Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Svar JA , jag tycker du ändrar dig i stort sett hela tiden :D

Det behöver väl inte var något negativt iof :idea:

Det må så vara att jag ändrar mig ibland, men inte pga vad andra tycker då, utan för att jag kommit på andra tankar, vilket är stooor skillnad och inte nödvändigtvis negativt som du ju också säger:D
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja eftersom du inte rider dressyr är du ju en teoretiker i den grenen, bara för att du rider gör dig inte till en praktiker.

Felet i artikeln har jag och även tua redan skrivit, den utgår ifrån att man tvingar hästen dit och de muskelkedjor som visas då är inte fel, men det är inte så man ska eller bör rida.

När man inte rider dit tvingande använder den inte annorlunda muskler än vad den gör när den går framför lod. Kroppen ändrar sig inte särskilt revolutionerande om nosen dippar in någon cm hit eller dit om den är korrekt riden bakifrån och halsen är ut. I låg rund form får man titta på ganaschvinkeln och den är oftast samma som när hästen går på tygeln korrekt med eftergift.

Jag skulle eventuellt kunna mot bättre vetande lägga in 2 filmer på samma häst(hopphäst) som inte har så jäkla lätt för sig.. men i film 1 går den i /framför lod och i film 2 bakom lod.. Vad man kan se är att den arbetar fasen så mkt bättre genom hela kroppen i bakom lod filmen än i filmen i/ framför lod.

I film 1 framför lod rids den för en utpräglad klassisk tränare och i film 2 för en dressyrtränare.

I film 1 ser man dom klassiska felen som uppkommer när man bara fokuserar på var näsan är och inte ser till hur hela hästen arbetar precis som ALLA klassiska tränare tyvärr gör. Dom är bra att ha till en del saker därför händer det att jag närvarar där emellanåt.

I film 2 för dressyrtränare så är strävan mot att hästen ska gå i/framför lod men man fokuserar på arbetet genom kroppen i första hand bakifrån och fram. Här kan man verkligen se att hästen kommer inte använda sin kropp så särskilt mkt annorlunda när den kommer dit och att det inte spelar så stor roll att den dippar in nosen.

Vi får väl se hurvida jag väljer visa filmerna eller inte. Jag måste klippa så mkt i den klassiska filmen för att inte hänga ut tränaren där, får se hur jag orkar det.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja, den har jag sett också. Den är GRYMT bra!!! Undrar om det inte var du som la ut den där filmen som jag länkade till idag en gång? Reiner Klimke är en idol för mig! Synd att han gick en för tidig död till mötes. Men han lever vidare för mig via en god vän jag har som har fått sin utbildning av honom. Behöver jag säga huuur mycket hon har hjälpt mig? :D Allt jag tror på symboliseras av Reiner Klimke, så kan man lätt säga :) Fast det finns flera andra som håller hans höga klass också! Fast inte jättemånga i o f s.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu tänker ju inte jag att bakom lod är något typiskt dressyrfenomen, det är minst lika vanligt överallt annars också, även inom western, kanske inte den bruksinriktade ridningen, men den tävlingsmässiga.

Nu förstår jag ju att du tänker på länken jag lade in, men det råkade vara där jag läst om detta tidigare. Hade inte ens en tanke på att den egentligen handlade om rollkur, hoppade över dom avsnitt som handlade om just det (förutom bilden då som jag tyckte var mest beskrivande), läste mer noga just den delen som handlade om BTV och deep and round, eftersom det var det filmen visade.

Sen bakom lod några cm här och där, det har inte jag pratat om dom senaste sidorna, utan nosen rejält in, som på filmen. Med halsen ner. Deep and round som det visst kallas.

Nosen bakom lod några cm här och där känns inte oroande alls, så länge man inte tränar med det som stretchande syfte, utan det råkar bli så bara. Så i det avseendet håller jag med om att det är viktigare hur övriga kroppsdelar arbetar.

Sen rent teoretiskt så funderar jag ju också på vad bakom lod egentligen innebär, vare sig det är några cm eller ända in mot bogen. Förstår du då hur jag tänker. Jag är ingen "absolutist" om vi säger så, men samtidigt är jag restriktiv.

Intressant med filmer att jämföra, jag förstår inte fullt ut skillnaden mellan olika "läror" inom dressyren ännu, så om inte annat kanske man blir mer upplyst vad gäller det.:)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Man reviderar kunskap med jämna mellanrum.

Jorden var platt för några hundra år sedan.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vilket fånigt inlägg, men jag kan inte låta bli att svara. Tycker du att det verkar som att jag är en sån som ändrar mig för att nån annan (eller ens många andra) tycker annorlunda och påtalar något som jag inte redan är överens om?

Ja, du brukar faktiskt ändra dig. Väldigt ofta. Dina inlägg blir därav väldigt röriga och motsägelsefulla. I vissa saker står du dock på dig in absurdum, hur fel du än har... Och jag tycker det är mycket värre än att ändra sig när man börjar fundera och upptäcker att man kanske haft fel. Att stå på sig TROTS att motsatsen har bevisats tyder på viss trångsynhet.
Jag är full av beundran för de som väldigt pedagogiskt försöker förklara för dig hur det ligger till, gång på gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Mmm den är fin. Eller filmen från -84 minus svansen :D. Älskar den lätta fina vägvinnande traven.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Sen bakom lod några cm här och där, det har inte jag pratat om dom senaste sidorna, utan nosen rejält in, som på filmen. Med halsen ner. Deep and round som det visst kallas.

Men förut har du det så där har du ändrat dig.

Och håller med Solis, dina inlägg är motsägelsefulla och ibland tom virriga, svårt att förstå vad du menar, jag håller intemed alla andra alltid men de flesta håller sin inställning o linje och för fram i sak.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Även om Fiador kanske ändrar sig eller är virrig så håller det tråden igång och svaren till Fiador är väldigt intressanta att läsa. Jag har velat blanda mig i flera gånger men är medveten om att jag lär bli påhoppad pga bristande förmåga att göra mig förstådd i text.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men förut har du det så där har du ändrat dig.

Och håller med Solis, dina inlägg är motsägelsefulla och ibland tom virriga, svårt att förstå vad du menar, jag håller intemed alla andra alltid men de flesta håller sin inställning o linje och för fram i sak.

Några cm blir faktiskt ganska mkt bakom lod :D
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

CA.. Verkligen?!

Honom ar jag allergisk mot, det ar -bara- PR, snygga paket och en massa babbel. Imo alldeles for hard mto hastarna och hor inte alls hemma i rampljuset... och -verkligen inte- med epitetet "western ryttare". :cool:

Cahs,
blanda dig i! Kan jag kan du!!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du tanker ratt, quarters har, for det mesta, inte vinklarna som underlattar t.ex. piaff. De har vinkalrna som udnerlattar snabba tvara kast och kvicka - laga - vandningar.

Hur mycket dressyr jag an skulle rida pa min guling... sa skulle han aldrig kunna matcha en hast avlad for det andamalet - lika lite som en dressyrhast pallar 4-6 timmars boskapsjobb :)

Sen lite mer allmant, "upp med manken"... som jag larde mig borjar samling vid brostbenet, gar over magen, via rumpan, till nackmuskulaturen och slutar vid nackligamentet. Sa... det, som jag blev lard, betyder att "avslappnat" nackligament = inte samlad. Som ett stort muskel U. Sa det ar brostkorg -upp- med engagerade magmuskler, tiltat backen och eh ja..

*gar och dricker mer kaffe*
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du missar att bra dressyrridna hästar vinklar bäckenet. Det är från bakdelen ridningen kommer.

Inte från halsposition eller nackposition.

Men jag håller med - självklart ska hästens form varieras, vilket duktiga ryttare klarar av på ett helt annat sätt än vi hobbyryttare!

PS Fio: jag är också i stor utsträckning teoretiker och tror inte på den nu diskuterade sidan öht. Det märks att personen som skrivit den har ganska låg ridkunskap faktiskt. T o m lägre än vad jag har! (Så man kan inte säga att sidan är poppis bland teoretiker som ett sätt att dissa den - för jag är också lite halvduktig teoretiskt, men tycker inte den är korrekt)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Intressant med filmer att jämföra, jag förstår inte fullt ut skillnaden mellan olika "läror" inom dressyren ännu, så om inte annat kanske man blir mer upplyst vad gäller det.:)

Det du främst skall titta på, som jag tycker i a f, så är det vilket intryck du får av hästen när du ser den jobba. Ser det spänt och forcerat ut eller ser man en häst som nöjt och avspänt dansar fram i perfekt balans och takt? Om man tar den typiska iberiska ridningen som exempel så är det oftast rena mardrömsridningen enl mig. Hästar som spattar fram på glödande kol och är ihopdragna med sänkta ryggar. Bakbenen brukar vara långtbortistan och hästarna ger ett allmänt stressat intryck. Därför att de ÄR stressade. Detta beror inte på att man skall rida dem så, det är för att folk inte förstår att man vill ha ut samma sak av en iberier som av ett halvblod. Hästen skall vila på steget och som andra också skriver, få ut halsen som en grundposition. Kort sagt, den måste gå mellan hjälperna! På de riktiga dressyrcentrena brukar det dock vara mer vanlig dressyrridning. Håller mig lite till iberier här eftersom jag är nischad på dem :)
En sak som skiljer de olika lärorna lite är HUR man sitter till häst. Alltså, tar man Klimke som ex så var han otroligt noga med hur ryttaren inverkar med sin sits. Han förespråkade bl a att i allt tramp så flyttar man sin vikt ifrån sittbenen över till sitt bäcken istället för att hästen skall få ryggen fri. Där kan man se en tydlig skillnad på många ryttare, de ryttare som får sina hästar att trampa bäst brukar göra så som jag skrev. Han var också noga med att man skall dra tillbaka sin underskänkel ordentligt i tramp och att hästen ovillkorligen skall vara fri ifrån handen - men tyglarna skall vara sträckta. Hans lära var att man rider inte med glappande tyglar, men kontakten skall vara som sytråd.
För att få en häst att gå så bra som möjligt så måste man vara medveten om att om man själv rider med en ända som putar ut så putar hästens bakdel också ut. Det är därför det är så viktigt att man drar in sin häck ordentligt under sig, då följer bakben och bäcken på hästen med. Och ens egen rygg skall vara rak, inte svankande, svankar man själv så svankar hästen. Och ryttarens axlar, armbågar och handleder måste flexa när man rider för annars låser man hela hästens frontparti, som bogar t e x, när man rider.
Vissa ryttare rider med s k "electric ass" hela tiden, då har man inget att ta till om det behövs när man använder det som en normal del av ridningen. Det finns många olikheter när man väl blir medveten om dem, den tyska skolan är den som är bäst hittills tycker jag. Den bygger på harmoni, lätthet och elegans. Vem Carl Hester har lärt sig av vet jag inte, annars får jag väl lägga till England numera, men det är snarare just Carl Hester i så fall :) Ja, detta var lite allmänt svammel om sånt man kan titta på när man ser på olika filmer.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Då skriver nånting då! Jag har också min grund inom dressyren men sadlade om till western för snart två år sen.

Jag vill ta upp detta med sytrådskänslan. Det kräver ju en häst som lyssnar på handen och varken backar av eller tar stöd/hänger. Signalerna går fram genom att hästen är lyhörd för minsta lilla rörelse i bettet och handen är följsam och ger bra signaler. Jag har uppnått sytrådskänsla på engelskt vis och plötsligt en dag fick jag sytrådskänsla på mina nyoljade, lite tyngre westerntyglar, på slack. Det va då jag förstod innebörden av bra lädertyglar och inga lätta som gärna fladdrade i vinden.

Tänk en blöt bomullstråd, den kommer inte gå att sträckas pga tygnden. Men det du gör i ena änden kommer skickas till andra änden.

Angående framför/bakom lodplanet så vet jag att det är lätt hänt att hästarna får huvudet bakom lod. Min egna uppfattning är att jag anser att man bör sträva efter i eller något framför lod. Därav förstår inte jag användandet av deep and low eller vad det nu kallas (sitter på mobil, fick hjärnsläpp).

*skickar och väntar på att bli sågad av både dressyr och westernfolk*
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Av mig blir du inte sågad i a f, jag tycker att det är roligt med olika åsikter :) Däremot så tycker inte jag personligen att den där sytrådskänslan har så mycket med bett/mun/tygelkvalité att göra, jag tycker nog mer att det har att göra om hästen är igenom kroppen eller inte. Man får ett kvitto på om hästen är ordentligt genomriden eller inte via bl a handen, mer så jag känner. Däremot accepterar jag inte att hästen lägger sig i handen, bära sig får den göra själv :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag menar inte att utrustningen gör sytrådskänslan. Menar mest att alla delar i ekipaget måste stämma och det kräver ju en häst som förstått bettet, en bra hand och bra ridning förövrigt. (och tyngre tyglar innebär att det finns kommunikation trots slack) eller tänker jag fel, bew och fiador?

Tänker lite, sytrådskänslan på en häst bakom lod bör betyda att det inte finns spänningar (eller mycket spänningar) men så fort det övergår i mer kontakt/mindre är något fel. Hellre öcerreagera på hästar bakom lod än tvärt om. Rent generellt är det för många som inte får fram näsan på hästen pga lägre kvalite på ridningen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hehe :)

Det stammer.
Tyngre tyglar = tydligare signaler = mindre white noice = hasten hor "viskningar", man slipper "skrika".

T.ex. en hast jag hade aran att sitta pa harom dagen, for att "lagga till ratta" formen (igen, den friare westernformen) ar allt man behover gora darra handen (en hand, of course) med milimeter rorelser pa helt slacka tyglar.

Pa for latta tyglar blir det for mkt white noice for att man skall kunna na dit pa ett schysst satt. (Anser jag).

Pa klassiska engelska tyglar kan man inte gora det - de ar for fladdriga. For att fa ett utslag pa bettet kravs "konstant kontakt". Glappande latta tyglar = white noice. Ursakta mig dressyrare, men... det blir inte samma "viskande". Som en gammal grammofonskiva vs en cdskiva imo.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp