt för jag märker inte att jag har kommit långt alls. Och fattar inte vad jag har gjort som nån skulle kunna tycka är så bra men tack ändå :heart

Först vill jag bara säga att jag brukar läsa dina inlägg och hejjar på dig :heart även om jag kanske inte skrivit så mycket.

Sen vill jag bara säga att jag inte heller alltid är så sugen på att rida, men att det brukar kännas mycket roligare när jag väl hoppat upp! Det kanske blir så för dig också? :heart
Tänkte precis skriva samma sak. Du kanske blir mer påmind om hur mycket du saknar/saknat ridningen när du väl sitter på hästryggen igen @EmmaFilippa :heart.

När vi blir sådär rädda, hotade och stressade så finns det inte tid att tänka; då tar hjärnan snabba beslut. Det är överlevnadsinstinkter; automatiska reaktioner på samma sätt som om människor skulle bli attackerade av ett rovdjur på savannen en gång i tiden. Hjärnan gör en snabb bedömning av situationen och väljer snabbt bästa reaktion; att springa därifrån, att slåss, att frysa eller att anpassa sig. Det går automatiskt.

Och grattis till att du får rida, så underbart att få sitta på hästryggen igen! Heja dig! :heart
Då tycker jag att min hjärna är ganska dålig på att välja rätt sak isåfall för tycker den ofta väljer helt fel sak.
Och tack :heart

@EmmaFilippa Vad kul att du ska få rida!
Jag brukar inte heller vara så sugen när jag ska rida, men efteråt så känns det alltid bättre 😄 Tror man är lite seg innan bara 🤷‍♀️

Du har verkligen kämpat så himla bra, är imponerad av dig! Ett steg i taget och du är verkligen på rätt väg 🤩

Då tycker jag att min hjärna är ganska dålig på att välja rätt sak isåfall för tycker den ofta väljer helt fel sak.
Så funkar allas hjärnor. Vi är fortfarande på Grottfolksstadiet när vi blir stressade och hotade.

Podden Över min döda kropp har några bra avsnitt om hur amygdala (reptilhjärnan) funkar om du orkar höra på podd.
Är avsnitt 26, 27 och 111.

Senast ändrad:
Nu har jag haft läkar samtal och det här kommer låta sååå dumt! Men jag ska försöka förklara mer men hon sa iallafall att jag kan få rida lite nu. Fast bara lite i skritt och att mamma eller pappa måste gå med och sånt men ändå att när jag har permison och åker till stallet så kan jag få skritta typ 20 minuter om jag vill.
Och ja som ni kanske vet så har jag ju längtat jätte mycket till att få rida. Men nu när jag fick okej till att jag får det så är jag ändå inte glad alls. Liksom som jag har tänkt så trodde jag att jag skulle bli jätte glad att jag äntligen ska få rida men det känns inte som jag bryr mig minsta lilla och att jag likagärna kan låta bli. Så är ganska liksom besviken eller hur man ska säga för det. Och känns som varför ska jag ens få ha ponnysarna då om jag inte ens blir glad nu när jag kan få rida lite? För tydligen så upp skattar jag ju inte dom så mycket då.
Och iallafall frukosten och mellis idag har gått okej. Eller har haft ganska mycket ångest och så men har iallafall ätit upp allt. Så skulle nog få ha permison till stallet idag och rida men nu när jag äntligen ska få så typ vill jag inte. Men får se hur det blir men så det känns nu iallafall.
Kan det vara så att du inte vågar bli glad för att du är rädd att det inte ska bli så roligt som du hoppas, eller för att du inte ska bli besviken om det inte fungerar av någon anledning? Om man är rädd att man ska bli besviken eller något man längtar efter inte ska bli av så kan man skydda sig genom att inte bli glad eller se fram mot det som man längtar efter.

I en stressad, hotfull situation är det den enklare delen av hjärnan som jobbar. Den är inte så avancerad, men riktigt snabb - vilket då kan vara det viktigaste, det blir instinktiva reaktioner. Vi har även en mer avancerad del av hjärnan; den som kan fundera, reflektera och fatta mer genomtänkta beslut.

Ha en härlig ridtur.

Ja jag ska ändå rida idag även fast jag inte vill så jätte mycket. Eller det är iallafall planen men OM det ändå känns för jobbigt så är det också okej om jag inte vill då. Men ja planen är att jag ska iallafall. Så vi ska åka till stallet nu efter jag vilat klart efter lunchen.
Tycker det låter som en utmärkt plan. Känns det ok så sitter du upp, känns det inte ok så klappar du bara lite på ponnyerna.

Hoppas du får en trevlig tur till stallet!

Nu har jag varit i stallet och ridit. Och det känns ju jätte dumt men jag är typ inte glad. Alltså innan när jag har längtat till jag skulle få rida så har jag tänkt att jag kommer vara jätte glad och att det skulle ge sååå mycket måbra känsla liksom och att det skulle vara att jag ÄNTLIGEN fick göra det som jag inte har fått sen i somras.
Men det blev inte så alls utan bara typ jaha nu rider jag. Helt tomt på känslor liksom. Så justnu är jag mest som besviken och ledsen för det för jag kanske har lurat migsjälv att jag vill fortsätta rida fast det när jag inte ville kanske är sanningen egentligen.
Alltså jag vet inte om det är så men känner mera att jag måste hålla inne gråt än att jag är jätte glad. Och monstret kommer med tankar också som jag VET att jag inte ska lyssna på men ändå jobbigt att dom är där.

Nu är det här bara neggativt men jag såg att det är bestämt var kvalen till Sverige ponnyn ska gå. Och som kanske vissa vet så har det typ varit en av mina drömmar. Iallafall så var det några tävlingar typ vid höstlovet och jag tror chansen att jag får rida så mycket och tävla då är nog pytte liten. Sen är det typ en tävling i januari. Men känns ju som väldigt liten chans att jag kommer kunna bli så frisk så jag får rida och träna jätte mycket och bli så bra tills i januari liksom och nu var det inte ens kul eller skönt att jag fick rida lite idag. Så känns som den drömmen nog är borta för mig.

När man är stressad så får man lätt tunnelseende och blir helt inriktad på försvar. Det tar tid att "programmera" om hjärnan att välja bättre och stressa mindre.

Nu har jag varit i stallet och ridit. Och det känns ju jätte dumt men jag är typ inte glad. Alltså innan när jag har längtat till jag skulle få rida så har jag tänkt att jag kommer vara jätte glad och att det skulle ge sååå mycket måbra känsla liksom och att det skulle vara att jag ÄNTLIGEN fick göra det som jag inte har fått sen i somras.
Men det blev inte så alls utan bara typ jaha nu rider jag. Helt tomt på känslor liksom. Så justnu är jag mest som besviken och ledsen för det för jag kanske har lurat migsjälv att jag vill fortsätta rida fast det när jag inte ville kanske är sanningen egentligen.
Alltså jag vet inte om det är så men känner mera att jag måste hålla inne gråt än att jag är jätte glad. Och monstret kommer med tankar också som jag VET att jag inte ska lyssna på men ändå jobbigt att dom är där.
Det är helt okej att gråta också. ♥️ Kan det vara så att du behöver gråta när du är med hästarna och anstränger dig så mycket för att undvika det att du istället stänger av alla känslor?

Ibland gör jag saker som jag kanske inte riktigt brinner för just då, för att kolla av om det är min känsla som svalnat eller det är en kass dagsform. I nästan alla fall jag masar mig till grejen lite halvt motvilligt (trots att jag normalt hade sprungit på lätta fötter) är det egentligen roligt. Kanske inte så roligt som jag tidigare hade, men avkopplande, njutningsfullt eller i alla fall något som ger energi eller någon form av känsla.

Ibland behöver jag helt enkelt stämma av med mig själv, särskilt om jag haft det så krisigt som du har haft en tid tillbaka.

Ja det var typ så jag blev då. Det kändes typ som att jag blev helt is kall och inte kunde säga nånting eller röra mig. Men liksom det var ju inte att jag var rädd att dö liksom så var inte som ett överlevnads sätt.
Men nu om det blir sådär jätte jobbigt när nån rör mig eller som när det har blivit så tillexempel pappa höll fast mig för jag tänkte göra nåt jätte dumt och så fick jag jätte mycket panik då har jag ju inga problem att skrika och slåss och allt möjligt sånt som jag INTE borde göra mot pappa eller personalen men kunde inte det när jag borde ha gjort det liksom.
Jag har en himla respekt för det där med frysreaktion efter att ha känt hur jag var på väg in i det läget på en självförsvarslektion när jag blev fasthållen. Och då var det ändå i en situation där jag annars kände mig jättetrygg, litade på han som höll fast och på instruktörerna. Det var en riktig tankeställare!

Det är helt okej att gråta också. ♥️ Kan det vara så att du behöver gråta när du är med hästarna och anstränger dig så mycket för att undvika det att du istället stänger av alla känslor?
Jag kanske är lite korkad nu men menar du som att jag skulle behöva gråta just när jag är med ponnysarna? Varför skulle det vara så isåfall?
Alltså kan inte säga nej för är inte säker att jag fattar hur du menar men har iallafall inte tänkt på det.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 012
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama