Re: FORTSÄTTER ATT TJATA!!!

En fråga till (passar på att fråga proffsen :p)
Jag ska rida igång min pålla nu, muskeluppbyggande,lösgörande och styrketränande övningar. Jag hade tänkt att varva ridning och tömköring , undvika böjda spår på ett ganska långt tag med tanke på att hon inte blivit riden på så länge.
Något speciellt jag ska tänka på? Några speciella "övningar" som är riktigt bra för hästar med hennes problem? Mindre bra övningar?
Jag har alltid varit noga med att stretcha och massera henne, kan jag göra något mer för att hjälpa henne? :)

Efter behandling.

En fråga till (passar på att fråga proffsen :p)
Jag ska rida igång min pålla nu, muskeluppbyggande,lösgörande och styrketränande övningar. Jag hade tänkt att varva ridning och tömköring , undvika böjda spår på ett ganska långt tag med tanke på att hon inte blivit riden på så länge.
Något speciellt jag ska tänka på? Några speciella "övningar" som är riktigt bra för hästar med hennes problem? Mindre bra övningar?
Jag har alltid varit noga med att stretcha och massera henne, kan jag göra något mer för att hjälpa henne? :)

Detta ska din terapeut kunna berätta för dig... ;)

Efter en behandling är det viktigt att hästen hittar sin nya balans, den nya balansen kan ta ett tag att finna, det som kan hända är att allt inte är åtgärdat och då infinner sig en ny-sämre balans...

Som jag skrivit i ett annat inlägg är att det tar tid! för hästen att finna sin rätta balans.

Ponera att hästen är åtgärdad och fri från kompensationsbelastningar samt kan gå på rakt spår utan att vika av med någon kroppsdel, dvs nu är det dax att börja bygga igen!
Då hade jag skickat ut er i terrängen, låt hästen hitta sin styrka, sin balans, sina ben, sina kroppsdelar.
Med och utan ryttare, med vikt på att ryttaren ej ska störa hästen! långa tyglar stilla ryttare som alltså inte stör.

Om hästen inte tillåts snubbla kan den inte få i minnet att den ska vara rädd om sig...

Tömkörning i syfte att lära känna sina bakben, varvat arbete med betoning jobb med inner bak.

Skritt, allt ska ske i skritt! Långa härliga skritt-turer på varvade underlag!

Bommar på marken, markarbete o lek i lina för den mentala biten, och för att finslipa hjälper.

Lär känna din häst! Vilka kroppsdelar har hon glömt bort? Lär henne att hon har dem! Massage, små knip, rullningar av hud, etc innan arbete, under arbete, gör susen.

De flesta hästar springer runt och använder sig av för få kroppsdelar, alldeles för många är bortkopplade, de vet helt enkelt inte att de kan använda sig av dem, lär henne att de finns!

Målinriktad massage ett par dagar i veckan!

Jobba små korta pass med fokus på få saker i taget, så fort du ser/märker att hon fattar/jobbar rätt, släpp det, gå vidare till nästa. Välförtjänt paus emellan.

Nu är detta vad jag rekommenderar direkt efter en behandling där man ser att det är dax att börja bygga, hur du går vidare sen kan jag sitta o skriva här hela dagen, men en tränare är aldrig fel! som är insatt i det hela.

-Vad det gäller böjda spår ska du inte vara rädd att låta det ingå i arbetet(Tänker på att hitta sina bakben) då man inte bör jobba mer än några sekunder i taget med varje ställning o böjning (Man ser när det går igenom, då släpper man) så kvittar det. Hela passet kanske tar max 10 min..till en början med.

Sen har vi arbetet med ryttaren... :devil:

Mina kunder tillåts inte sitta upp på sina behandlade hästar förrän de är genomgångna av Osteopat för att inte sabba mitt arbete, eftersom det i mångt och mkt är ryttaren som gör hästen sned.

Dessutom går vi igenom sadeln och passar inte den perfekt, åker den på omstoppning och i vissa fall åker den på sophögen.

En förutsättning för att ett ekipage ska funka är att allt stämmer.och passar.

:)

Re: Efter behandling.

Tack snälla! :bow: :bow: :bow:

Jag fick inga direkta instuktioner av vet, förutom att jag ska träna henne stark :)
Jag kommer att börja med att tömköra en del(vilken hon älskar), och sedan varva med skritt. När jag satte igång henne i maj så red/tömkörde jag mycket i skogen, över stock och sten, så jag fortsätter alltså som jag gjort, varvat med andra övningar :)
Sadel har jag precis köpt ny, och fått den noga utprovad, så den ska väl passa ett tag i alla fall. Och tränare har jag i form av en bästa kompis som jobbar som ridinstruktör,vilket är rätt perfekt :D

Hoppas detta går vägen nu bara, tänk vad underbart! Sist vi tog en trav eller en galopp var i okt-02 :(. Nog för att det kommer att ta ett tag innan vi är där, men det är underbart bara att få rida på henne, om än bara i skritt :love:

Hon har varit jättefräsch sista dagarna, gav endast "medicinen" 3ggr, eftersom hon blev väldigt dålig i magen. Hon knatar på så glatt, pigg och full av energi. Så för tillfället så känns det positivt :)

Tack igen! :bump:

Jag vill oxå ha ett symtriskt bäcken
Det viktigaste, för min egen del, är inte ett symetriskt bäcken utan att muskulaturen runt omrkring kan kompensera snedheterna och på så sätt göra mig rakare.

Eftersom detta gäller mig så gäller det även mina hästar, oavsett om jag kör, rider eller att dom går i hagen.
Nu har jag en av dom värsta bäckenskadorna i historien och det är otroligt intressant att se hur det påverkar hästarna.

framkommer som tydligast i just ridningen där jag har svårt att ha benen lika placerade vid hästens båda sidor, i övrigt märker jag utav ömma punkter från insidan vänster skulderblad och uppemot nacken.

Låter som jag det där! Även det att stigläder känns olika långa. Min instruktör har hjälpt mig upptäcka vad jag egentligen pysslar med på hästryggen och jag har upptäckt hur oliksidig jag är. Jag har inte råd att gå på egna behandligar just nu, så jag gör det jag kan själv för att bli liksidigare. Jag dansar mycket och försöker göra rörelser likadant åt båda hållen - då märker jag att vänster ben inte gör likadant som höger och att höften är mer låst. Ibland går hjärnans signaler inte ens fram och jag kan inte göra en likadan rörelse! Jag gör också yoga vilket jag upplever som mycket liksidigt och stärkande. Och är noga med stretch och öht med att förbättra min medvetenhet om hur jag använder min kropp och när jag spänner mig.

Mycket intressant hela tråden! :bow:

Blev så nyfiken så jag måste söka lite på nätet... det är så intressant, skulle själv vilja utbilda mig men mer åt det psykiskt terapeutiska hållet - men eftersom kropp och själ påverkar varandra så skulle jag vilja ha ett ben i fysiskt terapi och ett ben i psykisk terapi... Lycka till! :)

Re: Efter behandling.

Hon har varit jättefräsch sista dagarna, gav endast "medicinen" 3ggr, eftersom hon blev väldigt dålig i magen. Hon knatar på så glatt, pigg och full av energi. Så för tillfället så känns det positivt :)

Säg den lycka som varar för evigt.I detta fall några dagar...
Igår morse när jag var ute hos hästen var hon jättepigg och glad. Igår eftermiddag kom hon travandes mot mig i hagen. Jättehalt på höger fram.. :(
Så nu är det slut med sommarbete, nu gäller installning och liten hage tills på måndag, då vi fått kliniktid :(

Du måste berätta lite mer för mig om osteopatutbildningen nästa gång du kommer! I Göteborg va?
Min kära osteopat har sagt länge att hon tycker jag ska bli osteopat (varför hon nu vill det) och jag börjar bli lite läskigt sugen... Kan ju inte söka nästa gång förrän om 2 år så jag har ju lite tid att fundera. Stort beslut ju.
Finns det massa olika typer av osteopat också eller?

Tji fick jag...!

Patsy är roterad i både bäckenet och bogen :crazy:

Djurjouren var snäll och var här och petade och klämde på Patsy idag och det var en HELT annan rörlighet i henne efteråt.

Så jag ska köpa lite nya böcker och så ska vi se om det inte går att få fason på Patsy :eek:

Roterad i bogen? :confused:

Vilken sida av bäckenet var roterat? *nyf*

Inget annat?
Skönt att hon mår bättre! :)

*gräva i minnet* (Kanske inte roterad men ojämn iaf).

Hon använder inte vänster bak (speciellt inte som ytterben) och jag tror att det var höger sida som var roterat framåt. Mycket information att ta in på en och samma gång.

Sen så fanns det såklart "lite" biverkningar av hennes orörlighet, början till sammanväxningar i manke och länd (manken höjd vänster sida och musklerna stumma och tråkiga på den sidan och spänd i nacken på vänster). Spänd och öm i länden också men det har hon varit så länge jag har haft henne mer eller mindre (och hon har ju haft problemen hela tiden också).

Kruxet nu är ju att vi kommer att behöva mer hjälp på vägen! Får flytta till Skåne eller nåt :crazy:

*gräva i minnet* (Kanske inte roterad men ojämn iaf).

Hon använder inte vänster bak (speciellt inte som ytterben) och jag tror att det var höger sida som var roterat framåt. Mycket information att ta in på en och samma gång.

Sen så fanns det såklart "lite" biverkningar av hennes orörlighet, början till sammanväxningar i manke och länd (manken höjd vänster sida och musklerna stumma och tråkiga på den sidan och spänd i nacken på vänster). Spänd och öm i länden också men det har hon varit så länge jag har haft henne mer eller mindre (och hon har ju haft problemen hela tiden också).

Kruxet nu är ju att vi kommer att behöva mer hjälp på vägen! Får flytta till Skåne eller nåt :crazy:

När höger sida är framåt roterad blir den sidas ben "kortare"

Vänster bak i sin tur känns längre för hästen och får sämre reaktioner.

Är sammanväxningarna konstaterade av vet eller en ren gissning av DJ?

Spänning och ömhet i länden är förmodligen inte så konstig då BR drar med sig ryggproblem och då väldigt ofta påverkan på L3 samt L4, samt i övergångarna Länd-Sacrum samt Länd-Thorax....(Som vi skrivit om ovan)

När man manipulerar SI bör man följa upp med länd och även de framförliggande låsningarna då det kommer att dras snett igen inom ett par dagar annars, då de andra låsningarna lockar tillbaka den sidas bäckendel.

Du är välkommen till Skåne ;)

Veterinären kände inte ens på ryggen :crazy:

SI-leden tror jag inte vi gjorde något med om jag minns rätt var den är lokaliserad. Mer lite "muskelpill" för att lossa på spänningarna och sen lite "lokalisering av bakdelen" för Patsys del med lite pill och så. För att locka henne att använda rumpan till det den bör, att bära. Samt att våga belasta vänster fram också.

Ska försöka komma ihåg vad som gjordes så jag kan göra det själv :)

:) Som tur är blir vet. mer och mer intr. av Alternativa vägar när deras kunskap inte räcker till.

OM det nu är SI -alltså en bäckenrotation som är orsaken hos Patsy behöver hon kanske en manipulation, massage och Ttouch i all ära, jag kombinerar gärna, men i de flesta fall måste man "låsa upp" Blockeringen för att sedan följa upp med det.

att göra hästen påmind om sina kroppsdelar är helt suveränt, du får öva! Dessutom lär du dig samtidigt så mkt om din häst! :)

Vad var det för böcker du skulle köpa förresten?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka