Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad i hela himmelens namn har halsen med det hela att göra? Det som gör det svårt för hästen är väl snarare att den är överbyggd och har raka bakben.
Samma häst i rörelse utan streck Jag är redan medveten om att hästen är bakom lod, på framdelen och att jag rider dåligt, så kommentera inte det. Jag förstår inte riktigt vad det är med halsen som skulle göra det svårt för hästen att gå samlat?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg?0
Men länden/ ryggens rundning kommer sig av hur den arbetar med bakbenen.
Denna häst ser ut att ha svårare att samla sig än en med bättre vinklar.
Hmmm
Det innebär att de ramlar ihop, när de tappar medvetandet.
Det tycker inte jag.
Ryggen rör sig beroende på hur bakbenen används.
Hur får du din ryggmuskler i arbete utan att röra på benen?
De kanske inte får bestående hjärnfel, men syrebrist under själva ridningen kan de med största sannolikhet få!
Ok!Vad jag menar är att det är ryggmusklerna som arbetar, det är tanken som styr att bakbenen ska förflytta sig.
De kanske inte får bestående hjärnfel, men syrebrist under själva ridningen kan de med största sannolikhet få!
Oki, för andra gången i tråden efterlyser jag källa till det påståendet! Eftersom det är en nyhet för flera av oss så är det ingen vedertagen uppfattning att dressyrhästar får hjärnfel eller syrebrist som gör att de uppför sig konstigt vid ridning, och då är det viktigt att redovisa källa om man ska bli trodd. Så jag föreslår att ni som "vet" att det är på det sättet, antingen redogör ni för hur ni "vet" det eller så lägger vi ner den delen av diskussionen (eller? det är ju ett rätt underhållande påstående iof...)
(Axel - jag kan visst ifrågasätta. Jag väljer bara väl vem och vad jag ifrågasätter...)
(Mackan - är du med och översätter ifall jag är måndagsvirrig idag och uttrycker mig oklart?)
Syrebrist leder till hjärnskador i så fall.
Jag tror i så fall risken är större på de kallblod med kraftig underhals (fjordingar är typexempel) man tvingar in att "gå på tygeln" fast de inte är ändamålsenligt byggda för det.
Oki, för andra gången i tråden efterlyser jag källa till det påståendet! Eftersom det är en nyhet för flera av oss så är det ingen vedertagen uppfattning att dressyrhästar får hjärnfel eller syrebrist som gör att de uppför sig konstigt vid ridning, och då är det viktigt att redovisa källa om man ska bli trodd. Så jag föreslår att ni som "vet" att det är på det sättet, antingen redogör ni för hur ni "vet" det eller så lägger vi ner den delen av diskussionen (eller? det är ju ett rätt underhållande påstående iof...)
(Axel - jag kan visst ifrågasätta. Jag väljer bara väl vem och vad jag ifrågasätter...)
(Mackan - är du med och översätter ifall jag är måndagsvirrig idag och uttrycker mig oklart?)
Det finns säkert källor att hitta på nätet om du verkligen är intresserad. Sök på naturlig dressyr, natural dressage, natural collection, roll-kur o d.
Oki, så du gissar att det är så och tror att det finns källor till ditt påsåtende? Du måste ju ha lärt dig det någonstans, och i så fall var? Vilka bakgrundsteorier finns det som stödjer ditt påstående? Du ger flera tänkbara inriktningar som du säger kan stödja ditt påstående, gissar du detta eller vet du att de som pysslar med naturlig dressyr t.ex. kan gå i god för ditt påstående?