Bara ett barn?

Sv: Bara ett barn?

vi ska åka tåg/bil i tre timmar med småbarn HUR ska det gå...
Hmmm, jag känner igen den frågeställningen från diverse hundforum. ;)

Min familj har bilat och åkt tåg - ett resesätt vardera per år - 200 mil t.o.r. sedan jag var riktigt liten, samt oftast en bilresa om 80 mil t.o.r. per år på det, det har aldrig varit några problem att tala om, mer än att jag minns att vi rastade ganska ofta och att jag var bra på att bli åksjuk. ;) Detta trots att min mor är mkt. duktig på att se problem i precis allting och inte alls gillar att jag och mannen bilar över Hallandsåsen ganska ofta.

Vissa saker ska man liksom inte komplicera mer än vad som behövs. ;)

Att barn ska "åtgärda" i samma utsträckning som de som de "orsakar" är ju mycket begärt, lite beroende på ålder åxå. Och hur de bryr sig är en fostringsfråga till största delen. Lite är det ju som man bäddar får man ligga!

Varför skulleni inte kunna ta en långpromenad med hundarna om ni har barn!? Och prata med varandra kan man ju göra vid fler tillfällen och även om barnen är med.

Jag har två barn, 17 och 12 år, hästar samt ett jordbruk med 75 mjölkkor och c:a 225 djur totalt. Och tro mig, det fungerar! Men man måste ha en lite avslappad inställning, inte så höga förväntningar och krav samt att inse att barn går att ha med. Man behöver inte särskilja allt från varandra och känner man att det är viktigt och att man offrar något så tycker jag att man, som jag tidigare skrivit, ska överväga att låta bli. För om det känns som att man berövas något när man skaffar barn så är man ju helt fel ute.

Kicki :laugh:

Jag tycker inte alls det är mycket begärt, så fort de kan hantera en dammsugare finns det väl ingen anledning att de inte skall dammsuga sitt eget rum, minst. Diskmaskinen är oxå en väldigt enkel uppfinning, så man behöver inte vara vuxen för att klara av den. Och kan de bära glaset till borde kan de bära det till diskmaskinen.

Om du sett terrängen är skulle du oxå inse att en barnvagn är omöjlig att gå med här. Och ha någon slags bäranordning skulle väl funka (om sambon bär:D), fram till ungen inte vill sitta i den längre vilket går rätt fort.

Sen tycker jag inte alls att man ska ha med sig barn överallt. På MyDog (svenska mässan) är de t ex jäkligt irriterande med alla som knör sig fram med barnvagnar, eller i trånga affärer mitt i julhandeln:devil:

Men jag förstår vad du menar och känns skönt att du säger att man kan överväga att låta bli!

På MyDog (svenska mässan) är de t ex jäkligt irriterande med alla som knör sig fram med barnvagnar, eller i trånga affärer mitt i julhandeln

Du jag kan tala om för dig att jag varken tänker missa MY DOG eller strunta i att handla julklappar eller vistas på stan i juletider bara för att du tycker det är irriterande.

Är det så irriterande kan ju du stanna hemma från MY DOG och handla dina julklappar i november :)

Om du sett terrängen är skulle du oxå inse att en barnvagn är omöjlig att gå med här. Och ha någon slags bäranordning skulle väl funka (om sambon bär:D), fram till ungen inte vill sitta i den längre vilket går rätt fort.

Sen tycker jag inte alls att man ska ha med sig barn överallt. På MyDog (svenska mässan) är de t ex jäkligt irriterande med alla som knör sig fram med barnvagnar, eller i trånga affärer mitt i julhandeln:devil:

Men jag förstår vad du menar och känns skönt att du säger att man kan överväga att låta bli!

Bärsele eller bärsjal är smidigt och det är inte direkt så att alla ungar vägrar att bli burna bara för att de lärt sig krypa eller gå. Mina föräldrar brukade ta med mig ut på fjällvandring när jag var liten (och kunde tulta på själv) och det gick hur bra som helst att ha mig i bärkorg på ryggen.

Försök att inte fokusera på hindren utan på möjligheterna.;)

Eller så kan man ju visa hänsyn till andra människor och inte ta med barnvagnen dit man vet att det blir mycket trängsel, utan måste man tvunget ha med sig bebisen dit så kan man ju ha henne/honom i bärsele.

Och om barnet inte tycker om bärsele, eller om man inte orkar bära sitt barn i flera timmar ?

Jag känner inte alls för att isolera mig helt från julen och hundutställningar för att jag blir mamma, kommer dock definitivt visa hänsyn i den mån det går.

Men jag har väl lika stor rätt som alla andra att vistas på stan i juletider ?

Jag tycker inte alls det är mycket begärt, så fort de kan hantera en dammsugare finns det väl ingen anledning att de inte skall dammsuga sitt eget rum, minst. Diskmaskinen är oxå en väldigt enkel uppfinning, så man behöver inte vara vuxen för att klara av den. Och kan de bära glaset till borde kan de bära det till diskmaskinen.

Nu skrev jag "lite beroende på ålder åxå", du kanske missade det!?. Att städa sitt rum efter ålder/förmåga är självklart samt plocka undan disk och sina kläder. Men det blir ju mer "stök" än så om man bor flera i en familj och att i princip anse att det rakt av ska delas mellan alla i familjen funkar inte. Och kan man inte leva med det utan vill ha det som när två vuxna bor på en yta så säger jag som jag tidigare sagt, man bör ta sig en funderare om man verkligen ska skaffa barn! Barnen kan ju inte när de är små tvätta kläder bara för att de kan klä på sig t.ex.

Men man behöver ju inte gå rakt ut i skogen bland stock och sten, det finns ju sand/skogsvägar hoppas jag!? Har haft barnvagnen med ut i skogen utan problem, när yngsta barnet föddes så drog jag ju barnvagnen medan dottern, fem år, red. Bärsele på ryggen funkar ju ett bra tag och sedan har ju barn ben åxå, och man får anpassa promenaderna.

Anledningen att du inte tycker så är ju för att du tycker att det är besvärligt och besvärande! Och har man inte större tolerans så gäller ovanstående. Varför ska man inte kunna ta med sig barnen i vagn bara för att det finns de som helst inte vill att barn varken syns eller hörs och framför allt inte tar plats! Jag tycker att barn kan vara med överallt om det inte är på krogen eller väldigt farliga/olämpliga platser. Barn som är med i vardagen mår bra och det återspeglar sig på allt. De som jämt och ständigt ska lämnas bort så fort föräldrarna ska göra det minsta lilla har det inte kul.

Har vänner som avstått från att skaffa barn då andra saker känns viktigare, helt rätt tycker jag, barn ska inte komma till världen som en belastning! Man ska inte skaffa barn bara för att "det ska vara så". Barn förtjänar bättre än så tycker jag.

Eller så kan man ju visa hänsyn till andra människor och inte ta med barnvagnen dit man vet att det blir mycket trängsel, utan måste man tvunget ha med sig bebisen dit så kan man ju ha henne/honom i bärsele.

Har man inte mer acceptans än så så är det ju för bedrövligt tycker jag! Tycker att man ska vända på det där i stället, kan man inte visa hänsyn till folk med bäbisar/småbarn så kan man ju julhandla på nätet där man får vara helt ostörd. Att utesluta små människor bara för att de tar plats tycker jag inte är ok!

Jo, när man väl fått barn ska man helst isolera sig så att omgivningen inte behöver störas.:grin: Bärsele/bärsjal är jättebra när det funkar, men man kan inte utgå ifrån att det funkar bra för alla vid alla tillfällen.

Du kan verkligen inte gå in i en enda diskusion där alla inte tycker som du utan att lägga in en :grin: . Måste du titta snett så fort nån har en annan åsikt än dig? Du får gärna argumentera emot mig (jag kommer ändå tycka att barnvagnar är otroligt irriterande på platser där folk redan armbågas om utrymmet) men gör det gärna på ett vettigt sätt.

*kl*

Jag tycker inte man ska isolera sig, men ska man julhandla med barnvagn, välj kanske en tidpunkt när det inte är rusning, har man såpass små barn att dom måste ligga i barnvagn så är man ju oftast föräldraledig och då kanske man kan gå på stan mitt på dan en vardag, istället för en lördag fm när alla andra som jobbar hela veckorna har en chans att gå dit? Så tycker jag, och kommer att tycka även när jag själv drar runt på barnvagn, det blir ju betydligt enklare om man passar på då det inte är så trångt...

Sjävklart väljer kan man välja tider som passar bättre, för ens egen skull också.

Men min sambo jobbar och vi vill gärna handla julklappar tillsammans så då finns det inte så mycket möjlighet till annat.

Hur ska jag göra på hundutställning då, där det är folk hela tiden ?

Och jag kan tycka att om man stör sig så himla mycket på barnvagnar ex så är det ens eget bekymmer och inte andras.

Handla över nätet om det stör så kanske ?

Senast ändrad:

Nej jag kommer fortsätta handla i affärer precis som alla andra och jag kommer att fortsätta störa mig på barnvagnar som ständigt blockerar gångarna, sån är jag.
Kan jag inte ta med mig mitt barn i bärsele och inte kan välja en tid då det inte är så mycket folk, så fixar jag barnvakt den stunden det tar att springa runt i affärer en lördag fm. Samma om man ska till t.ex. Ullared, kan verkligen inte fatta folk som drar med sig barnvagnar dit. Jag åker ofta dit med en kompis som är ensamstående mamma, och inte ens hon skulle komma på tanken att dra med barnvagn till ett sådant ställe (eller en knökfull mässa), kan hon inte fixa barnvakt så åker vi en annan dag.

Ja men det finns alltid något som stör, men jag skulle inte tala om för dom jag stör mig på att dom inte får gå på affärer när dom vill eller gå på hundutställning..

Just för att var och en får bestämma när och vart den vill gå när det passar personen i fråga ( rökare, illaluktande människor i allmänhet, högljudda människor och vi med barnvagnar ).

Jag har ingen som kan vara barnvakt åt mitt barn i den staden jag bor i, ingen självklar iaf.

Stör man sig så att man tycker att folk ska stanna hemma när man själv går på stan så ja då tycker jag att man själv kan handla över nätet.

Rullstolsbundna då?
Måste dom också handla på dagtid och skippa hundutställningar ?

Senast ändrad:

Rökande och högljudda personer får inte gå vart dom vill när det passar dom, t.ex. på restaurang eller på teater.

Du har verkligen hakat upp dig på hundutställningar, de hundutställningar jag har varit på har inte vart särskilt trångt på, förutom på Svenska Mässan då.

Att dra in handikappade är ju bara löjligt, dom har ju inget val. (Nu kommer du ju svara "Det har inte jag heller", och det kanske man inte har i vissa lägen, men oftast har man det.

Jag tycker inte alls det är löjligt ( har själv suttit i rullstol också by the way ), dom har inget val nej det är faktiskt helt sant, men som du själv skriver så har inte alla mammor det heller. Så vad är skillnaden?

Rökande människor får vistas överallt, dom får inte röka men nog fan luktar det om vissa ändå..

Illaluktande människor för vistas överallt, pensionärer som går sagta och stannar mitt i allt får vistas överallt, rullatorer, käppar och barnvagnar :)

Ja jag har snöat in på hundutställning för att personen jag svarade från början skrev att hon inte tyckte att barnvagnar hörde hemma där och det var mitt svar till henne du hakade upp dig på .

Eller så visar man sån hänsyn till barnet att man faktiskt har tålamod att vänta några sekunder, så föräldern med barnvagnen kan flytta på sig. Eller så ber man helt enkelt om att de kan flytta på sig. Lite respekt bothways är ju att föredra elelr hur?

Jag tycker inte man ska isolera sig, men ska man julhandla med barnvagn, välj kanske en tidpunkt när det inte är rusning

Fast i ditt tidigare inlägg så var det ju mer allmänt att man skulle visa hänsyn till andra och inte ta barnvagn dit man vet att det blir trängsel. Vilket gör att man inte bör gå någonstans i princip där det är ett speciellt evenemang för stunden. Sådana saker går det ju inte att välja tid på.

Du kan verkligen inte gå in i en enda diskusion där alla inte tycker som du utan att lägga in en :grin: . Måste du titta snett så fort nån har en annan åsikt än dig? Du får gärna argumentera emot mig (jag kommer ändå tycka att barnvagnar är otroligt irriterande på platser där folk redan armbågas om utrymmet) men gör det gärna på ett vettigt sätt.

*kl*

Jag tycker inte man ska isolera sig, men ska man julhandla med barnvagn, välj kanske en tidpunkt när det inte är rusning, har man såpass små barn att dom måste ligga i barnvagn så är man ju oftast föräldraledig och då kanske man kan gå på stan mitt på dan en vardag, istället för en lördag fm när alla andra som jobbar hela veckorna har en chans att gå dit? Så tycker jag, och kommer att tycka även när jag själv drar runt på barnvagn, det blir ju betydligt enklare om man passar på då det inte är så trångt...

Jag har inga som helst problem att undvika smirkar, men ibland är de bara allt för befogade.

Tror inte du att föräldrar till småbarn försöker undvika rusningstid? Tror du att de allmänt tycker att det är skitkul att vara ute och trängas med barnvagn? Tror du de njuter av att höra andra sucka och stöna åt dem, titta på dem med himlande ögon? Eller kan det vara så att det faktiskt inte är "så bara" att hitta en tidpunkt då man inte stör? Det kan låta så lätt att säga "men är det inte bara att ge sig ut på förmiddagen då när andra jobbar" till föräldralediga föräldrar. Vet du hur verkligheten ser ut? Alla barn sover inte bra på nätterna. Kanske är just förmiddagen den tidpunkt på dagen då barnet faktiskt sover och mamma/pappa själv kan få vila ut? Ska man slita upp barnet ur sin sömn och ge sig ut trött då bara för att inte störa omgivningen?

Barnvakt? Jo, jag kommer ha en nykläckt spädis så det är bara att glömma att jag lämnar bort den när det ska julhandlas. Är det ultimat att ge sig ut och julhandla en kort sväng med en så liten? Nej, men det är en sak som ska göras.

Att bära barnet i sele eller bärsjal kan vara väldigt smidigt ur trängselsynpunkt, men det kanske inte är så himla smidigt ur bärsynvinkel inte när man ska julhandla. En bebis på magen och kassar i båda händerna. Det kan bli jobbigt...

Jag tycker det irriterande är att folk i allmänhet ska ha så jäkla bråttom och just armbåga sig fram. Relativt det är barnvagnar ett väldigt litet problem.

Nej, barn borde ju egentligen förbjudas på offentliga platser... istället för att människor helt enkelt börjar se sig för och visa hänsyn för varandra.

Jag tycker inte alls det är löjligt ( har själv suttit i rullstol också by the way ), dom har inget val nej det är faktiskt helt sant, men som du själv skriver så har inte alla mammor det heller. Så vad är skillnaden?

Läs mitt ovanstående inlägg så ser du vad jag anser vara skillnaden, att man som förälder oftast har ett val, det har inte en handikappad. Visst finns det tillfällen då man tvingas ta med sig barnvagnen, på samma sätt som det finns tillfällen då jag måste ta med mig min hund när jag går bort fast jag vet att det kanske inte uppskattas av alla, men det är inte dom få undantagen som jag diskuterar.

Rökande människor får vistas överallt, dom får inte röka men nog fan luktar det om vissa ändå..

Jag skrev rökande eftersom jag pratade om en människa som just för tillfället röker, och dessa får inte gå vart som helst.
Folk som luktar illa kan man inte göra så mycket åt och jag förstår inte riktigt kopplingen mellan dem och folk som medvetet blockerar vägen för folk fast det inte är nödvändigt...

Ja jag har snöat in på hundutställning för att personen jag svarade från början skrev att hon inte tyckte att barnvagnar hörde hemma där och det var mitt svar till henne du hakade upp dig på .

Hon skrev My Dog, det är inte en vanlig hundutställning utan ett stort evenemang med tillhörande mässa och MASSA folk, det är knappast så trångt på normala hundutställningar. Så jag tror nog att hennes poäng mer var "evenemang med massa folk och ont om utrymme", och inte själva hundutställningen...

Känns inte som vi kommer längre i dikussionen.

Jag förstår bara inte hur man kan störa sig på barvagnar i den utsträckningen som du verkar göra, som att störa sig på pensionärer för att det blockerar vägen eller, ja du förstår min poäng.

Jag försöker i den mån det går att visa stor hänsyn, men jag tänker inte gömma mig hemma, missa julruschen eller My Dog ( m.f evenemang som jag uppskattar) för att vissa stör sig på mig.

Då får ni störa er bäst ni vill.

Min poäng var att det finns mycket att störa sig på om man är sådan som person och då blir man irriterad på en massa olika saker eller så är man en sådan person som accepterar att det finns alla sorters störningar på stan och har en trevlig attityd.

Men vi får nog komma överens om att vi är oense.

:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar