Bara ett barn?

Sv: Bara ett barn?

Men i de fall föräldrar faktiskt måste ta med sig barnvagnen får omgivningen leva med det och visa hänsyn. De kan iaf låta bli att sucka, stöna och/eller knuffa på vagnen.

Jag förutsätter inte att folk ska erbjuda mig plats på bussen (absolut inte, det har hänt en gång under min graviditet än så länge så det är definitivt ingenting jag ens hoppas på att folk ska göra), men folk kan låta bli att sucka och stöna för att jag går långsamt eller blockerar bussgången och busschauffören kan ge blanka f*n i att skälla på mig för att jag går långsamt i bussgången.

Ja självklart, jag skrev även tidigare att självklart finns det fall när man måste ha med sig vagnen, men att det var ju inte dessa få specifika fall som diskusionen grundade på.

Jag tycker också det är dålig stil att sucka och stöna och deffenitivt putta på vagnen, har aldrig skrivit att detta är ett ok beteende, men jag förstår mycket väl folk som blir irriterade när man drar in med barnvagn på ställen där man knappt får plats att andas eller röra sig utan att trampa grannen på tårna.

Irriterad får man bli på precis vad som helst så länge man inte lever ut irritationen. Det är väl där problemet ligger, vissa har väldigt svårt med den biten.

Men det är ju precis det här jag menar med att allt övertolkas! Diskusionen handlade ju inte om att man stör sig på eller inte kan visa hänsyn till folk som är lite långsammare av en eller annan anledning. Diskusionen handlade om att man kanske inte måste dra med sig barnvagn till ställen där det är extremt ont om plats redan innan, jag vet inte hur många gånger jag måste förtydliga det innan någon ens läser det. Det handlade alltså inte om att ta med barnvagn på bussen/spårvagnen/tåget, ute i vanliga affärer eller på andra helt normala ställen. Det handlade om trängseln på t.ex. Ullared eller en mässa, som My Dog eller liknande. Jul-rushen, då ALLA ÄR STRESSADE, även dom som i vanliga fall kan liknas med filbunkar. Det handlade om att vid sådana tillfällen kanske tänka en gång extra innan man drar med sig vagnen.

Här kan jag ju bara tala för mig själv, jag vet inte om jag haft barnvagn på något trångt ställe, jooo, jag åkte en sån 24timmarskryssning, och när vi skulle av var det j*vligt trångt. Det är väl egentligen det jag kan komma på. Men man tar inte barnvagnar till trånga ställen om man kan undvika det - jag menar, det är jobbigt för andra, men hur jobbigt är det inte att vara den som HAR den där jättevagnen mitt i all smet :eek:. Jag kan inte fatta att folk utsätter sig för det frivilligt. Kan man undvika sånt så gör man det, och med den vetskapen borde man anta att de flesta barnvagnar man stöter på i julrushen till exempel är där för att mamman/pappan kanske inte hade så mycket val. Och då kan jag visa lite hänsyn och förståelse, för de har det nog tillräckligt jobbigt ändå. Så tänker jag iallafall?

Jag har inte upplevt någon julrush med bebis, men SNART så får jag vara premiär-ivägen i rushen :banana: (fast jag lämnar nog bebis hemma hos farmor, hon bor lägligt nog i stan ;) )

Nu när jag tänkt lite (det händer ibland ;) ) är kanske problemet att vi har olika åsikter om när man MÅSTE ta med sig vagn/barn och när man inte måste? Om man är ensam och ammande mamma och inte KAN lämna bort sin bebis ens en stund, men väldigt gärna vill vara på ex hundutställning, så tycker mamman att hon inte hade nåt val, men de i omgivningen tycker att hon kunde lämnat vagnen hemma, och om det inte går borde HON stannat hemma. Eller? Är det inte där diskussionen är egentligen?

Ja, men även att vissa verkar inte förstå att folk tycker att det är jobbigt med barnvagn på sådana tillställningar (inte vanliga hundutställningar), utan dom tänker "jag har rätt att vara vart jag vill" och visst har dom det, men bara för att man kan tränga sig in bland folket på Ullared en lönehelg i december, så betyder det ju inte att man måste göra det, utan då kanske man kan visa lite hänsyn och antingen ta bebisen i bärsele eller kanske vänta tills nästa år när man kan lämna ifrån sig barnet.

helt ot:

Är det din gård som har så fina hagar? Om man går förbi Stöcke skjutbana och neråt så kommer man som fram vid en gård med trevliga hagar med en ursöt liten brun ponny på vänster sida och fortsätter man neråt kan man som gå längs en stig tillbaka runt "berget".

Jajamän, där bor jag! :laugh: Den lilla bruningen är dotterns NF, pållen utmed är min. Nästa gång du är i krokarna så ring på mobilen så kommer jag hoppandes ut ur någon av våra "djurboningar" eller kanske vår egen boning. :D Kan pm:a mobilnr. !?

Kicki :laugh:

Ja, men även att vissa verkar inte förstå att folk tycker att det är jobbigt med barnvagn på sådana tillställningar (inte vanliga hundutställningar), utan dom tänker "jag har rätt att vara vart jag vill" och visst har dom det, men bara för att man kan tränga sig in bland folket på Ullared en lönehelg i december, så betyder det ju inte att man måste göra det, utan då kanske man kan visa lite hänsyn och antingen ta bebisen i bärsele eller kanske vänta tills nästa år när man kan lämna ifrån sig barnet.

Förstår uppriktigt sagt inte varför man ska behöva visa den "hänsynen"!? Visst sjutton måste väl livet få rulla på även om man är småbarnsförälder, det är ju ett naturligt tillstånd i livet och ska behandlas så åxå.

Den som stör sig och tycker att det blir trångt och besvärligt behöver ju inte fara t.ex. till Ullared en lönehelg i december! Om jag upplever något besvärligt, t.ex. att handla mat på fredagar så går jag ju inte på en fredag utan väljer kanske torsdag i stället. Så får väl alla andra göra åxå som upplever något extra jobbigt, omgivningen ska ju inte behöva strukturera om sina liv bara för att jag går och stör mig och tycker att de är obekväma!?

men jag förstår mycket väl folk som blir irriterade när man drar in med barnvagn på ställen där man knappt får plats att andas eller röra sig utan att trampa grannen på tårna.

Det är då man tester sin ödmjukhet, en dag så står man där kanske själv och är ett irritationsmoment! :idea:

Jag känner nämligen att jag har ett liv att leva, jag vill jobba och ha tid med både hund och häst, och då finns det nog bara tid med ett barn. Jag är dessutom lite snål och vill lägga mina pengar "på mig".
Nu kommer ni säga att allt detta kommer ändras och bla bla bla, men jag vill inte att det skall ändras. Jag har sett så många, bla min mamma, som offrat stor del av sitt vuxna liv på sina barn. Jag är tacksam att min mamma gjort det men hon hade varit en lyckligare människa om hon hade haft ett eget liv oxå.
Gud vad långt det blev!

Jag har inte läst övriga inlägg.
Men jag förstår dig till fullo.
Jag har inte haft något större intresse av att skaffa barn.
Men så blev jag gravid och har fått en underbar dotter som är snart 1 år.
Jag vill inte ha fler barn, av ungefär samma anledningar som du, förutom att jag inte heller vill vara gravid eller närma mig en förlossning igen.
Jag förstår att det finns de som vill ha många barn och som tycker att barn är det som gör livet värt att leva. Jag är inte sådan, jag är aningen egoistisk och längtar efter att min dotter ska bli så stor att hon kan göra saker med mig. Nu hindrar hon mig från att göra mycket, bara att vara hos hästen är besvärligt nog när jag måste försöka roa henne också.
Jag vill kunna skämma bort mitt barn lite också, och även unna mig saker.
Jag står i kö för sterilisering, min dotter är det bästa som hänt mig men det får helt klart räcka med henne.

Så du förstår inte alls den tanken? Menar du att du med barnvagn inte ska behöva visa någon annan hänsyn, men tycker att alla andra ska visa dig hänsyn? Tur att alla tycker olika...

Nej det jag tror Invinciblestables menade var att varför vi ska visa hänsyn genom att stanna hemma på vissa tillställningar/affärer ( som i tid passar oss bäst ) för att folk tycker att vi är i vägen.

När man vistas ute med barnvagn försöker man i största möjliga mån få allt att flyta, men det hjälper knappast om man får en putt, ett suckande i örat eller annat :)

Senast ändrad:

Så du förstår inte alls den tanken? Menar du att du med barnvagn inte ska behöva visa någon annan hänsyn, men tycker att alla andra ska visa dig hänsyn? Tur att alla tycker olika...

Själva knuten ligger ju i att man kanske inte har så många alternativ? Man vill inte sitta hemm och sluta leva för att man har en bebis. Man vill försöka leva så normalt som möjligt. Trots graviditet, bebis, småbarn... och man är lite i vägen. Så är det ju. Det hör till den fasen av livet. Yada yada, det där har skrivits om och igen. Och man MÅSTE inte handla vissa dagar. Men vem skall bestämma vilka dagar jag skall handla? Det kanske passar mig bäst just den dagen? Varför skall alla andra handla just den dagen?
Jag TYCKER inte att man skall behöva bry sig, jag TYCKER att alla har rätt att vara överallt där det inte är förbjudet med barn och vagnar. Det är väl eg det sista jag har, känns som om vi går i cirklar nu :)

*kl*

Jag förstår inte ens meningen med den här diskussionen, alla befinner vi oss i olika stadier i livet då man är lite mer i vägen, man är lite långsammare och man upptar lite större plats.

Att stå och säga att folk i barnvagn kanske inte ska släpa med sig sina barn på tillställningar det är ont om plats är ju bara dumheter, alla tar ju hänsyn till varandra och ser till att det flyter på bra även om det är trångt. Bara för att man får barn ska man inte behöva isolera sig totalt från omvärlden och inte kunna utföra sina ärenden, bara för att någon kanske tycker att de är i vägen. Hur jobbigt är det med att bussen blir en minut sen till nästa hållplats? Går världen under? Vad gör det om man måste ta ett steg åt sidan och släppa fram nån i rullstol/med barnvagn/rullator?

Ett barn är också en människa som ska få ta plats här i världen?

Ömsesidig hänsyn är det bästa, jag håller upp dörren för nån med barnvagn, hon med barnvagnen kanske släpper fram mig där det är trångt som tack för hjälpen. Jag har inte sett nån med barnvagn forcera sig fram utan att ta någon hänsyn till alla andra som befinner sig på samma plats.

Jag har en lösning:

Gamla, Gravida och allmänt långsamma samt utrymmeskrävande får antingen hadla och uträtta ärenden mellan 13,00 och 16,00 alla vardagar.
Det borde räcka för de flesta. Straffavgifter skulle se till att ingen fuskar.

Kring jul och andra högtider kan ev dispens delas ut, om man har särskilda skäl.

Eventuellt skulle det i större städer vara lönsamt med speciella köpcemtrum för dessa långsammare mer utrymmeskrävande människor?

Skyltar som upplyser om hur många gravida/långsamma/äldre som får vistas i lokalen samtidigt är en annan effektiv lösning.

Jag har kommit på något stort.

:bow: till mig.

Observera att gravt överviktiga också borde ingå i denna kategori då de också upptar större plats än en normal människa.. Allt för att undvika att en "normal" människa inte ska behöva trängas i dessa affärer:angel:

(Det här är nog förälders största utspårning någonsin;))

Varför inte dela in alla köpcentrum i filer? En för normala, en för långsamma, en för barnvagnar/rullstolar och så en lite bredare fil för de som är lite bredare än andra :idea:
Man sätter upp kameror som filmar filbyten, eller om man går för fort/långsamt för sin fil. När man sen ska ut och ska betala så läggs bötern på köpsumman.

Var har jag skrivit att alla andra ska visa MIG hänsyn!? Visa gärna det inlägget! Läs vad jag har skrivit en gång till!

Senast ändrad av en moderator:

Nej det jag tror Invinciblestables menade var att varför vi ska visa hänsyn genom att stanna hemma på vissa tillställningar/affärer ( som i tid passar oss bäst ) för att folk tycker att vi är i vägen.

Exaktemum! :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 878
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III