Efter behandling.
En fråga till (passar på att fråga proffsen
)
Jag ska rida igång min pålla nu, muskeluppbyggande,lösgörande och styrketränande övningar. Jag hade tänkt att varva ridning och tömköring , undvika böjda spår på ett ganska långt tag med tanke på att hon inte blivit riden på så länge.
Något speciellt jag ska tänka på? Några speciella "övningar" som är riktigt bra för hästar med hennes problem? Mindre bra övningar?
Jag har alltid varit noga med att stretcha och massera henne, kan jag göra något mer för att hjälpa henne?
Detta ska din terapeut kunna berätta för dig...
Efter en behandling är det viktigt att hästen hittar sin nya balans, den nya balansen kan ta ett tag att finna, det som kan hända är att allt inte är åtgärdat och då infinner sig en ny-sämre balans...
Som jag skrivit i ett annat inlägg är att det tar tid! för hästen att finna sin rätta balans.
Ponera att hästen är åtgärdad och fri från kompensationsbelastningar samt kan gå på rakt spår utan att vika av med någon kroppsdel, dvs nu är det dax att börja bygga igen!
Då hade jag skickat ut er i terrängen, låt hästen hitta sin styrka, sin balans, sina ben, sina kroppsdelar.
Med och utan ryttare, med vikt på att ryttaren ej ska störa hästen! långa tyglar stilla ryttare som alltså inte stör.
Om hästen inte tillåts snubbla kan den inte få i minnet att den ska vara rädd om sig...
Tömkörning i syfte att lära känna sina bakben, varvat arbete med betoning jobb med inner bak.
Skritt, allt ska ske i skritt! Långa härliga skritt-turer på varvade underlag!
Bommar på marken, markarbete o lek i lina för den mentala biten, och för att finslipa hjälper.
Lär känna din häst! Vilka kroppsdelar har hon glömt bort? Lär henne att hon har dem! Massage, små knip, rullningar av hud, etc innan arbete, under arbete, gör susen.
De flesta hästar springer runt och använder sig av för få kroppsdelar, alldeles för många är bortkopplade, de vet helt enkelt inte att de kan använda sig av dem, lär henne att de finns!
Målinriktad massage ett par dagar i veckan!
Jobba små korta pass med fokus på få saker i taget, så fort du ser/märker att hon fattar/jobbar rätt, släpp det, gå vidare till nästa. Välförtjänt paus emellan.
Nu är detta vad jag rekommenderar direkt efter en behandling där man ser att det är dax att börja bygga, hur du går vidare sen kan jag sitta o skriva här hela dagen, men en tränare är aldrig fel! som är insatt i det hela.
-Vad det gäller böjda spår ska du inte vara rädd att låta det ingå i arbetet(Tänker på att hitta sina bakben) då man inte bör jobba mer än några sekunder i taget med varje ställning o böjning (Man ser när det går igenom, då släpper man) så kvittar det. Hela passet kanske tar max 10 min..till en början med.
Sen har vi arbetet med ryttaren...
Mina kunder tillåts inte sitta upp på sina behandlade hästar förrän de är genomgångna av Osteopat för att inte sabba mitt arbete, eftersom det i mångt och mkt är ryttaren som gör hästen sned.
Dessutom går vi igenom sadeln och passar inte den perfekt, åker den på omstoppning och i vissa fall åker den på sophögen.
En förutsättning för att ett ekipage ska funka är att allt stämmer.och passar.