Bara ett barn?

Sv: Bara ett barn?

Visst är det så, målar man f-n på väggen hela tiden så har man helt enkelt fel inställning. :bow:

Och när du är på en av dina skogsprommisar i Bussjö-skogen så kan du väl knalla åt mitt håll!? :laugh:

Kicki :laugh:

Sen skrev nån något om en mysig dag med sitt barn. Små bebis sover eller skriker när jag ser dom i affärer. Och när de är större finns det nog mycket mer passande aktiviteter att göra med sitt barn än gå i affärer om man vill ha det mysigt.

Det var jag som skrev att jag tycker det är mysigt att handla med mina barn. Jag handlar på deras villkor. Ingen behöver skrika när de är med mig, och jag lovar, skulle de vara missnöjda skulle det märkas. Men det behöver inte vara det, för handlingen är tillsammans med dom. Jag tillbringar enormt mycket tid med mina barn, det är knappast så att jag "den enda lediga dagen vi kan ha mysigt på drar jag ut dom i affärer" :grin:. Det är en av alla och trevliga dagar jag har med mina små killar.

Du tar upp små barn och större barn som exempel. Min yngste på ett år, skulle han sova är det ju bara passande att handla då. Och min äldste, dryga två år, vill så gärna handla en julklapp till lillebror. Han vet precis vad han ska köpa. En spännande busstur till StorStan, med tillhörande pommes på donken som han älskar, en kul tur i en leksaksaffär där han får betala en sak han SJÄLV väljer i julklapp till lillebror, och sedan en glass på tågstationen innan vi åker det alltid lika roliga tåget hem. Den utflykten som han pratat om sedan i somras då vi gjorde samma sak (fast vi köpte födelsedagspresent åt lillebror istället för julklapp). Det ska han inte får vara med om? Bara för att det eventuellt kan störa dig? Och kan du då nämna en aktivitet som den dagen kan uppskattas mer av min lillgrabb så tack, skriv ner den.

Och dina inlägg får mig bara att önska att jag aldrig behöver möta dig när jag någon gång råkar vara gipsad. Sedan hoppas jag dessutom att den dagen du har barn med tillhörande vagn, så håller du dig inomhus. Så du inte retar någon, och gör alla eventuella barnhatare/barnvagnshatare/stressade människor upprörda. För det är ju det viktigaste. Att alla andra har det bra, och slipper reta sig.

Vi tar med Rasmus överallt och han har aldrig visat missnöje, mycket folk som lite folk.

Visst är det bökigt med vagnen, men jag brukar ta en kundvagn med barnsits eller så går jag med vagnen när det är lite folk. Hatar folk som springer in och knuffar på vagnen :mad: Som en gång ett barn sprang rakt in i sidan på vagnen, vad trodde de barnet? Att h*n var i ett tv-spel och vagnen skulle bli osynlig och kunna springa igenom?

Det verkar dessutom (i alla fall där jag handlar) mer acceptabelt att man har en barnvagn som tar stor plats än att man är höggravid och har en mage som tar stor plats! Oj vad sura blickar jag fått när folk inte kommit förbi för min mage har varit i vägen!

Det verkar dessutom (i alla fall där jag handlar) mer acceptabelt att man har en barnvagn som tar stor plats än att man är höggravid och har en mage som tar stor plats! Oj vad sura blickar jag fått när folk inte kommit förbi för min mage har varit i vägen!

Mmm, och nåde dig om du är höggravid och har foglossning så att hastigheten är den hos en snigel. Då får man skäll tom. av busschauffören har jag fått erfara.:crazy: Och tro inte att någon ska resa på sig och ge dig plats på bussen/tåget/spårvagnen. Du får vackert lida när du satt dig i situationen att bli gravid...

helt ot:

Är det din gård som har så fina hagar? Om man går förbi Stöcke skjutbana och neråt så kommer man som fram vid en gård med trevliga hagar med en ursöt liten brun ponny på vänster sida och fortsätter man neråt kan man som gå längs en stig tillbaka runt "berget".

Så du menar att resten av världen ska anpassa sig bara för att du är gravid? Ja det verkar ju helt vettigt... Det är klart att alla andra ska tycka att det är helt ok att bussen blir försenad och att dom i sin tur blir försenade till skola, jobb, bussbyte mm. Eller det är klart att andra som kanske också är trötta på att stå ska lämna plats till någon som är gravid, jag ska också säga det nästa gång alla platser är tagna "ursäkta, men jag har faktisk problem med ryggen och eftersom jag har valt att åka på just den här busslinjen så räknar jag med att någon nu reser sig för att låta mig sitta" :grin: (<-- i vissa fall är dom ju helt befogade...)

Varför ska saker alltid tolkas om till extrimiteter här inne? Bara för att någon skrev att dom tyckte att det var onödigt att dra med sig barnvagn till vissa ställen där det är otroligt trångt som det är, att man vid sådana tillfällen kanske kan tänka en gång extra och kanske förstå att folk tycker att det är jobbigt med barnvagnar på sådana tillställningar. Istället har det dragits ut och tolkats som om man stör sig på barnvagnar i allmänhet, gravida och folk som rör sig långsamt, hur kommer sig detta?! Jag stör mig inte det minsta på långsamma människor, oavsett om det är för att dom är gravida, gamla eller rullstolsbundna, men att dra med en barnvagn in i ett folkhav där folk redan svär åt varandra för att det trampas på fötter och armbågas (INTE för att man är stressade, utan för att det är TRÅNGT) det tycker jag inte är särskilt snällt varken mot barnet eller mot folk i sin omgivning. När man har riktigt små barn så kanske man får räkna med att inte kunna göra precis allt som man gjorde innan, det är väl inte särskilt konstigt?

Så du menar att resten av världen ska anpassa sig bara för att du är gravid? Ja det verkar ju helt vettigt... Det är klart att alla andra ska tycka att det är helt ok att bussen blir försenad och att dom i sin tur blir försenade till skola, jobb, bussbyte mm. Eller det är klart att andra som kanske också är trötta på att stå ska lämna plats till någon som är gravid, jag ska också säga det nästa gång alla platser är tagna "ursäkta, men jag har faktisk problem med ryggen och eftersom jag har valt att åka på just den här busslinjen så räknar jag med att någon nu reser sig för att låta mig sitta" :grin: (<-- i vissa fall är dom ju helt befogade...)

Jag vet inte hur du blev uppfostrad men jag blev uppfostrad att faktiskt vara artig och hjälpsam mot människor som uppenbarligen har det jobbigt. Tex. så reser man på sig och ger plats när det kommer en in en gammal människa på bussen, en skadad människa, en höggravid människa eller små barn som flyger som vantar i gången när bussen tvärnitar. Man hjälper till om en rullstolsbunden behöver hjälp upp på spårvagnen eller om någon behöver hjälp med en rullator eller barnvagn. Man skäller inte på dessa människor och anklagar dem för att sinka tidtabellen. Man behöver inte sucka och stöna, uppenbart visa sitt missnöje med att dessa människor existerar i samhället.

Jag ger gärna plats om någon ber mig ge plats pga. något osynligt handikapp också. Det är en självklarhet. Det är jäkligt osannolikt att alla människor på en fullproppad buss har så ont och mår så dåligt att inte någon av dem kan ge plats åt en människa som uppenbarligen har jäkligt ont av att stå i gången när bussen kränger och har sig.

Är bussarna/spårvagnarna dessutom handikappanpassade bör ju både chaufför och resenärer inse att handikappade människor kan dyka upp och att de inte alltid tar sig på med blixtens hastighet (tidtabellen bör givetvis vara anpassad efter detta och det tror jag att den är).

Istället har det dragits ut och tolkats som om man stör sig på barnvagnar i allmänhet, gravida och folk som rör sig långsamt, hur kommer sig detta?!

Hur läser du?

Jag kommenterade "vara i vägen med barnvagn" med att jag har upplevt det som man är mer i vägen som gravid än man är med en vagn framför sig.

När man har riktigt små barn så kanske man får räkna med att inte kunna göra precis allt som man gjorde innan, det är väl inte särskilt konstigt?

Klart man kan, men man får bara göra det på ett annat sätt!

Det är klart att alla andra ska tycka att det är helt ok att bussen blir försenad och att dom i sin tur blir försenade till skola, jobb, bussbyte mm.

Här jag bor har gratis åkande på bussen när man har barnvagn missbrukats. Istället är reglerna så att bussen skall stå kvar tills man har gått fram och betalat och satt sig ner på sin plats.
Jag kräver absolut ingen hjälp att komma på och av bussen, men ser hellre att någon passagerare hjälper mig på/av då det faktiskt går mycket fortare än om föraren ska komma runt!

Jag har inte åkt jätte mycket buss och tåg, men av det jag gjort har jag insett att de trevligaste och hjälpsammaste passagera är: alkohlister, invandrar män och män i 50+ åldern!
Det går ju exakt lika fort att kliva av en buss tomhänt som att kliva av en buss och samtidigt hjälpa till att lyfta ut en barnvagn.

Är bussarna/spårvagnarna dessutom handikappanpassade bör ju både chaufför och resenärer inse att handikappade människor kan dyka upp och att de inte alltid tar sig på med blixtens hastighet (tidtabellen bör givetvis vara anpassad efter detta och det tror jag att den är).

På bussarna jag åkt inne i Uppsala delas skylten reserverad för äldre/handikappade med en gravid kvinna på platserna längst fram i bussen :bow:

På bussarna jag åkt inne i Uppsala delas skylten reserverad för äldre/handikappade med en gravid kvinna på platserna längst fram i bussen :bow:

Sådana platser finns på så gott som alla bussar och spårvagnar här i Göteborg, men jag börjar tro att de är osynliga för alla förutom äldre/handikappade och gravida. ;) Är sedan de platserna upptagna av människor som har all rätt i världen att sitta där så är det kört.

Alltså jag kanske är slö i hjärnan men MENAR du det här på riktigt ?? Att man som gravid med foglossning inte skall få åka buss för att man tar lång tid på sig att gå på, eller att det är fel att låta en gravid sitta?

Det var det mest småsinta jag hört. Om jag som frisk skulle sitta på bussen och du skulle komma och be att få sitta för att du har problem med ryggen skulle jag absolut resa mig. Däremot kanske man inte gör det automatiskt om man inte ser. Jag tycker inte man skall kasta sig ur sätet bara för att någon är gravid heller, men om de ber om det skulle jag inte tveka!

Men det sjukaste är ju att säga att man som gravid skall skämmas för att 'bussen är sen'. Det måste ju gälla alla 'långsamma' då juh ? Gamla etc? Eller? Har jag bara missförstått hela inlägget? (Hoppas verkligen det).

Alltså jag kanske är slö i hjärnan men MENAR du det här på riktigt ?? Att man som gravid med foglossning inte skall få åka buss för att man tar lång tid på sig att gå på, eller att det är fel att låta en gravid sitta?

Ja för det var ju EXAKT det jag skrev, eller inte... Det är precis det här jag menar, man kan inte skriva någonting utan att det tolkas om så man plötsligt påstås säga något som inte ens står...

Självklart reser man sig när det kommer någon som ser ut att ha det jobbigare än en själv med att stå, det är just attityden, att man förutsätter att alla ska ta hänsyn till en bara för att man är gravid eller drar på barnvagn, det tycker jag är väldigt märkligt...

Men det sjukaste är ju att säga att man som gravid skall skämmas för att 'bussen är sen'. Det måste ju gälla alla 'långsamma' då juh ? Gamla etc? Eller? Har jag bara missförstått hela inlägget? (Hoppas verkligen det).

Jag har heller aldrig påstått att man ska skämmas för att vara gravid, ännu ett ord som lagts i min mun av någon konstig anledning...

Hur läser du?

Jag kommenterade "vara i vägen med barnvagn" med att jag har upplevt det som man är mer i vägen som gravid än man är med en vagn framför sig.

Ok, men inlägget var väl inte riktat personligt till dig?

Klart man kan, men man får bara göra det på ett annat sätt!

Det kanske beror på vad man är van att göra... Jag skulle t.ex. aldrig ta med en bebis på en finare resturang, teater, rock-konsert, opera mm mm.

Ja för det var ju EXAKT det jag skrev, eller inte... Det är precis det här jag menar, man kan inte skriva någonting utan att det tolkas om så man plötsligt påstås säga något som inte ens står...

Självklart reser man sig när det kommer någon som ser ut att ha det jobbigare än en själv med att stå, det är just attityden, att man förutsätter att alla ska ta hänsyn till en bara för att man är gravid eller drar på barnvagn, det tycker jag är väldigt märkligt...

Jag har heller aldrig påstått att man ska skämmas för att vara gravid, ännu ett ord som lagts i min mun av någon konstig anledning...

Det var ju därför jag FRÅGADE. Jag tyckte det lät så, och frågade så att du fick förtydliga. Jag sa ju själv att jag säkert missat nåt i ironin eller nåt. Men jag tycker det ÄR jobbigt att till exempel ha svårt att gå (beroende på graviditet eller något annat) och folk suckar och stönar för att det tar lite extra tid att gå på, det får mig att skämmas och känna mig 'jobbig', och jag tyckte att du hade just attityden att 'varför skall de visa hänsyn du ser ju till att de kommer försent'. Men jag har väl missuppfattat det också då.
Och jag är lite trög, men om JAG TOLKAT RÄTT så tycker du att visst reser man sig för en gravid som har ont, men hon skall inte förvänta sig det? Utan mer vara glad och tacksam OM en person gör det? Jag kan på ett sätt hålla med, man måste lära sig le och tacka för när folk faktiskt visar hänsyn också, för då gör de förhoppningsvid om det.

Jag tycker det är så konstigt med hela diskussionen egentligen, jag förstår inte hur man kan bli irriterad för att folk behöver olika grad av hänsyn/hjälp i olika stadier av livet. Jag tycker att man kan förutsätta att folk tar hänsyn till varandra. Annars blir det snabbt en tråkig värld. Jag förutsätter att kommer det någon som behöver sitta mer än jag så reser jag mig. Oavsett varför de behöver sitta. Om jag själv behöver hänsyn så, ja, förväntar jag mig att få den. Jag visar hänsyn med barnvagnen och håller den ur vägen så mycket jag kan, och förväntar mig då att folk kan vänta en eller två sekunder extra när jag behöver ta mig ut/fram/ner för trappan. Jag skall inte bli satt på undantag för att jag kanske är lite långsammare.

Jag tycker synd om folk som inte kan ta den där sekunden att vänta, som inte kan räcka ut en hand, som inte kan le istället för att sucka. Och det har egentligen inte med barnvagn och inte att göra, det är allmänt hyfs. Och det gäller ÄVEN folk MED barnavgnar som plöjer sig fram och kör på hälarna på folk för att komma fram fortare. Eller när man prompt skall gå två vagnar i bredd på smalaste trottoaren. Jag menar, HÄNSYN, hur svårt kan det vara ? Varför skall man irritera sig på minsta grej? För mig var foglossningen en väckarklocka, jag skall aldrig mer sucka och stressa folk som går långsamt. Istället ta det som ett tillfälle att inse att jag inte har nån anledning att stressa så förbannat.

Kan tillägga att jag också svurit över barnvagnar i mitt liv, och kommer nog göra det igen, men hoppas att jag aldrig mer drar alla över en kam.

Det kanske beror på vad man är van att göra... Jag skulle t.ex. aldrig ta med en bebis på en finare resturang, teater, rock-konsert, opera mm mm.

Det hade jag gjort. Här finns det barnvagnsbio 1 dag/veckan. Vad är det som säger att teater/opera inte har sånna föreställningar? Nu kanske jag får åka halva landet, men är det det jag brinner för så varför inte?
Restaurangen hade jag ringt till. Har de ens barnstolar t.ex. Jag hade gått dit en dag när de har lite folk och tidigt på kvällen.
Rock konserten hade jag oxå gått på. Men inte direkt ställt mig längst fram kanske ;)

Vi hade med Rasmus till dragracing EM. 5 dagar i husvagn och det var super varmt. Det gick hur lätt som helst och jag fick se många race :love:

Jag tycker det är så konstigt med hela diskussionen egentligen, jag förstår inte hur man kan bli irriterad för att folk behöver olika grad av hänsyn/hjälp i olika stadier av livet. Jag tycker att man kan förutsätta att folk tar hänsyn till varandra. Annars blir det snabbt en tråkig värld. Jag förutsätter att kommer det någon som behöver sitta mer än jag så reser jag mig. Oavsett varför de behöver sitta. Om jag själv behöver hänsyn så, ja, förväntar jag mig att få den. Jag visar hänsyn med barnvagnen och håller den ur vägen så mycket jag kan, och förväntar mig då att folk kan vänta en eller två sekunder extra när jag behöver ta mig ut/fram/ner för trappan. Jag skall inte bli satt på undantag för att jag kanske är lite långsammare.

Men det är ju precis det här jag menar med att allt övertolkas! Diskusionen handlade ju inte om att man stör sig på eller inte kan visa hänsyn till folk som är lite långsammare av en eller annan anledning. Diskusionen handlade om att man kanske inte måste dra med sig barnvagn till ställen där det är extremt ont om plats redan innan, jag vet inte hur många gånger jag måste förtydliga det innan någon ens läser det. Det handlade alltså inte om att ta med barnvagn på bussen/spårvagnen/tåget, ute i vanliga affärer eller på andra helt normala ställen. Det handlade om trängseln på t.ex. Ullared eller en mässa, som My Dog eller liknande. Jul-rushen, då ALLA ÄR STRESSADE, även dom som i vanliga fall kan liknas med filbunkar. Det handlade om att vid sådana tillfällen kanske tänka en gång extra innan man drar med sig vagnen.

Men i de fall föräldrar faktiskt måste ta med sig barnvagnen får omgivningen leva med det och visa hänsyn. De kan iaf låta bli att sucka, stöna och/eller knuffa på vagnen.

Jag förutsätter inte att folk ska erbjuda mig plats på bussen (absolut inte, det har hänt en gång under min graviditet än så länge så det är definitivt ingenting jag ens hoppas på att folk ska göra), men folk kan låta bli att sucka och stöna för att jag går långsamt eller blockerar bussgången och busschauffören kan ge blanka f*n i att skälla på mig för att jag går långsamt i bussgången.

Jag förstår precis hur du menar och vad du vill få fram, men då blir ju liksom följdfrågan.

Måste pensionärer handla mitt i rusning, kan inte rullstolsbundna handla på annan tid, människor som tar plats måste dom vistas på trånga utrymmen.

Förstår du min poäng ?

Visst, det går ibland att undvika och då gör iaf jag det.
Men jag vill inte missa MY DOG ( eller annan intressant tillställning på svenska mässan ), jag vill handla vissa julklappar med min sambo som är styrd av ett arbete och det innebär att barnvagnen måste med i vissa fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 878
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III