Bakom hand

Sv: Bakom hand

-kl-
Har skummat igenom denna långa tråd, och säger bara att om det som BB och FF tycker är det rätta skulle stämma, då får vi nog omskola hela vår dressyrdomarkår.
Tycker Valencias häst ser trevlig ut.
Bilden från Sperlingsholm (en av skimlarna) är en häst som rids i GP, vad jag vet, men den är nog "egentligen" helt fel.

Ja , men hur många skulle köpa dem.

att man sätter sina idéer på pränt innebär inte att det är sant- fiction:crazy:

*Knappen*

Det är roligt att läsa i den här tråden. Jag får flashbacks från ett stall där jag hade träningar. Stallägaren började mobba mina elever för att de red hästarna "bakom lod" enligt henne och att de "inte tillät hästarna att andas och föra syre till hjärna och lungor"..detta pågick i ett år ungefär tills stallägarens hästar började få väldigt ont i sina ryggar. Mina elevers hästar hade inte svimmat eller dött av syrebrist och hade fina musklade ryggar och fick beröm av samma veterinär som "skällde" på stallägaren för att hon överhuvudtaget red på sina illa musklade hästar. När nästa säsongs träningar började hade jag en ny elev. :D

:rofl: :rofl: Jag fattar inte var folk får allt ifrån:crazy: :eek:
Tror att det bara sprider sig lokalt, möjligtvis regionalt- där det via hörsägen går fran dåligt syresatta muskler till dåligt syresatt hjärna.:idea:

Nja - jag tycker nu att resonemanget blir från fel håll helt och hållet, därför att huruvida hästens huvud är i lod eller folks definition av vad det lodet ÄR nånstans - är ju inte utgångsläget, då tänker man från fel håll.

baken och ryggen anger huvudpositionen. så att säga att i en viss vinkel med huvud/hals har hästen bäst förutsättning att skapa sin egen form - är fel tänk från fel håll.
i en viss vinkel med bak och bäcken - ja DÅ har hästen en förutsättning att skapa en ändamålsenlig form - och då kommer huvudet i lod. per automatik.

Valencia: snygg och trevligt - absolut inte bakom lod vart har du fått det ifrån? däremot kunde ryggverksamheten vara bättre - men det är likväl en trevlig om än ganska öppen form tycker jag.

Nejnej...jag tycker som du m.fl. här. Anser inte att hon är bakom lod. Attans vad jag är kass på att formulera mig förståeligt...:angel: Jag undrade om vissa påstod att hon är BAKOM lod, vilket jag inte kan förstå att de tycker...men vi har väl olika skolor här inne...(?)

Man får inte dra o bli kvar i halvhaltn, så att hästen slår sig fri eller bromsar med hela kroppen.Hela hästen ska vinklas om lite, inte bara komma upp med framdelen- då "går den av på mitten" o samlar sig inte iallafall.

Tog mig friheten att länka till Lyrazels hemsida och ett foto där, eftersom det redan kommenterades här på tråden. Hoppas det funkar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id824542.html

Min kommentar till fotot är att det här är en mycket bra grundform i början av en hästs utbildning! Halvhalter mellan varven från den här formen gör att hästen kommer att få igång bakkärran ytterligare vilket leder till att den välver länden mer och bli lägre bak än fram, trots att den är ganska överbyggd

Kollat lite i denna tråden...så vissa menar att min pålla här är bakom lod? :crazy: Nää..............

IMG_8574copy.jpg

Eftersom den svankar något (vilket gör att bakbenen är "en bit bakom själva hästen/naturliga tyngdpunkten") använder den inte sin rygg/kropp på ett naturligt och därför ändamålsenligt sätt för att bära sig. Detta beror på att den är bakom den huvudvinkel/-ställning som är naturlig för hästen (bakom det lodplan som beskrivs ögat-mungipan).

Tycker inte att detta är en katastrofal form dock. Får absolut inte gå mer bakom för då tappar den ryggen helt, enligt mig.

Senast ändrad av en moderator:

*Knappen*

Det är roligt att läsa i den här tråden. Jag får flashbacks från ett stall där jag hade träningar. Stallägaren började mobba mina elever för att de red hästarna "bakom lod" enligt henne och att de "inte tillät hästarna att andas och föra syre till hjärna och lungor"..detta pågick i ett år ungefär tills stallägarens hästar började få väldigt ont i sina ryggar. Mina elevers hästar hade inte svimmat eller dött av syrebrist och hade fina musklade ryggar och fick beröm av samma veterinär som "skällde" på stallägaren för att hon överhuvudtaget red på sina illa musklade hästar. När nästa säsongs träningar började hade jag en ny elev. :D

Man kan få en häst som är helt omusklad och som dessutom har dåligt hull till att få bl a "dubbel ryggrad" och ökad vidd på sadeln på mindre än 3 månader med ridning som enligt mig är den rätta.

Men ska verkligen lodlinjen dras från ögat till mungipan? Då måste nosen komma väldigt långt fram för att över huvudtaget hamn I lodplanet. :confused: Formen blir då väldigt öppen.

Om jag struntar i att försöka rita linjer på V:s foto så tycker jag, efter bara en titt, att nosen t.o.m är något framför lod. Däremot håller jag med andra om att hela hästen borde bli lite rundare i sin form, få upp ryggen lite mer och en lite lägre nacke men med nosen kvar där framme.

Men man får fortfarande inget svar på varför den ska gå i det "lodplanet" eller var det kommer ifrån!!!!!

Om man nu säger att -Så ska det vara- borde man ha belägg för det.:confused:

Men ska verkligen lodlinjen dras från ögat till mungipan? Då måste nosen komma väldigt långt fram för att över huvudtaget hamn I lodplanet. :confused: Formen blir då väldigt öppen.

Ja, på sätt och viss kan man säga att den är öppen, men bara i frampartiet (vilket är bra för att den ska kunna vara "lätt" där). Bakpartiet är mer "komprimerat", vilket ju är själva syftet med samlingen.

Men man får fortfarande inget svar på varför den ska gå i det "lodplanet" eller var det kommer ifrån!!!!!

Om man nu säger att -Så ska det vara- borde man ha belägg för det.:confused:

Tja, varför inte gå ut i hagen och titta på hästarna när de självmant gör lite "svårare" dressyrrörelser. Vad jag har sett så går inte hästarna bakom lodplanet ögat-mungipan. Kan det månne vara så att de är skapade och anpassade för den formen...:idea:

De hästar jag rider, med denna tanke att eftersträva den naturligt samlade formen, blir bl a mer musklade över hela överlinjen och förbättrar sina rörelser både ridmässigt och i hagen på relativt kort tid.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, varför inte gå ut i hagen och titta på hästarna när de självmant gör lite "svårare" dressyrrörelser. Vad jag har sett så går inte hästarna bakom lodplanet ögat-mungipan. Kan det månne vara så att de är skapade och anpassade för den formen...:idea:

De hästar jag rider, med denna tanke att eftersträva den naturligt samlade formen, blir bl a mer musklade över hela överlinjen och förbättrar sina rörelser både ridmässigt och i hagen på relativt kort tid.

fortfarande inget seriöst svar:crazy:
mina hästar går aldrig i sluta eller gör piruetter.
Däremot kröker de på nacken-när de vill visa upp sig:banana:

Om man ska lära ut ngt eget, måste man ha belägg för det o inte bara säga- Så är det. Om man bara är intresserad av att rida/ åka lite o inte rida hästen med anspänning så är det OK. men att hitta på en egen lodlinje o rida därifrån :crazy:

Hur går halvhalterna IGENOM hästens kropp ?

Jo, fast du pratar om att lodlinjen går från ögat till mungipan och det förstår inte jag riktigt eftersom nosen då måste väldigt långt fram för att hamna I lodplanet och ännu längre fram för att hamna FRAMFÖR lodplanet. Tycker inte att det går ihop riktigt....

Tycker inte man kan jämföra riktigt med när hästarna rör sig i frihet i hagen eftersom de då inte behöver balansera upp en viss vikt på ryggen också som de måste med ryttare på ryggen.

fortfarande inget seriöst svar:crazy:
mina hästar går aldrig i sluta eller gör piruetter.
Däremot kröker de på nacken-när de vill visa upp sig:banana:

Hur går halvhalterna IGENOM hästens kropp ?

Jag har sett många hästar göra de rörelserna i hagen OCH de kröker nacken (vilket de även gör när man rider samlat enl min uppfattning av samling), men de är inte bakom lod ögat-mungipan.

Halvhalterna...tja, om hästen är skolad så räcker det med ett förhållande säte så börjar den trampa under sig mer. Eftersom vi inte är överrens om så mycket så är vi troligtvis inte heller överrens varken om VAD en halvhalt är, VARFÖR man ska göra halvhalter eller HUR en halvhalt ska genomföras.

Vad vill just du eftersträva med en halvhalt och hur gör du? Har fortfarande inte fått svar på varför du/ni anser att lodplan ska vara ögat-näsvingen (mer än att det står ungefär så i TR)? Har antagit att vi har en diskussion, inte enbart att jag m fl ska förklara varför vi tycker som vi gör.

Det blir konstigt att diskutera med ngn som även tror att hästen får hjärnskador av att gå i en normal form av dressyr.

Inte ens de RK-ridna hästarna ser ut att lida av detta, då de kan prestera på max o vinna flera OS

Det blir konstigt att diskutera med ngn som även tror att hästen får hjärnskador av att gå i en normal form av dressyr.

Inte ens de RK-ridna hästarna ser ut att lida av detta, då de kan prestera på max o vinna flera OS

Nu tror jag att du är ute och cyklar.
Jag är av den tron att hästen kan få syrebrist (muskler o ev hjärna)av att gå bakom lodplan, kan inte uttala mig om bestående hjärnskador, vilket jag sagt tidigare.

Vilket inläggsnummer var det du beskrev halvhaterna i nu igen? Och vad är det som säger att de som rider och vinner OS rider i rätt form, förutom att domarna och de själva tycker det?

Nu tror jag att du är ute och cyklar.
Jag är av den tron att hästen kan få syrebrist (muskler o ev hjärna)av att gå bakom lodplan, kan inte uttala mig om bestående hjärnskador, vilket jag sagt tidigare.

Vilket inläggsnummer var det du beskrev halvhaterna i nu igen? Och vad är det som säger att de som rider och vinner OS rider i rätt form, förutom att domarna och de själva tycker det?
Jag äger ingen cykel.
Du får göra som alla andra o leta. Det gällde inverkan av bettet oxå.

Ja tron kan försätta berg. Varifrån har du fått det?
Får du syrebrist i hjärnan av att böja in hakan? Syrebrist i hjärnan leder till hjärnskador.
I vilken litteratur står detta om lodplanet? det måste ju härledas från ngt:confused:

*KL*
Jag undrar varifrån en sån här skröna kommer.
Är det skräckpropaganda eller en dålig ursäkt från ryttare som nte kan rida hästarna i form, men som ändå är så mkt duktigare än andra?

Folk ser upp till denna o frågar inte varför det ska vara på det sättet eller får som svar att det är naturligt:devil:
Man ser även inom andra bitar där folk har snappat upp eller köpt ett koncept med hull o hår - för att det låter logiskt.
Vem har inte hört Mantrat- hästens andra hjärta är strålen som pumpar blodet tillbaka.

Det ligger i tiden att tänka miljövänligt o bara man använder orden naturligt o balans, så köps det av många.

Ja, jag tror att det beror på vilka förebilder man har. Bor man i ödemarken, hittar man sitt ideal där o tycker sen att yttervärlden är konstig o fel.

*Bara mina tankar*

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur