Bakom hand

Sv: Bakom hand

Hej !

Om detta är den korrekta formen behöver jag inte oroa mej alls, då går min tjej på tygeln jämt!!!

Fast när hon har huvet så här jobbar hon varken med bakben eller rygg, undrar hur man ska åstadkomma det då??

/ Fundersam Lavinia

det räknas knappast som att rekommendera tränare om du länkar till en källa som påstår och bekräftar att hästen kan få syrebrist i hjärnan över en viss form.

Hej !

Om detta är den korrekta formen behöver jag inte oroa mej alls, då går min tjej på tygeln jämt!!!

Fast när hon har huvet så här jobbar hon varken med bakben eller rygg, undrar hur man ska åstadkomma det då??

/ Fundersam Lavinia

Vilken form menar du?

Fast det som diskuterats här är lodplanet, inte form. Lodplanet är ju en momentan grej som eg. inte kan mätas när hästen rör sig. Om den inte håller huvudet aldeles blick stilla förstås, men det är inte speciellt vanligt. Form är tyvär mer diffust, det är säkert därför så många förväxlar form med lodplan. Det är så himla mkt lättare att se vad huvudet gör.

det räknas knappast som att rekommendera tränare om du länkar till en källa som påstår och bekräftar att hästen kan få syrebrist i hjärnan över en viss form.

Skrev att hästen kan få syrebrist, men kanske inte? bestående hjärnskador. Främst gäller detta syresättning av muskler, men med största sannolikhet även hjärnan. Går hästen bakom lodplan försämras andningen och det är ju genom andningen som hästen syresätter blodet.

Följer du mina tidigare rekommendationer när det gäller sökord så hittar du det du vill veta.

Andningen behöver inte hämmas så fort den går bakom lod, möjligtvis o m den samtidigt är väldigt hög i nacken.

Hjärnan o hjärtat är det som sist blir drabbat av syrebrist- kroppens eget försvar.
Alla muskler som arbetar statiskt o långvarigt-utan vila, kan brytas ned av mjölksyran, men det behövs en viss sdn för att musklerna ska kunna byggas upp.

Det spelar ingen roll för syresättningen om hästen är hög eller låg i nacken SÅ LÄNGE SOM DEN ÄR FRAMFÖR LODPLAN (ögat-mungipan).

Bakom lod (enl ovanstående beskrivning) finns det ALLTID EN RISK att syresättningen hämmas.

Men Hallå!
Du får nog kolla upp det där lite bättre- både med var lodet går o syresättningen.

titta på Lyrazels häst o den rosa linjen.
Om man vill att hästen ska gå i eller ngt framför lodplanet o tänker som du, så står den redan rätt.

Öga o näsvinge dras lodet igenom.

Senast ändrad:

Jag tror att din uppfattning av lodplanet är ur ett ergonomiskt perspektiv för hästen.

Min och Axels (tror jag, skäll på mig om jag har fel här) är mer ur ett TR-perspektiv. Lodplanet är en tänkt linje som beskrivs i den klassiska dressyren och är en hjälpreda för att nå rätt "tävlingsform". En allmänt vedertagen tänkt linje, som jag snarare tror går genom nosvingen än genom mungipan.

Sedan har hästens ergonomi och hållbarhet massvis med andra parametrar som är oändligt viktigare än lodplanet (tror jag iallafall). Det jag kan hålla med dig om är att en häst som går i för sin utbildning korrekt form hellre ska gå något framför detta tänkta lodplan än något bakom. En häst som går bakom lod upplever jag lätt tappar ryggen och bakbenen (om den inte redan har gjort det i det ögonblick nosen hamnar fel). Det kan också vara ett tecken på att ryttaren bromsar upp för mycket, eller som Axel (tror jag det var) skrev tidigare inte riktigt kan ta tillvara energin. Jag vet att Susan i någon annan tråd har lagt upp suveräna bilder på hästar som tänker frammåt "med halsen" och som tänker bakåt, det gav mig lite att tänka på. Men jag hittar tyvärr inte den tråden nu. Någon annan som vet?

Däremot opponerar jag mig mot att skimeln i början av diskussionen har en huvudposition att eftersträva. Bilden är väldigt konstig och hör egentligen inte till diskussionen eftersom hästen är uppställd och inte riden. Kan inte du lägga upp en ridbild på en häst som du upplever har ett korrekt lodplan utifrån ditt perspektiv? Då kanske vi automatiskt möts halvvägs iallafall? Och hur upplever du lodplanen på skimlarna jag länkat till i mina tidiga inlägg?

