Bakom hand

Sv: Bakom hand

Jag tog mig friheten att gå in på din hemsida för att se vad du pratar om.
Båda hästarna som du rider går som stjärnkikare emellanåt o där har vi den där "bara ta i mungipan-effekten"

Det går inte att samla en häst som tar bettets signaler så.

För att få hästen till att börja trampa på bak, bör den få söka sig neråt-framåt till ett mjukt stöd på bettet.
Man brukar säga att den trampar på fram till bettet. För det krävs en längre tygel o att man leder o "visar vägen" till lång o låg.

Där börjar man att "spänna pilbågen"(inte mitt uttryck, men är ganska bra) sök gärna här på just det.

Såg att du hade kandar på den ena där bridongen satt ganska högt upp o nosgrimman lite lågt. Det finns då risk för att den nyps mellan bettet o nosgrimman. Jag skulle höja den lite.

Det är fodervärdens kandar. Jag rider bara ut på den hästen. Satte på det för han skulle va lite snygg + orkade inte smörja hans vanliga träns. Jag skulle aldrig rida på kandar med min hand...

Det känns som att lodplansdiskussionen har försvunnit.

Det hänger ju ihop- hur man rider ihop hästen med hjälp av alla hjälper. Bakbensaktivitet, ryggverksamhet, form, ryttarens inverkan o timing.

Så sant så. Fast nu har vi ju ägnat en bra stund åt att konstatera att jag rider dåligt. Nåt som jag redan vet om, så det här känns inte speciellt konstruktivt i längden. Det vi diskuterade från början var väl inte heller form direkt, utan lodplan. Bara liksom. Om du förstår hur jag menar.

Kollat lite i denna tråden...så vissa menar att min pålla här är bakom lod? :crazy: Nää..............

IMG_8574copy.jpg

Jag menar inte alls så, utan att det är bra att veta vilka referensramar man utgår ifrån.
Jag ville bara tänka i förlängningen av hur jag menar.

Av vilken anledning tycker du att lodet ska vara som du säger?
Mackan brukar tolka mina svamliga svar- Mackan- hoho komsi komsi

Det vi diskuterade från början var väl inte heller form direkt, utan lodplan.
Men man kan delvis beskriva formen genom att säga hur lodet går.
Hyper-Flexion är väldigt mkt bakom lod även för mig, för er som tycker det andra är det ju 90 graders skillnad.

Om hästen slår upp huvudet vid en förhållning, kan det tyda på att bettets inverkan var fel, ont i munnen eller för stor o / eller för lång förhållning.

Du menar inte vad och vilka ramar och vad menade du som du ville förlänga? Jag är helt lost:o

Okej, jag är värre svammelmästare än du och saknar översättare, men jag kan försöka förklara:angel:

Anledningen till att jag vill ha lodplanet i mungipa-öga är att för mig känns det som att där är hästen friast att skapa sin egen form. Framförallt är det på nåt sätt lättare att se om den arbetar korrekt med resten av kroppen då. Valencias bild är för mig inte bakom lod i den bemärkelsen att "åh nej, den kommer kollapsa i syrebrist" (därmed inte sagt att nån sagt så!) men däremot är den inte optimalt i lod heller. Jag skulle vilja ha upp manken och basen på halsen mer och ha den i lodplanet mungipa öga. Det jag eftersträvar i form är att hästen liksom ska se ut som att den växer uppåt-framåt. Som att den skulle lyfta om den hade flygplansvingar :p :angel: Gick det att förstå?

Om hästen slår upp huvudet vid en förhållning, kan det tyda på att bettets inverkan var fel, ont i munnen eller för stor o / eller för lång förhållning.

Vad vill du säga med det?

Anledningen till att jag vill ha lodplanet i mungipa-öga är att för mig känns det som att där är hästen friast att skapa sin egen form. Framförallt är det på nåt sätt lättare att se om den arbetar korrekt med resten av kroppen då. Valencias bild är för mig inte bakom lod i den bemärkelsen att "åh nej, den kommer kollapsa i syrebrist" (därmed inte sagt att nån sagt så!) men däremot är den inte optimalt i lod heller. Jag skulle vilja ha upp manken och basen på halsen mer och ha den i lodplanet mungipa öga. Det jag eftersträvar i form är att hästen liksom ska se ut som att den växer uppåt-framåt. Som att den skulle lyfta om den hade flygplansvingar :p :angel: Gick det att förstå?

Nja - jag tycker nu att resonemanget blir från fel håll helt och hållet, därför att huruvida hästens huvud är i lod eller folks definition av vad det lodet ÄR nånstans - är ju inte utgångsläget, då tänker man från fel håll.

baken och ryggen anger huvudpositionen. så att säga att i en viss vinkel med huvud/hals har hästen bäst förutsättning att skapa sin egen form - är fel tänk från fel håll.
i en viss vinkel med bak och bäcken - ja DÅ har hästen en förutsättning att skapa en ändamålsenlig form - och då kommer huvudet i lod. per automatik.

Valencia: snygg och trevligt - absolut inte bakom lod vart har du fått det ifrån? däremot kunde ryggverksamheten vara bättre - men det är likväl en trevlig om än ganska öppen form tycker jag.

OK! Men förklara då varför o var det stor öga- mungipa ngnstans

Därför att om man kollar på ögat och drar en rak linje till mungipan hamnar det bakom lod. Var det står någonstans vet jag inte. Dock litar jag fullt på min tränare och de andra jag rider med som säger så.
För mig känns det också bättre.

Säger nu ingenting om formen, utan endast om huruvida huvudet är i lod eller ej.

Kan jag få tel. nr.:crazy: :D till din tränare
Har den ngn utbildning o om JA!- VARIFRÅN?

Varför är det bäst för hästen att gå där?

Senast ändrad:

Tack för assistans med språket, fast det blev inte mkt klarare:crazy:
Valencia: snygg och trevligt - absolut inte bakom lod vart har du fått det ifrån? däremot kunde ryggverksamheten vara bättre - men det är likväl en trevlig om än ganska öppen form tycker jag
.hon skojar:rofl:
Tycker inte alls att den är för öppen, men skulle vilja den den ngot lägre o rundare.
Valencia:-sorry att vi har din häst o övar oss på.;)

axel!
Där nånstans i början eller mitten (gah!! Tonårshumöret dyker upp då datorn har lika lite motor som jag har tålamod, jag hittar inte åt det! :mad: ) om övertramp och samling.
Hur var det där?
Lite varstans får jag höra att hästen ska sätta in bakbenen långt in under sig själv, men exakt hur långt är det? Alltså hur mkt övertramp är rimligt för att samlingen ska vara bra? (Jag antar att det varierar från häst till häst, men en ungefärlig uppskattning?)

Nja inte bara långt inunder.
första ska den använda påskjutet-aktivera motorn o trampa under sig o bli stark i bak o rygg, SEN börjar man att SAKTA få den att använda mer bärkraft på bakdelen.
Halvhalterna hjälper den tillbaka till sin balans för att inte trilla i framvikt.

titta på yngre hästar.-gärna med tyska beridare på. De rider i ett friskt tempo o om du tittar noga så gör de små, små halvhalter OFTA.
De hjälper hästarna att inte hamna på bogarna o kan då röra sig mkt större.
Det som händer då är att den använder sina bakben lika mkt eller MER då den vinklat o sätter sig en gnutta- uppförsbacke.
Bakbenen kan då inte träda lika långt inunder kroppen av naturliga skäl.
om du bara går som vanligt o sedan böjer du knäna o går. Vilket tar mest på ben o rumpmusklerna?- Du bär upp din kropp med dem istället för att bara belasta lederna.

Fattar du ngt av mitt tafatta försök till svar?

Du måste känna av var gränsen går för att den ska kunna bibehålla balansen-testa!
Sen vill den ha hjälp från dig oxå- Det är där som det stora kruxet kommer in.

Senast ändrad:

Jag anser att det är lika mycket pålitiligt som att läsa det i någon bok. Om hon förklarar det för mig är det ju samma sak som att hon skulle skrivit ner det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur