E
Equiform
Sv: Bakom hand
Jaså, är det avdrag att vinna OS?
Du får fortfarade avdrag om du rider så
Jaså, är det avdrag att vinna OS?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får fortfarade avdrag om du rider så
Absolut! De flesta hästar som jag har korrigerat för klienters räkning (pga att de har blivit sk problemhästar) har alltid blivit ridna bakom lodplan hela sitt liv och har enligt ägarna "varit igång" då jag har tagit över... trots det är de utan muskler på hela överlinjen. Den mest "vältränade" muskeln (egentligen en bunt ihopklistrade muskelfibrer på var sida) på dessa hästar är underhalsen.
Fördelen (om det nu finns någon över huvud taget) med att det har gått så långt att hästarna "bråkar", är att ägarna inte vågat rida dem på ett tag. På så vis har hästarna "rättat till sig" iaf något i hagen.
Ja. Det är naturligt(kolla ordvalet )att när den stoppar in sina ganska raka ben kommer den längre inunder.Men bara så jag har det helt klart, så får hästen mindre övertramp när den samlar sig mer? Om övertrampet inte försvinner helt?
Eftersom den svankar något (vilket gör att bakbenen är "en bit bakom själva hästen/naturliga tyngdpunkten") använder den inte sin rygg/kropp på ett naturligt och därför ändamålsenligt sätt för att bära sig. Detta beror på att den är bakom den huvudvinkel/-ställning som är naturlig för hästen (bakom det lodplan som beskrivs ögat-mungipan).
Tycker inte att detta är en katastrofal form dock. Får absolut inte gå mer bakom för då tappar den ryggen helt, enligt mig.
Tja, varför inte gå ut i hagen och titta på hästarna när de självmant gör lite "svårare" dressyrrörelser. Vad jag har sett så går inte hästarna bakom lodplanet ögat-mungipan. Kan det månne vara så att de är skapade och anpassade för den formen...
De hästar jag rider, med denna tanke att eftersträva den naturligt samlade formen, blir bl a mer musklade över hela överlinjen och förbättrar sina rörelser både ridmässigt och i hagen på relativt kort tid.
Om hästen har huvudet så långt fram som du vill kan den omöjligt få en välmusklad överlinje snarare göder det nog underhalsen.
uppebarligen har vi helt skilda skolor. jag förstår helt enkelt inte ett resonemang som grundar sig i att försätta hästens HUVUD i en viss position och tro att resten löser sig, dvs att rygg och bakben kommer upp och under sig.
Självklart gör inte huvudet formen men huvudet är en symtom på att formen inte är bra. Visst kan formen vara helt okej och till synes bra även fast hästen går innanför lod, men då kan man även säga tvärtom - hästens form kan vara bra även fast hästens hals och nacke inte indikerar någon form alls, dvs den ser "fri" ut och kröker inte på nacken!
Det man vill är ju att hästen ska vinkla bäckenet, länga ut ryggen för att den ska höjas, och då ska framdelen komma "loss" dvs det ska vara 50/50 eller mer vikt på bakdelen till skillnad från 30/70 som det sägs vara naturligt när man sätter en ryttare på ryggen.
Det som händer när hästen går innanför lod är att framdelen blir mer eller mindre låst, så ävenom ryggen och bakdelen ser helt perfekt ut uppnår man inte målet. Den kan vara 40/60 (vilket ju är en förbättring) och kanske, kanske 50/50 i bästa fall, men när man då kommer till den "riktiga" samlingen i t ex piaff så kommer man inte vidare helt enkelt, man får inte ut maximalt av samlingen.
Men sen så finns det inlärningsperioder och övergångsperioder. Man måste ju ta en sak i taget. Hästen måste vara väl skolad för att kunna gå i bra form, den måste även få upp styrkan. Ibland måste man tillåta hästen gå bakom lod en viss tid i utbildningen tills den accepterat formen, handen, och hjälperna. Därav att man inte bara kan se till huvudpositionen men jag tycker inte man kan säga att en häst går i riktigt bra form om den går innanför lod.
Jag hänger på Totola och tycker det ser ut som ni är på gång, men att hästen ännu inte är stark utan ganska spänd, ej avslappnad i bakparti eller rygg. därmed kommer den inte igenom och fram till handen ordentligt. Lätta ur fram, skulle jag göra med den hästen.
blir det lätt springigt upplever du när du rider?
Nej hon är nästan lite för seg ibland, just på detta ridpasset fick jag rida mycket fram
http://archive.pixbox.se/arkivet/syn.../6674164.jpg?0
Här tycker jag tex man ser att hästen inte är riktigt uppe för bakdelen eller lösgjord, utan det blir "spänt". som sagt, lätta ur handen där, som Totola säger, gärna en lägre och friare form i detta läget.
Nja, jag håller inte hårt på handen utan erbjuder mitt stöd, som hon väljer att ta just där, och spänd känns hon inte, snarare mjuk, däremot blev hon lite skeptisk till en man som gick med en lång mattlikanden sak över axeln längre bort. Och det distraherade henne rätt mkt och tog bort fokus. en halv minut tidigare ; http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06710000-06719999/640x480/6711792.jpg?0 .
Ingen bortförklaring, jag vet att vi har mycket att jobba på och är långt ifrån bra, men hon är inte spänd i skritt/trav det är galoppen som är problemet.
samma i galoppen, där ser man också att det är väldigt spänt från hästens sida. skulle inte galoppera den alls så mycket i detta läget, utan bara göra fattningar, sen ta ner den igen, hitta takt och eftergivenhet i traven, och sen fatta igen. Det är fattningarna som stärker, korsgaloppen får du bukt med per automatik när hästen är starkare. tror den kommer när du rider på för mycket i galopp innan hästen har styrkan.
Det är precis så jag gör. En av våra bästa övningar är "enkla byten", som två serpentinbågar, vänder rätt upp mitt på kortsidan saktar av och fattar ny galopp, gör samma sak igen, det blir alltså inte ens ett halvt varv i var galopp vid denna övning.
Tycker dock det inte är för mycket begärt att man ska kunna göra en hörnpassering utan att det blir kors. Det kan hon, men hon har lagt in en vana att byta till det. Avslutar alltid varje pass med galopp och trav på lång tygel.
ett tillägg också: hur rider du när du rider henne ute? för att muskla upp den bättre skulle jag rida mycket utomhus - du kan rida dressyr även under dessa ridturer, och uppnå lika gott resultat som det du strävar efter i padock. Brukar ofta gå bättre tycker jag att jobba utomhus på en häst som saknar lite styrka, då det hela inte blir lika forcerat eller spänt.
Jag rider alltid utomhus :smirk:. Har inget ridhus. Men jag rider inte dressyr i skogen. Däremot klättrar vi lagom mkt.
Mvh/mackan
Mvh Hoppfantasten Tack för svaret, även om jag tycker det kan vara lite svårt att se mkt saker på bild när det är en häst man inte känner..
Varken hon eller jag kan rida slutor.En grej till jag kom på som kan vara bra att tänka på är att du försöker lära hästen böja sig ordentligt i skritt och trav, gärna träna lite svaga öppnor och slutor (t ex minska/öka volten) lirka gärna i innertygeln och ge den lite längre yttertygel så den får plats att länga sin yttersida.
Om du lär dig kontrollera hästens höfter och bogar i förhållande till varandra tror jag du dels har lättare att få den bli avslappnad, och dels tror jag du får lättare att känna när hästen går i en "ärlig" samlad form (ofta går de inte ärligt för att de inte är rakriktade, dom fuskar lite genom att lägga mer vikt på innerbogen än bakdelen).
Just rakriktningen (och avslappningen som jag skrev i förra inlägget), ju mer det förbättras desto lättare tror jag hästen kommer få i galoppen. Håller dock med mackan om att det är fattningarna som ger mest, testa gärna att fatta från svag sluta.