Balltramp!

Joyze

Trådstartare
Min pålle lyckades trampa sig igår när vi var ute och red och fick ett klassiskt balltramp. Det är som en liten "ficka", inte särskilt stort men tillräckligt för att jag skulle bli jättenojig. Jag tvättade det noggrant med jodopax och satte på lite pencillinsalva och satte ett galoppbandage runt eftersom hon står på torv, kände att det skulle bli skitigt med detsamma annars. Ska strax ut och släppa ut hästarna, men funderar lite på var jag ska göra av henne. Hennes egen hage är ju en enda stor geggpöl, inte jättebra att ha ute henne där väl? Tror jag ställer henne i vår sjukhage istället.

Eftersom det kom när jag red och jag inte märkte något så lär hon inte vart halt i alla fall, men bör jag ändå rida henne? Ska jag låta henne gå med galoppbandaget konstant så att det inte blir smutsigt, eller bör det luftas istället?

Jättetacksam för svar!

Sv: Balltramp!

Håll det rent och torrt så brukar det gå alldeles utmärkt. Slabba inte med salvor, defenitivt inte de med antibiotika i onödan. Galoppbandage är bra, men gör det inte för tätt och när det blivit en skorpa så låt det vara utan bandage (förutsatt att såret inte är tokdjupt, då bör det läka inifrån och ut istället. Men ett mkt djupt sår kan det ju iaf vara läge att låta vet kika på.). Är hagen lerig så är det nog bättre att låta hästen stå inne första dagen, alternativt hitta ett annat hagalternativ som inte är geggigt för hästen att stå i.

Lycka till!

Sv: Balltramp!

Du har ju bra koll på vad som behövs!
Om det går så klipp bort fliken som blivit. Använd en vass sax eller be hovslagare om hjälp om du har någon i närheten, de har vassa verktyg och är vana vid hovar :)! Fliken kommer ändå åka bort vad det lider och det lägger sig bara en massa skräp i "fickan" som blir. Svårt att hålla rent också.
Är du bra på galoppbandage är det bra att ha ffa ute då det annars lätt lägger sig skit i "fickan". Givetvis ska galoppbandaget läggas tight så det håller tätt mot trampet.
Rör på hästen som vanligt. Rörelse är bra.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka