Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

....åh vad skönt, då var det inte bara jag som inte var impad av den filmen...:)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag får erkänna att jag blir tämligen förvirrad av ditt resonemang. Jag vill minnas att du lade ut en film med en riden spansk (?) häst i en annan tråd, en häst som jag tror användes till någon form av bruksridning. Denna reds på exakt samma sätt i betydligt mer än 4 min, den var spänd spänd spänd och med extremt kort nacke. Men det ansåg du var bra vill jag minnas.
Smatidigt som du tycker att dressyrhästen på denna film är spänd och statiskt riden?

Jag nöjer mig med att konstatera att vi har fundamentalt olika åsikter om när hästen arbetar rätt och när den inte gör det.

Fast det var uppvisning, inte träning/uppvärmning. Sen vill jag minnas att även jag sällade mig till dom som ogillade just huvudpositionen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast på bilden du lade in, och hela den hemsidan du tog den ifrån, så antas det att man dragit in hästen dit alt att den knäppt av. De pratar aldrig om en häst som är utriden i halsen med manken upp.
Det är stoooor skillnad på hur de rör sig och vilka muskelkedjor som då triggas och arbetar.
Även på din bild ser man ju att underhalsen spänns om man gör fel. Och så länge underhalsen är loss och uppsugen behöver man inte oroa sig.
Om underhalsen inte ser uppsugen och ger ett intryck av ett uppsuget c mot ett u beroende på form så bör man oroa sig. Underhalsen är väldigt viktig!
:bow: Halleluja

Precis samma tänk som Heuschmann. Troligen kommer hela idén därifrån o denna "fakta" blir till en sanning som köps av de som oxå försöker att dra dit hästen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nja, jag vill nog minnas att du lade ut filmen för att visa något riktigt bra. Men kanske ändrade du dig sedan när det påtalats hur spänd hästen faktiskt var? Jag minns filmen eftersom jag inte får ihop den med det du skriver om t.ex. dressyrhästen i denna tråd. Det blir motsägelsefullt. Om man inte väljer att enbart titta på nosen och struntar i hur hela hästen arbetar i respektive fall.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast på bilden du lade in, och hela den hemsidan du tog den ifrån, så antas det att man dragit in hästen dit alt att den knäppt av.

Nej det tråkiga med den sidan är att den är så starkt vinklat åt ett håll. Bilden på en bukeanvändares vita häst som går utstretchad med nosen framme kommer ju ifrån den sidan och tas upp som ett BRA exempel. Nu har vi även sett rörliga filmer på samma häst som inte är särskilt bra, stel häst som inte har kommit till första steget i utbildningsskalan vilket man även kan se på den bilden där hästen är obalans och i stort sett trillar framåt. Men nosen är fram som är det viktigaste :angel:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tack för att du försöker, men nej jag är nog för trögfattad.:D

Du menar alltså att eftersom underhalsen får ett "uppsuget" uttryck så är musklerna där avslappnade även när huvudet är bakom lod?

Det är bara det att dom kan inte vara det, för det är bara underhalsens muskler som kan hålla huvudet där, skulle dom vara avslappnade då hade huvudet trillat fram, pga ligamenten på ovansidan som drar tillbaks det, det är dess funktion.

Man kan lätt testa också genom att be hästen sänka huvudet (strax under manken) och ta in nosen, när den står helt stilla, då känner man att underhalsens muskler är spända (arbetar).

Iom att dessa muskler på undersidan arbetar så drar dom manken och halskotorna neråt, det kommer man inte ifrån, sen kanske det finns nån mekanik som gör att musklerna på ovansidan samtidigt drar upp manken, men då utsätter man hästen för en oerhörd stress istället, ber honom motarbeta sig själv då egentligen.

Sen är väl den här övningen (filmen) tänkt som stretching och avslappning, i den positionen så arbetar musklerna i nacke och hals, så när dom 4-5 minuternas uppvärmning är klar så är musklerna redan uttröttade.

Varför göra det svårt för hästen, varför inte bara utnyttja mekaniken sådan den är, det funkar ju och man slipper en massa spänningar? Det är förstås bekvämt att rida hästen så, men ändå.

Enda tillfället egentligen, som musklerna på ovan och undersidan är helt avslappnade, är när huvudet är i lod. Bara hänger där som på en axel (nacken), vilket kan ske tacke vare mekaniken bakom, bla ligamenten på ovansidan som "håller i". Detta fungerar även när hästen är stretchad i nacke och hals, bara huvudet får vara i fred.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej det tråkiga med den sidan är att den är så starkt vinklat åt ett håll. Bilden på en bukeanvändares vita häst som går utstretchad med nosen framme kommer ju ifrån den sidan och tas upp som ett BRA exempel. Nu har vi även sett rörliga filmer på samma häst som inte är särskilt bra, stel häst som inte har kommit till första steget i utbildningsskalan vilket man även kan se på den bilden där hästen är obalans och i stort sett trillar framåt. Men nosen är fram som är det viktigaste :angel:

Jag tycker den är bra, om än lite rörig, men den förklarar mekaniken bakom. Sen det är bra många fler än författaren av denna sida som står bakom detta resonemang.

Nosen fram är inte det viktigaste, men det är viktigt med en avslappnad nacke, man gör vad man kan för att bibehålla det. I det träningssystem jag själv anammar är man oerhört noga med det, och den har funnits bra många hundra år längre än nämnda hemsida.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker den är bra, om än lite rörig, men den förklarar mekaniken bakom. Sen det är bra många fler än författaren av denna sida som står bakom detta resonemang.

Nosen fram är inte det viktigaste, men det är viktigt med en avslappnad nacke, man gör vad man kan för att bibehålla det. I det träningssystem jag själv anammar är man oerhört noga med det, och den har funnits bra många hundra år längre än nämnda hemsida.

Nej den förklarar inte alls mekaniken bra, den förklarar mekaniken UR deras synvinkel där dom utgår ifrån att positionen är tvingande precis som tuaphua beskriver.

Författaren från sidan var aktiv här på buke i många många år.. men kände sig bortjagad när denne blev ifrågasatt.

Den sidan drar mest till sig folk som inte kan rida i praktiken. Ja jag vet att det är fler än författaren till denna sida som för samma resonemang.. typ Gerd Heuschmann, Phillipe Karl osv.. men då kan man ju dra upp alla deras felaktigheter som dom inte vill kännas vid.. män med för stora egon helt enkelt. Dom utgår oxå i sina resonemang att hästarna blir tvingade dig.

Sen förstår jag inte varför du hela tiden och gång på gång drar upp ditt träningssystem när du alltid i skarpt läge försvarar dig med att det är inte dressyr du/buck whoever rider :confused:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Så du menar att bara för att du inte gillar personen som antas ligga bakom den, så stämmer inte resonemanget om biomekaniken bakom hästens rörelseapparat?

Och nej, det handlar inte bara om effekterna av att fysiskt hålla in hästen i denna position, utan den handlar om hela apparaturen, hur den fungerar i stort. Även häst i vila. Hur böjare och sträckare och ligament och skelettet, samverkar, för att stabilisera upp hästens kropp, tex så att den kan stå och vila utan att behöva "hålla upp" huvudet.

För mig är det mer en bekräftesle och förklaring på något som jag redan funderat över trots att jag inte rider dressyr a la deep and round. Jag kan inte svära på att allt i detalj stämmer i artikeln, men i stort känns det logiskt. Sen behöver jag bara se filmen som Pilot lade in för att förstå att något är på tok, det känns inte balanserat, det må vara så att hästen rör sig exemplariskt enligt ert sätt att se det, men den får kämpa för det också. Man behöver inte vara expert på anatomi och biomekanik för att se det men man kanske inte kan förklara varför. Jag tycker att artikeln hjälper till där, åtminstone för mig. Sen är det upp till var och en om man vill läsa artikeln.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Så du menar att bara för att du inte gillar personen som antas ligga bakom den, så stämmer inte resonemanget om biomekaniken bakom hästens rörelseapparat?

Och nej, det handlar inte bara om effekterna av att fysiskt hålla in hästen i denna position, utan den handlar om hela apparaturen, hur den fungerar i stort. Även häst i vila. Hur böjare och sträckare och ligament och skelettet, samverkar, för att stabilisera upp hästens kropp, tex så att den kan stå och vila utan att behöva "hålla upp" huvudet.

För mig är det mer en bekräftesle och förklaring på något som jag redan funderat över trots att jag inte rider dressyr a la deep and round. Jag kan inte svära på att allt i detalj stämmer i artikeln, men i stort känns det logiskt. Sen behöver jag bara se filmen som Pilot lade in för att förstå att något är på tok, det känns inte balanserat, det må vara så att hästen rör sig exemplariskt enligt ert sätt att se det, men den får kämpa för det också. Man behöver inte vara expert på anatomi och biomekanik för att se det men man kanske inte kan förklara varför. Jag tycker att artikeln hjälper till där, åtminstone för mig. Sen är det upp till var och en om man vill läsa artikeln.

Jag hade heller aldrig kunnat rida så som ryttaren gör på CS träning med min häst, han är byggd på ett helt annat vis och tråkigt nog inte helt balanserad.

Om jag lägger in denna videon på en häst som jag tycker rids i sin "form" (tyvärr hittar jag ingen bra video med träns, och genast kändes det mer oseriöst :angel:).

Det är ju av en kille som jag anser kunna det här med inlärning ganska bra (om man kollar på vad han mer sysslar med).
Hästen går friare och i sin form, och inte alls (konstigt nog, haha) så ihop dragen man ser många reiningryttare (bla.) göra, men deras hästar är ju byggda kvadratiska. Hade de gått likadant som hästen på CS video är jag övertygad om att de hade gått på bogarna och istället blivit låsta.

Nu rider han ju hästen som om det vore uppvisning men inte träning- men samtidigt anser jag att ritten har mer med att rida än att "showa". Han har en lika bra balanserad häst som ryttaren i CS video har, men denna är avlad åt ett annat syfte.

Hoppas det är någon som förstår hur jag tänker..
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nja, jag vill nog minnas att du lade ut filmen för att visa något riktigt bra. Men kanske ändrade du dig sedan när det påtalats hur spänd hästen faktiskt var? Jag minns filmen eftersom jag inte får ihop den med det du skriver om t.ex. dressyrhästen i denna tråd. Det blir motsägelsefullt. Om man inte väljer att enbart titta på nosen och struntar i hur hela hästen arbetar i respektive fall.

Vilket fånigt inlägg, men jag kan inte låta bli att svara. Tycker du att det verkar som att jag är en sån som ändrar mig för att nån annan (eller ens många andra) tycker annorlunda och påtalar något som jag inte redan är överens om?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vilket fånigt inlägg, men jag kan inte låta bli att svara. Tycker du att det verkar som att jag är en sån som ändrar mig för att nån annan (eller ens många andra) tycker annorlunda och påtalar något som jag inte redan är överens om?

Svar JA , jag tycker du ändrar dig i stort sett hela tiden :D

Det behöver väl inte var något negativt iof :idea:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Så du menar att bara för att du inte gillar personen som antas ligga bakom den, så stämmer inte resonemanget om biomekaniken bakom hästens rörelseapparat?

Jag har inga som helst problem med personen bakom sidan, var har jag skrivit det? Jag VET vem som står bakom sidan jag antar inte.. däremot vet jag oxå till skillnad från dig vad personen står ifråga om saker och ting och det är inte så alltid så objektivt

Och nej, det handlar inte bara om effekterna av att fysiskt hålla in hästen i denna position, utan den handlar om hela apparaturen, hur den fungerar i stort. Även häst i vila. Hur böjare och sträckare och ligament och skelettet, samverkar, för att stabilisera upp hästens kropp, tex så att den kan stå och vila utan att behöva "hålla upp" huvudet.

Sidan är skapad ur den synvinkeln-- dvs tvång. Sen ser man inte riktigt ridningen mellan rollkur och ren klassisk. Dom flesta klassiska ryttarna har fått ändra åsikt om att lägga ner hästarna. Det gör ALLA nuförtiden mer eller mindre utan att för den saken skull rida i rollkur.

För mig är det mer en bekräftesle och förklaring på något som jag redan funderat över trots att jag inte rider dressyr a la deep and round. Jag kan inte svära på att allt i detalj stämmer i artikeln, men i stort känns det logiskt. Sen behöver jag bara se filmen som Pilot lade in för att förstå att något är på tok, det känns inte balanserat, det må vara så att hästen rör sig exemplariskt enligt ert sätt att se det, men den får kämpa för det också. Man behöver inte vara expert på anatomi och biomekanik för att se det men man kanske inte kan förklara varför. Jag tycker att artikeln hjälper till där, åtminstone för mig. Sen är det upp till var och en om man vill läsa artikeln.

Ja som sagt.. den där sidan är teoretikernas bästa vän...

Jag får svara med fetstilt i dina stycken.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror inte att jag förstår faktiskt.

Men jag tycker det ser jobbigare ut när denna hästen rör sig än den på CS videon. Den liksom hasar sig fram och måste slänga upp huvudet för att kunna byta galopp...
Ska man prata lodplan så är ju denna framtung med näsan framför lod.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag postade det andra inlägget men kände när jag tänkt lite på det att jag måste utveckla det lite.
Det handlar lite om vad tua har skrivit tidigare, en quarterhäst tyngdpunken är lägre än en "dressyrhäst", vilket gör att den är mycket stabilare (?), men jag tycker inte för den saken skull att de inte samlas, rids och tränas på sitt sett. Men om man tex skulle piaffera en quarting så krävs det mycket mer kraft och styrka för att komma upp ordentligt framtill och sätta sig baktill.
Tänker jag rätt?

Jag skulle nästan vilja säga att CS häst är undantaget som bekräftar regeln (nu påstår jag inte att den är den enda hästen som kan ridas så, missförstå mig rätt). Utan att den typen av häst går att ridas så, om man är en duktig ryttare som kan rida hästen dit utan att dra ner den och hålla fast. Vilket är långt borta från rollkur.

En kvarting ska kunna stoppa, vända och även om den rids och samlas, så har den trots allt (i grunden) ett jobb att sköta. Och så kunna ändra riktning blixtsnabbt, vilket kräver sin kvinna det med.

Jag är med på hur Fiador tänker när hon säger "en häst är en häst är en häst" när det kommer till träning, men det bör ju också individ anpassas. Vilket gör att jag inte vet om jag tänker helt rätt alltid.. eller är säker på min sak för den delen.


Jag hade heller aldrig kunnat rida så som ryttaren gör på CS träning med min häst, han är byggd på ett helt annat vis och tråkigt nog inte helt balanserad.

Om jag lägger in denna videon på en häst som jag tycker rids i sin "form" (tyvärr hittar jag ingen bra video med träns, och genast kändes det mer oseriöst :angel:).

Det är ju av en kille som jag anser kunna det här med inlärning ganska bra (om man kollar på vad han mer sysslar med).
Hästen går friare och i sin form, och inte alls (konstigt nog, haha) så ihop dragen man ser många reiningryttare (bla.) göra, men deras hästar är ju byggda kvadratiska. Hade de gått likadant som hästen på CS video är jag övertygad om att de hade gått på bogarna och istället blivit låsta.

Nu rider han ju hästen som om det vore uppvisning men inte träning- men samtidigt anser jag att ritten har mer med att rida än att "showa". Han har en lika bra balanserad häst som ryttaren i CS video har, men denna är avlad åt ett annat syfte.

Hoppas det är någon som förstår hur jag tänker..
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror inte att jag förstår faktiskt.

Men jag tycker det ser jobbigare ut när denna hästen rör sig än den på CS videon. Den liksom hasar sig fram och måste slänga upp huvudet för att kunna byta galopp...
Ska man prata lodplan så är ju denna framtung med näsan framför lod.

Jag håller inte med om att jag tycker att den "hasar" sig fram, en quarter har ju en helt annan gång än en dressyrhäst, den ska ju som sagt vara energisnål. Som jag ser det (säger inte att jag har rätt) så ser jag det som att hästen rör sig i någorlunda balans (men han kan ju inte placera huvudet och halsen i position av förklarliga skäl) men när det kommer till bytet så placerar hästen själv balansen längre bak för att kunna lätta.
Egentligen ska väl just reininghästar ha så pass enkelt för galoppombyte att det ska i princip gå så pass mjukt att man knappt ska märka det, inte alls som i tävlingsdressyr.

Sedan är ju inte western eller westerngrenar mitt forte precis, men lite snappar man upp efter hand. Är jag helt ute och cyklar får ni säga till! ;)

Egentligt var det kanske en kass video att lägga in, men eftersom det verkades prata utifrån det ena eller andra sätter, så tänkte jag att det kunde vara bra med en kontrastvideo.

tua (eller Fiador eller fio för den delen) har ni nån ultimatvideo där allting stämmer som ni hade kunnat lägga ut?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Rollkur diskuterar inte jag, utan huvudet bakom lod rent generellt. Att vi kom in på deep and round berodde ju på filmen som lades in, jag diskuterar fortfarande bakom lod.

Om vi nu bortser från artikeln och stämpeln av rollkur och återgår till ursprungsdiskussionen, hur menar du att hästen håller in sitt huvud bakom lod då? Vilka muskler använder den? Hur bär den sig åt rent biomekaniskt enligt den "Klassiska läran" så som du tolkar det?

Sen teoretiker, det är nog det minsta man kan kalla mig, men även en praktiker behöver iband fördjupa sig i teorin för att förstå. Men vad är det i artikeln som inte stämmer? Som inte är objektivt och inte objektivt mot vad?
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker att alla dessa hästar betér sig som att de hela tiden går o bromsar beredda på att de när som helst ska tvärnita. De galopperar knappt o därmed blir bytena därefter.
De kan inte gå bättre eftersom ryttaren inte kan hjälpa den eller anser att den ska klara sig själv. Sätt upp en dressyrryttare o hästen blir förändrad- förbättrad i sin balans.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker att alla dessa hästar betér sig som att de hela tiden går o bromsar beredda på att de när som helst ska tvärnita. De galopperar knappt o därmed blir bytena därefter.
De kan inte gå bättre eftersom ryttaren inte kan hjälpa den eller anser att den ska klara sig själv. Sätt upp en dressyrryttare o hästen blir förändrad- förbättrad i sin balans.

Jag tycker det är otroligt svårt att säga, vad som beror på dålig ryttare och dålig träningsplan. För om jag drar paralleler till "vanliga" dressyren så finns det dåliga ryttare och de som inte förstår (fuskar) i utbildningskalan.
Såg jag tycker inte att det handlar om dressyr vs western, utan bra ryttare med kunskap vs de utan timing och kunskap.
Vilket jag tycker är lite det vi diskuterar, men kan "vi" inte ens komma överens här om vilken väg är som är rätt och vilken häst arbetar ordentligt (eftersom vi alla är professorer bakom skärmarna :angel:) så är det så klart ännu svårare när man sitter till häst och ska känna.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker det var en bra film i diskussionen, en kontrast till det mer "dressyriga" sättet att rida och tänka kring hästträning. Jag gillar den:D Men jag kanske är jävig, tack Pilot.

Om man studerar filmen utifrån "studera" ögon så får man ju ett ypperligt tillfälle att studera hur hästen använder sin kropp och hur hela muskelkedjan fungerar när hästen är fri men ändå i balans.

Den kanske tappar lite här och där, men den är ju trots allt fri och det finns inga tyglar att "fixa" med, då får man inte stirra sig blind på detaljerna.

Kolla in stopen tex, hur den rundar sin kropp och välver sig för att kunna ta i med bakbenen, in med rumpan - upp med manken. Här ser man verkligen hela kedjan "ihopkopplad" och nacken är högsta punkt. Använd pausknappen under stopen, så ser ni stillbilder på hela processen. Framför allt dom på slutet var fina. Hästen är helt avslappnad i övrigt, bara muskler som behöver arbeta, arbetar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp