Bakom hand

Sv: Bakom hand

Tack för hjälpen. Men ja upplever ibland att när man får påskut bakifrån att dom "krullar" ihop sig fram ( eller ah, går bakom lod )..

Så en till fråga. Även om en häst kanske går lite bakom lod, kan den fortfarande jobba bak? För vakom han och bakom lod, det är väll inte samma sak..? Blir bara mer och mer förvirrad.

det stämmer, det du skriver, min häst har en tedens till att krulla ihop sig när det blir jobbigt, och då ökar också hans påskjut, han jobbar inte längre i en korrekt form.. jag skulle vilja beskriva det som så att det han krullar ihop sig ifram glider ut ibak, men det är en ytterst flummig beskrivning och jag vet inte om det ligger en unns sanning i det, men det känns ungefär så..
sen kan har gå kvar i formen, trots att han går bakom lod, men då är anledningen till bakomlodandet att han vill så mycket..

Tack för hjälpen. Men ja upplever ibland att när man får påskut bakifrån att dom "krullar" ihop sig fram ( eller ah, går bakom lod )..

Så en till fråga. Även om en häst kanske går lite bakom lod, kan den fortfarande jobba bak? För vakom han och bakom lod, det är väll inte samma sak..? Blir bara mer och mer förvirrad.

Nej det är inte samma sak, bakom hand är när de undandrar sig bettets inverkan (det ajg beskriev ihop med traven) Bakom lod är när nosen är bakom lodplanet men den kan fortfarande arbeta rätt även om risken är stor att den inte gör det, om nosen kommer alltför långt in är risken stor att man tappar ryggen och bakbenen då och hästen arbetar inte igenom hela överlinjen. Kort förklaring

Ville bara tacka för en tråd med många bra frågeställningar,intressanta och tänkvärda och inte minst många roliga och lärorika svar!!

:bump: :bump: :bump:

Okej. Tack för kapad tråd och för att ni dumförklarar alla som tydligen inte vet lika mycket som ni.

Sorry men ja e på svindåligt humör.
Det är lätt att man svarar som -Goddag Yxskaft- när man inte har läst hela tråden:o

Ursprungligen postat av PonnyBus
Så blir det när man inte vet var man ska göra av all energi, därför brukar jag skriva att man inte ska skapa mer energi än vad man klarar av att bruka. Man ska inte bromsa upp hästen när man har fått den att trampa på, utan en halvhalt o sen lätta ur igen o klappa.

Jao, dom bilderna jag la upp har han väääääldigt mycket energi. Det är nog därför det ser ut som det gör. Jag har som ridskoleryttare lärt mig väldigt bra hur man får slöa hästar på alerten men inte pigga hästar att ta det lugnare.. ;) Men det komemr väll ^^

Jao, dom bilderna jag la upp har han väääääldigt mycket energi. Det är nog därför det ser ut som det gör. Jag har som ridskoleryttare lärt mig väldigt bra hur man får slöa hästar på alerten men inte pigga hästar att ta det lugnare.. ;) Men det komemr väll ^^

Det jag tror Axel menar med sitt råd ovan är att med en sån häst blir det ännu viktigare att vara koordinerad och avstämd i sina hjälper. dvs inte sitta och dra/hålla emot i handen, utan bara ta en förhållning och lätta ur, driva in hästen i handen och därmed skapa lugn, om den har tendens att rusa på och springa. Om du motverkar med dina hjälper, så att tex skänkeln säger gå fram, samtidigt som din hand säger bromsa - skapar du en spänning i hästen som gör att den ligger på ännu mer - för den vet inte var den ska ta vägen.

Det du skrev om min häst kan du väl utveckla och skriva till mig istället? :angel: :D

Om du orkar...

Det ser ut som din söta häst springer på bara- med raka ben- vilar ej på steget.
Vet ju nu inte om det är så men,,,:angel:
Den hästen behöver massor med igångsättningar, avsaktningar, tempoväxlingar o även skolor för att bli starkare o smidigare, så att den börjar att böja sina ledgångar-sviktar-gunget.

när man rider barabacka blir det ofta att man åker istället för att rida. Det ena behöver inte utesluta det andra, men man kan varva bus med seriös ridning.

Förstår du vad jag menar eller måste jag gå o hämta Mackan?:D

Jag måste bara säga. Jag red En ponny igår som var SÅ underbar.. Första gången jag satt på en gångartshäst! Nu fattar jag det här med att "vila på steget".. Inte för att jag lyckades särkilgt ofta men dom stunderna var underbara! Man han ju med att sitta tillochmed.. O på slutet när jag fick testa hans (läs mina ^^) gränser och öka! SHIET! Det var underbart.

Nu vet jag hur det ska kännas. Det var ju hmm possitivt ^^

Vad roligt för dig.
Försök att överföra det till din egen.

Vad jag menar med att den ska vila på steget är- att när det diagonala benparet är i marken så ska det andra paret hinna ta för sig mer. I samlat/lite sittande tillstånd hinner den ta för sig mer i höjd oxå.
Man måste anpassa tempot efter individen o hitta en takt där den kan börja att arbeta genom hela kroppen.

Det är svårt, om man rider för sakta tappar man som regel bakbensaktiviteten o för fort så ramlar hästen framstupa.
Det är därför som man ska rida på ganska bra, mn hjälpa den tillbaka till mer vikt på bakbenen med hjälp av riktiga halvhalter.

nej, det där är rätt..

väldigt många hästar går bakom lod.. det ger för stor böjning i nacken vilket nyper på nerver och vener i nacken.. det är därför många äldre dressyrhästar (rena dressyrhästar som blivit ihopklämda åt ut och år in) blir knasiga, de får hjärnfel för syret inte når hjärnan..

:idea: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Men du är väll för kul du. :bump:

Denna häst kan mycket väl gå i rätt form enligt strecken. Tyvärr är den lite överbyggd vilket kan försvåra något, men ryggen är kort och redan lite välvd under vila vilket å andra sidan underlättar. Huvudet är lite stort, men eftersom ryggen verkar bra så ska det nog gå helt ok!

Bild 121

Senast ändrad av en moderator:

Hm... det är ju inte bakbenen som den använder när den välver länden, det är ju ryggen/länden. Ser inga problem med halsen. Troligtvis är det en bra längd på halsen med tanke på det relativt stora huvudet.
Det svåra, som sagt, med denna häst är att den är lite överbyggd så under samling får man den kanske inte synbart lägre bak än fram (vågrätt sett), men lägre än den är i vila iaf. Med ett korrekt undertramp (vilket inte är samma sak som övertramp) blir hästen alltid lägre bak än när den inte är samlad.

Jag tror inte det.
Titta på bakbenen o den korta halsen

Vad i hela himmelens namn har halsen med det hela att göra?:crazy: Det som gör det svårt för hästen är väl snarare att den är överbyggd och har raka bakben.

Samma häst i rörelse utan streck ;) Jag är redan medveten om att hästen är bakom lod, på framdelen och att jag rider dåligt, så kommentera inte det. Jag förstår inte riktigt vad det är med halsen som skulle göra det svårt för hästen att gå samlat?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg?0

Senast ändrad:

Men länden/ ryggens rundning kommer sig av hur den arbetar med bakbenen.
Denna häst ser ut att ha svårare att samla sig än en med bättre vinklar.
De kanske inte får bestående hjärnfel, men syrebrist under själva ridningen kan de med största sannolikhet få!
Hmmm:rofl:
Det innebär att de ramlar ihop, när de tappar medvetandet.

Menar bara att den inte kommer att se ut samlad som du har ritat dina streck.

Sen har vi tydligen inte samma begrepp om var lodplanet ligger.
inte hur man "fångar" en häst i hagen heller:idea:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama