Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OK!
Då sammanfattar jag dina tankar om hur man utbildar en häst- att den ska gå i fri form tills den börjar att samla sig o formen kommer då med den- eller? Låter som AR- fast där är man inkonsekvent o använder gärna skarpa bett.
Men den övre bilden visar bara en ganska bra grundform med ngt för kort hals i arbetstrav- inte meningen att den ska vara samlad där.
Jag håller med om att bägge dessa hästar ej arbetar i en ändamålsenlig form med någon rygg eller bakbensaktivitet. Kolla spänningen i nackpartiet på den senare bilden.
AR med andra ord.
Tycker att man överbelastar hästarnas bakbensleder för tidigt där.
Jag tror att din uppfattning av lodplanet är ur ett ergonomiskt perspektiv för hästen.
Min och Axels (tror jag, skäll på mig om jag har fel här) är mer ur ett TR-perspektiv. Lodplanet är en tänkt linje som beskrivs i den klassiska dressyren och är en hjälpreda för att nå rätt "tävlingsform". En allmänt vedertagen tänkt linje, som jag snarare tror går genom nosvingen än genom mungipan.
Inte i det här fallet Två fingrar från de övre kindtänderna. Alltid
Man får inte dra o bli kvar i halvhaltn, så att hästen slår sig fri eller bromsar med hela kroppen.Hela hästen ska vinklas om lite, inte bara komma upp med framdelen- då "går den av på mitten" o samlar sig inte iallafall.Det jag har upplevt de två eller tre ggr jag har lyckats få igenom en halvhalt ( ) är nästan att vinkeln mellan huvud och hals har ökat men att halsen och ryggen kommit upp och bakdelen ner och in. Gör vi olika på nåt sätt?