Försöker göra så lite som möjligt med manipulationer, föredrar akupressur, det jag jobbar med mest.
Beskrivning. Om jag behandlar en häst för BR. så vill jag inte se hästen på i alla fall två månader. dels för att kroppen MÅSTE få tid på sig att gilla nya läget, dels för att kroppen själv, om man låter den, har fantastiska självläkande egenskaper, så det jag gör egentligen är att som ovan sagt, öppna dörren och påvisa ett annat, för kroppen bättre läge.
Det kommer alltså att självmant med kroppens minne att hända grejer i flera v. efter en behandling. Man kan riktigt se hur hästen funderar och provar nya lägen om man är tillräckligt uppmärksam.
Jag är inte riktigt för täta beh. just pga detta, då min tro är att kroppen verkligen behöver denna tid för att prova och acceptera.
Det som händer vid beh. två är att man kan se hur mkt som har gått tillbaka till de gamla dåliga lägena, samt se vilka nya vägar för kompensation kroppen nu har intagit. Detta kan innebära nya problem i rörelsemönstret, nya blockeringar, nya icke önskvärda lägen, men kroppen måste, som sagt leta, för att finna det ultimata, starka, hållbara, ursprungliga.
Sen har vi de "roliga" fallen där det ursprungliga läget ej passar, där man vill skapa nya lägen och vinklar och få hästen att bli stark och hållbar här, de är mer intressanta att jobba med, men *phu* vilket jobb, både för ägare häst och mig.
Att manipulera ofta innebär att du öppnar ytor som innehåller nödvändig spänning dessutom rör man till det i minnena, så det rek jag inte. jag har som sagt hellre oredntligt med tid emellan.
Jag hör ofta teraputer som vill behandla efter två vckor igen, vilket jag anser vara alldeles för tidigt(när det gäller manipulation i alla fall)
Då går man ju bokstavligt talat in och stör -finna nya läget själv- - processen, och för att få en varaktig helhet krävs det att man lämnar kroppen ifred under den perioden.
Massage däremot, Ttouch och massor av korrekt träning, ofta mkt och massor..
Och visst borde vi träffas, det har jag ju sagt länge...