Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får erkänna att jag blir tämligen förvirrad av ditt resonemang. Jag vill minnas att du lade ut en film med en riden spansk (?) häst i en annan tråd, en häst som jag tror användes till någon form av bruksridning. Denna reds på exakt samma sätt i betydligt mer än 4 min, den var spänd spänd spänd och med extremt kort nacke. Men det ansåg du var bra vill jag minnas.
Smatidigt som du tycker att dressyrhästen på denna film är spänd och statiskt riden?
Jag nöjer mig med att konstatera att vi har fundamentalt olika åsikter om när hästen arbetar rätt och när den inte gör det.
HallelujaFast på bilden du lade in, och hela den hemsidan du tog den ifrån, så antas det att man dragit in hästen dit alt att den knäppt av. De pratar aldrig om en häst som är utriden i halsen med manken upp.
Det är stoooor skillnad på hur de rör sig och vilka muskelkedjor som då triggas och arbetar.
Även på din bild ser man ju att underhalsen spänns om man gör fel. Och så länge underhalsen är loss och uppsugen behöver man inte oroa sig.
Om underhalsen inte ser uppsugen och ger ett intryck av ett uppsuget c mot ett u beroende på form så bör man oroa sig. Underhalsen är väldigt viktig!
Fast på bilden du lade in, och hela den hemsidan du tog den ifrån, så antas det att man dragit in hästen dit alt att den knäppt av.
Nej det tråkiga med den sidan är att den är så starkt vinklat åt ett håll. Bilden på en bukeanvändares vita häst som går utstretchad med nosen framme kommer ju ifrån den sidan och tas upp som ett BRA exempel. Nu har vi även sett rörliga filmer på samma häst som inte är särskilt bra, stel häst som inte har kommit till första steget i utbildningsskalan vilket man även kan se på den bilden där hästen är obalans och i stort sett trillar framåt. Men nosen är fram som är det viktigaste
Jag tycker den är bra, om än lite rörig, men den förklarar mekaniken bakom. Sen det är bra många fler än författaren av denna sida som står bakom detta resonemang.
Nosen fram är inte det viktigaste, men det är viktigt med en avslappnad nacke, man gör vad man kan för att bibehålla det. I det träningssystem jag själv anammar är man oerhört noga med det, och den har funnits bra många hundra år längre än nämnda hemsida.
Så du menar att bara för att du inte gillar personen som antas ligga bakom den, så stämmer inte resonemanget om biomekaniken bakom hästens rörelseapparat?
Och nej, det handlar inte bara om effekterna av att fysiskt hålla in hästen i denna position, utan den handlar om hela apparaturen, hur den fungerar i stort. Även häst i vila. Hur böjare och sträckare och ligament och skelettet, samverkar, för att stabilisera upp hästens kropp, tex så att den kan stå och vila utan att behöva "hålla upp" huvudet.
För mig är det mer en bekräftesle och förklaring på något som jag redan funderat över trots att jag inte rider dressyr a la deep and round. Jag kan inte svära på att allt i detalj stämmer i artikeln, men i stort känns det logiskt. Sen behöver jag bara se filmen som Pilot lade in för att förstå att något är på tok, det känns inte balanserat, det må vara så att hästen rör sig exemplariskt enligt ert sätt att se det, men den får kämpa för det också. Man behöver inte vara expert på anatomi och biomekanik för att se det men man kanske inte kan förklara varför. Jag tycker att artikeln hjälper till där, åtminstone för mig. Sen är det upp till var och en om man vill läsa artikeln.
Nja, jag vill nog minnas att du lade ut filmen för att visa något riktigt bra. Men kanske ändrade du dig sedan när det påtalats hur spänd hästen faktiskt var? Jag minns filmen eftersom jag inte får ihop den med det du skriver om t.ex. dressyrhästen i denna tråd. Det blir motsägelsefullt. Om man inte väljer att enbart titta på nosen och struntar i hur hela hästen arbetar i respektive fall.
Vilket fånigt inlägg, men jag kan inte låta bli att svara. Tycker du att det verkar som att jag är en sån som ändrar mig för att nån annan (eller ens många andra) tycker annorlunda och påtalar något som jag inte redan är överens om?
Så du menar att bara för att du inte gillar personen som antas ligga bakom den, så stämmer inte resonemanget om biomekaniken bakom hästens rörelseapparat?
Jag har inga som helst problem med personen bakom sidan, var har jag skrivit det? Jag VET vem som står bakom sidan jag antar inte.. däremot vet jag oxå till skillnad från dig vad personen står ifråga om saker och ting och det är inte så alltid så objektivt
Och nej, det handlar inte bara om effekterna av att fysiskt hålla in hästen i denna position, utan den handlar om hela apparaturen, hur den fungerar i stort. Även häst i vila. Hur böjare och sträckare och ligament och skelettet, samverkar, för att stabilisera upp hästens kropp, tex så att den kan stå och vila utan att behöva "hålla upp" huvudet.
Sidan är skapad ur den synvinkeln-- dvs tvång. Sen ser man inte riktigt ridningen mellan rollkur och ren klassisk. Dom flesta klassiska ryttarna har fått ändra åsikt om att lägga ner hästarna. Det gör ALLA nuförtiden mer eller mindre utan att för den saken skull rida i rollkur.
För mig är det mer en bekräftesle och förklaring på något som jag redan funderat över trots att jag inte rider dressyr a la deep and round. Jag kan inte svära på att allt i detalj stämmer i artikeln, men i stort känns det logiskt. Sen behöver jag bara se filmen som Pilot lade in för att förstå att något är på tok, det känns inte balanserat, det må vara så att hästen rör sig exemplariskt enligt ert sätt att se det, men den får kämpa för det också. Man behöver inte vara expert på anatomi och biomekanik för att se det men man kanske inte kan förklara varför. Jag tycker att artikeln hjälper till där, åtminstone för mig. Sen är det upp till var och en om man vill läsa artikeln.
Ja som sagt.. den där sidan är teoretikernas bästa vän...
Jag hade heller aldrig kunnat rida så som ryttaren gör på CS träning med min häst, han är byggd på ett helt annat vis och tråkigt nog inte helt balanserad.
Om jag lägger in denna videon på en häst som jag tycker rids i sin "form" (tyvärr hittar jag ingen bra video med träns, och genast kändes det mer oseriöst ).
Det är ju av en kille som jag anser kunna det här med inlärning ganska bra (om man kollar på vad han mer sysslar med).
Hästen går friare och i sin form, och inte alls (konstigt nog, haha) så ihop dragen man ser många reiningryttare (bla.) göra, men deras hästar är ju byggda kvadratiska. Hade de gått likadant som hästen på CS video är jag övertygad om att de hade gått på bogarna och istället blivit låsta.
Nu rider han ju hästen som om det vore uppvisning men inte träning- men samtidigt anser jag att ritten har mer med att rida än att "showa". Han har en lika bra balanserad häst som ryttaren i CS video har, men denna är avlad åt ett annat syfte.
Hoppas det är någon som förstår hur jag tänker..
Jag tror inte att jag förstår faktiskt.
Men jag tycker det ser jobbigare ut när denna hästen rör sig än den på CS videon. Den liksom hasar sig fram och måste slänga upp huvudet för att kunna byta galopp...
Ska man prata lodplan så är ju denna framtung med näsan framför lod.
Jag tycker att alla dessa hästar betér sig som att de hela tiden går o bromsar beredda på att de när som helst ska tvärnita. De galopperar knappt o därmed blir bytena därefter.
De kan inte gå bättre eftersom ryttaren inte kan hjälpa den eller anser att den ska klara sig själv. Sätt upp en dressyrryttare o hästen blir förändrad- förbättrad i sin balans.