Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tvivlar på att hon bara rider för hästens skull. ;) Det där är en floskel jag är så trött på.
Dressyr tävlas i, visst, men huvuddelen av all dressyr som rids även av tävlingsryttare går ut på att gymnastisera hästen, inte rida krumelurer och piff och puff.
Nej, givetvis är det ingen som rider för hästens skull. Trots allt det gamla ordspråket som säger en häst utan en ryttare är ändå en häst men en ryttare utan häst är bara en människa. Det är den senaste delen i ditt inlägg som är intressant. Har det blivit för mycket piff och puff i dressyren så att man frångår grunden vilket att att skapa en häst som är stark och håller att ridas? Har det blivit för mycket fokus på spektakulära gångarter istället för avspändhet,balans, harmoni, lugn och övningar som lämpar sig för respektive hästs förutsättningar?
Jag har sett flera clinics av en tränare som själv rider på grand prix nivå som verkar i Sverige och tyskland men som tränat många år i Holland och han hojtar gärna. Make him/her electric. Vilket då görs med en kraftig användning av sporren vilket sedan fångas av halvhalter. Hästen får inte heller börja skritta utan att ryttarna med tygelns hjälp tvingar hästen att ge efter i nacken.
Resultatet i mina ögon är allt annat avspänt lösgjort eller harmoniskt. Det är Hästar som ser väldigt flashiga ut men svansen piskar och de är som en stålvajer.
Nej då föredrar jag Anjas längre väg och kanske lite "slappare" ridning.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja jag kan inte se att hennes "slappare" ridning är enda alternativet till din skräckbild.. Ett fel ursäktar inte ett annat:confused: Hon är trevlig och sympatisk men som sagt, det saknas energi och kommer liksom inte vidare.

Jag vet inte vad du ville säga emot med ditt inlägg?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej det är ju inte heller bra.
Konsten är väl att få till både en lite "elektrisk" häst och sam tidigt en som är avspänd och genomsläpplig. Men det är ju himlans olika vad vi tycker är en spänd häst och vad man tycker är en oengagerad häst oxå!

Jag bara tänker- säg gärna till om det är fel- att en engagerad häst engagerar sin bukmuskler och får en lite uppdragen buklinje medans Anjas hästar ser lite "hängmagade" ut. För mig ser det liksom slappt ut. Lite som farfar i ölmage och tweedkavaj ute på golfbanan. Han är himla avspänd och spelar teknisk bra men ser kanske inte ut som en atlet.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej det är ju inte heller bra.
Konsten är väl att få till både en lite "elektrisk" häst och sam tidigt en som är avspänd och genomsläpplig. Men det är ju himlans olika vad vi tycker är en spänd häst och vad man tycker är en oengagerad häst oxå!

Jag bara tänker- säg gärna till om det är fel- att en engagerad häst engagerar sin bukmuskler och får en lite uppdragen buklinje medans Anjas hästar ser lite "hängmagade" ut. För mig ser det liksom slappt ut. Lite som farfar i ölmage och tweedkavaj ute på golfbanan. Han är himla avspänd och spelar teknisk bra men ser kanske inte ut som en atlet.
Absolut, medhåll på det.

Givetvis måste vi väga in vad det är för hästar som vi jämför. Vad har de för grundmodell. Kan en mindre kort och kompakt byggd häst se lika atletisk ut med uppdragen buklinje. Kan en häst med ett lugnare temperament se lika elektrisk ut?
I Anjas film så har de ju med en Hannoveranare som efter gramanridning och hård matchning fått taktfel och belastar ojämt. Man får följa hästen från steg ett där man får se rörelserna i frihet och en 8 månader framåt då den nosar på att trampa. Jag tycker då att den hästen utvecklats otroligt bra vad det gäller takt och balans. Även psykiskt ser hästen betydligt mer balanserad ut.
När vi kollar på många av ekipagen i världskuppsdressyren så ser jag ofta hästar som spottar fradga och slår med svansarna mot hjälperna. De arbetar heller inte genom kroppen vilket främst syns i piafferna där hästen inte sätter under sig och blir lätt i framdelen.

Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg är att man kanske måste ta sig en funderare på hur långt man är villig att gå för att få fram extrem gång och elektricitet hos hästarna. Mår hästen bättre av att tränas mot extrem gång och snabba växlingar. Vad gör det med hästens kropp och dess förmåga att under många ur bara upp en ryttare. Är det så att vi som konsekvens av att vi går för fort fram får hästar som knäpper in nacken? Vilket skall under träning komma först styrkan eller formen? Om vi tvingar fram en form med tex en graman. Har hästen tränats för att klara den formen? Om så är fallet varför intar den inte den formen självmant?
Jag har absolut inte svaren, men det är saker jag funderar över och gärna diskuterar.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Rent krasst får man nog fråga sig varför man rider och vad man har för mål med det hela. Hästar går att rida på olika sätt och det finns bevis på att samtliga sätt kan funka och hålla hästar fräscha långt upp i åren.

Sen kan man inte hoppa svåra världscupbanor på en häst som är 25 bast, det finns ingen som ens kommit på idén- varför skulle man liksom. Men hästarna kan ju leva och prestera på en lägre nivå efter avslutad karriär.
Jag tror att det är bra att reflektera, men det är bara att inse att vi alla utnyttjar hästen... Och visst, hästen behöver inte svälta , törsta, bli uppäten, dö av en hovböld eller annat som drabbar vilda djur.

Naturen är grym, vilda djur lider. De kan plågas ihjäl på tusen olika sätt. Vi är ju smarta medkännande varelser så vi ska såklart se till att vi inte plågar hästen- för vi har ju vett att låta bli... Men det perfekta livet finns liksom varken för oss eller hästen. Man säger ofta att hästen har inte valt det själv- men jag har fan inte valt att jobba 40 timmar i veckan för att kunna få pengar att köpa mat. Jag hade hellre tittat på tv och gått en prommenad liksom...

Tycker det är bra att man reagerar på onödigt lidande som människan åsamkar djur!! Men tycker oxå att man får inse att djur kan ha det bra på många olika sätt och det finns ingen som kan bevisa att Patrik Kittels hästar mår mentalt elelr fysiskt sämre än Anjas hästar, eller än en ridskolehäst, eller en avelsmärr, eller en vildhäst...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Är det bara jag som tycker han ser låst ut i sitt skulderparti? Ser ut som om han är väldigt låst i sin hand, då tyckte jag den fio la in såg trevligare ut. :)

Nej inte ett dugg faktiskt, han bara sitter där, lugn och stilla (värt att se för att försöka sitta så). CHs sits på dina filmer gillade jag inte lika mycket, han verkar lite ansträngd i jämförelse.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Av mig blir du inte sågad i a f, jag tycker att det är roligt med olika åsikter :) Däremot så tycker inte jag personligen att den där sytrådskänslan har så mycket med bett/mun/tygelkvalité att göra, jag tycker nog mer att det har att göra om hästen är igenom kroppen eller inte. Man får ett kvitto på om hästen är ordentligt genomriden eller inte via bl a handen, mer så jag känner. Däremot accepterar jag inte att hästen lägger sig i handen, bära sig får den göra själv :)

Men sytrådskänslan, är det någonting man bör/vill eftersträva i all ridning? Jag håller med på ett dressyrpass på ridbanan, men i galopp över ett fälttävlanshinder? På jakt i skogen? I strid? Täby galopp? Tycker att hästen vill ta lite mer stöd ibland för balans kanske, eller så inbillar jag mig (menar inte att jag galopperar fälltävlanshinder eller rider jakt, eller slåss för den delen, bara ryckte ngra lämpliga eller olämpliga exempel. Tycker bara det blir mer stöd i lite snabbare galopp i skogen tex.).
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej inte ett dugg faktiskt, han bara sitter där, lugn och stilla (värt att se för att försöka sitta så). CHs sits på dina filmer gillade jag inte lika mycket, han verkar lite ansträngd i jämförelse.

Fast hästens mun går ju oavbrutet vilket jag ser som något negativt oavsett hur snyggt ryttaren sitter. :confused:

Men ja, jag håller med om att han sitter snyggare än de flesta ryttare. Men som sagt i mina ögon ser det spänt ut, den andra filmen såg trevligare ut. :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej, inte jag i a f. På den tiden som jag hoppade så ville jag ha mycket mer i handen än numera. Ibland vill jag ha mer än sytråd i handen trots att jag rider dressyr också. För mig är sytråd/gummibandskänsla i dressyr det optimala, men hellre lite mer i handen än för lite. En häst som inte går fram till handen är det värsta, för den går inte att rida. Inte om man vill dressyra sig. För att inte tala om ifall man skall hoppa, där MÅSTE hästen vara framme i handen!
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En kort och kompakt häst med korta ben kan absolut vara lika atletisk som vilket halvblod som helst. Däremot så kommer de till korta när det gäller vissa rörelser, t e x diagonalslutor och saxar. Där har de verkligen sin anatomi emot sig och kan aldrig någonsin mäta sig med ett dressyrstammat halvblod. Däremot brukar de då ha mycket lättare för alla samlande rörelser, som piruetter, piaff och passage.
Om man med lugn häst menar en som är flegmatisk så tror jag inte att man kan få den elektrisk, det där måste hästen ha i sig, det är därför så många dressyrhästar är så svåra att rida om de är av det "rätta virket", det är en ständig balansgång för att hålla hästen lugn och ändå ha rätt studs i den. Och däri ligger också svaret på om det är rätt att träna hästar för att utveckla deras gång och elektricitet, de måste ha det i sig. Har de det så är det heller inte svårt att få dem att gå flaschigt, det är nästan svårare att få dem att inte göra det. Man rider ju aldrig en häst under fullt kräm under ett normalt arbetspass. Man kanske rider någon minut hit och dit så, men annars så håller man igen och sparar på hästen. Det är mest gympa och avspändhet man ägnar sig åt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det där var verkligen bra!!! :love: Har sällan sett en ryttare som har ridit så medvetet i VARJE steg i hela programmet som hon gjorde. Hon riskade inget! Fantastiskt skickligt gjort!
En sak skall man veta och det är att när man har korta armar så är det skitsvårt att hålla händerna och flexa i armarna så som hon gör. Långa ryttare har alltså en liten fördel där som jag ser det för de brukar ha längre armar. Det där med armbågsvinkel är bara att glömma när man är som jag (1,65), då kommer händerna för nära ens egen kropp. Kan vara något att tänka på för er långskonkar som har det gratis :devil:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Och jag tycker mannen på dina filmer gungade för mycket i handen för en trav :p och i kroppen, ger effekt i munnen. Men själv kan jag rida på varken det ena eller det andra sättet så vad säga. :rofl:

Aha, nu ser jag vad du menar med munnen, jag uppfattar det som att hästen tuggar lite på bettet (så som det sägs att de bör göra när nöjda) han har väl inte dragit åt nosbandet till hundra utan har det så de lämpliga två fingrarna får plats vid nosryggen dessutom och då får hästen plats att ha mjuk käke. Med lite tur så hänger huvudet från nackens högsta punkt och då ger möjlighet till avslappnade käkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej, inte jag i a f. På den tiden som jag hoppade så ville jag ha mycket mer i handen än numera. Ibland vill jag ha mer än sytråd i handen trots att jag rider dressyr också. För mig är sytråd/gummibandskänsla i dressyr det optimala, men hellre lite mer i handen än för lite. En häst som inte går fram till handen är det värsta, för den går inte att rida. Inte om man vill dressyra sig. För att inte tala om ifall man skall hoppa, där MÅSTE hästen vara framme i handen!

Precis som jag tänkte jag vill ha det :laugh:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*kl*

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/visst-paverkar-huvudets-och-halsens-position.htm?

De fortsatta försöken gjordes i Zürich, Schweiz. Man började åter med att testa hästarna utan ryttare och kunde där se att de högre huvud- och halspositionerna (2, 3 och 5) gav en sänkning av bröstryggen och en höjning av ländryggen hos hästen. Man fick motsatt effekt med position 4, där höjdes istället hästens bröstrygg och ländryggen sänktes.
- Det verkar som att en effekt av att man höjer huvudet blir att hästen sänker sig i sadelstaden och man får en höjning i länden, säger Marie
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Bra att de forskar på området! Kul att läsa! även om det är från 2006, hoppas de forskat vidare på området under tiden.

Vore kul om de i något projekt i framtiden åter testade lite olika hästar och ridstilar, tex akademiskt. Förstår verkligen att de kör på Grand Prix hästar och ryttare nu.

Jag tror de får kika på området bra länge, med olika forskare. De kom ju även fram till detta:

Forskarna tittade även på hur hästarnas viktfördelning mellan fram- och bakdel påverkades av de olika huvud- och halspositionerna.
I förhållande till tävlingsformen så försköts mer vikt till framdelen i position 1 och 6 (skritt). I samma jämförelse var det bara i position 5 som vikten försköts bakåt. I position 3 och 4 var viktfördelningen samma som i tävlingsformen.
I trav var det ingen av huvud- eller halspositionerna, i förhållande till tävlingsformen, som försköt mer vikt till framdelen. Endast i position 5 bar bakdelen mer vikt, övriga positioner var neutrala.

Själv blir man ju då nyfiken på om en av de kända akademiska ryttarna skulle kunnat få mer tyngd på bakdelen i tävlingsformen HNP2 i denna undersökning.

Och så är man ju såklart nyfiken på hur mycket mer bröstryggen sänktes i HNP5 i jämförelse med HNP2. (Äsh egentligen borde man läsa källan, tror jag läst ngt annat referat av detta tidigare också och ett referat från ytterligare en annan forsknsgrupp som jag tror lyckades få mer tyngd på bakbenen på hästen i hög form på en känd akademisk häst med en känd akademisk ryttare, minns inte namnet. Men de lyckades inte heller med samtidigt testade grand prix hästar utan forskningsresultatet konstaterade att samling är ej= flyttad tyngd till bakbenen.).

Tänkte att jag skulle beskriva positionerna men det är nästan omöjligt, gå in och kika istället. Dessutom vet man ju inte om de ritat "rätt" foton tycker jag nog hade varit bättre ;)
Som ritat
HNP1 skritt fri tygel (nos framför lod)
HNP2 tävlingsform (nos tydligt framför lod, mer tydligt än jag tycker de brukar ha i tävlingar.)
HNP3 typ hög rollkur?
HNP4 typ låg rollkur?
HNP5 typ hög form. Bilden och texten nedan ger lite olika intryck. Foto hade ju varit roligare.
HNP6 svårbeskrivet, låg form, nos framför lod. (Många har visat bilder på typ denna form men med nos lite bakom lod i tråden. Den formen är inte alls representerad då tyvärr vad jag kan se.)

Som de beskriver att de spänt in hästarna utan ryttare.
1. Fri position utan inspänning.
2. Nacken som högsta punkt, tävlingsform.
3. Nosen lite bakom lodplanet.
4. Sänkt hals, nosen bakom lodplanet ("rollkur-liknande" huvudställning).
5. Högt med huvud och hals (över tygeln).
6. Söker sig framåt-nedåt.

(oh btw jag rider inte akademiskt och har aldrig gjort det)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag blir trött på dessa "tester".

här använder man sig av stum utrustning utan ryttarpåverkan på ett rullband

huvud- och halspositioner där man spände in hästen med hjälp av inspänningstyglar.
vilken häst skulle inte utlösa stresshormoner:eek:

O uppsuttet- de låga formerna med GRAMAN!!!!

kontentan är för mig iallfalla att bröstryggen som BELASTAS vid ridning bör hållas upp o förbli rörlig o en lägre länd än det motsatta.

Ergonomisk arbetsform rund o låg med manken upp o aktiva bakben o över ryggen o däremellan korta stunder av den krävande "rätta" formen som fortfarande anses vara normen från ngt godtyckligt sedan tidernas begynnelse...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo jag reagerade också på det, men tyckte det skulle bli för långt om jag kommenterade det.

Funderade främst på hur man spände in hästen med huvudet upp över hand, men jag har nog bara dålig fantasi. Och på det här med graman, att de borde använt ryttare och hästar som kunde gå i de formerna utan tvångsmedel och använde det som träningsform. (De mätte iofs inte stressnivåer, men ändå, det kan finnas skillnader rimligen.)

Däremot är det jättebra att de gör tester! Det är helt brilliant, som jag tänker, kommer till slut, om intresse väcks, och tillräckligt mycket forskningspengar och duktiga forskare kommer in på området. Då får vi bra tester, i större mängder, där man till slut kanske kommer nära hur det ligger till.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Med ryttare på ryggen
Till försöken med ryttare använde man sig av ekipage som låg på Grand Prix-nivå i dressyr.
- Vi behövde väldigt välutbildade hästar för att kunna åstadkomma små formförändringar, berättar Marie.
När man jämförde position 2 (tävlingsform) med position 4 (rollkur-liknande, åstadkoms med hjälp av gramantygel) liknade fynden dem utan ryttare.
- Men vi såg att hästen hade ett mindre vinklat bäcken och en ökad rörelse i vissa delar av svävningsfasen i position 4, förklarar Marie

Man kan ju även läsa den delen där det förekom ryttare på ryggen...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp