Bakom hand

Sv: Bakom hand

Absolut! De flesta hästar som jag har korrigerat för klienters räkning (pga att de har blivit sk problemhästar) har alltid blivit ridna bakom lodplan hela sitt liv och har enligt ägarna "varit igång" då jag har tagit över... trots det är de utan muskler på hela överlinjen. Den mest "vältränade" muskeln (egentligen en bunt ihopklistrade muskelfibrer på var sida) på dessa hästar är underhalsen.

Fördelen (om det nu finns någon över huvud taget) med att det har gått så långt att hästarna "bråkar", är att ägarna inte vågat rida dem på ett tag. På så vis har hästarna "rättat till sig" iaf något i hagen.

Tyvärr hade denna damen gått för långt åt andra hållet. Hon var livrädd att hennes ridning skulle få hästarna att "få syrebrist" och varje försök från de stackars hästarna att söka sig det minsta fram till handen fick henne att få panik och hon lyfte upp huvudet på dem så de såg ut som stjärnskådare på en väldigt dimmig natt. Detta visar ju bara på att, som vanligt, även de bästa intentioner kan få hästar att må dåligt. Jag tror nog att vi alla kan vara överens om att hästen inte skall ridas bakom lod, men vart vi drar linjen för att hästen skall vara bakom lod kan variera i oändlighet. Denna dam ansåg i praktiken att när hon inte uppifrån kunde se hästens mule mellan öronen så var hästen i akut fara för att dö av syrebrist.

Har läst igenom denna tråd och jag blir chockad inte minst arg på hur ni hånar varandra!
Kan inte förstå hur man kan göra såna på hopp på människor för att dom kommer med ett påstående eller en fråga.

Tack för mig!

Om du inte riktat detta till mig så ber jag dig skriva knapplån eller liknande. Om det du skrivit är riktat till mig ber jag dig förklara var någonstans jag hoppat på någon. Jag är extremt nyfiken på att få veta detta. Tack för mig.

Men bara så jag har det helt klart, så får hästen mindre övertramp när den samlar sig mer? Om övertrampet inte försvinner helt?
Ja. Det är naturligt(kolla ordvalet;) )att när den stoppar in sina ganska raka ben kommer den längre inunder.

Det beror på hästens exteriör. Om den är hög/ lågställd, lång /kort rygg osv...

det där med form tar vi på dressyr:cool:

Eftersom den svankar något (vilket gör att bakbenen är "en bit bakom själva hästen/naturliga tyngdpunkten") använder den inte sin rygg/kropp på ett naturligt och därför ändamålsenligt sätt för att bära sig. Detta beror på att den är bakom den huvudvinkel/-ställning som är naturlig för hästen (bakom det lodplan som beskrivs ögat-mungipan).

Tycker inte att detta är en katastrofal form dock. Får absolut inte gå mer bakom för då tappar den ryggen helt, enligt mig.

uppebarligen har vi helt skilda skolor. jag förstår helt enkelt inte ett resonemang som grundar sig i att försätta hästens HUVUD i en viss position och tro att resten löser sig, dvs att rygg och bakben kommer upp och under sig.

Tja, varför inte gå ut i hagen och titta på hästarna när de självmant gör lite "svårare" dressyrrörelser. Vad jag har sett så går inte hästarna bakom lodplanet ögat-mungipan. Kan det månne vara så att de är skapade och anpassade för den formen...:idea:

Vilka rörelser tänker du på då?:confused:

De hästar jag rider, med denna tanke att eftersträva den naturligt samlade formen, blir bl a mer musklade över hela överlinjen och förbättrar sina rörelser både ridmässigt och i hagen på relativt kort tid.

Om hästen har huvudet så långt fram som du vill kan den omöjligt få en välmusklad överlinje snarare göder det nog underhalsen.

Hästar i hagen har ingen ryttare att balansera upp, bla.

Om hästen har huvudet så långt fram som du vill kan den omöjligt få en välmusklad överlinje snarare göder det nog underhalsen.

Varför?