*kl*

Jag funderar med det här med syrebrist. jag tycker det låter väldigt olågiskt. Jag har själv problem med min andning. jag ytandas och utnyttjar inte min fulla lungkapacitet när jag anstränger mig. När jag tex hoppar en hel bana klarar jag inte av att syresätta blodet=jag får mjölksyra fortare än andra. Jag har oxå en mkt ansträng andning dvs, jag flåsar. Om min hjärna skulle få syrebrist skulle jag med största sannolikhet få dålig kroppskontroll och till slut svimma. Hjärnan försörjs in i det längsta med syre.

Låt oss anta att hästen får syrebrist i hjärnan. Då skulle den börja vingla, och falla omkull. Innan detta skede borde den slå av på takten pga mjölksyran och andas mkt häftigt, flämta. En dressyrhäst med dessa symptomen skulle inte bli så långvarig som ridhäst då den skulle gå omkull under varje ridpass......

Lite funderingar bara

Det är bara ett par av oss som tror att det förhåller sig så.

en del tror, medan andra tar reda på fakta:idea:

Say WHAAAT!?

Och om hästen på bilden ovan går i korrekt form så har nog Brink och co. något att lära sig :rofl:

I många fall så skiljer det mycket på vad dressyrryttarna(som du framlägger det: brink och co.) säger och vad/hur dom gör! en mycket bra sida som många har hört om är:www.sustainabledressage.com där de visar många exempel på detta.

Vill bara tillägga.-Lite sunt förnuft:banana:

Men hur är det med hästar som inte har "ganasch-frihet" eller hur katten man säger.. alltså de som är lite "trånga" bakom ganaschen? Har de svårare att gå i lodplan, eller hur påverkas de hästarna?

Men det är först när hästen kommer upp i en svårklassform o där har Kyra sagt att hon tittar just på hur de ser ut, innan de köper hästen.
Sen om hästen är såå bra kan man ta att den går ngt framför lod.

min val. är en sdn som äter en massa skit o svullnar ibland i sina spottkörtlar runt Ganschen o då får man rida över tygeln den dagen.

Du efterlyste bilder på bra lod. Jag upprepar mina två länkar från början av inlägget. Dessa två ekipage tycker jag visar på god form vad gäller huvudet i lodplanet vid två olika grader av samling:

http://www.delerstuteri.com/450x340/nicole_saba_trav.jpg
Lägre grad av samling, är inte duktig på detta men gissningsvis LB-LA (gärna kommentarer på min gissning).

http://www.sperlingsholm.se/dressyr/bilder/bild.jpg
Hög grad av samling

Tycker det är onödigt att kommentera ridningen i övrigt (om någon skulle vilja det). Det är bara lod vi diskuterar här *ler*.

Enligt min åsikt av var lodplanet sitter så går dessa båda hästar bakom lod. Jag tittar dock inte enbart på huvudet utan även på länden. Ingen av dessa hästar trampar under sig nänmvärt utan ryggen svankar på båda och bakdelen är därför inte sänkt. Ingen av hästarna är egentligen samlad. Hade dessa båda ryttare bl a låtit hästen gå lite längre fram med nosen hade hästen lättare KUNNAT trampa under sig.

Hästen är uppställd och står med huvudet en bit framför lodplanet (se rosa linje) Men om vi ur det läget sätter hästen i arbete och samlar den kommer överlinjen ändras (se blåa linjer) och voilá!
Den röda pilen betyder att när hästen är såpass samlad kommer nacken då vara lite längre bak eftersom hästens tyngdpunkt är flyttad bakåt. Självklart va:angel: Nu var väl inte det här artwork of the year men nån kanske fattar i alla fall:) TEXT OVAN FOTO OCH FOTO AV LYRAZEL!
6402454.jpg
[/QUOTE]

Ja, denna hästs huvud är framför lodplan. Eftersom den inte är samlad (logiskt eftersom den står stilla på stallbacken) så svankar ryggen. Det mest eftersträvansvärda är dock att ha hästen i lodplan som jag beskriver lodplan (ögat-mungipan), dock framför "ert" lodpan. Bättre framför än bakom båda, men framför allt det sistnämnda.

Senast ändrad av en moderator:

Enligt min åsikt av var lodplanet sitter så går dessa båda hästar bakom lod. Jag tittar dock inte enbart på huvudet utan även på länden. Ingen av dessa hästar trampar under sig nänmvärt utan ryggen svankar på båda och bakdelen är därför inte sänkt. Ingen av hästarna är egentligen samlad. Hade dessa båda ryttare bl a låtit hästen gå lite längre fram med nosen hade hästen lättare KUNNAT trampa under sig.

Jag håller med om att bägge dessa hästar ej arbetar i en ändamålsenlig form med någon rygg eller bakbensaktivitet. Kolla spänningen i nackpartiet på den senare bilden.

OK!
Då sammanfattar jag dina tankar om hur man utbildar en häst- att den ska gå i fri form tills den börjar att samla sig o formen kommer då med den- eller? Låter som AR- fast där är man inkonsekvent o använder gärna skarpa bett.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama