Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Din pålle är ju det som nu Hester beskrev i filmklippet som var uppe nu.
Takten var det första som skulle tas igenom och det säger sig själv att den fas 1 du beskriver med en spänd häst, så finns takten inte riktigt där.
I Hesters klipp så såg man verkligen att den häst som reds var just spänd och takten förlorades.

När hästen sen reds ner mot stöd längre ner på tygeln och hästen blev mer avslappnad kom takten.
Sen såg man då tydligt hur musklerna i överlinjen började arbeta, precis som din fas 2.

Skillnaden på oss vanliga dödliga är nog att proffsen snabbt hittar fas 2 och sen som Hester beskrev, kommer fas 3 där hästen rids upp i formen och får vinkla lederna bak och därefter får gå in i fas 2.

Alltså en varierad form fram med det arbetet som följer för resten av hästens kropp men ALLTID prio på att överlinjen är i arbete och att den är i balans = självbärig.
Detta arbete ger en hållbar häst och en häst som får en chans att snabbt bygga upp rätt muskelatur så gångarterna, och skolningen/utbildningen snabbt går i rätt utveckling.

Haha, kul att nån hängde med på den beskrivningen.
Kul oxå när man börjar känna sig trygg i systemet och förstå att alla proffsen jobbar efter samma enkla system- de bara gör det mycket bättre och med större precision och känsla.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Sluta stirra dig blind på näsan o titta på hur den arbetar med hela kroppen.

En häst framför lod kan gå hur illa som helst.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Precis, jag får intrycket att somliga tror att huvudet är någon slags fristående del och där nosens placering skulle tala om ifall hästen arbetar rätt eller ej. Och så enkelt är det ju inte.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror du uppfattat mig fel. Vilken häst som helst kan självklart gå uselt, oavsett var huvudet är.

Varför i alla världen tror du att jag skulle tycka att alla hästar med nosen framför lod går bra? Eller att nosen skulle vara ett kvitto på bra ridning? :confused: helt fel.

Men som jag lärde mig som ung så är nosen bakom lod ett säkert tecken på att hästen inte är på hjälperna, oavsett hur bra den ser ut i övrigt. Dvs du uppfattade mig bakfram. Nosen bakom lod kan vara ett tecken på ett fel, inte på ett rätt.

(Mekaniken bakom kan jag inte bra nog, men just att rak kontakt med nacken bryts då tredje halskotan är högsta punkt när muskler fäster i nacken.)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Om du tittar på vem jag har svarat( fiador) så kan du lägga ner...

Förövrigt så . att hästen går bakom hand behöver inte vara samma sak som att den medvetet rids bakom lod eller snarare rund lägre form
En häst som går bakom hand undandrar sig bettet/ släpper o är inte påverkbar. En helt annan sak.

du fick inte hela biten förklarad för dig.. då. Man förklarar saker med tanke på vilken utbildningsståndpunkt man är på där o då o sen kan man förstå mer/ bättre/ utveckla vad det handlar om.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror du uppfattat mig fel. Vilken häst som helst kan självklart gå uselt, oavsett var huvudet är.

Varför i alla världen tror du att jag skulle tycka att alla hästar med nosen framför lod går bra? Eller att nosen skulle vara ett kvitto på bra ridning? :confused: helt fel.

Men som jag lärde mig som ung så är nosen bakom lod ett säkert tecken på att hästen inte är på hjälperna, oavsett hur bra den ser ut i övrigt. Dvs du uppfattade mig bakfram. Nosen bakom lod kan vara ett tecken på ett fel, inte på ett rätt.

(Mekaniken bakom kan jag inte bra nog, men just att rak kontakt med nacken bryts då tredje halskotan är högsta punkt när muskler fäster i nacken.)


Fast det du beskriver är ju bakom hand. På den "gamla" tiden när man inte red medvetet bakom lod som man gör idag så var hästarna garanterat bakom hand dvs inte på hjälperna när dom dippade in näsan. Så är det ju inte idag. Idag kan man ju rida en häst på hjälperna fastän dom är bakom lod.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Badger och Fiador

Jag tror att vi är allt för långt ifrån varandra för att kunna ha en konstruktiv diskussion.
Inte för att jag inte orkar, bara för att ni verkar inte ha en erfarenhet av den typ av ridning, åt LDR hållet som jag har.
Jag har naturligtvis som ni, fått itutat sen många år just nos framför lod mm men efter att ha ridit hästar som verkligen kommit igenom sin kropp, varit mycket lösgorda, där rörelserna och gångarterna har expolsivartat utvecklas med detta tänk så har jag ändrat min ridning/träning.

Givitvis så måste allt varieras, något som alla som nu rider liknade LDR tjatar om.
Resultatet visar sig snabbt också, både muskelärt och framåtbjudning, alltså dit jag vill.

Solis

Angående lodlinjen.
Man måste alltid ha 2 punkter för denna linje.
Om du tänker dig en lodlinge som går genom ögat, som du var inne på.
Om då linjen ska ha 2 punkter så diskuteras det antingen nosvinge eller mungipa.

För mig blir det rätt med mungipa.
Då blir nosen något framför lodplan.
Lägger in 2 st bilder.

http://s1321.photobucket.com/user/DressyrMupp/media/lodplan_zps48ed21eb.jpg.html?sort=3&o=1

Här är lodlinjen nästan öga-mungipa

http://s1321.photobucket.com/user/DressyrMupp/media/lodplan3_zpsc275fee1.jpg.html?sort=3&o=0

Här är min ideal lodlinje, nosen något framför lodplan.

(nu kom inte bilderna med när jag förhandsgranskade :( lägger in ändå
Och det fungerade ju inte, har lagt in förut men verkar ha glömt...ni får trycka på länk istället.
Kan nån tala om hur man får in en bild direkt i inlägget, har glömt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast det du beskriver är ju bakom hand. På den "gamla" tiden när man inte red medvetet bakom lod som man gör idag så var hästarna garanterat bakom hand dvs inte på hjälperna när dom dippade in näsan. Så är det ju inte idag. Idag kan man ju rida en häst på hjälperna fastän dom är bakom lod.

Är det inte så, att till och med TR har ändrat formen till att acceptera nosen lite bakom lodplan?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du lär predika för de döva för precis som du säger , begreppet LDR finns inte ens i debattörernas Erf då man inte kan skilja på rollkur tex . Inte heller mellan bakom lod och bakom hand . Dock kan jag förstå I sig var man hämtar denna åsikt och antaganden från , om än helförståelsen tryter för det finns otroligt mycket hand ridning i svea rikes län där förvisso anledningen till bakom lod är att man drar därfram och sparkar på därbak och det är otroligt Deprimerande att det är så , för så är det .

Förstår man bakom Hand kan ju dock totalt frikopplad nacke på slack tygel och noll i bettet bli en intressant diskussion i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Håller med du och tillägger att under uppvisningsridning/tävling finns nosen alltid framför samt under en del samlande rörelser.
Skillnaden är just att under LDR kommer ryggen upp och man kan lösgöra + få igenom hästens rörelser genom kroppen som utvecklar gångarter enormt.
Eftersom det är så pass viktigt att bygga upp överlinjen, få hästen att arbeta dynamiskt dvs rygg/buk igenom sin kropp, så är LDR en fantastisk möjlighet till just detta dynamiska arbete.

Detta betyder INTE att man alltid rider statiskt i någon form, formen ska alltid varieras för bästa resultat.
Rena tävlingsformen med nos framme och nacke som högsta punkt, gör att hästen släpper rygg/buk och slutar arbeta igenom kroppen om musklerna inte byggs upp rätt.
Rätt vanlig kommentar i dressyrprotokoll, hästen släpper rygg....
På vilket sätt har gångarterna utvecklats enormt genom att hästen medvetet ridits med 2-3 halskotan högst? Har steget blivit längre, högre, eller vad?

En form där nacken är högst betyder inte med automatik att hästen släpper/sänker ryggen. Att hästen sänker ryggen beror inte på att nacken är högst utan på en i övrigt felaktig ridning.
Det finns tydligen tävlingsryttare som inte klarar av att rida hästen med nacken högst utan att den släpper ryggen. De borde lära sig rida innan de tävlar.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Precis, jag får intrycket att somliga tror att huvudet är någon slags fristående del och där nosens placering skulle tala om ifall hästen arbetar rätt eller ej. Och så enkelt är det ju inte.
Jo, så enkelt är det. Med nosen bakom lod blir det tydligt att hästen arbetar fel. Det brukar innebära att nacken inte är högst utan att 2-3 halskotorna är högst. (Men nosen framför lod betyder naturligtvis inte att allt annat är rätt.)

Hästen kan inte arbeta korrekt om 2-3 halskotorna är högst. Det finns muskelfästen för de halsmuskler hästen behöver använda både på nacken (som är endel av huvudet) och på 2-3 halskotorna. Då 2-3 halskotorna är högst används inte dessa muskler korrekt. Det har negativ inverkan på hela hästen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja under de förhållanden som jag redogjort för som
Du nu kommenterar ja . Det är som sagt problemet i diskussionen . Att ingen referens ram finns att skilja a från b . Det är just där det glappar i fråga om en öht konstruktiv diskussion eftersom utgångs läge och referensramar i fråga om och konkret Erf skiljer sig fundamentalt . Därav lär aldrig vägarna mötas som sagt . Skilj på den fundamentala skillnaden bakom lod och bakom hand till att börja med .
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men du...nu är du såååå tvärsäker på att hästen inte kan arbeta korrekt i annan form än nos i lodplan och nacke högst.
Då blir det inte så mycket diskussion över det hela, precis så det blev sist du var här under ett annat nick.

Jag lägger ner
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo, så enkelt är det. Med nosen bakom lod blir det tydligt att hästen arbetar fel. Det brukar innebära att nacken inte är högst utan att 2-3 halskotorna är högst. (Men nosen framför lod betyder naturligtvis inte att allt annat är rätt.)

Hästen kan inte arbeta korrekt om 2-3 halskotorna är högst. Det finns muskelfästen för de halsmuskler hästen behöver använda både på nacken (som är endel av huvudet) och på 2-3 halskotorna. Då 2-3 halskotorna är högst används inte dessa muskler korrekt. Det har negativ inverkan på hela hästen.

Nu är du galet ute. Hela tiden hävdar du att nacken ska vara högst-som enligt TR- men TR är bara hur man vill se uppvisningsformen, det menas inte att man ska ligga så alltid i träning, mindre ofta skulle jag vilja påstå.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Angående lodlinjen.
Man måste alltid ha 2 punkter för denna linje.
Om du tänker dig en lodlinge som går genom ögat, som du var inne på.
Om då linjen ska ha 2 punkter så diskuteras det antingen nosvinge eller mungipa.

För mig blir det rätt med mungipa.
Då blir nosen något framför lodplan.
Lägger in 2 st bilder.

http://s1321.photobucket.com/user/DressyrMupp/media/lodplan_zps48ed21eb.jpg.html?sort=3&o=1

Här är lodlinjen nästan öga-mungipa

http://s1321.photobucket.com/user/DressyrMupp/media/lodplan3_zpsc275fee1.jpg.html?sort=3&o=0

Här är min ideal lodlinje, nosen något framför lodplan.

(nu kom inte bilderna med när jag förhandsgranskade :( lägger in ändå
Och det fungerade ju inte, har lagt in förut men verkar ha glömt...ni får trycka på länk istället.
Kan nån tala om hur man får in en bild direkt i inlägget, har glömt.

Men en lodlinje är en lodlinje, den kan aldrig tas fram utifrån två punkter, då blir det bara en rät linje...

En lodlinje går i lod, vertikalt, tex om du har ett snöre och sätter fast en tyngd i ena änden och hänger den i en krok i taket, DÅ får du lodlinjen. DEN linjen kan du sen placera så att den "går igenom" något, tex ögat på en häst....men du kan aldrig, dra en linje "snett" (som in din bild), och säga att det är en lodlinje....DET är bara en rät linje...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu är du galet ute. Hela tiden hävdar du att nacken ska vara högst-som enligt TR- men TR är bara hur man vill se uppvisningsformen, det menas inte att man ska ligga så alltid i träning, mindre ofta skulle jag vilja påstå.
Det handlar inte om vad som står i TR eller någon uppvisningsform. Nacken högst handlar om hur hästen bäst använder/utvecklar sina muskler i praktiken, dvs fysikens lagar.

Uttrycket uppvisningsform är säkert något som vissa tävlingsmänniskor hittat på. Det har de förmodligen gjort för att slippa rida på ett sätt som är bäst för hästen. De kanske inte är tillräckligt skickliga ryttare för att rida korrekt trots att de tävlar och också gör det på hög nivå.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det handlar inte om vad som står i TR eller någon uppvisningsform. Nacken högst handlar om hur hästen bäst använder/utvecklar sina muskler i praktiken, dvs fysikens lagar.

Uttrycket uppvisningsform är säkert något som vissa tävlingsmänniskor hittat på. Det har de förmodligen gjort för att slippa rida på ett sätt som är bäst för hästen. De kanske inte är tillräckligt skickliga ryttare för att rida korrekt trots att de tävlar och också gör det på hög nivå.

Varför vill tävlingsmänniskor slippa rida på ett sätt som är bäst för hästen? Den som rider/tränar bäst vinner ju och det brukar tävlingsmänniskor gilla.

( och jo, jag vet att många skippar grunder och plockar placeringar på lägre nivå men de kommer ju aldrig till VM och OS liksom...)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men du...nu är du såååå tvärsäker på att hästen inte kan arbeta korrekt i annan form än nos i lodplan och nacke högst.
Då blir det inte så mycket diskussion över det hela, precis så det blev sist du var här under ett annat nick.

Jag lägger ner
Jag är mer säker på det än du tycker något annat. Tycka kan man göra om vilken färg det skall vara på vojlocken.

Fysikens lagar är inget man tycker hit eller dit om. De är ju som de är. Visst kan man tycka att en kvadrat är rund men den är ändå ...

Man kan ju diskutera något annat, t.ex. hur ryttaren lär sig att rida med nacken högst utan att hästen faller isär, sänker ryggen och allt annat hemskt som påstås hända.

Vilket annat nick har jag använt? Väldigt nyfiken?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

På vilket sätt har gångarterna utvecklats enormt genom att hästen medvetet ridits med 2-3 halskotan högst? Har steget blivit längre, högre, eller vad?

En form där nacken är högst betyder inte med automatik att hästen släpper/sänker ryggen. Att hästen sänker ryggen beror inte på att nacken är högst utan på en i övrigt felaktig ridning.
Det finns tydligen tävlingsryttare som inte klarar av att rida hästen med nacken högst utan att den släpper ryggen. De borde lära sig rida innan de tävlar.
Formen har gjort att hela hästens mekanik/ fysiologi har förbättrats med ryttare på. Att den går som du vill i hagen är en sak.

Har för mig att du visade en sdn häst som ditt ideal.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 431
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 194
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp