Sv: Bakom/Framför lodplanet?
Samtidigt som vi inte vet om det skulle blivit så om någon som var van att rida i högre form med en häst som var tränad för det skulle fått problemet.
Så vi hamnar i samma situation överallt. Det var därför jag kände att en (eller varför inte flera) av de kända akademiska ryttarna borde vara intressant att testa. Tänk som sagt om effekten då skulle varit annorlunda, att länden sänktes snarare. Med tanke på annan forskning där den akademiske ryttaren faktiskt fick mer tyngd på bakdelen vid form 2 (till skillnad från alla andra ryttarna och som ingen i denna undersökning fick.).
Jag menar, om en del av debatten är att de klassiska ryttarna klagar över att dressyrryttarna numera i tävlingsform inte flyttar tyngden bakåt, "som de gjorde förr".
Så blir det lite tomt i debatten att bara konstatera att tyngden mycket riktigt inte flyttas bakåt i tävlingsform, utan att testa om de klassiska klarar det.
De klagar också på att modern dressyr tenderar hamna med nosen bakom lod.
Då blir man nyfiken på om hästarna i tävlingsformen reds som i den ritade perfekta bilden, med nosen väl framför lod i tävlingsform, eller om de reds med nosen något bakom lod
Jag är alltså bara oändligt nyfiken och vill veta. Så om jag låter dryg var det inte meningen. Inser att det är ursvårt att försöka forska på det här, men är så glad att någon gör det.
(bilden ritad med hästen över hand är ju ritad såsom en teckning av en häst på tygeln kunde sett ut för 40 år sedan (huvudet o halsen inte ryggen), bra eller inte vet inte jag. Var då hästarna på bandet över hand (protesthäst med oerfaren elev)? eller var de på hjälperna/på tygeln extremhögt.)