Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

De hästar från K1 som var ute för 10 år sedan eller mer stog gärna på bakbenen eller hade andra hyss för sig på framridningar. De stog iofs i spilta då. Men de reds av rutinerade officerare o inte av värnpliktiga eller meniga.

De flesta hästarna reds dock av dessa o när de red ut ramlade de av som plockepinn.

Och hästarna var mer allsidiga, men på lägre nivå i alla grenar. Man tyckte att medioker ridning var fantastisk på den tiden. Utveckling har skett. Man hade även stor respekt för officerare- män i uniform som fick RIDA på hästar- överklassport.

Sa jag någonstans att jag tyckte att K1 för tio år sedan var gräddan av ridkunniga? (fortsätter kika svar senare)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

OK. du reagerade på tidigare inlägg.

Vad menar man med ridbarhet?
Allsidighet?

För mig är det en följsam arbetsvillig häst som alltid gör sitt bästa, samt att man inte kräver saker som den inte har talang/ styrka för... då. Är fair- horsemanships egentliga betydelse.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Om du tittar på vem jag har svarat( fiador) så kan du lägga ner...

Då ber jag om ursäkt, jag trodde du hade svarat oss båda. ;)

Förövrigt så . att hästen går bakom hand behöver inte vara samma sak som att den medvetet rids bakom lod eller snarare rund lägre form
En häst som går bakom hand undandrar sig bettet/ släpper o är inte påverkbar. En helt annan sak.

Absolut har jag förstått att ni ser en skillnad där i tidigare trådar. Och jag kan också förstå att man länger ned en häst efter ett ridpass som stretching (men jag låter blir att runda så mycket som ni).

du fick inte hela biten förklarad för dig.. då. Man förklarar saker med tanke på vilken utbildningsståndpunkt man är på där o då o sen kan man förstå mer/ bättre/ utveckla vad det handlar om.

Jodå det fick jag ;) och nu har jag börjat kika tillbaka i litteraturen för att leta för att vara säker. Men jag tror ridningen har ändrats en del sedan dess.

Det står om att rida unga hästar i låg form, lätt i handen osv, allt annat. Men när det kommer till nosen bakom lod står det, ungefär -låt hästen komma fram till bettet och ta stöd, grabba inte själv tag i tyglarna och ta stödet på den unga hästen då kan den hamna bakom lodplanet. Men jag ska leta vidare.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

OK. du reagerade på tidigare inlägg.

Vad menar man med ridbarhet?
Allsidighet?

För mig är det en följsam arbetsvillig häst som alltid gör sitt bästa, samt att man inte kräver saker som den inte har talang/ styrka för... då. Är fair- horsemanships egentliga betydelse.

Ah, ridbarhet, jag vet nog inte vad "man" menar med ridbarhet erkänner jag.

Vi tycker nog ungefär lika.

Jag menar en häst som är på hjälperna, som lyssnar, som litar på sin ryttare (ok om ryttaren är vettig) och som kanske visserligen går bra i dressyr, men som fortfarande i alla fall klarar ett litet terränghinder, en ko, eller en prisutdelning utan att bli extremt spänd och svårriden (för den ryttare/kunskapsnivå som normalt rider den vill säga.).

Den behöver inte alltid göra sitt bästa, alla har väl en dålig dag ;) eller en busig, men oftast i alla fall.

Likaså en hopphäst som kan gå hyggligt i dressyr eller en uteritt. Så jo allsidighet, inte bra på allt men i alla fall hmm ridbar/kontrollerbar/litar på ryttaren i många situationer, även de för hästen ovana.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast det du beskriver är ju bakom hand. På den "gamla" tiden när man inte red medvetet bakom lod som man gör idag så var hästarna garanterat bakom hand dvs inte på hjälperna när dom dippade in näsan. Så är det ju inte idag. Idag kan man ju rida en häst på hjälperna fastän dom är bakom lod.

Mmm jag kan se vad du menar.

Jag har också förstått, tror jag, att vad man uppnår med att medvetet rida bakom lod är att länga överlinjen, vilket onekligen lär stämma.

Som jag förstått det så menas det egentligen numera att man inte skulle kunna rida en dagens dressyrhäst till högre klasser om man försökte på "det andra" sättet, dvs att arbeta med nosen (så ofta som möjligt) ovanför hmm impulsionslinjen, och framför lod.

(Då förstår jag att folk gör så. Tur att jag inte har dressyrambitioner ;) )
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har inte läst igenom allt innan jag svarade, utan bara svarat på inlägg till mig allteftersom. (därför så många, sorry)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men en lodlinje är en lodlinje, den kan aldrig tas fram utifrån två punkter, då blir det bara en rät linje...

En lodlinje går i lod, vertikalt, tex om du har ett snöre och sätter fast en tyngd i ena änden och hänger den i en krok i taket, DÅ får du lodlinjen. DEN linjen kan du sen placera så att den "går igenom" något, tex ögat på en häst....men du kan aldrig, dra en linje "snett" (som in din bild), och säga att det är en lodlinje....DET är bara en rät linje...

Min bild hade INTE en sned linje och jag vet vad en lodlinje är :devil::devil:
Den är gjord i paint och där ser man tydligt om linjen blir sned.
Du får själv leka med paint, lägg en lodlinje på en häst som går bakom lodlinjen så får du se hur olika linjen träffar hästen.

Hävdar fortfarande att lodlinjen ska gå igenom öga-mungipa och om du tycker något annat så är det så att vi tycker olika.

Jag är mer säker på det än du tycker något annat. Tycka kan man göra om vilken färg det skall vara på vojlocken.

Fysikens lagar är inget man tycker hit eller dit om. De är ju som de är. Visst kan man tycka att en kvadrat är rund men den är ändå ...

Man kan ju diskutera något annat, t.ex. hur ryttaren lär sig att rida med nacken högst utan att hästen faller isär, sänker ryggen och allt annat hemskt som påstås hända.

Vilket annat nick har jag använt? Väldigt nyfiken?

Ska jag vara helt ärlig, så har du ingen aning vad fysikens lagar kontra hästens muskelatur faktist fungerar i praktiken.

Känns Equiform igen?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Min bild hade INTE en sned linje och jag vet vad en lodlinje är :devil::devil:
Den är gjord i paint och där ser man tydligt om linjen blir sned.
Du får själv leka med paint, lägg en lodlinje på en häst som går bakom lodlinjen så får du se hur olika linjen träffar hästen.

Hävdar fortfarande att lodlinjen ska gå igenom öga-mungipa och om du tycker något annat så är det så att vi tycker olika.

Om du tittar på dina bilder, främst den första, så "ser" det faktiskt ut som att linjen är "sne", kanske för att den är så kort.:)

Om du menar att vi tar lodlinjen (den sanna) och för den över hästens öga och den sedan tangerar mungipan på sin väg ner, jaa då håller jag med om att det är den idealiska huvudpositionen. Då hamnar ju nosen framför lod. Jag fick bara den uppfattningen att du menade att man ska dra en linje mellan dessa punkter (öga/mungipa) för att fastställa lodplanen, så funkar det ju inte. Ursäkta att jag missförstod.

Sen om vi då tar bilden (Totilas) som just denna fundering uppstod kring så hamnar ju nosen i lodlinjen precis om man drar ett streck i paint. Men bilder kan ju luras, vi har ju inte den "sanna" lodlinjen i en bild såvida inte någon står bredvid och håller ett snöre med en tyngd i som vi kan utgå ifrån. Därför kan man även titta på nacken, om den är högst, vilket kan visualiseras med en horisontell linje. Nacken blir alltid högst när huvudet är i lod och bara hänger där påverkad av tyngdkraften, precis på samma sätt som med snöret och tyngden....

ae07bdfd1c489844d15326e6e8ec93e8.jpg
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja, du missförstod.

När det gäller Totilas så tycker jag att han är bakom lod om man nu ska dra linjen genom öga-mungipa.

Men om man ser på helheten, dvs hur han arbetar dynamiskt med buk-överlinje och böjda leder bak och dessutom på sätet, ej återhållen i munnen så är det ok, mer än ok, superbt.
Gal kan nog dessutom rida fram honom lite till bettet, då kommer nosen fram.

När det gäller nacke som högsta punkt så måste man ta hänsyn till hans gigantiska muskler, speciellt de främre halsmuskelatur tex rhomboideus och dessutom är han hingst.
Denna form är därför superb oavsett hur du vänder och vrider på den.

Nacken blir alltid högst när huvudet är i lod och bara hänger där påverkad av tyngdkraften,

Detta går inte ens att bemöta, för mig trams.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Då ber jag om ursäkt, jag trodde du hade svarat oss båda. ;)



Absolut har jag förstått att ni ser en skillnad där i tidigare trådar. Och jag kan också förstå att man länger ned en häst efter ett ridpass som stretching (men jag låter blir att runda så mycket som ni).



Jodå det fick jag ;) och nu har jag börjat kika tillbaka i litteraturen för att leta för att vara säker. Men jag tror ridningen har ändrats en del sedan dess.

Det står om att rida unga hästar i låg form, lätt i handen osv, allt annat. Men när det kommer till nosen bakom lod står det, ungefär -låt hästen komma fram till bettet och ta stöd, grabba inte själv tag i tyglarna och ta stödet på den unga hästen då kan den hamna bakom lodplanet. Men jag ska leta vidare.
Av det du skriver tolkar jag det som att du inte vet hur en häst bakom hand känns.
Att lägga ner hästen som nedtrappning kan ske såsom du vill. Det är inte arbete utan bara avjoggning. Man har slutat att jobba den.

Vi pratar inte om den unga hästen nu, utan när den börjat vidareutbildas.

Sen har man lärt sig mer än tabut bakom lod. Det är inte gynnsamt, men det kräver att hästen rids mkt väl för övrigt, för det handlar inte om att dra den dit. Du får en mkt mer balanserad ostörd häst. Den behöver inte springa ikapp sin näsa- vilket händer om hästen läggs ner för mkt o med näsan framme. Skjuter ut hakan kallar jag det för o då går ryggen o manken ner.

Jag har lärt mig precis som du, men fått revidera vad som faktiskt är bäst för hästen. Det gamla mantrat var inte rätt även om man trodde det.

det är en enorm känsla av en häst som jobbar med rund överlinje o i fullständig balans. Där behöver man inte driva eller stötta hästen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

...
Känns Equiform igen?
Nu har jag kollat på Equiforms inlägg. Equiform har väldigt bra synpunkter. Tråkigt att hen la av i diskussionen om LDR redan 2011. Equiforms synpunkter/insats för att förklara varför 2-3 halskotan inte skall vara högst behövs. Hens inlägg behövs också för att förklara problemen med HF och LDR. Det behovet kommer knappast att försvinna inom överskådlig tid.

Ja, jag vet att vissa anser att LDR och HF inte är samma sak. Jag anser att LDR som det praktiseras av många bara är gradskillnad i hästens helvete jmf med HF. När hästen på tävling visas upp i "tävlingsform" med 2-3 halskotan högst får man anta att den rids i HF på träning. Snacket om att bara duktiga ryttare kan rida LDR korrekt är ju barockt. En duktig ryttare klarar sig utan både LDR och HF.
.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Seriöst ... För några veckor sen visste du inte ens vad endera var ö.h.t allt var rollkur, alternativt dragande i munnen enligt dig . Förstår inte ens vad du vill ha ut i trådarna med dina inlägg , du är ju öht inte mottaglig en millimeter för ngt annat ön din egen föreställning .

Utöver det håller jag helt med om att HF ( om vi nu verkligen har definierat HF och du inte har ngn egen vision om detta) inte alls är nödvändigt nej . Dock har du gjort en tanke vridning när du säger att det påstås att bara duktiga ryttare kan rida LDR etc .
Det som sägs är att LDR är en variation av form och en del av gymnastiskt stärkande arbete . Och att du inte förstått det öht utan allt handlar för dig om vart på millimetern näsan är 100 procent av tiden . Kom inte och vrid till påståenden så de ska passa dig !
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja, du missförstod.

När det gäller Totilas så tycker jag att han är bakom lod om man nu ska dra linjen genom öga-mungipa.

Men om man ser på helheten, dvs hur han arbetar dynamiskt med buk-överlinje och böjda leder bak och dessutom på sätet, ej återhållen i munnen så är det ok, mer än ok, superbt.
Gal kan nog dessutom rida fram honom lite till bettet, då kommer nosen fram.

När det gäller nacke som högsta punkt så måste man ta hänsyn till hans gigantiska muskler, speciellt de främre halsmuskelatur tex rhomboideus och dessutom är han hingst.
Denna form är därför superb oavsett hur du vänder och vrider på den.
...
Detta är bilden som diskuteras
ae07bdfd1c489844d15326e6e8ec93e8.jpg

Bilden är något vriden, staketet är högre upp t.h. i bilden än t.v. Om det rättas till syns det tydligare att nosen är bakom lod.
Det är detaljerna som ger helheten.
- 2-3 halskotorna är högre än nacken även om det är en hingst med kraftiga halsmuskler.
- Hästen har sänkt bakdelen genom att böja bakbenen. Hästen har däremot inte höjt framdelen.
- Ryttaren rider bara på stången, bridongtygeln glappar.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hur får du ihop allt:crazy:

Kruppan blir sänkt just pga de böjda lederna

Den kan inte vara mer rest fram om du inte vill att den ska höja sitt huvud, men då tappar den ryggen. hästen går på fyra ben liksom...

Såg i annan tråd att du fortfarande liknar LDR med HF- lodfascist.

släpp det o titta på hela hästen, men du verkar vilja ha sänkt kruppa med raka bakben o en häst som liksom sträcker upp sin hals o nacke för att på ngt vis bli högre fram.

Ang. att hålla i hästen hårt. Du kan ALDRIG få hästen att röra sig på max o samtidigt ¨hålla i. Det borde du veta iom du sa tidigare att du hade provat med ngn ridning i egen regi utan vägledning. Hästen har heller inte öronen framåt som totilas. Hästens kroppspråk o vilja avspeglas av hur den rids.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nä Brille det är inte den bilden unikt som diskuteras utan helhets diskussionen - även om bild diskussionen i sig är talande för hur noll mottaglig du är i din förvissning . Du är inte moderator och du styr inte diskussionerna i trådar du deltar i , även om du jobbar hårt på att försöka få till det så .

Är du ärligt intresserad av en diskussion så bemöt svar du får , istället för att hoppa dem och sen försöka styra in på ngt som passar dig ! Det är där det går snett nämligen .

Kl
Tror alla ska låta bli att lockas in i vändande och vridande enligt brilles manér och diskutera sak frågan så lär Brille orsaka mindre irritation generellt .
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Eller hur :idea:

Sist vart det sån frustration i trådarna pga diskussionstekniken, eller brist av, så flera bannades.

Tråd efter tråd förstördes av tjafs och åter tjafs :(
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Eller hur :idea:

Sist vart det sån frustration i trådarna pga diskussionstekniken, eller brist av, så flera bannades.

Tråd efter tråd förstördes av tjafs och åter tjafs :(

Jag vet :) jo jag frågade Brille redan tidigare men fick inget svar.

Tror ju vad jag tror och orkar inte lägga energi i diskussionerna, det är totalt meningslöst. Samma attityd och förvirring. Equiforms klon :idea:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja, du missförstod.

När det gäller Totilas så tycker jag att han är bakom lod om man nu ska dra linjen genom öga-mungipa.

Men om man ser på helheten, dvs hur han arbetar dynamiskt med buk-överlinje och böjda leder bak och dessutom på sätet, ej återhållen i munnen så är det ok, mer än ok, superbt.
Gal kan nog dessutom rida fram honom lite till bettet, då kommer nosen fram.

När det gäller nacke som högsta punkt så måste man ta hänsyn till hans gigantiska muskler, speciellt de främre halsmuskelatur tex rhomboideus och dessutom är han hingst.
Denna form är därför superb oavsett hur du vänder och vrider på den.



Detta går inte ens att bemöta, för mig trams.

Fast nu var det ju just huvudets lodplan diskusionen handlade om. Du skrev så här:

Håller med du och tillägger att under uppvisningsridning/tävling finns nosen alltid framför samt under en del samlande rörelser.

Jag svarade så här:
Det stämmer ju liksom inte då om den bilden representerar idealet. Det stämmer i så fall mer med logiken att tränar man hästen bakom lod, metodiskt och systematiskt, så jaa då blir även resultatet (på uppvisning/tävling och under en del samlande rörelser) bakom lod....

Det är faktiskt allt jag har velat poängtera i diskussionerna i ämnet. Vill man ha ett resultat som liknar tex Totilasbilden, jaa då är ju bakom lod ridning som en del av upplägget helt rätt väg att gå....

Sen trams:( Fysikens lagar är absolut påtagliga och besvärande men inte är dom tramsiga i alla fall...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 431
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp