Bakom hand

Sv: Bakom hand

Tack för svar, jag är med. men bara så vi inte missförstår varandra, så får jag känslan att du tolkar det jag skrivit och frågat om hennes "spändhet" att du tolkar det som att jag tycker hon är springig och okoncentrerad. det var INTE det jag menade, dock ser man tydligt en spändhet i hela hästens överlinje på bilderna du visar, och även hästens muskulatur skvallrar om detta.

när jag skriver lätta ur handen så menar jag absolut inte att du är hård i handen. Men det krävs ändå en koordinerad eftergift i samband med en mer aktiverad bakdel, (precis som Totola är inne på också.).

Hoppas du förstår bättre vad jag frågade om och kommenterade!

mvh/mackan

Tyvärr hade denna damen gått för långt åt andra hållet. Hon var livrädd att hennes ridning skulle få hästarna att "få syrebrist" och varje försök från de stackars hästarna att söka sig det minsta fram till handen fick henne att få panik och hon lyfte upp huvudet på dem så de såg ut som stjärnskådare på en väldigt dimmig natt. Detta visar ju bara på att, som vanligt, även de bästa intentioner kan få hästar att må dåligt. Jag tror nog att vi alla kan vara överens om att hästen inte skall ridas bakom lod, men vart vi drar linjen för att hästen skall vara bakom lod kan variera i oändlighet. Denna dam ansåg i praktiken att när hon inte uppifrån kunde se hästens mule mellan öronen så var hästen i akut fara för att dö av syrebrist.

Åh, fasen, se mulen mellan öronen... hm, ingen välvd länd där inte, fysiskt omöjligt. Tråkigt.

att de går på lodet som första definition på hästens form, eller baserar hållning på häst i hagen/frihet, som den form den bör gå i under ryttare.

att jag argumenterar mot tänket att man tittar på lodet för att bedöma resten av formen är fortfarande ngt jag står för. även om du har rätt tänkt runt det hela tycker jag inte det verkar så på flera andra svar i tråden, utan man tittar på hästens huvud form som om det sätter hela resten av formen s.a.s, och det stämmer inte riktigt i min bok.

Som nämnts tidigare, så tittar iaf jag både på lodet och länden. Om man studerar foton på olika ekipage så är det i de allra flesta fallen så att om nosen är bakom lod så svankar ryggen (undantagen har ofta ganska korta ryggar och går i uppförsbacke utan ryttare på ryggen=bra). Det är SVÅRARE att få hästen att välva ryggen/länden då den inte kan använda överlinjens muskelkedja i sin helhet då man har knäckt av den med att rida med nosen bakom lod, vilket är en onaturlig form. Detta baserar jag på hur hästen rör sig i hagen på ett mycket effektivt sätt bl a när den visar upp sig eller leker - gör piruetter, levad, piaff- eller passageliknande rörelser. Och ja, när ryttaren kommer upp på hästen måste man samla hästen iaf något (få att trampa under sig) för att hästen inte ska hamna än mer på framdelen.

Jag hänger på Totola och tycker det ser ut som ni är på gång, men att hästen ännu inte är stark utan ganska spänd, ej avslappnad i bakparti eller rygg.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480w/6674164.jpg?0

samma i galoppen, där ser man också att det är väldigt spänt från hästens sida. skulle inte galoppera den alls så mycket i detta läget, utan bara göra fattningar, sen ta ner den igen,

Det är fattningarna som stärker, korsgaloppen får du bukt med per automatik när hästen är starkare. tror den kommer när du rider på för mycket i galopp innan hästen har styrkan.

för att muskla upp den bättre skulle jag rida mycket utomhus - du kan rida dressyr även under dessa ridturer, och uppnå lika gott resultat som det du strävar efter i padock. Brukar ofta gå bättre tycker jag att jobba utomhus på en häst som saknar lite styrka, då det hela inte blir lika forcerat eller spänt.

Mvh/mackan

Håller fullständigt med om detta! :)

Nu när jag har läst igenom svaret till mackan angående handen/tempot (eftersom vi försökte luska ut vad som ger spänningen) så återstår egetnligen bara en sak:
Du säger att du erbjuder stöd i handen, kan det vara så att hästen när den "tar" stödet i själva verket spänner emot?
Skillnaden känner man i handen, om hästen känns mjuk i munnen (tänk gummi eller bomull som fjädrar och är följsamt) är den avslappnad, om den känns hård i munnen (som plast eller trä- stumt) är den spänd. Om det är det senare fallet kan man 1. tänka på att inte spänna handen, när du "erbjuder stöd" ska du inte i något läge dra handen bakåt eller låsa den. Vill du lirka så krama hellre i tyglarna eller ta lite snett uppåt (bara korta tygeltag, inte låsa handen).

Nej hon är inte hård i munnen, men ibland på vissa ridpass när det verkligen släpper så har jag nästan ingenting i handen, då går hon bäst, men det är det vi tränar för.. att komma dit.

Det räcker med att jag kortar upp tyglarna från framskrittningen och börjar rida, dvs med skänkel och säte och stadigt på handen, då söker hon sig neråt direkt. Tycker hon är avslappnad och bra i skritten. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06710000-06719999/640x480/6719375.jpg?0 Dock väldigt dålig bild... Och jag sitter och kollar om sadeln har åkt fram. :smirk:

2. Träna avslappning, vilket man lättast gör just genom lirkandet. Lirka - eftergift, lirka - eftergift (helst bara i innertygeln eller iaf en tygel i taget så det inte verkar bakåt, bromsande eller sågande). När du känner att du verkligen får en sökning framåt/nedåt utan att hästen känns "stum" i munnen har du kommit en bit på väg. Börja i skritt, därefter kan du träna på att behålla avslappningen innan och efter varje övergång och i samband med halvhalter, eftersom det är då hästarna gärna spänner sig. Efter en del träning brukar det räcka med en kramning i tygeln så slappnar hästen av, då räcker det med att påminna den ibland.

Jag rider med stadig stilla hand, ger såklart eftergift även då.

Även om du inte känner att ni är redo för öppna och sluta skulle du kunna experimentera lite med att flytta bogarna och höfterna på hästen som sagt. Det har du mycket nytta av dels på vanliga volter och dels i galopp eftersom galoppen är mer eller mindre en böjd gångart. Det är så att säga nästa steg i det hela, för när hästen väl är avslappnad vill man försöka få den mer rakriktad. Då har man stor nytta av att kunna fatta galopp ur en lätt sluta. På galoppbilden syns det ganska tydligt att framdelen är innanför bakdelens spår, då tappar du ganska mycket kraft från bakdelen. Om man istället styr in bogen innan själva fattningen blir det lättare att få till bra galopp. Ibland kan det t o m räcka med att man tydligt bromsar innerbogen ett par gånger precis innan fattningen.

Öppna har jag inte sagt någonting om, det tränar jag på vid i princip varje dressyrpass. Och skänkelvikningar, framdelsvändningar, ökningar, åttvolter mm.

Svar i citatet igen, blir lättast så.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar, jag är med. men bara så vi inte missförstår varandra, så får jag känslan att du tolkar det jag skrivit och frågat om hennes "spändhet" att du tolkar det som att jag tycker hon är springig och okoncentrerad. det var INTE det jag menade, dock ser man tydligt en spändhet i hela hästens överlinje på bilderna du visar, och även hästens muskulatur skvallrar om detta.

Nej jag trodde inte du menade springig och okoncentrerad, men jag lade till att hon blev väldigt okoncentrerad och spänd då pga. den anledningen.

när jag skriver lätta ur handen så menar jag absolut inte att du är hård i handen. Men det krävs ändå en koordinerad eftergift i samband med en mer aktiverad bakdel, (precis som Totola är inne på också.).

Hoppas du förstår bättre vad jag frågade om och kommenterade!

Ok, jo hänger väl med lite iaf. Men blir besviken för det känns bra nu och som att vi har kommit någonstans och sen får man höra att det inte alls är bra.

mvh/mackan

Ser hon spänd ut här med?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06170000-06179999/640x480/6170922.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06170000-06179999/640x480/6170924.jpg?0

/mvh HF

Din häst lutar väldigt mkt framåt i galopen o är lätt i rumpan.
Då måste få henne att sätta sig lite o det gör man med halvhalter.

Du behöver hjälp med detta av en bra tränare.

Du rider inte alls illa, men behöver hjälp med att utbilda er tillsammans.

Bli inte besviken! Bara du har ju varit med om utvecklingen av din häst. Upplever du att ni kommit framåt så är det ju ett tecken att det går framåt. Det betyder inte att det är dåligt det ni nu åstadkommer - men inte heller att det inte kan bli bättre!

Jag tycker hon är mer avslappnad på western bilderna, men som sagt, upplever att hon är låst i sin rygg och bak, vilket jag tror är brist på styrka (återigen). Hon är väldigt muskelfattig, vilket också styrker att ni har en bit kvar på vägen, och att lite muskel kommer att sätta er ytterligare ett steg i utvecklingsbanan.

Klättrar du bara ute, och markarbetar resten i padock? som jag nämnde tidigare så tror jag ni kan komma ytterligare ett steg på vägen om du arbetar henne lite mer aktivt ute i skog och mark, som komplement till padocken.
Tänk också på att en noggrant och väl planerad övning/rörelse stärker hundra gånger mer än 10 stycken halvdana rörelser/övningar på raken. Korta och effektiva pass hellre än harvande långa. Öka på uteridningen (- tid och intensiteten för dessa), som komplement till dessa kortare dressyrpass, så tror jag du kommer se resultat snabbare.
står hon på en bra foderstat? även detta bidrar ju en hel del till muskelförutsättningarna.

mvh/mackan

Mjo, men om hon är spänd och muskelfattig så är det ju inte bra, och det beror ju bara på mig.
Hon fick föl för 6 månaders sen också och hon tappade rätt mycket under dräktighetstiden.

Ja, jag rider bara dressyr i paddock, ute är det klättring eller bara "vanlig uteritt".. skritt trav och galopp, hon är otroligt pigg ute och vill helst galoppera i full fart, och tycker det är jobbigt att galoppera lugnt , det tränar vi på ute. Lugn galopp..
Dressyr i skogen är jag inte mycket för, jag tycker det känns så dumt att rida övningar ute, det är roligare (och det tycker nog pållan med) att bara ta det lugnt och kravlöst.

Nej foderstaten är jättedålig hon får bara mat av mig och det blir en ungefär 2-3kg müsli om dagen, ibland lite havre, hon får när jag kommer och efter ridpasset + lite innan jag går. Brukar vara i stallet 4-5 timmar, fri tillgång på hö.
Det är ju inte min häst, men jag har henne 7dagar i veckan som min egen, hon står i ägarens stall (som har runt 20-25 hästar och lika många hundar/katter) så hon hinner inte med hästarna alls.
Och det finns inget jag kan göra för att hon ska få ordentligt med mat när jag inte är där. Jag ska fråga om jag kan få flytta henne närmare mig men vi får väl se vad som händer. =/

mvh HF.. tack för svaren iallfall!

Men usch, det var inte alls menat att du ska känna dig misslyckad, bara tips på vägen! :(
visste inte att det inte var din häst... då är det svårt med foderstat och annat....

ang ridningen i skogen så tror jag som jag sa att du skulle tjäna en hel del uppbyggnadsmässigt på att rida med lite mera "krav" omväxlande ute i skogen också. men sånt måste man ju avgöra själv, vad som passar en förstås. Men det brukar ge snabba resultat eftersom det går att variera så mycket, och terrängen hjälper till på ett annat sätt än på ridbana. skulle försöka som du säger att fixa foderstaten först och främst, och sen bygga på arbetet. det viktigaste är ju att variera intensiteten nogsamt, så det varken blir för hårt eller för lättsamt.

Hehe, det är ingen fara!! Det är ju inte erat fel, det är bra att jag får veta så jag inte tror att allting är bra. Eller hur ;) .

Nja, kan ju prova någon dag och ställa lite krav på henne ute, kanske lite skänkelvikningar över vägen eller dylikt.
Men ibland har jag pelham på ute eftersom att hon är så himla pigg, och då vill jag absolut inte rida någon dressyr. Men kan rida den lilla skogsrundan det är inte så mycket galoppvägar där.
Vi får se om jag kan få tag på ägaren någon dag och kolla.. om jag ska kunna flytta henne måste jag också hitta något jobb för det blir dyrt, där jag vill stå ligger stallhyran på 3600/mån. :angel:

Tack för tipsen iallafall! Såg en annons nu om att en ridklubb nära oss ska ha fälttävlanskurs i februari och det måste vi ju åka på.. :D Hoppas det går.. (var bara tvungen att lägga till det såklart... =P )

Ja det är klart ;)

Igår red jag iallafall henne i lägre form och det kändes rätt okej. Red öppna på åttvolter och det funkade bra.
Fast det var lite svårt att få henne riktigt avslappnad då det blåste mkt och var mörkt. Passet började med att hon blev rädd för ngt när vi skrittade fram och stack iväg i full galopp när jag inte var beredd så jag hamnade på marken ;) . Landade på fötterna faktiskt hehe.
Och så red vi galoppfattningar och avsaktningar...
Gick jättebra.. tack för tipsen allihop :bow:

Ska fortsätta lite på detta sättet nu.. idag tömkörde jag och imorgon blir det uteritt.
Mvh HF

:bow:

Får jag sen lägga till en fråga som kanske inte har det med det här att göra men jag har funderat. Angående kotledsinflammationer och ryggproblem som idag verkar komma mer och mer, borde ju det på något sätt kunna komma från ridningen? Jag har sett ( i min närhet ) att hästar som drabbas av dessa rids bakom lod. Såklart får ju inte alla hästar som rids bakom lod dessa skador, men många. Kan det ha någon kopling?

Förlåt om jag trådkaoar denna tråd mera eller är ute och cyklar... men har funderat på det här ett tag.

Jag tror det även beror på aveln. Ofta när ett sto går sönder "får hon väl bli avelssto nu när vi inte kan rida henne"

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 413
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 343
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 988
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sluta med napp
  • Afternoon Tea i Stockholm
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur