Sv: Bakom/Framför lodplanet?
Jag har sett flera clinics av en tränare som själv rider på grand prix nivå som verkar i Sverige och tyskland men som tränat många år i Holland och han hojtar gärna. Make him/her electric. Vilket då görs med en kraftig användning av sporren vilket sedan fångas av halvhalter. Hästen får inte heller börja skritta utan att ryttarna med tygelns hjälp tvingar hästen att ge efter i nacken.
Resultatet i mina ögon är allt annat avspänt lösgjort eller harmoniskt. Det är Hästar som ser väldigt flashiga ut men svansen piskar och de är som en stålvajer.
Nej då föredrar jag Anjas längre väg och kanske lite "slappare" ridning.
Nej, givetvis är det ingen som rider för hästens skull. Trots allt det gamla ordspråket som säger en häst utan en ryttare är ändå en häst men en ryttare utan häst är bara en människa. Det är den senaste delen i ditt inlägg som är intressant. Har det blivit för mycket piff och puff i dressyren så att man frångår grunden vilket att att skapa en häst som är stark och håller att ridas? Har det blivit för mycket fokus på spektakulära gångarter istället för avspändhet,balans, harmoni, lugn och övningar som lämpar sig för respektive hästs förutsättningar?Tvivlar på att hon bara rider för hästens skull. Det där är en floskel jag är så trött på.
Dressyr tävlas i, visst, men huvuddelen av all dressyr som rids även av tävlingsryttare går ut på att gymnastisera hästen, inte rida krumelurer och piff och puff.
Jag har sett flera clinics av en tränare som själv rider på grand prix nivå som verkar i Sverige och tyskland men som tränat många år i Holland och han hojtar gärna. Make him/her electric. Vilket då görs med en kraftig användning av sporren vilket sedan fångas av halvhalter. Hästen får inte heller börja skritta utan att ryttarna med tygelns hjälp tvingar hästen att ge efter i nacken.
Resultatet i mina ögon är allt annat avspänt lösgjort eller harmoniskt. Det är Hästar som ser väldigt flashiga ut men svansen piskar och de är som en stålvajer.
Nej då föredrar jag Anjas längre väg och kanske lite "slappare" ridning.