Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo, så enkelt är det. Med nosen bakom lod blir det tydligt att hästen arbetar fel. Det brukar innebära att nacken inte är högst utan att 2-3 halskotorna är högst. (Men nosen framför lod betyder naturligtvis inte att allt annat är rätt.)

Hästen kan inte arbeta korrekt om 2-3 halskotorna är högst. Det finns muskelfästen för de halsmuskler hästen behöver använda både på nacken (som är endel av huvudet) och på 2-3 halskotorna. Då 2-3 halskotorna är högst används inte dessa muskler korrekt. Det har negativ inverkan på hela hästen.

Debatten har till stor del handlat om de (ev.) problem som hästen förorsakas genom ridning med 2-3 halskotan högst/nosen bakom lod och de metoder, dvs. HF och LDR, där sådan ridning ingår.

Det är väl dags att diskutera hur och på vilket sätt ridning bakom lod påverkar ryttarens möjligheter att inverka med handen. Det är skillnad eftersom tygeltaget påverkar hästens mun på olika sätt/ställen, ju mer bakom lod nosen är desto längre från mungipan kommer bettet.

Ryttare som rider hästen med nosen bakom lod har inte samma/andra möjligheter att inverka med handen. Exempel (ju mer bakom lod desto större skillnad)
- Många anser att hästens öron skall vara på samma höjd när hästen ställs i nacken/böjer halsen, dvs. att hästen inte skall "tilta" med huvudet. Om hästen är bakom lod kan den inte ställa eller böja halsen och samtidigt ha öronen på samma höjd. Svårigheterna ökar ju mer bakom lod hästen är.
- Ett uppresande tygeltag får inte samma effekt eftersom bettet påverkar i munnen på annat ställe.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Debatten är mellan de som TROR bergsäkert på myten att det är skadligt o de som upplevt att det inte förhåller sig så.
Att rida i en HÖG form o bakom lod kallas för fulkrok. Det blir inte samma i en låg. halskotpelaren trycks inte ihop.
Det finns betydligt mkt mer ryggkotskador där tornutskotten blir för täta av det gamla hederliga tänket än nackskador av det nya som man inte ens har funnit. Inte ens skadade nackligament finns att hitta.

Grejen blir också att du inte behöver rida med handen. Du får också mer böjning i bålen än som ofta annars- för mkt böjning i halsen. Om tornutskotten är höjda o då mer isär kan hästen böja sig lättare.

Uppresande behövs inte heller då hästen är i bättre balans o inte dyker.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Av det du skriver tolkar jag det som att du inte vet hur en häst bakom hand känns.

Alla måste väl ha ridit en häst som gått bakom hand någon gång. Men det känns såklart lite olika beroende på hur. Om den bara släpper allt stöd eller om den verkar gå fantastiskt på tygeln och man plötsligt upptäcker att man har dålig styrning.

Sen har man lärt sig mer än tabut bakom lod. Det är inte gynnsamt, men det kräver att hästen rids mkt väl för övrigt, för det handlar inte om att dra den dit.

Jag tror inte att jag skrivit att jag föreställer mig att man drar den dit. Antar att man teoretiskt sett kan göra det om man har stångbett. Jag har nog inte alls skrivit någonting om hur jag tror man får hästen till arbete bakom lod. Tror inte ett ögonblick att det behövs det minsta "våld".

Du skriver att det inte är gynnsamt att rida där? Jag hade fått en klar känsla att det var det enda sättet att rida på som träning inför dressyrtävling efter att ha läst lite i tråden.

Nyfiken fråga, helt utanför tråden egentligen och du har säkert skrivit det ngn annanstans. Men när du rider vill du då ha det som visat på filmerna här innan, bakom lod hela passet och rida med nosen på lod när man fått perfekt form? Eller kan hästen gå även med nosen framför lodplanet, dvs på tygeln med nosen väl framför lod (den form som var helt ok utanför högre dressyrtävling "förr").

Du får en mkt mer balanserad ostörd häst. Den behöver inte springa ikapp sin näsa- vilket händer om hästen läggs ner för mkt o med näsan framme. Skjuter ut hakan kallar jag det för o då går ryggen o manken ner.

Det har jag inte upplevt när jag ridit ned efter träning, springa ikapp och stress.

Rider man bakom lod med sug i handen eller vill man att hästen ska ha släppt stödet?

Jag har lärt mig precis som du, men fått revidera vad som faktiskt är bäst för hästen. Det gamla mantrat var inte rätt även om man trodde det.

Jo nu är det nya rätt, jag har förstått det :laugh: det är inte mycket att argumentera om just nu. Hoppas de kommer att forska på det för jag måste erkänna att jag blir nyfiken.

det är en enorm känsla av en häst som jobbar med rund överlinje o i fullständig balans. Där behöver man inte driva eller stötta hästen.

Det är det säkert! Men jag tror inte jag förstår helt? Indikera riktning och hastighet känns som oundvikligt. Att driva hela tiden tror jag inte var idealet förr heller och det är inget som jag har som mål direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

självklart ska den inte ha släppt stödet? då är den ju bakom hand?

sen håller jag inte alls med om att folk har förespråkat att man ska rida bakom lod som enda sanna förberedelsen för tävling eller att man får den uppfattningen av att läsa i tråden. Snarare har folk skrivit om att 1) formen skall kunna varieras och aldrig bli statisk - vare sig den är högre eller lägre, rundare eller mindre rund? och 2) att exakta milimetern vart näsan är, inte är det som avgör huruvida hästen arbetas på ett bra och ergonomiskt sätt.

Hur har du fattat det som att det är bakom lod som alltid ska gälla????
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det förstår jag inte heller.. det enda som har sagts i 1000 trådar är att arbetar hästen bra genom kroppen så bryr man sig inte om att näsan är lite bakom.. till skillnad från dom (framförlodtalibanerna) som placerar näsan framför lod med handen och sen försöker få till arbete genom kroppen.. det blir sällan bra.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

självklart ska den inte ha släppt stödet? då är den ju bakom hand

Ok då är vi överens där i alla fall. Läser långsamt igenom att rida på långa tyglar tråden. Vissa inlägg skrev att de ibland "tillät" hästen ha stöd även på kortare tygel, det var därför jag undrade. Jag fick då känslan av att det också var en väg som vissa använde att oftast inte låta hästen få ha stöd i tygeln.

Men jag har ridit bakom hand även med stöd (ovetandes), så det är inte bara det som är skillnaden för mig. Jag vill också kunna stanna lätt oväntat, svänga oplanerat (om det är virrigt på banan) och klara en treåring som ramlade på läktaren.

sen håller jag inte alls med om att folk har förespråkat att man ska rida bakom lod som enda sanna förberedelsen för tävling eller att man får den uppfattningen av att läsa i tråden. Snarare har folk skrivit om att 1) formen skall kunna varieras och aldrig bli statisk - vare sig den är högre eller lägre, rundare eller mindre rund? och 2) att exakta milimetern vart näsan är, inte är det som avgör huruvida hästen arbetas på ett bra och ergonomiskt sätt.

Hur har du fattat det som att det är bakom lod som alltid ska gälla????

Det är nog mer från filmerna faktiskt (tidigare i tråden från olika dressyrryttare och tränare) och från publicerade bilder. Jag hade fått känslan av att hästen ska gå med halsen lång och mjukt kurvig och nosen lågt (helst nedanför höftbensknölen) ända tills den punkt då man samlar den och bakifrån får nosen på lodlinjen.

Formen i filmerna har inte varit så varierande utan mest LDR (kan jag kalla den det?)

Nu får jag plötsligt svårt att beskriva det men att hästen på tygeln i lätt öppen form (campagne formen?) inte längre var en bra/accepterad form att rida i. Just det har jag i alla fall inte lika ofta sett på bilder och filmer. Det är inte längre därifrån man vill stärka hästen mot dressyrarbete?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*kl*
till lodplanstalibanerna som påstår att en häst i frihet aldrig går med nosen bakom och om dom skulle göra det så beror det på att man har tränat sin häst fel och att dom gör det "av vana" ...

Eller hur.. undrar om nästa bortförklaring då blir att stoet reds bakom lod så därför så är fölet präglat...:angel:

Global-Bilder%20februari%202013-webbfol.jpg
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Taliban?

Det var väl lite osökt?

till skillnad från dom (framförlodtalibanerna) som placerar näsan framför lod med handen och sen försöker få till arbete genom kroppen.. det blir sällan bra.

De där onda, de rider ju alltid likadant allihop :laugh:. Har faktiskt aldrig läst den beskrivningen av hur man ska rida i en ridlära.

"Placera nosen och försök få till arbete genom kroppen."

Det har faktiskt skrivits precis tvärtom i vartenda en av dem.

(När jag tänker efter stötte jag kanske faktiskt på ngt liknande på en sida, barockridning iofs. Blev lite förvånad och läste inte vidare. Inte läst någon annan barockridningssida som sagt ngt liknande. Och nej jag rider inte barockridning heller.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu får jag plötsligt svårt att beskriva det men att hästen på tygeln i lätt öppen form (campagne formen?) inte längre var en bra/accepterad form att rida i. Just det har jag i alla fall inte lika ofta sett på bilder och filmer. Det är inte längre därifrån man vill stärka hästen mot dressyrarbete?

Inte enbart... utan bara i korta stunder. Idag vet man nyttan av att variera formen!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag säger , som svar på din sista fråga , att självklart är den öppnare formen en del i variationen , dock kan jag till viss del förstå din tolkning att allt ska vara djupt och runt , eftersom diskussionerna blivit så överhettade här att det diskuteras mest motsättningar från varsitt extrem håll . Pratar vi grund ridning och framför allt en unghäst så börjar man givetvis i en öppnare form med stöd på bettet och trevlig bjudning för bak fram till handen . Eftersom hästen måste vara igång för bak och rygg för att söka bettet och hitta arbetsformen den vägen . det gäller ju alla hästar alltid .Du kan aldrig Ever ngnsin få till ngt på en sån häst utifrån ngt annat . Förvirringen är nog att många diskussioner främst kommer in på högre utbildade hästar , där arbetet är ett annat dvs stärkande gymnastik arbete där grund och mer därtill sitter på plats . Vikten av att då variera formen närhelst och genomgående , blir en atlet träning .
Det funkar ju heller inte om inte vi förutsätter att ryttaren är högst medveten och duktig och förstår vad den gör och om det den gör blir bra med bärig häst och balans . Gör man inte det håller jag med om att arbetet snarare blir negativt och sliter . Precis som all ridning om den är kass .

Har helt missat ngn som inte vill ha stöd i handen , utom då de som aldrig vill ha stöd ? Du har inte mixat de två lägren ?
Ang bakom hand så självklart kan de vara det även med stöd fast då skulle jag mer säga bakom hjälperna rent allmänt inte bakom hand .
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vad kul med fölisbilden!
Kollar genast fölis överlinje, dvs från nacke - övre halsmuskelaturen och bakåt.
Syns tydligt att underhalsen är helt uppsugen av att den övre muskelaturen är aktiv och det dynamiska arbetet överlinje-buk är sammankopplad.
Det är så de tar i när de vill uppåt-framåt.
Liknande som vi vill ha dom när vi rider :) och visst kan de med 3 nackkota högst och med nosen bakom lodplan....
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag säger , som svar på din sista fråga , att självklart är den öppnare formen en del i variationen , dock kan jag till viss del förstå din tolkning att allt ska vara djupt och runt , eftersom diskussionerna blivit så överhettade här att det diskuteras mest motsättningar från varsitt extrem håll . Pratar vi grund ridning och framför allt en unghäst så börjar man givetvis i en öppnare form med stöd på bettet och trevlig bjudning för bak fram till handen . Eftersom hästen måste vara igång för bak och rygg för att söka bettet och hitta arbetsformen den vägen . det gäller ju alla hästar alltid .Du kan aldrig Ever ngnsin få till ngt på en sån häst utifrån ngt annat .
.

Tack så mycket för förklaringen. Det känns bättre :) (här är vi överens)


Förvirringen är nog att många diskussioner främst kommer in på högre utbildade hästar , där arbetet är ett annat dvs stärkande gymnastik arbete där grund och mer därtill sitter på plats . Vikten av att då variera formen närhelst och genomgående , blir en atlet träning .

Jo det är nog helt och hållet det som förvirrat mig.

Men också tillsammans med vissa lägre dressyrtävlingar jag sett där det känts som att de försökt få till nosen in innan de kommit någonstans med bjudningen och formen ovan. Dvs det känns som att de hoppade till ditt steg två innan de har steg 1, eller en dressyrtävling på en nivå som motiverar det.

Då blev jag plötsligt rädd att man på en liten lokal dressyrtävling på låg nivå får högre poäng på ridning bakom lod -för att sedan "ta fram nosen" bakifrån på högre nivå, än för
en öppnare form med stöd på bettet och trevlig bjudning för bak fram till handen
. Med logiken från tråden borde vilket som vara ungefär likvärdigt.

(Med den gamla logiken borde första strategin ge avdrag.)

Det funkar ju heller inte om inte vi förutsätter att ryttaren är högst medveten och duktig och förstår vad den gör och om det den gör blir bra med bärig häst och balans . Gör man inte det håller jag med om att arbetet snarare blir negativt och sliter . Precis som all ridning om den är kass .

Jo. Det går ju att göra fel åt alla håll och kanter. Lite oavsett filosofi och även om man anstränger sig för att göra rätt så kan man ju alltid göra fel och rida dåligt för hästen tyvärr.

Har helt missat ngn som inte vill ha stöd i handen , utom då de som aldrig vill ha stöd ? Du har inte mixat de två lägren ?
Ang bakom hand så självklart kan de vara det även med stöd fast då skulle jag mer säga bakom hjälperna rent allmänt inte bakom hand.

Jag tror inte jag mixat dem, men jag har inte kommit så långt i den väldigt långa tråden. Jag tyckte jag hittade tre läger -helt lång tygel, -halvstöd, halvlång tygel (så lätt kontakt att hästen inte får ta kontakt), -och så stödlägret.

Jo det kanske är ett bättre uttryck. Läskig upplevelse lite oavsett.:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Inte enbart... utan bara i korta stunder. Idag vet man nyttan av att variera formen!

Ja jo, de verkar iofs väldigt noga med det i den boken jag läser just nu också, Riding logic skriven på 30-talet (på tyska). Den är väldigt, hm, modern faktiskt, om man får skriva så om en av de böcker som verkar grundlagt vår ridning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 431
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp