Bakom hand

Sv: Bakom hand

Man kan få en häst som är helt omusklad och som dessutom har dåligt hull till att få bl a "dubbel ryggrad" och ökad vidd på sadeln på mindre än 3 månader med ridning som enligt mig är den rätta.

Och man kan få sina hästar att tappa muskler i ryggen och få dåligt hull på mindre än 3 månader med ridning som enligt ägaren är den rätta. Detta var ett exempel.

Ställer frågan igen...

Utan att komma med några svar själv*suckar*
Att vinna OS består inte bara av att rida hästen korrekt rakt fram, utan att göra alla rörelser samtidigt. De får heller inte ens betyget-Mycket bra, utan vinner på bedömningen Bra.

Varje moment döms separat, men får sen en bedömning under "allmänt intryck"

Och man kan få sina hästar att tappa muskler i ryggen och få dåligt hull på mindre än 3 månader med ridning som enligt ägaren är den rätta. Detta var ett exempel.

Absolut! De flesta hästar som jag har korrigerat för klienters räkning (pga att de har blivit sk problemhästar) har alltid blivit ridna bakom lodplan hela sitt liv och har enligt ägarna "varit igång" då jag har tagit över... trots det är de utan muskler på hela överlinjen. Den mest "vältränade" muskeln (egentligen en bunt ihopklistrade muskelfibrer på var sida) på dessa hästar är underhalsen.

Fördelen (om det nu finns någon över huvud taget) med att det har gått så långt att hästarna "bråkar", är att ägarna inte vågat rida dem på ett tag. På så vis har hästarna "rättat till sig" iaf något i hagen.

Tog mig friheten att länka till Lyrazels hemsida och ett foto där, eftersom det redan kommenterades här på tråden. Hoppas det funkar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id824542.html

Min kommentar till fotot är att det här är en mycket bra grundform i början av en hästs utbildning! Halvhalter mellan varven från den här formen gör att hästen kommer att få igång bakkärran ytterligare vilket leder till att den välver länden mer och bli lägre bak än fram, trots att den är ganska överbyggd

Herregud hjälp, använd inte mig eller nån av de hästarna som exempel:eek: :o För det första kan jag inte rida. Efter sju år kan jag fortfarande inte göra runda volter och för det andra rids den fläckiga hästen normalt i en form av rollkur samt väldigt långsamt = sjukt svårt att få fram den på bettet.

Menar du detta?
Anledningen till att jag vill ha lodplanet i mungipa-öga är att för mig känns det som att där är hästen friast att skapa sin egen form. Framförallt är det på nåt sätt lättare att se om den arbetar korrekt med resten av kroppen då. Valencias bild är för mig inte bakom lod i den bemärkelsen att "åh nej, den kommer kollapsa i syrebrist" (därmed inte sagt att nån sagt så!) men däremot är den inte optimalt i lod heller. Jag skulle vilja ha upp manken och basen på halsen mer och ha den i lodplanet mungipa öga. Det jag eftersträvar i form är att hästen liksom ska se ut som att den växer uppåt-framåt. Som att den skulle lyfta om den hade flygplansvingar Gick det att förstå
Ja nog är den fri alltid, men den behöver din hjäpl för att hitta sin form. Det kommer inte med posten;)
Varför är det lättare att se?
Jag känner hur hästen går, om den är mellan hand o sk. o rakriktad där.

Visst kan jag titta i spegeln ibland, för att se om min känsla stämmer övernes med det jag känner.

Herregud hjälp, använd inte mig eller nån av de hästarna som exempel:eek: :o För det första kan jag inte rida. Efter sju år kan jag fortfarande inte göra runda volter och för det andra rids den fläckiga hästen normalt i en form av rollkur samt väldigt långsamt = sjukt svårt att få fram den på bettet.

Sorry!:o Tyckte att det var en bra bild bara. Ska inte göra om det.

Vadå, rids den medvetet i RK och i undertempo? Enligt mig behöver speciellt en sån här häst ridas framåt för att få igång bakkärran.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag menar väl snarare se från marken om nån annan rider, men det är inte jätteviktigt direkt. Mer som en parantes. Klart hästen behöver hjälp för att hitta sin form, men eftersom formen inte sitter i lodplanet så... ;) Nä jag ger upp, kan inte förklara vad jag menar.

Ingen fara:) Mest menar att jag och "mina" hästar inte är några exempel på bra direkt....

Ja, den rids så medvetet. Ägare och tränare arbetar så för att lyfta av vikt från framdelen och få hästen lätt i handen. Väldigt populärt i mitt ena stall. En rätt speciell ridstil som är en sorts avart av AR om jag inte minns fel.

det är inte alls vad jag fått lära mig:eek: ursäkta, men den där ser ut om en av de sega ponnyerna på ridskolan-formen:eek:

Sorry!:o Tyckte att det var en bra bild bara. Ska inte göra om det.

Vadå, rids den medvetet i RK och i undertempo? Enligt mig behöver speciellt en sån här häst ridas framåt för att få igång bakkärran.
Om man inte vet vad RK innebär, så är den här diskussionen hopplös.

Axel som tydligen rider RK numera;) Hade ingen aaaning om det.:p

Nu hamnade jag lite efter här, debatten om lodplanet kom igång igen.
Men tack så mkt, axel, för din förklaring, jag tyckte den var bra. Det du beskrev, tyckte jag, var den "gamla, hederliga" lågformen.
Numera så finns det så mkt att läsa om hästens form, i så många olika ridstilar, att man lägger undan det som man lärt sig från början för att få plats med allt det nya. Det kändes bra att bli påmind om den "vanliga" ridstilen igen! :)

Men bara så jag har det helt klart, så får hästen mindre övertramp när den samlar sig mer? Om övertrampet inte försvinner helt?

Sen om lodplanet...
När jag tömkör funkar det rätt bra med lodplanet (nu menar jag alltså nosryggen i lod), men i ridningen går det oftast sämre.
Vad är egentligen att föredra, att hästen går framför lod eller lite bakom?

Och tidigare i tråden (ganska mkt tidigare, tror jag) skrevs det om halsen och huvudet, hur det stora huvudet behöver en kort hals och så vidare... Hur mkt påverkar halsansättningen, och halsen över huvud taget, lodplanet? Eller påverkar de inte alls?

Anledningen till att jag vill ha lodplanet i mungipa-öga är att för mig känns det som att där är hästen friast att

skapa sin egen form.

Framförallt är det på nåt sätt lättare att se om den arbetar korrekt med resten av kroppen då. Valencias bild är för mig inte bakom lod i den bemärkelsen att "åh nej, den kommer kollapsa i syrebrist" (därmed inte sagt att nån sagt så!) men däremot är den inte optimalt i lod heller. Jag skulle vilja ha upp manken och basen på halsen mer och ha den i lodplanet mungipa öga. Det jag eftersträvar i form är att hästen liksom ska se ut som att den växer uppåt-framåt. Som att den skulle lyfta om den hade flygplansvingar ?

Håller med, men skulle vilja "komplettera" formuleringen "skapa sin egen form" med att även låta hästen hitta "sin placering av huvudet" i höjd sett vilket oftast beror på lågt eller högt ansatt hals och/eller hur vältränade de muskler är som ska bära.

Om man inte vet vad RK innebär, så är den här diskussionen hopplös.

Axel som tydligen rider RK numera;) Hade ingen aaaning om det.:p

:confused: Om du plockar bort lite av din giftighet så kanske det framgår lite tydligare vad du menar... :idea:

Nu hamnade jag lite efter här, debatten om lodplanet kom igång igen.
Men tack så mkt, axel, för din förklaring, jag tyckte den var bra. Det du beskrev, tyckte jag, var den "gamla, hederliga" lågformen.
Numera så finns det så mkt att läsa om hästens form, i så många olika ridstilar, att man lägger undan det som man lärt sig från början för att få plats med allt det nya. Det kändes bra att bli påmind om den "vanliga" ridstilen igen! :)

Men bara så jag har det helt klart, så får hästen mindre övertramp när den samlar sig mer? Om övertrampet inte försvinner helt?

Sen om lodplanet...
När jag tömkör funkar det rätt bra med lodplanet (nu menar jag alltså nosryggen i lod), men i ridningen går det oftast sämre.
Vad är egentligen att föredra, att hästen går framför lod eller lite bakom?

Och tidigare i tråden (ganska mkt tidigare, tror jag) skrevs det om halsen och huvudet, hur det stora huvudet behöver en kort hals och så vidare... Hur mkt påverkar halsansättningen, och halsen över huvud taget, lodplanet? Eller påverkar de inte alls?

Den gamla hederliga formen har enbart funnits i en sisådär 40 år. Innan dess blev man underkänd om man red hästen bakom lod eller i en för låg form (3:e nackkotan eller bakomliggande = nackens högsta punkt = IG).

Och vad är det som säger att de som rider och vinner OS rider i rätt form, förutom att domarna och de själva tycker det?

:bow:

Får jag sen lägga till en fråga som kanske inte har det med det här att göra men jag har funderat. Angående kotledsinflammationer och ryggproblem som idag verkar komma mer och mer, borde ju det på något sätt kunna komma från ridningen? Jag har sett ( i min närhet ) att hästar som drabbas av dessa rids bakom lod. Såklart får ju inte alla hästar som rids bakom lod dessa skador, men många. Kan det ha någon kopling?

Förlåt om jag trådkaoar denna tråd mera eller är ute och cyklar... men har funderat på det här ett tag.

Den gamla hederliga formen har enbart funnits i en sisådär 40 år. Innan dess blev man underkänd om man red hästen bakom lod eller i en för låg form (3:e nackkotan eller bakomliggande = nackens högsta punkt = IG).
Du får fortfarade avdrag om du rider så:idea:

:bow:

Får jag sen lägga till en fråga som kanske inte har det med det här att göra men jag har funderat. Angående kotledsinflammationer och ryggproblem som idag verkar komma mer och mer, borde ju det på något sätt kunna komma från ridningen? Jag har sett ( i min närhet ) att hästar som drabbas av dessa rids bakom lod. Såklart får ju inte alla hästar som rids bakom lod dessa skador, men många. Kan det ha någon kopling?

Förlåt om jag trådkaoar denna tråd mera eller är ute och cyklar... men har funderat på det här ett tag.

Jag har inga vetenskapliga studier att basera mitt påstående på, men ansträngda kotleder fram och ryggproblem kommer väldigt ofta från ridning bakom lod - om jag tittar på de hästar som jag har haft kontakt med.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 413
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 343
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 988
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Rasvals-tråd
  • Väska/väst/annat?