Jag kom just på varför det känns så rätt för mig att ha hästen som jag har beskrivit! Jag har dansat en del balett när jag var yngre och balett tycker jag är väldigt jämförbart med dressyr. Det här med att växa uppåt framåt, att det inte ska se ut eller kännas tungt osv. När man håller på med balett ska huvudet bäras, upp med nacken och hjässan, haklinjen (inte käklinjen) hålls ungefär paralellt med marken. För folk är det den ultimata positionen att gå, stå, sitta och dansa i. Borde inte motsvarande gälla för hästar? Det jag är emot är inte direkt att hästen går bakom ett fast fixerat lodplan utan snarare att den går bakom sitt eget, drar ihop halsvinkeln mer än vad som är bekvämt.

uppebarligen har vi helt skilda skolor. jag förstår helt enkelt inte ett resonemang som grundar sig i att försätta hästens HUVUD i en viss position och tro att resten löser sig, dvs att rygg och bakben kommer upp och under sig.

Självklart gör inte huvudet formen men huvudet är en symtom på att formen inte är bra. Visst kan formen vara helt okej och till synes bra även fast hästen går innanför lod, men då kan man även säga tvärtom - hästens form kan vara bra även fast hästens hals och nacke inte indikerar någon form alls, dvs den ser "fri" ut och kröker inte på nacken! ;)

Det man vill är ju att hästen ska vinkla bäckenet, länga ut ryggen för att den ska höjas, och då ska framdelen komma "loss" dvs det ska vara 50/50 eller mer vikt på bakdelen till skillnad från 30/70 som det sägs vara naturligt när man sätter en ryttare på ryggen.
Det som händer när hästen går innanför lod är att framdelen blir mer eller mindre låst, så ävenom ryggen och bakdelen ser helt perfekt ut uppnår man inte målet. Den kan vara 40/60 (vilket ju är en förbättring) och kanske, kanske 50/50 i bästa fall, men när man då kommer till den "riktiga" samlingen i t ex piaff så kommer man inte vidare helt enkelt, man får inte ut maximalt av samlingen.

Men sen så finns det inlärningsperioder och övergångsperioder. Man måste ju ta en sak i taget. Hästen måste vara väl skolad för att kunna gå i bra form, den måste även få upp styrkan. Ibland måste man tillåta hästen gå bakom lod en viss tid i utbildningen tills den accepterat formen, handen, och hjälperna. Därav att man inte bara kan se till huvudpositionen men jag tycker inte man kan säga att en häst går i riktigt bra form om den går innanför lod.

Självklart gör inte huvudet formen men huvudet är en symtom på att formen inte är bra. Visst kan formen vara helt okej och till synes bra även fast hästen går innanför lod, men då kan man även säga tvärtom - hästens form kan vara bra även fast hästens hals och nacke inte indikerar någon form alls, dvs den ser "fri" ut och kröker inte på nacken! ;)

Det man vill är ju att hästen ska vinkla bäckenet, länga ut ryggen för att den ska höjas, och då ska framdelen komma "loss" dvs det ska vara 50/50 eller mer vikt på bakdelen till skillnad från 30/70 som det sägs vara naturligt när man sätter en ryttare på ryggen.
Det som händer när hästen går innanför lod är att framdelen blir mer eller mindre låst, så ävenom ryggen och bakdelen ser helt perfekt ut uppnår man inte målet. Den kan vara 40/60 (vilket ju är en förbättring) och kanske, kanske 50/50 i bästa fall, men när man då kommer till den "riktiga" samlingen i t ex piaff så kommer man inte vidare helt enkelt, man får inte ut maximalt av samlingen.

Men sen så finns det inlärningsperioder och övergångsperioder. Man måste ju ta en sak i taget. Hästen måste vara väl skolad för att kunna gå i bra form, den måste även få upp styrkan. Ibland måste man tillåta hästen gå bakom lod en viss tid i utbildningen tills den accepterat formen, handen, och hjälperna. Därav att man inte bara kan se till huvudpositionen men jag tycker inte man kan säga att en häst går i riktigt bra form om den går innanför lod.

det håller jag helt med om och är även väl medveten om. Jag argumenterar inte någonstans att jag tycker att bakom lod är optimalt. däremot reagerar jag på vinklingen av många inlägg här - att de går på lodet som första definition på hästens form, eller baserar hållning på häst i hagen/frihet, som den form den bör gå i under ryttare.

Om jag ska tala från ett personligt perspektiv tillhör jag gruppen som hellre ser än häst över tygeln än indragen och på bogen. därför att jag tycker att en häst något över tygeln har en bättre förutsättning att komma till självbärighet och balans, än en häst som går indragen och för mycket på bogen. Jag vet att denna åsikt ej delas av alla, men den är min.
att jag argumenterar mot tänket att man tittar på lodet för att bedöma resten av formen är fortfarande ngt jag står för. även om du har rätt tänkt runt det hela tycker jag inte det verkar så på flera andra svar i tråden, utan man tittar på hästens huvud form som om det sätter hela resten av formen s.a.s, och det stämmer inte riktigt i min bok.

Ja, jag håller med - hellre en lite för "fri" häst än tvärtom. Men det beror en hel del på hästen också, när man väl får söket framåt/nedåt finns det dom som själva drar in nosen (om man så skulle ha helt långa tyglar) pga att det finns spänningar muskulärt eller mentalt. Och så finns det dom som hellre går som giraffer, vilket ju är bra i den bemärkelsen att de ska länga ut halsen.

Man skulle kunna kolla på Rygglinjen istället, det är en ganska bra koll på formen, förutom undantagsfallen där man blir lurad att hästen svankar i ryggen när den i själva verket är ännu mer svankryggig när den går utan ryttare :p
Jag personligen kollar faktiskt mest på halsmusklerna. Är "fel" muskler i halsen spända är de sällan i riktigt bra form. Då går man vidare och kollar var det skiter sig så att säga.

förlåt så mycket för att jag utgår från ämnet men.. nu har jag ridit lite så som jag fick tips om tänkte bara fråga lite snabbt om det syns någon skillnad på dessa bilder??

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674162.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674164.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480/6674165.jpg?0

Tack så mycket om du orkar svara... men det är så bra att få lite tips från kloka människor ibland.. :angel:

Istället för att göra en ny tråd på dressyr kan jag lika gärna fråga om galoppen också.. Vi har nyligen börjat lära oss att galoppera lugnt och "samlat" (någorlunda iaf) i okej form, såg galoppbilder första gången idag, hm hur ska jag formulera mig.. ser det iaf lite rätt ut? :angel:
Vill gärna veta om vi är på rätt väg, det känns så iaf. Själv tycker jag dock första bilden ser bäst ut, tycker hon går i lite för hög form på sista.. eller vad tycker ni?
Nu är det bara korsgaloppen som ska utrotas ordentligt..

6674159.jpg

6674161.jpg

Ignorera klumpen på ryggen.. :o

hmm nu kändes det lite dumt, kanske ska göra en ny tråd istället.. jaja. Om ni inte svarar gör jag en egen.. Men det handlar ju om huvudets placering lite iaf :angel:

Jag skulle vilja ha lite lägre och friare form faktiskt. Framförallt lägre för den är absolut inte innanför lod men den verkar inte stark nog i den formen.

Sen ser det ut som att den har lite svårt att samla sig. Det man kan tänka på är att försöka få ett lugnt och balanserat steg för att "hinna med" att göra halvhalter och styra framdel/bakdel om det behövs. Den hänger inte riktigt ihop (ngt framtung). Försök också att inte låsa dina händer och armbågar för det kan vara en del av orsaken till att framdelen inte kommer loss.
Kan tänka mig att din häst kan ha svårt för att söka sig framåt/nedåt för att den får dålig balans, men jag råder ändå till att ta lägre form och förbättra balans och styrka successivt så kan du få en ärligare hög form tids nog! :)

Tror också du kan få lite hjälp med att få bort korsgaloppen om du lyckas få till balansen och avslappningen i den lägre formen, testa gärna flytta in/ut bogen också för att lära dig kontrollera hästens framdel. Ser helt okej ut men finns rum för förbättringar! :p

Senast ändrad:

Tack för svaret, tittar du på traven eller galoppen?

Galoppen har varit urusel, så jag är ändå nöjd med hur hon har utvecklats, jag menar inte att hon ska gå i samlad galopp utan att hon är någorlunda samlad nu i tempot, hon springer inte iväg och det blir inte korsgalopp lika ofta men den är där.
Hon har jättelätt för att falla in i korsgalopp på volt. 6 av 10 gånger ..

Det vi tränar på är lugn och rytmisk galopp, och kunna galoppera på böjt spår, formen har det alltid känts som att hon går ganska djupt, alltså nästan bakom lod, men på bilderna ser det inte alls ut så, dock ögonblicksbilder.. ska bli filmad någon dag.

