Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

CA.. Verkligen?!

Honom ar jag allergisk mot, det ar -bara- PR, snygga paket och en massa babbel. Imo alldeles for hard mto hastarna och hor inte alls hemma i rampljuset... och -verkligen inte- med epitetet "western ryttare". :cool:

Cahs,
blanda dig i! Kan jag kan du!!

På vilket sätt tycker du han är för hård mot hästarna? Att han kräver för mycket, är för våldsam, känslokall..? (Att han använder rep och repgrimma?) Vad jag har förstått (sedan tidigare) så är det inte din melodi, nej. :D
Vem ser du som din tränare/ tar inspiration ifrån?

Att han är som han är ser jag som att det är dels att han är aussie (är det hunden eller även landsborna?), men jag såg en kort intervju när jag letade efter ett bättre klipp än det jag la in, där han pratade om den imagen han hade. Vilket var att han (i princip) trodde att man drogs till den typen av tränare som man även kunde tänka sig vara vän med. Mao han tar på sig en persona, vilket man kanske måste om man ska underhålla ett par hundra på lektarn.


Vad borde han kalla sig om inte westernryttare? :D Han har ju både hatt och boots! (nej jag vet, det är inte det som avgör :angel:)

Vad jag gillar med honom är att han har ett tydligt system för hur han utbildar hästar, utan att det blir "robotiserat".
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vem Carl Hester har lärt sig av vet jag inte, annars får jag väl lägga till England numera, men det är snarare just Carl Hester i så fall :) Ja, detta var lite allmänt svammel om sånt man kan titta på när man ser på olika filmer.

Jag funderade innan på att lägga in nån film på Carl Hester, honom gillar jag också!Så nu slutar jag fundera ;)

Carl Hester och Lee Pearson

Carl Hester - Demo Är väl egentligen trevligare.

Vad säger ni om de här klippen? Vad jag gillar är att när han kortar tyglarna så verkar hans hästar söka kontakt med bettet.. :)

Edit:Vill lägga till att det här är egentligen inte min "ridstil"..
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

...den filmen ar ju HORRIBEL! :o

Han ar hard. STENHARD. Jag anser att han absolut robotiserar, kadaverdisciplin. Han ar... en image, rakt av, det var det jag menade med PR och en massa babbel. Snygg forpackning, plus en ordnad persona + vinnande koncept = hastarna blir lidande. Jag tycker itne hans system ar schysst, tycker han trycker pa alldeles for hart. Sett for manga videos som verkligen inte imponerar. Han kan aka tebax till Aussieland ;) NA har tillrackligt med robotbyggande hasttranare utan att behova importera lol Tycker han kan kalla sig entrepreneur eller cirkusartis.... alternativt skadespelare.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men på vilket sätt är han stenhård!? :D (Jag fattar inte, förklara så att jag seeeer det!)

Jag tycker väl att han är cirkusartist på sitt viss, folk ska ju bli IMPADE! Fattaru väl! ;)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

http://www.youtube.com/watch?v=fBq5r...e=results_main den menade jag... Kryddans, det var jag som var otydlig jag ber om ursakt. Den fick det att gora ont i min mage. :o och ar en klar paminnelse varfor jag sadlade om fran forsta borjan.


Jag vet att det impar folk att man kan rida utan huvudlag - men surprise det vet jag en reiningtranare som kan i sverige... varfor vallfardar folk inte till honom? :crazy: han ar jatteduktig, med bra meriter och superharlig syn pa hastar liksom... han har bara inte en hel hog PRfolk som "sminkar upp" honom infor kameror ;)

Att rida en valtranade (show) westernhast utan huvudlag ar inte unikt, eller speciellt. Det handlar om att ha en gedigen utbildningsgrund - vikt/skanklar/manke ar det man kontrollerar ju (tyglarnas roll i neckreiningen byter man latt ut mot ett latt fingertryck ;) )... Varan favorit freestyle reining ryttare la 3 ars "frame" traning pa en redan fardig hast for att kunna gora det... inget speciellt egentligen utover malmedveten traning.

Mitt nat ar sketaslott just nu, men ska roa mig med att leta videos at dig om en stund...

*asgarv* Ja, folk ska bli -impade- sa de inte ser mer an fairydusten och de snygga uttrycken ;)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

http://www.youtube.com/watch?v=fBq5r...e=results_main den menade jag... Kryddans, det var jag som var otydlig jag ber om ursakt. Den fick det att gora ont i min mage. :o och ar en klar paminnelse varfor jag sadlade om fran forsta borjan.


Jag vet att det impar folk att man kan rida utan huvudlag - men surprise det vet jag en reiningtranare som kan i sverige... varfor vallfardar folk inte till honom? :crazy: han ar jatteduktig, med bra meriter och superharlig syn pa hastar liksom... han har bara inte en hel hog PRfolk som "sminkar upp" honom infor kameror ;)

Att rida en valtranade (show) westernhast utan huvudlag ar inte unikt, eller speciellt. Det handlar om att ha en gedigen utbildningsgrund - vikt/skanklar/manke ar det man kontrollerar ju (tyglarnas roll i neckreiningen byter man latt ut mot ett latt fingertryck ;) )... Varan favorit freestyle reining ryttare la 3 ars "frame" traning pa en redan fardig hast for att kunna gora det... inget speciellt egentligen utover malmedveten traning.

Mitt nat ar sketaslott just nu, men ska roa mig med att leta videos at dig om en stund...

*asgarv* Ja, folk ska bli -impade- sa de inte ser mer an fairydusten och de snygga uttrycken ;)

Ah, ok.


Det var lite det jag menade ;) att rida utan huvudlag är inte särskilt svårt. Men vad är det då som gör att det är horribelt?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

CA.. Verkligen?!

Honom ar jag allergisk mot, det ar -bara- PR, snygga paket och en massa babbel. Imo alldeles for hard mto hastarna och hor inte alls hemma i rampljuset... och -verkligen inte- med epitetet "western ryttare". :cool:

Cahs,
blanda dig i! Kan jag kan du!!

...den filmen ar ju HORRIBEL! :o

Han ar hard. STENHARD. Jag anser att han absolut robotiserar, kadaverdisciplin. Han ar... en image, rakt av, det var det jag menade med PR och en massa babbel. Snygg forpackning, plus en ordnad persona + vinnande koncept = hastarna blir lidande. Jag tycker itne hans system ar schysst, tycker han trycker pa alldeles for hart. Sett for manga videos som verkligen inte imponerar. Han kan aka tebax till Aussieland ;) NA har tillrackligt med robotbyggande hasttranare utan att behova importera lol Tycker han kan kalla sig entrepreneur eller cirkusartis.... alternativt skadespelare.

http://www.youtube.com/watch?v=fBq5r...e=results_main den menade jag... Kryddans, det var jag som var otydlig jag ber om ursakt. Den fick det att gora ont i min mage. :o och ar en klar paminnelse varfor jag sadlade om fran forsta borjan.

Vilken film la kryddan in säger du?? För länken fungerar inte som du hänvisar till. CA tillbaka till aussieland?? ,stenhård??, kadaverdisciplin?? , image och massa PR ??, snygg förpackning :confused:

Vem pratar du om och vilken film har kryddan lagt in som stämmer överens på din beskrivning?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

http://www.youtube.com/watch?v=pdsyyI7-V2E

...ser du vad han lar ut? Var har de handerna? -LAGT-, vad gor laga hander? De ar tunga, harda, under dina hofter far du betonghander, man drar in huvudet, hasten ar chanslos. Var har de sina positioner vid "longeringen"? LANGT BAK - -hart-hart- mentalt tryck. "Snall" position ar sa man ramar in i en triangel, hastens bog och hastens rumpa. Ju langre bak du staller dig desto mer "jagar" du.

Imo sa blir hastarna mentalt mauled, alltsa, pressade sa till den grad att de tillslut inte -orkar-. (Kollar du noga ser du en kille som "Ears down" sin hast for att fa den att se avslappnad ut...) Lagg marke till hasten som binds upp och jagas sida till sida med pinnen - som ar uppbunden i repgrippa, kolla ocksa hur grimma graver in sig i hasten... och betank risken for nervskador nar man anvander en repgrimma pa det sattet....

vill du ha fler?

sa vantar du till han.... binder upp benet pa en stackars hast sa pass lange att den till slut lagger sig ner.....

och dar slutar jag faktiskt titta for jag far ont i magen igen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Är det bara jag som tycker han ser låst ut i sitt skulderparti? Ser ut som om han är väldigt låst i sin hand, då tyckte jag den fio la in såg trevligare ut. :)

Det är samma ryttare..

Vad jag minns om jag inte minns fel så hade han väldiga problem med sina diskar i ryggen, men nä han är väldigt följsam och sviktande i underarmarna. Hade han varit låst i handen hade hästen dragit ut halsen en meter till när han klappar om den.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker det var en bra film i diskussionen, en kontrast till det mer "dressyriga" sättet att rida och tänka kring hästträning. Jag gillar den:D Men jag kanske är jävig, tack Pilot.

Om man studerar filmen utifrån "studera" ögon så får man ju ett ypperligt tillfälle att studera hur hästen använder sin kropp och hur hela muskelkedjan fungerar när hästen är fri men ändå i balans.

Den kanske tappar lite här och där, men den är ju trots allt fri och det finns inga tyglar att "fixa" med, då får man inte stirra sig blind på detaljerna.

Kolla in stopen tex, hur den rundar sin kropp och välver sig för att kunna ta i med bakbenen, in med rumpan - upp med manken. Här ser man verkligen hela kedjan "ihopkopplad" och nacken är högsta punkt. Använd pausknappen under stopen, så ser ni stillbilder på hela processen. Framför allt dom på slutet var fina. Hästen är helt avslappnad i övrigt, bara muskler som behöver arbeta, arbetar.

http://www.youtube.com/watch?v=pdsyyI7-V2E

...ser du vad han lar ut? Var har de handerna? -LAGT-, vad gor laga hander? De ar tunga, harda, under dina hofter far du betonghander, man drar in huvudet, hasten ar chanslos. Var har de sina positioner vid "longeringen"? LANGT BAK - -hart-hart- mentalt tryck. "Snall" position ar sa man ramar in i en triangel, hastens bog och hastens rumpa. Ju langre bak du staller dig desto mer "jagar" du.

Imo sa blir hastarna mentalt mauled, alltsa, pressade sa till den grad att de tillslut inte -orkar-. (Kollar du noga ser du en kille som "Ears down" sin hast for att fa den att se avslappnad ut...) Lagg marke till hasten som binds upp och jagas sida till sida med pinnen - som ar uppbunden i repgrippa, kolla ocksa hur grimma graver in sig i hasten... och betank risken for nervskador nar man anvander en repgrimma pa det sattet....

vill du ha fler?

sa vantar du till han.... binder upp benet pa en stackars hast sa pass lange att den till slut lagger sig ner.....

och dar slutar jag faktiskt titta for jag far ont i magen igen.

Det här är ju EXTREMT INTRESSANT för man kan ju jämföra den med Rollkuren inom dressyren och om man ser vad Fiador har svarat i inlägget ovanför så tycker hon ju det är bra arbete att muskelkedjan arbetar bra och hästen är avslappnad.. ALLTSÅ faller ju HELA argumentet om att man inte kan träna bakom lod för då blir det fel.

Så nu vill jag gärna höra den bortförklaringen Fiador .....

Personligen tycker jag ju att det är lika illa ställt där som med rollkuren.. tyvärr
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

slanger in en kommentar:

Det dar ar alltsa frame-arbete. Handlar inte ett SMACK om varesig horsemanship eller kommunikation. Det ar en valskolad, valdisciplinerad hast. Det ar inte heller sardeles imponerande imo. Det ar helt enkelt en hast som ar "Val inrutad", som Axel hade uttryckt det - hjarntvattad.

Nu far jag sakert skit, men so be it. En stor skillnad i hur jag ser det vs hur manga andra ser det ar for att jag rort mig i andra kretsar, t.ex. har jag lart mig en teknik att fa "lag och avslappnad" stilen - UTAN att sitta med handerna vid knana for att bygga "frame". Amerikansk "hastviskare" for the win (faktiskt bara en form utav betingad reaktion som lades in i unghastarna pa en gang nar de reds in. Skitsmart, och trevligt for alla inblandade) han var lite knapper i skallen inom allt UTOM hastarna, sa han lar knappast bli nan guru under sin livstid lol

Jag ser ingen ursakt i "Frame" byggande med harda metoder. Jag ser heller ingen ursakt till rollkur. Det finns andra satt och det ar dags for nagon duktig filur att ga ut och bli guru och visa det. :)

Harda metoder, oavsett vad vi vill kalla dom, ar -alltid- av ondo. Anser jag. heh... *suck* alltsa, hastar ar sa OTROLIGT formbara, sa "latta" att trana (det ar val en del av deras komplexitet). De som anvander "frame" som salugrej tjanar pengar pa att uppfinna hjulet gang pa gang pa gang.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det är samma ryttare..

Vad jag minns om jag inte minns fel så hade han väldiga problem med sina diskar i ryggen, men nä han är väldigt följsam och sviktande i underarmarna. Hade han varit låst i handen hade hästen dragit ut halsen en meter till när han klappar om den.

Att det är samma ryttare ser jag. Tycker bara att han rider trevligare på andra videon.. :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag kan säga att jag rider INTE mina hästar sådär och hade jag vetat att han lärde ut det hade jag inte heller lagt ut den videon som länkades till innan. Och varför han nu tvunget ska dra ner hästarna förstår jag inte heller. :crazy:

För mig är det den andre ryttaren i år som jag plockar bort från min gilla-lista till skit-lista. Blä. Jag hade faktiskt ingen aning om detta.

Fan. (Ursäkta men detta förväntade jag mig inte.)

Det är ju samma gamla vanliga med att dra ihop framtill och sparka i magen. Huja.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej jag misstankte att du inte visste... och det ar forstaeligt! Jag bara hoppas att fler ser det sa de blir av med sina "fairydust" glasogon. Det ar SA latt att bli lurad av duktigt PRfolk med en bra upplaggning! De kan salja is till eskimaer om de vill, och det ar bra att alltid ha det i bakhuvudet.

:) Forlat och varsagod samtidigt. Det ar inte roligt att hitta baksidan pa folk man tyckt ar duktiga. Han AR en duktig, balanserad ryttare, men.. eh ja. :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Den filmen med Utophia är riktigt mmmmmums tycker jag! Så skulle jag vilja att det såg ut och kändes när jag rider:laugh:
Älskar när de kan leka med små temposkillnader och det se ut som att ryttare och häst är ett faktiskt ;-))
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag glomde ju bort en fraga, vem jag ser som min tranare... maken, svarfar, hastarna, alla jag kommer i kontakt med mer eller mindre. Vem jag tar inspiration ifran? ALLA.

Alltsa, forst och framst forsoker jag lyssna pa min/a hast/ar. Gud vad det har kommer lata hippie, men de ar alla byggda olika med olika mentalitet. Jag kan inte, bor inte, hantera eller rida dom likadant. Jag laser mycket, diskuterar mycket, studerar mycket. Bade hastar i frihet och hastar under ryttare.

Det finns en mekanisk grund som ar den samma, med "regler" skrivna i sten - mentala toleransnivaer, skelettvinklar, fysiklagar. Biologi, hormoner och sa vidare, det far man utga ifran, anser jag, for att fa en hallbar sund och glad individ att rida. Det galler ryttaren med, precis som vara hastar har vi olika fysiska forutsattningar. En bystigare kvinna med uppiga hofter och bojd svank har svart att rida rent tekniskt pa samma satt som jag som ar en speta utan kurvor och med rak svank - jag har andra fysiska forutsattningar. En sa enkel sak som brostens vikts paverkan utav brostmuskulaturen som i sin tur fortplantar rorelsen till handerna.

Vad jag stravar efter ar alltid en avslappnad lugn hast som ar okey med vad jag gor, en avslappnad hast lar sig battre. Trevligare att jobba med, trevligare for hasten ocksa for den delen. Jag stravar efter det samma nar jag har med ryttare att gora - en avslappnad ryttare. Spanningar fortplantas.

Att vara lyhord, det ar mitt mal. Oavsett vad jag gor vill jag vara lyhord, lyssna pa hasten jag jobbar med. Sa jag vet om jag gar for fort fram, sa odmjuka lyhorda manniskor imponerar mig otroligt. Vi kan alla lara oss nagot fran varandra... var jag en bra nog manniska att bortse ifran saker jag inte tycker om med vissa tranares tekniker ar jag overtygad om att jag absolut kunde lara mig BRA saker fran dom ocksa, tyvarr ar jag inte en "god" manniska pa det sattet utan min hjarna bara slar pa bromsen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag kan säga att jag rider INTE mina hästar sådär och hade jag vetat att han lärde ut det hade jag inte heller lagt ut den videon som länkades till innan. Och varför han nu tvunget ska dra ner hästarna förstår jag inte heller. :crazy:

För mig är det den andre ryttaren i år som jag plockar bort från min gilla-lista till skit-lista. Blä. Jag hade faktiskt ingen aning om detta.

Fan. (Ursäkta men detta förväntade jag mig inte.)

Det är ju samma gamla vanliga med att dra ihop framtill och sparka i magen. Huja.

Håller med, ibland blir man bara så himla besviken...:cry:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp