Sv: Bakom/Framför lodplanet?
Detta är väldigt statiskt för nacken. Även om övriga kroppen rids i varierad form så är just nacken statiskt fixerad bakom lod långa stunder i taget. Det är i alla fall DET som jag diskuterat som statiskt och metodiskt, ingenting annat.
Första med Hester
https://www.youtube.com/watch?v=xdya3mXZJOM
Men jag förstår inte riktigt, om man tar första filmen med Hester så var den djupa formen en slags framridning, lösgörande och part 1 avslutades med att de skulle rida upp den i form.
Sen är den inte "fixerad" den rids dit genom att länga tygeln och bredda handen.
Den söker då helt korrekt stöd till tygeln som är nr 2 i den klassiska utbildningsskalan.
Hester pratar om hur viktig takten är och att rida den djup lär hästen en självbärighet.
Andra med Conrad
http://www.youtube.com/watch?v=v6aYtXRRZ6Y
Också Conrad, i den andra filmen pratar om hur aveln har påverkat hästen till att bli mer "upphill" dvs mer högresta och med mer självbärighet.
För att då inte tappa rygg, genomsläpp i kroppen så rids hästen därför i den djupa formen som framridning och på unghästen, enligt Hester just rund tills musklarna kommer.
Inte fixerad, just ridning till stöd längre fram på tygel och det spelar då ingen roll om nosen hamnar bakom, lyssna på Conrad.
Man måste se på helheten, se hur musklerna bakom sadeln börjar att arbeta.
Sen angående idealen och målen så var ju den här bilden uppe (i tidigare diskussion) och skulle visa det bästa av de bästa när målet är nått, ett ideal som många strävade mot, och jaa, det är fortfarande bakom lod
Nu fick jag inte in Totilas kort i mitt inlägg men om du tittar på hans kropp ett ögonblick, titta på de böjda lederna bak, se musklerna bakom sadeln samt rygg/buk och se hur Gal rider med en helt fri kontakt med tygeln.
Min sammanställning av kortet är att Totilas är helt självbärig, arbetar igonom sin kropp och hålls i piaffen helt med sätet.
Ställer då 2 st frågor till dig
Är inte det den optimala ridningen?
Spelar det då någon roll om nosen är 2 cm bakom lodplan?
(är iofs säker på att Gal kan rida fram nosen ytterligare)