P.s båda galoppbilderna ser man lutar lite neråt så det kan vara därför hon ser framtung ut

Senast ändrad av en moderator:

Jag hänger på Totola och tycker det ser ut som ni är på gång, men att hästen ännu inte är stark utan ganska spänd, ej avslappnad i bakparti eller rygg. därmed kommer den inte igenom och fram till handen ordentligt. Lätta ur fram, skulle jag göra med den hästen.

blir det lätt springigt upplever du när du rider?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/06670000-06679999/640x480w/6674164.jpg?0

Här tycker jag tex man ser att hästen inte är riktigt uppe för bakdelen eller lösgjord, utan det blir "spänt". som sagt, lätta ur handen där, som Totola säger, gärna en lägre och friare form i detta läget.

samma i galoppen, där ser man också att det är väldigt spänt från hästens sida. skulle inte galoppera den alls så mycket i detta läget, utan bara göra fattningar, sen ta ner den igen, hitta takt och eftergivenhet i traven, och sen fatta igen. Det är fattningarna som stärker, korsgaloppen får du bukt med per automatik när hästen är starkare. tror den kommer när du rider på för mycket i galopp innan hästen har styrkan.

ett tillägg också: hur rider du när du rider henne ute? för att muskla upp den bättre skulle jag rida mycket utomhus - du kan rida dressyr även under dessa ridturer, och uppnå lika gott resultat som det du strävar efter i padock. Brukar ofta gå bättre tycker jag att jobba utomhus på en häst som saknar lite styrka, då det hela inte blir lika forcerat eller spänt.

Mvh/mackan

Senast ändrad:

En grej till jag kom på som kan vara bra att tänka på är att du försöker lära hästen böja sig ordentligt i skritt och trav, gärna träna lite svaga öppnor och slutor (t ex minska/öka volten) lirka gärna i innertygeln och ge den lite längre yttertygel så den får plats att länga sin yttersida.
Om du lär dig kontrollera hästens höfter och bogar i förhållande till varandra tror jag du dels har lättare att få den bli avslappnad, och dels tror jag du får lättare att känna när hästen går i en "ärlig" samlad form (ofta går de inte ärligt för att de inte är rakriktade, dom fuskar lite genom att lägga mer vikt på innerbogen än bakdelen).
Just rakriktningen (och avslappningen som jag skrev i förra inlägget), ju mer det förbättras desto lättare tror jag hästen kommer få i galoppen. Håller dock med mackan om att det är fattningarna som ger mest, testa gärna att fatta från svag sluta.

Jag hänger på Totola och tycker det ser ut som ni är på gång, men att hästen ännu inte är stark utan ganska spänd, ej avslappnad i bakparti eller rygg. därmed kommer den inte igenom och fram till handen ordentligt. Lätta ur fram, skulle jag göra med den hästen.

blir det lätt springigt upplever du när du rider?

Nej hon är nästan lite för seg ibland, just på detta ridpasset fick jag rida mycket fram

http://archive.pixbox.se/arkivet/syn.../6674164.jpg?0

Här tycker jag tex man ser att hästen inte är riktigt uppe för bakdelen eller lösgjord, utan det blir "spänt". som sagt, lätta ur handen där, som Totola säger, gärna en lägre och friare form i detta läget.

Nja, jag håller inte hårt på handen utan erbjuder mitt stöd, som hon väljer att ta just där, och spänd känns hon inte, snarare mjuk, däremot blev hon lite skeptisk till en man som gick med en lång mattlikanden sak över axeln längre bort. Och det distraherade henne rätt mkt och tog bort fokus. en halv minut tidigare ; http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06710000-06719999/640x480/6711792.jpg?0 .
Ingen bortförklaring, jag vet att vi har mycket att jobba på och är långt ifrån bra, men hon är inte spänd i skritt/trav det är galoppen som är problemet.

samma i galoppen, där ser man också att det är väldigt spänt från hästens sida. skulle inte galoppera den alls så mycket i detta läget, utan bara göra fattningar, sen ta ner den igen, hitta takt och eftergivenhet i traven, och sen fatta igen. Det är fattningarna som stärker, korsgaloppen får du bukt med per automatik när hästen är starkare. tror den kommer när du rider på för mycket i galopp innan hästen har styrkan.

Det är precis så jag gör. En av våra bästa övningar är "enkla byten", som två serpentinbågar, vänder rätt upp mitt på kortsidan saktar av och fattar ny galopp, gör samma sak igen, det blir alltså inte ens ett halvt varv i var galopp vid denna övning.
Tycker dock det inte är för mycket begärt att man ska kunna göra en hörnpassering utan att det blir kors. Det kan hon, men hon har lagt in en vana att byta till det. Avslutar alltid varje pass med galopp och trav på lång tygel.

ett tillägg också: hur rider du när du rider henne ute? för att muskla upp den bättre skulle jag rida mycket utomhus - du kan rida dressyr även under dessa ridturer, och uppnå lika gott resultat som det du strävar efter i padock. Brukar ofta gå bättre tycker jag att jobba utomhus på en häst som saknar lite styrka, då det hela inte blir lika forcerat eller spänt.

Jag rider alltid utomhus :smirk:. Har inget ridhus. Men jag rider inte dressyr i skogen. Däremot klättrar vi lagom mkt.

Mvh/mackan
Mvh Hoppfantasten ;) Tack för svaret, även om jag tycker det kan vara lite svårt att se mkt saker på bild när det är en häst man inte känner..

Svar i citatet.

En grej till jag kom på som kan vara bra att tänka på är att du försöker lära hästen böja sig ordentligt i skritt och trav, gärna träna lite svaga öppnor och slutor (t ex minska/öka volten) lirka gärna i innertygeln och ge den lite längre yttertygel så den får plats att länga sin yttersida.
Om du lär dig kontrollera hästens höfter och bogar i förhållande till varandra tror jag du dels har lättare att få den bli avslappnad, och dels tror jag du får lättare att känna när hästen går i en "ärlig" samlad form (ofta går de inte ärligt för att de inte är rakriktade, dom fuskar lite genom att lägga mer vikt på innerbogen än bakdelen).
Just rakriktningen (och avslappningen som jag skrev i förra inlägget), ju mer det förbättras desto lättare tror jag hästen kommer få i galoppen. Håller dock med mackan om att det är fattningarna som ger mest, testa gärna att fatta från svag sluta.
Varken hon eller jag kan rida slutor.
hon är inte utbildad eller något det hon kan är det jag har lärt henne. dvs inget då.

Nu när jag har läst igenom svaret till mackan angående handen/tempot (eftersom vi försökte luska ut vad som ger spänningen) så återstår egetnligen bara en sak:
Du säger att du erbjuder stöd i handen, kan det vara så att hästen när den "tar" stödet i själva verket spänner emot?
Skillnaden känner man i handen, om hästen känns mjuk i munnen (tänk gummi eller bomull som fjädrar och är följsamt) är den avslappnad, om den känns hård i munnen (som plast eller trä- stumt) är den spänd. Om det är det senare fallet kan man 1. tänka på att inte spänna handen, när du "erbjuder stöd" ska du inte i något läge dra handen bakåt eller låsa den. Vill du lirka så krama hellre i tyglarna eller ta lite snett uppåt (bara korta tygeltag, inte låsa handen).
2. Träna avslappning, vilket man lättast gör just genom lirkandet. Lirka - eftergift, lirka - eftergift (helst bara i innertygeln eller iaf en tygel i taget så det inte verkar bakåt, bromsande eller sågande). När du känner att du verkligen får en sökning framåt/nedåt utan att hästen känns "stum" i munnen har du kommit en bit på väg. Börja i skritt, därefter kan du träna på att behålla avslappningen innan och efter varje övergång och i samband med halvhalter, eftersom det är då hästarna gärna spänner sig. Efter en del träning brukar det räcka med en kramning i tygeln så slappnar hästen av, då räcker det med att påminna den ibland.

Även om du inte känner att ni är redo för öppna och sluta skulle du kunna experimentera lite med att flytta bogarna och höfterna på hästen som sagt. Det har du mycket nytta av dels på vanliga volter och dels i galopp eftersom galoppen är mer eller mindre en böjd gångart. Det är så att säga nästa steg i det hela, för när hästen väl är avslappnad vill man försöka få den mer rakriktad. Då har man stor nytta av att kunna fatta galopp ur en lätt sluta. På galoppbilden syns det ganska tydligt att framdelen är innanför bakdelens spår, då tappar du ganska mycket kraft från bakdelen. Om man istället styr in bogen innan själva fattningen blir det lättare att få till bra galopp. Ibland kan det t o m räcka med att man tydligt bromsar innerbogen ett par gånger precis innan fattningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 413
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 343
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 988
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sluta med napp
  • Afternoon Tea i Stockholm
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur