Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det här är ju EXTREMT INTRESSANT för man kan ju jämföra den med Rollkuren inom dressyren och om man ser vad Fiador har svarat i inlägget ovanför så tycker hon ju det är bra arbete att muskelkedjan arbetar bra och hästen är avslappnad.. ALLTSÅ faller ju HELA argumentet om att man inte kan träna bakom lod för då blir det fel.

Så nu vill jag gärna höra den bortförklaringen Fiador .....

Personligen tycker jag ju att det är lika illa ställt där som med rollkuren.. tyvärr

Ja men där ser du, hur lätt det är att låta sig luras bara för att det "ser" bra ut, hästar är experter på det, att luras. Extra svårt är det också att se då hästen visas upp i frihet, kan ju vara lite mer ursäktat då kanske. För håll med, det ser harmoniskt ut, t.o.m. stoppen som är rätt djupa och egentligen svåra och jobbiga för hästen, verkar utföras utan större besvär.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

sa vantar du till han.... binder upp benet pa en stackars hast sa pass lange att den till slut lagger sig ner.....

och dar slutar jag faktiskt titta for jag far ont i magen igen.

Nej fy sjutton, jag slutade då också, måste säga att jag gillar inte heller det jag ser i övrigt heller. Varför måste vissa alltid gå för långt:confused:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

jag misstankte att inte du heller visste..


Det ar sa jakla jobbigt nar man hittar skiten, och det gor det sa valdigt svart att forsvara varan ridstil/ridning/grenval. "Skrap" som det dar, om du ursaktar, ar som Fio sager - varan rollkur. Varat hundhuvud att bara pa satt och vis, och att arbeta ifran det!

Jag tror dock det ar viktigt att vi ar medvetna om det, precis som dressyren har sitt hundhuvud, travet sitt, hoppningen sin osv. sa vi informerade och intresserade kan arbeta mot battre, hastvanligare och mer upplysta traningsmetoder!

Harifran och Frammat! Tjoho! ;)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du missar att bra dressyrridna hästar vinklar bäckenet. Det är från bakdelen ridningen kommer.

Inte från halsposition eller nackposition.

Men jag håller med - självklart ska hästens form varieras, vilket duktiga ryttare klarar av på ett helt annat sätt än vi hobbyryttare!

PS Fio: jag är också i stor utsträckning teoretiker och tror inte på den nu diskuterade sidan öht. Det märks att personen som skrivit den har ganska låg ridkunskap faktiskt. T o m lägre än vad jag har! (Så man kan inte säga att sidan är poppis bland teoretiker som ett sätt att dissa den - för jag är också lite halvduktig teoretiskt, men tycker inte den är korrekt)

Fast jag har inte missat det, diskussionen handlar ju om bakom/framför lod, det är därför fokus hamnar på det i diskussionen. Jag tror att dom flesta är med på att ridning inte borde handla om huvudpositionen i första hand, men då kan man ju undra (paraxodalt nog) varför det har blivit så populärt att rida hästen medvetet bakom lod, som tex i deep and round (men man ser det ofta nu förtiden även hos westernryttare), för visst är man väl då fokuserad på just huvudet?

Det intressanta är, och det är väl ändå en basic vetenskap, att hästens huvud hamnar inte där av sig själv, det måste hållas där, antingen av ryttaren med "tygelkraft" eller av hästen själv, med muskelkraft, något som den blivt lärd till då av ryttaren via tyglarna.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

jag misstankte att inte du heller visste..


Det ar sa jakla jobbigt nar man hittar skiten, och det gor det sa valdigt svart att forsvara varan ridstil/ridning/grenval. "Skrap" som det dar, om du ursaktar, ar som Fio sager - varan rollkur. Varat hundhuvud att bara pa satt och vis, och att arbeta ifran det!

Jag tror dock det ar viktigt att vi ar medvetna om det, precis som dressyren har sitt hundhuvud, travet sitt, hoppningen sin osv. sa vi informerade och intresserade kan arbeta mot battre, hastvanligare och mer upplysta traningsmetoder!

Harifran och Frammat! Tjoho! ;)

Håller med, försöker framhålla det i den här diskussionen också, att det handlar inte om smutskastning av någon särskild disciplin, inte för mig i alla fall, utan jag tycker det är interssant att diskutera och att det som framkommer skapar möjlighet till eftertanke, kanske...
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Håller med, ibland blir man bara så himla besviken...:cry:

Ursäkta, men har ni ingen susning om hur saker o ting går till för att..mer än att tro att RK är ngt liknande? Det är bara att läsa av kusen.

här har vi en sdn fin rygga i oändlighet/ skräm skiten ur kusen- jag TAR mig respekt. Snarare terrorisera, hota. osv.


http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0&feature=player_detailpage

titta på hästen. den skulle aldrig någonsin våga närma sig o söka kroppskontakt. Den där sjuka s.k smekningen av huvudet är den ultimata kränkningen av offret. hästen ger samma avsaknad av respons som ett tortyroffer. Den VET att 3 s. senare så börjar banemannen med terrorn igen...o ger sig inte:mad:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag hinner aldrig se vare sig tv eller videor. Så jag kan tyvärr inte säga på rak arm någon video jag tycker är ultimat. Jag vet inte om jag sett det helt felfria någonsin. Det tror jag ingen kan prestera.

Men jag tycker många gör väldigt mycket bra saker. Jag tycker Gal och Totilas var fantastiska. Jag tycker om Hester, Hubertus Schmidt, Klimke etc etc.

Men mest blir jag inspirerad och impad av de jag möter i mitt liv.
Jag är väldigt förtjust i mina dressyr-tränare. Det vet väl de flesta som läser här. De är inte felfria. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag mer axakt vad i deras svagheter som ryttare består. Och deras styrkor!
De finns dock inte utlagda offentligt. Och jag lägger inte ut bilder eller filmer på andra offentligt heller. Det får de sköta själva. Något sånt kanske dyker upp. Då kan jag säga till.
De har några väldigt duktiga elever som också är en fröjd att se rida sina fina hästar.
Jag lär mig av mina elever, hästarna jag jobbar med, mina egna hästar, mina vänner och mina tränare och mina tränarkollegor som jag kan diskutera saker med.
Och jag lär mig från min veterinär, som själv tävlat svårklass en massa år. Hon är en Kyra-addept. Och så lär jag mig av min equiterapeut, mina humanbehandlare(som en del också behandlar häst) etc.

Något jag tycker är bra omjag nu skulle orka/få tid att försöka ta till mig lite info via någon video kan vara att kolla på annat och bara lyssna.
För många kan säga väldigt bra och tankvärda saker även om det inte ser ut som jag skulle vilja. Men genom att inte se och inte bli besviken över hur de utför det jag i min hjärna tolkar lite annorlunda kan det bli riktigt bra grejer tillförda i mitt eget jobb med hästarna.

CA kan säga en hel del bra saker. Men tex videon som lades in på hans clinic känns ju verkligen inte som någonting man vill syssla med(här i Sverige är dessutom en del av det han gör olagligt). Det är för brutalt i mina ögon. För grottmänniskoförlegat liksom. Jag tycker man borde kommit längre i hur man arbetar med djur idag. Det går att få till lugna, lydiga och trevligt ridna hästar utan att snudd på övergrepps-rida in dem. Man kan vänja dem gradvis och ta lite mer tid på sig. Så slipper man vara så brutal. Jag har lite svårt för uttrycker "break in the horse". Jag uppskattar de som kallar det för "start the horse" ist.

Men oavsett vad de gör så kan man lyssna och kanske lära sig ngt. Lyssnar man på tuben tex så tjänar ju de inte en spänn heller om det nu är så att de är as och man inte vill köpa deras video och supporta dem.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du lägger in bilder på hästar som är ihopdragna (schematiska teckningar) utan att bäckenet är med.

Det är inte så LDR går till. En korrekt riden LDR rids hästen RUND. Inte urholkad i överlinjen.

Det är inte svart eller vitt i min värld. Bakom lod behöver inte automatiskt betyda att huvudet är dittvingat. Det kan komma sig av att hästen rundar sig bakifrån och nej - det är inte aktivt påslag på det sätt som du tror i nackmusklerna.

Det är sådana uttalanden som får mig att inse att kunskapsluckor finns. Då kan man aldrig ha ridit en korrekt rundad häst. Ergo kan inte personen bakom Sustainable dressage ha gjort det heller. Eller träffat personer som kan det.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag vet inte alls vad du ser när du tittar på det där?
När det kommer till dig så tror jag att det räcker med att man nämner bokstäverna "Am..." så börjar du med att dra alla över en kam.

Jag har tittat på den videon förut, och kan nog nämna 101 saker som jag tycker han gör riktigt dåligt, med 50 saker som jag tycker är bra. (För att generalisera lite.)



Ursäkta, men har ni ingen susning om hur saker o ting går till för att..mer än att tro att RK är ngt liknande? Det är bara att läsa av kusen.

här har vi en sdn fin rygga i oändlighet/ skräm skiten ur kusen- jag TAR mig respekt. Snarare terrorisera, hota. osv.


http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0&feature=player_detailpage

titta på hästen. den skulle aldrig någonsin våga närma sig o söka kroppskontakt. Den där sjuka s.k smekningen av huvudet är den ultimata kränkningen av offret. hästen ger samma avsaknad av respons som ett tortyroffer. Den VET att 3 s. senare så börjar banemannen med terrorn igen...o ger sig inte:mad:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Halv knapp

Vad jag har lite svårt för är när man tex säger (som med den CA videon jag la upp) det är jättedåligt! Om jag nu inte seeeeer varför det är dåligt så får man verkligen b-o-k-s-t-a-v-e-r-a det för mig. Har man en helt annan relation till det upplever man det på annat sätt.
Den andra videon var ju väldigt tydlig (den Bew la upp) om varför hon tyckte just så. Att säga "jomen det är så" säger ju inte mig så mycket.

Därför tänkte jag att om man lägger upp tränare man tycker rider sina hästar bra så ser man vilka de olika referensramarna här är. Då blir det lättare att se varför och hur det kommer sig att personen tycker på ett visst vis. Sedan är det ju sällan en tränare/ video har alla komponenterna som man tycker den ska ha för att vara "ultimata". Men att som ibland sitta och prata teoretisk att 'så ska hästen gå, basta'! Så blir det ju svårt om man inte kan peka ut en enda tränare/ ryttare som faktiskt lyckas rida hästen så och då får man omvärdera lite.

(Det här blev lite hafsat skrivit men nu måste jag springa på lunch! :))
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast jag har inte missat det, diskussionen handlar ju om bakom/framför lod, det är därför fokus hamnar på det i diskussionen. Jag tror att dom flesta är med på att ridning inte borde handla om huvudpositionen i första hand, men då kan man ju undra (paraxodalt nog) varför det har blivit så populärt att rida hästen medvetet bakom lod, som tex i deep and round (men man ser det ofta nu förtiden även hos westernryttare), för visst är man väl då fokuserad på just huvudet?

Det intressanta är, och det är väl ändå en basic vetenskap, att hästens huvud hamnar inte där av sig själv, det måste hållas där, antingen av ryttaren med "tygelkraft" eller av hästen själv, med muskelkraft, något som den blivt lärd till då av ryttaren via tyglarna.

Tog med hela ditt inlägg, men det är sista biten jag vill invända mot :) Faktum är att de flesta hästar vill väldigt gärna gå just så som du tror att man som ryttare medvetet rider dit den. Fast med bakbenen släpandes någonstans i periferin. Så om hästen själv får välja så går den just så, m a o med nosen bakom lod och avknäppt med släppt rygg och inga aktiva bakben. "Jag böjer på nacken så slipper jag jobba". Typ. Och det här gäller i högsta grad iberier, de är mästare på att smita undan på det här sättet. Men det finns många andra hästar som också tycker att det är bekvämt och praktiskt att göra så här med en ryttare på. Alldeles av sig själva :) Förstår att det egentligen är LDR du tänker på och där rider folk ihop hästarna på ett annat sätt, men rent generellt så brukar många hästar alltså inte ha något emot att "jobba" så som jag skrev om för det blir rätt bekvämt för dem att gå på det sättet. Då kan de passa på att släpa fötterna i marken också och strunta i att vinkla sina leder. Så ser ju väldigt många hästar ut när man ser dem gå. Speciellt "dressyrhästar". Folk som hoppar brukar vilja ha lite mer studs i hästarna.

Bewildered, jag tolkar det som att du tyckte filmen jag la ut var hemsk. Det var tråkigt, men men, jag kan försäkra dig om att Reiner Klimke var otroligt mån om hästarnas väl och ve och behandlade dem med största respekt och omsorg. Däremot så var det nog inte lika roligt att vara ryttare om man red för honom och inte gjorde som han sa. Han var hård mot ryttarna och rättvis med hästarna. Jag tycker att de filmer man kan se där han är med verkligen visar hästar som är avspända och har ett väldigt bra självförtroende, inget kuvat där inte :) Fast alla kan ju inte tycka lika, så är det ju, men jag uppskattar hans ridning jättemycket - för han kunde konsten att få något som är väldigt svårt att se väldigt enkelt ut och det gjorde han via helt normal träning/utbildning. Inga konstigheter som Rollkur/LDR/banka i en ände och dra i andra, eller liknade.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja herregud det svåra är inte att få hästen bakom lod.. det svåra är att få ner och ut halsen framför manken så att halskotpelaren hamnar rätt när man rider upp dom i formen.. det har inget med nosen bakom lod att göra utan att hästen eller ryttaren har kortat in halsen, där har vi ju ett av dom största problemen med vad man kallar fulkrok eller att hästen går som en tekanna för det är ju i den positionen hästen inte kan vinkla om sin bakdel.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

jag har sett den videon forr och gillade den inte da heller. Vill minnas att jag da fragade om hastens konstanta "klippande" med munnen. Det ar lite dar jag fastnar nar jag tittar pa den

En hast med remontgrimma, med spanda lappar som klapprar tander. Nu forstar jag inte tyska om den inte talas vaaaaldigt langsamt och vaaaaldrig tydligt, sa det ar mojligt att jag missar nagot vasentligt.

Men, for mig, sa ar en hastmun som beter sig sa ett stort no-no.

Sen betyder inte det att han ar -dalig- och -hemsk-, bara att jag tycker att videon ar horribel ur den synvinklen att jag inte gillar uttrycket.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Av det jag har sett av Anja Beran på filmer så är hon en väldigt sympatisk och bra person. Men hon kommer liksom aldrig till ridning. Hon har ett bra grundläge, men det blir aldrig mer än så. Hästarna får aldrig ta ut svängarna och det saknas spänst och power. Sen tycker jag att de får för lite support också. En häst behöver mer understöd av sin ryttare om man skall rida dressyr. Tycker jag :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Av det jag har sett av Anja Beran på filmer så är hon en väldigt sympatisk och bra person. Men hon kommer liksom aldrig till ridning. Hon har ett bra grundläge, men det blir aldrig mer än så. Hästarna får aldrig ta ut svängarna och det saknas spänst och power. Sen tycker jag att de får för lite support också. En häst behöver mer understöd av sin ryttare om man skall rida dressyr. Tycker jag :)

Där ser man, jag gillar det avspända och just tanken att dressyren är till för hästen och inte ryttaren. Flera av hästarna hon har med i filmerna har ju fysiska (överbyggd) eller psykiska ( för hårt tagen) besvär. Frisern som är med var ju tex utdömd men med mycket jobb och rehab träning så funkar den ju och kunde leva vidare. :)
Men det för ju oss in på en helt annan diskussion. Är Dressyren till för hästen eller ryttaren?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag gillar fortfarande Hester bäst...
I mina oskolande ögon är detta mjukt och fint men inte vad jag vill rida. Jag förstår att många gillar det.
Spontant tänker jag att jag hade fått ett stopp på hinder nummer ett och hästen hade hoppat som en hjort med halsen upp och ryggen ner.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Där ser man, jag gillar det avspända och just tanken att dressyren är till för hästen och inte ryttaren. Flera av hästarna hon har med i filmerna har ju fysiska (överbyggd) eller psykiska ( för hårt tagen) besvär. Frisern som är med var ju tex utdömd men med mycket jobb och rehab träning så funkar den ju och kunde leva vidare. :)
Men det för ju oss in på en helt annan diskussion. Är Dressyren till för hästen eller ryttaren?

Tvivlar på att hon bara rider för hästens skull. ;) Det där är en floskel jag är så trött på.
Dressyr tävlas i, visst, men huvuddelen av all dressyr som rids även av tävlingsryttare går ut på att gymnastisera hästen, inte rida krumelurer och piff och puff.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag gillar fortfarande Hester bäst...
I mina oskolande ögon är detta mjukt och fint men inte vad jag vill rida. Jag förstår att många gillar det.
Spontant tänker jag att jag hade fått ett stopp på hinder nummer ett och hästen hade hoppat som en hjort med halsen upp och ryggen ner.

Mina oskolade ögon med:)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag gillar fortfarande Hester bäst...
I mina oskolande ögon är detta mjukt och fint men inte vad jag vill rida. Jag förstår att många gillar det.
Spontant tänker jag att jag hade fått ett stopp på hinder nummer ett och hästen hade hoppat som en hjort med halsen upp och ryggen ner.

:rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp