Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu reds HF-liknande ridning på graman- alltså dra in nosen.

att bröstryggen kommer upp där vet man ju o det krävs inte samling samtidigt.

då har man ju missat en hel del. I R o D är ju hela tanken att man ska ha bakben o ryggen med framförallt.
Intressant var det ju att länden studsade upp o bröstryggen ner, när formen blev hög- för hög. Hästen gick av på mitten.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Samtidigt som vi inte vet om det skulle blivit så om någon som var van att rida i högre form med en häst som var tränad för det skulle fått problemet. :p

Så vi hamnar i samma situation överallt. Det var därför jag kände att en (eller varför inte flera) av de kända akademiska ryttarna borde vara intressant att testa. Tänk som sagt om effekten då skulle varit annorlunda, att länden sänktes snarare. Med tanke på annan forskning där den akademiske ryttaren faktiskt fick mer tyngd på bakdelen vid form 2 (till skillnad från alla andra ryttarna och som ingen i denna undersökning fick.).

Jag menar, om en del av debatten är att de klassiska ryttarna klagar över att dressyrryttarna numera i tävlingsform inte flyttar tyngden bakåt, "som de gjorde förr".

Så blir det lite tomt i debatten att bara konstatera att tyngden mycket riktigt inte flyttas bakåt i tävlingsform, utan att testa om de klassiska klarar det.

De klagar också på att modern dressyr tenderar hamna med nosen bakom lod.

Då blir man nyfiken på om hästarna i tävlingsformen reds som i den ritade perfekta bilden, med nosen väl framför lod i tävlingsform, eller om de reds med nosen något bakom lod :)

Jag är alltså bara oändligt nyfiken och vill veta. Så om jag låter dryg var det inte meningen. Inser att det är ursvårt att försöka forska på det här, men är så glad att någon gör det.

(bilden ritad med hästen över hand är ju ritad såsom en teckning av en häst på tygeln kunde sett ut för 40 år sedan (huvudet o halsen inte ryggen), bra eller inte vet inte jag. Var då hästarna på bandet över hand (protesthäst med oerfaren elev)? eller var de på hjälperna/på tygeln extremhögt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Så vi hamnar i samma situation överallt. Det var därför jag kände att en (eller varför inte flera) av de kända akademiska ryttarna borde vara intressant att testa. Tänk som sagt om effekten då skulle varit annorlunda, att länden sänktes snarare. Med tanke på annan forskning där den akademiske ryttaren faktiskt fick mer tyngd på bakdelen vid form 2 (till skillnad från alla andra ryttarna och som ingen i denna undersökning fick.).
Troligen bara i piaff. nu säger väl inte undersökningen vilka rörelser som utfördes utan form i skritt, trav o galopp. där är samlingen en annan, även om det knappt är ngn mätbart.
Akademiska ryttare anser ju sig vara proffs på just piaff, men är redan sämre på passage där ryggen inte är med- bild ???

Förresten så är det väl mer så att den visar mer på hur den vanliga hobbyhästen troligen har en hel del vikt på fram som överstiger hästen utan ryttare.

Dessa proffs som inte placerar sig högt( schweiz) kom väl upp i drygt 52% bak som mest.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En häst som står på bakåtvinklade hovar kan inte längre flytta sin vikt bakåt.
Den normalt raka linjen mellan hoven, kotan och hasen i själva landningen som ger själva bärigheten är bruten, och den dubbla landningen när tån slår i först och sedan landar ner bakåt gör hovarna långsamma och efter benens och kroppens rörelser. Kotan kan inte längre balansera hästens vikt, den överbelastas och mäste släppa taget.
Den naturliga kopplingen mellan hovar ben och rygg kan inte fungera, hästen kan inte dra in magen och höja ryggen, därför går den bakom lod.
Det närmaste man kan komma upplevelsen är att själv springa på hälarna och försöka spänna magen och bära upp kroppen. MVmen sorgsen hälsning.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du har verkligen snöat in på hovar.... Tänk om det vore så enkelt som att ändring av hovvinklar skulle ge en perfekt arbetande häst. Du verkar anse att det är lösningen på precis alla hästrelaterade problem.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du har verkligen snöat in på hovar.... Tänk om det vore så enkelt som att ändring av hovvinklar skulle ge en perfekt arbetande häst. Du verkar anse att det är lösningen på precis alla hästrelaterade problem.

Ja tänk om det är så enkelt...... även om det inte är alldeles enkelt att uppfylla vissa regler och bevara hovarna korrekta hela tiden.
Jag hoppas att någon kommer att prova så kanske det kommer en beskrivning av vad som hände. Jag tror någon kommer att bli VÄLDIGT glad. MVH
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Troligen bara i piaff. nu säger väl inte undersökningen vilka rörelser som utfördes utan form i skritt, trav o galopp. där är samlingen en annan, även om det knappt är ngn mätbart.
Akademiska ryttare anser ju sig vara proffs på just piaff, men är redan sämre på passage där ryggen inte är med- bild ???

Förresten så är det väl mer så att den visar mer på hur den vanliga hobbyhästen troligen har en hel del vikt på fram som överstiger hästen utan ryttare.

Dessa proffs som inte placerar sig högt( schweiz) kom väl upp i drygt 52% bak som mest.

Mmm du kan ha några poänger. Det var nog i piaff som akademikern lyckades bättre i den undersökningen. Och 52% låter också bekant. Men det vore kul att veta mer.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En häst som står på bakåtvinklade hovar kan inte längre flytta sin vikt bakåt.
Den normalt raka linjen mellan hoven, kotan och hasen i själva landningen som ger själva bärigheten är bruten, och den dubbla landningen när tån slår i först och sedan landar ner bakåt gör hovarna långsamma och efter benens och kroppens rörelser. Kotan kan inte längre balansera hästens vikt, den överbelastas och mäste släppa taget.
Den naturliga kopplingen mellan hovar ben och rygg kan inte fungera, hästen kan inte dra in magen och höja ryggen, därför går den bakom lod.
Det närmaste man kan komma upplevelsen är att själv springa på hälarna och försöka spänna magen och bära upp kroppen. MVmen sorgsen hälsning.

Menar du hur de hader ritat? (med mycket påskjut) Jo jag hade nog gärna sett foton på idealformerna istället. Om det var ngt annat tror jag inte jag förstår vad du kommenterar eller hur du menar.

Ändr pga senare kommentarer. Var det ngt i artikeln eller tidigare i tråden om att hästarna var verkade på ett speciellt sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Bragi von Allenbach, WC 2007 T1

Försökte länka in youtube men ni får själva leta reda på den om ni vill kolla.
Vad säger ni om denna hästs samling. Islandshäst.
Filmen börjar med kort tölt där den går samlad.
Går i tävlingsform. Unghästar och träning är lägre form.
Just i tölten så går hästarna i en högre form än i de andra gångarterna.
Hur tycker ni den använder bakbenen.
Det går även att tölta bakom lod men frambensaktiviteten blir lägre vilket inte är önskvärt i de högre klasserna.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Meningen var att försöka beskriva varför hästarna idag går bakom lodplanet. De flesta hästar står idag på bakåtvinklade hovar, bakåttippat hovben. Det kan man SE på strålen som är bakåtvinklad istället för horisontell.
Det är tvärtemot det framåttippade hovben som är naturligt för hästen och vad äldre hovslagarböcker säger om verkning. Där står det tydligt att bärranden måste verkas till SAMMA VINKEL som strålen. Att strålens VINKEL är hovens naturliga vinkel mot marken.
Varför de gamla reglerna ignoreras idag vet jag inte alls, men när hästarna står fel på hovarna störs deras rörelser så mycket att ridläran och bilderna där inte längre stämmer och den forkning som görs idag är totalt värdelös om hästarna de använder står på hovar som lutar mer eller mindre bakåt och de därför redan är rörelsestörda och har en begränsad eller förlorad förmåga till äkta balans och samling. MVH
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Om du följer vad Singer skriver i diverse trådar så kommer du att upptäcka att Singers råd är exakt detsamma till samtliga hästrelaterade problem...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men sluta då att skriva här på forumet och ge dig in i forskningsvärlden och bevisa det då. Här får du ju inte till något...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast Singer har en poäng. Det finns rekommendationer att dressyrhästar som ska samlas mer behöver mer traktstöd bak. För att skona bakknäna. Det finns det studier om.

Anledningen till att man vill stretcha överlinjen o då även halsen hänger ju ihop med att annars blir den väldigt hög o troligen helt fri i formen, när den ska inta den ultimata samlingen- piaff.
Det är ju även av den anledningen som man trampar för hand- för att inte få förhållningar att verka bakåt.

Brink la ju ner 4 mån på tömkörningsträning där hästen fick godis var gång den sträckte ner huvudet mot marken samt eftergift. På den hästen med ful svanhals- biggles.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ang. trampfixeringen inom AR så visst är det gynnsamt att hålla på under så många år på en häst som dessutom är van vid att trippa fram.
Den kommer heller inte att sträva uppåt iom att du inte behöver bromsa den samt att man aldrig ger sig- traggel. Sen vet den att stången är i munnen.:crazy:

Kruxet är dock att det inte är så lätt att rida fram ur trampet på en häst som inte bjuder eller är tränad innan att vara stark i fart. Jag tänker även på att det i mina ögon är ett bakvänt tänk för att man inte rider med halvhalter. små små KORTA repriser av successivt stärkande. Då har du fortfarande en som bjuder framåt o som vill .. för att den kan o orkar.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Anser ju fortfarande att Buke är fel forum att ventilera bristande forskning på. Att kategoriskt säga att dagens forskning är värdelös här lär ju inte förändra forskningen till nåt bättre ;) ...Det bör tas upp med de som utför forskning idag, är väl min åsikt...och jag tvivlar på att dom sitter och följer någon tråd på Buke, även någon kanske gör det...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Meningen var att försöka beskriva varför hästarna idag går bakom lodplanet. De flesta hästar står idag på bakåtvinklade hovar, bakåttippat hovben. Det kan man SE på strålen som är bakåtvinklad istället för horisontell.
Det är tvärtemot det framåttippade hovben som är naturligt för hästen och vad äldre hovslagarböcker säger om verkning. Där står det tydligt att bärranden måste verkas till SAMMA VINKEL som strålen. Att strålens VINKEL är hovens naturliga vinkel mot marken.
Varför de gamla reglerna ignoreras idag vet jag inte alls, men när hästarna står fel på hovarna störs deras rörelser så mycket att ridläran och bilderna där inte längre stämmer och den forkning som görs idag är totalt värdelös om hästarna de använder står på hovar som lutar mer eller mindre bakåt och de därför redan är rörelsestörda och har en begränsad eller förlorad förmåga till äkta balans och samling. MVH

Men hur vet du att de är verkade fel när du inte sett dem?

Äsh strunta i det förresten, jag vet verkligen ingenting om hovar och det är uppenbarligen en djungel med alltifrån barfotaverkning till strasser och gud vet vad. Vid snabbkikning på internet finns nästan bara intresseorganisationer med bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

.....
Det Buck menar (som jag uppfattar det) är att hästen kan inte (inför och under själva momentet) få in rumpan om inte manken är uppe först. Det går helt enkelt inte att rida in rumpan och hålla emot fram och tro att hästen då "lyfter ryggen", eftersom om du håller emot där fram så kommer hästen att "spänna emot" och därmed sänka manken. ...
Just de!

Nu har jag läst inläggen i den här tråden för första gången. Ser att flera av de som debatterade i "Kontakt med hästens mun" varit med i den här tråden med ungefär samma synpunkter. Det finns några för mig nya "namn" i den här tråden som inte gillar HF/LDR och som helst vill ha nosen framför lod och att nacken är högre än 2-3 nackkotan. Det gläder mig.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag inbillar mig att samtliga faktiskt vill ha nosen i/framför lod och nacken som högsta punkt. Det är målet och idealet. Att tillåta att nosen ibland är något bakom lod innebär inte att hästen per automatik arbetar fel och det innebär inte att man alltid, i varje steg, rider med nosen bakom lod. Kanske uttrycks det flummigt ibland eller så läser du det du vill läsa och blundar för vad som faktiskt sägs?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Håller med du och tillägger att under uppvisningsridning/tävling finns nosen alltid framför samt under en del samlande rörelser.
Skillnaden är just att under LDR kommer ryggen upp och man kan lösgöra + få igenom hästens rörelser genom kroppen som utvecklar gångarter enormt.
Eftersom det är så pass viktigt att bygga upp överlinjen, få hästen att arbeta dynamiskt dvs rygg/buk igenom sin kropp, så är LDR en fantastisk möjlighet till just detta dynamiska arbete.

Detta betyder INTE att man alltid rider statiskt i någon form, formen ska alltid varieras för bästa resultat.
Rena tävlingsformen med nos framme och nacke som högsta punkt, gör att hästen släpper rygg/buk och slutar arbeta igenom kroppen om musklerna inte byggs upp rätt.
Rätt vanlig kommentar i dressyrprotokoll, hästen släpper rygg....
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

hmm..

Det rimmar ju inte så bra ihop med dom filmer/bilder vi diskuterat i trådarna då. Där går hästarna bakom lod mest hela tiden.

Dom här filmerna tex:
https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM
http://www.youtube.com/watch?v=v6aYtXRRZ6Y

Detta är väldigt statiskt för nacken. Även om övriga kroppen rids i varierad form så är just nacken statiskt fixerad bakom lod långa stunder i taget. Det är i alla fall DET som jag diskuterat som statiskt och metodiskt, ingenting annat.

Jag ser heller inget större problem med att nosen kommer in för långt här och där i grundarbetet, det är det medvetna nötandet och nyttan med det som varit uppe för diskussion .

Sen angående idealen och målen så var ju den här bilden uppe (i tidigare diskussion) och skulle visa det bästa av de bästa när målet är nått, ett ideal som många strävade mot, och jaa, det är fortfarande bakom lod....;)

EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg


Så...det är ju bara detta vi menar blir effekten om man i grunden metodiskt rider hästen bakom lod, det blir bakom lod även sen när "målet" är uppnåt...:) Vi behöver ju inte bli osams för det:) Vill man ha detta som mål så är det väl helt rätt väg att gå antar jag....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 434
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 198
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp