Bakom hand

Sv: Bakom hand

Som sagt, paint är inte ett precisionsverktyg direkt... Riktlinjer är riktlinjer, inte ultimata sanningar. Försök själv fånga den hästen ska du få se :mad:

Vad i hela himmelens namn har halsen med det hela att göra?:crazy: Det som gör det svårt för hästen är väl snarare att den är överbyggd och har raka bakben.

Samma häst i rörelse utan streck ;) Jag är redan medveten om att hästen är bakom lod, på framdelen och att jag rider dåligt, så kommentera inte det. Jag förstår inte riktigt vad det är med halsen som skulle göra det svårt för hästen att gå samlat?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/00780000-00789999/640x480/783716.jpg?0

Nej, jag tycker inte heller att halsen skulle ha något med det att göra... Ser ut att vara en trevlig häst! Den skulle gå att samla snarlikt efter strecken på förra fotot.

Men länden/ ryggens rundning kommer sig av hur den arbetar med bakbenen.
Denna häst ser ut att ha svårare att samla sig än en med bättre vinklar.
Hmmm:rofl:
Det innebär att de ramlar ihop, när de tappar medvetandet.

Bakbenens placering beror på hur korrekt man får hästen att använda ryggmuskulaturen.

Det tycker inte jag.

Ryggen rör sig beroende på hur bakbenen används.
Hur får du din ryggmuskler i arbete utan att röra på benen?

Det tycker inte jag.

Ryggen rör sig beroende på hur bakbenen används.
Hur får du din ryggmuskler i arbete utan att röra på benen?

Vad jag menar är att det är ryggmusklerna som arbetar, det är tanken som styr att bakbenen ska förflytta sig.

Hmm tittade du på barbacka bilden endast eller den sista också som jag la in senare?

Jag rider mycket öppnor, ökningar, övergångar mellan trav och galopp (men det är mest för galoppens skull den är inte bra alls).
Är traven inte bra här heller?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/05180000-05189999/640x480/5180988.jpg?0

Man kanske ser lite bättre på film?
Klippte ihop några korta bitar, första är ifrån maj, andra 3 december och sista 3 november.
http://www.youtube.com/watch?v=71MPx1m9I-A

SOrry för att jag förstör tråden :angel:

De kanske inte får bestående hjärnfel, men syrebrist under själva ridningen kan de med största sannolikhet få!

Syrebrist leder till hjärnskador i så fall.:idea:

Jag tror i så fall risken är större på de kallblod med kraftig underhals (fjordingar är typexempel) man tvingar in att "gå på tygeln" fast de inte är ändamålsenligt byggda för det.

Den skjuter på, men bär inte bak. För det behöver du göra mer halvhalter o tempoväxlingar, samt många övergångar.

De kanske inte får bestående hjärnfel, men syrebrist under själva ridningen kan de med största sannolikhet få!

Oki, för andra gången i tråden efterlyser jag källa till det påståendet! Eftersom det är en nyhet för flera av oss så är det ingen vedertagen uppfattning att dressyrhästar får hjärnfel eller syrebrist som gör att de uppför sig konstigt vid ridning, och då är det viktigt att redovisa källa om man ska bli trodd. Så jag föreslår att ni som "vet" att det är på det sättet, antingen redogör ni för hur ni "vet" det eller så lägger vi ner den delen av diskussionen (eller? det är ju ett rätt underhållande påstående iof...)

(Axel - jag kan visst ifrågasätta. Jag väljer bara väl vem och vad jag ifrågasätter...)

(Mackan - är du med och översätter ifall jag är måndagsvirrig idag och uttrycker mig oklart?)

Okej, då säger vi så här att vi vänder på problemet så att säga......om hästen trampar under sig och höjer ryggen och får in rumpan ordentligt i samling, då kan den nog troligen få förstoppning.....med största sannorlikhet.;)

Oki, för andra gången i tråden efterlyser jag källa till det påståendet! Eftersom det är en nyhet för flera av oss så är det ingen vedertagen uppfattning att dressyrhästar får hjärnfel eller syrebrist som gör att de uppför sig konstigt vid ridning, och då är det viktigt att redovisa källa om man ska bli trodd. Så jag föreslår att ni som "vet" att det är på det sättet, antingen redogör ni för hur ni "vet" det eller så lägger vi ner den delen av diskussionen (eller? det är ju ett rätt underhållande påstående iof...)

(Axel - jag kan visst ifrågasätta. Jag väljer bara väl vem och vad jag ifrågasätter...)

(Mackan - är du med och översätter ifall jag är måndagsvirrig idag och uttrycker mig oklart?)

:rofl: But of course, of course! :angel: :rofl:

tack för god humor dessutom! :bow:

Syrebrist leder till hjärnskador i så fall.:idea:

Jag tror i så fall risken är större på de kallblod med kraftig underhals (fjordingar är typexempel) man tvingar in att "gå på tygeln" fast de inte är ändamålsenligt byggda för det.

Hästar med underhals är felridna. Man ska inte "tvinga in" en häst, oavsett ras, att gå på tygeln. Det är bl a då de får underhals.

Det finns säkert källor att hitta på nätet om du verkligen är intresserad. Sök på naturlig dressyr, natural dressage, natural collection, roll-kur o d.

Att böja på nacken är inte att "gå på tygeln".
Den får inte bara underhals, utan en helt omusklad överlinje.

Det finns säkert källor att hitta på nätet om du verkligen är intresserad. Sök på naturlig dressyr, natural dressage, natural collection, roll-kur o d.

Oki, så du gissar att det är så och tror att det finns källor till ditt påsåtende? Du måste ju ha lärt dig det någonstans, och i så fall var? Vilka bakgrundsteorier finns det som stödjer ditt påstående? Du ger flera tänkbara inriktningar som du säger kan stödja ditt påstående, gissar du detta eller vet du att de som pysslar med naturlig dressyr t.ex. kan gå i god för ditt påstående?
:crazy: :confused:

Oki, så du gissar att det är så och tror att det finns källor till ditt påsåtende? Du måste ju ha lärt dig det någonstans, och i så fall var? Vilka bakgrundsteorier finns det som stödjer ditt påstående? Du ger flera tänkbara inriktningar som du säger kan stödja ditt påstående, gissar du detta eller vet du att de som pysslar med naturlig dressyr t.ex. kan gå i god för ditt påstående?
:crazy: :confused:

Jag vet att det finns källor på nätet som stödjer mitt påstående. Man får inte rekommendera tränare här (varken mig själv eller andra - om jag har fattat det hela rätt) så därför visade jag på några sökord som kommer att hjälpa dig/er att hitta sidor som är mycket informativa. I vissa fall måste man dock kunna lite engelska.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama