Jag vet inte exakt hur han gjorde, han tänjde och hade sig med handflatan, tror jag :o. Sen gjorde han nåt med höften också,greja och dona. Hm, jag stod och pratade alldeles för mycket , så jag hängde inte riktigt med på exakt vad han gjorde :o.
Att hon fick smärtstillande var dels för att hon ska slappna av, inte bra att hon spänner sig, dels för att ge den lilla hältan hf en liten hjälp på vägen att försvinna.
Sen sa han att det KAN sitta i psyket på henne,eftersom hon gått med detta länge, att det gör ont därbak, och det skulle hjälpa henne att glömma det.
Eller nåt sånt :)

Min häst blev behandlad i tisdags av en vet. som också är kiropraktor.Hon hade en låsning i bäckenet, reagerade med smärta över si-ledsområdet.

Jag skulle vilja påstå att detta är bland de vanligaste problemen man kan stöta på, detta med att bäckenet "roterar" ger i de flesta fall en mycket orörlig och dålig häst. Jag tror att uttrycket börjar bli lite väl flitigt användt, fast det i verkligheten är SI-leden och övergången lumbago-thorax som är största problematiken.

I övrigt håller jag med CL, kvarvarande smärta kan bli i form av träningsvärk som är övergående på 2-3 dagar.

Det här var en intressant diskussion, "min" ET säger faktiskt inte rakt utan jämnt bäcken. Hårklyverier kanske men efter 11 månaders "krig" mot sneddragen häst (travare) har vi äntligen fått bukt på det mesta.

Vi började med att köra ett par ggr med ett par månaders mellanrum men hon gick tillbaka så kraftigt hela tiden så vi satte in en intensivkur i våras och efter 7 besök hade hästen äntligen stabiliserat sig. Nu har hon hållt sig stabil under 6 veckor men träffar fortfarande ET var tredje vecka för underhåll. Under denna behandling har hästen skrittat i timmar och stretchats och fått massage efter VARJE arbetspass. :o (Jag vet inte vad som orsakat denna hästs problem men är helt övertygad om att de håller på att lösas nu)

Man ser att hon just nu är inne i en stabiliseringsprocess, en intressant sak jag observerade för ett par veckor sedan var att hon blev sned igen efter skoning men efter joggingtur och stretch var hon jämn igen?

Nu blev det mycket svammel om min häst men hon är den värsta BR-häst jag hört talas om. :crazy:

Visst kan man hjälpa hästen att stärka de underutvecklade musklerna och genom detta förhoppningsvis undvika att problemen kommer tillbaka. Det jag märkt är att det inte är bra att vila en sådan häst efter ett ansträngande pass, så det är väldigt mycket skritt på hennes arbetsschema.

/// ghost

Oki, jag får avvakta ett tag och se då.
Men om de har gått med det länge, borde det inte göra ganska ont då, och att hästen TROR att den fortfarande har ont fast problemet är åtgärdat?
Min häst kan ha gått med detta i flera år trodde vet.Jag har ju inte ridit henne på snart 2 år pga hennes erlichiasinfektion och det var ju först nu när jag red igång henne i maj som hon började få besvär av det. Hon har säkerligen haft besvär redan innan, men eftersom jag inte ridit så har jag inte upptäckt det. Hon rör sig bra,har inte sett något konstigt ut.Massörer som varit ute under året har hittat lite muskelknutar i det området, men inget jätteanmärkningsvärt..
Om jag kikar på vet.journalerna från förra året(21st) så har FLERA veterinärer konstaterat att hon smärtar över si-leden och gett akupunktur samt behandlat med tuppkam/kortison. Detta har ju inte hjälpt mer än för stunden....
Jag tog för givet att detta hade med erlichiasen att göra, men det är ju rätt troligt att hon var låst redan då, PLUS att hon hade erlichias. Stackars liten...
En vet. misstänkte ju också skelettskada åt korset till (ingen röntgen har dock gjorts där), för precis ett år sedan.

Så alltså - säg att min häst har haft detta i 2 år och haft ont av det, borde det då inte vara rätt logiskt att det tar längre tid innan man märker resultat av behandlingen?? Eller som sagt,att hon är "van" att ha känningar där, och att det sitter i psyket?

Naturligtvis kan hästen ha en smärtuppfattning även efter behandling, men inte hela tiden.

Därför att det som din häst behandlades för ger smärtimpulser vid valda tillfällen, dvs kanske under vissa typer av ridning eller belastning. Det kommer pållen ihåg, och det är här man också kan se en viss försiktighet i början där dessa tillfällen har uppstått.

Precis som du sjäv skulle ha stukat foten, och lär dig att belasta den succesivt. Du kommer att vara rädd om fossingen i början, instinkten säger ju att det gjort ont tidigare och man måste övertala hjärna till en annan uppfattning.

Detta med att massören inte känt någon anmärkningsvärt, är ganska vanligt för just detta problem som din pålle dragits med. Jag tror också att många av dessa bäcken "rotationer" är av samma karaktär, och problemet består i av att man missar övergången i lumbago. Får den bli kvar efter en behandling, har man garanterat SI leden tillbaka på fel plats inom en snar framtid.

Hm...får en känsla av att man missat något, hörs ju nästan som BR på din häst endast var symptomet, och att ni inte hittat den riktiga orsaken än!?

Så lång konvalecens för en rotation i SI verkar otrolig...

Håller med Boj fullkomligt med att man ska titta på övergångarna i ryggen , de är mkt ofta boven som drar ena bäckenhalvan snett igen.

Intressant att läsa om i alla fall!

Hon verkar inte ha ont hela tiden, hon kan knata på med öron glatt framåt en bra stund, men sen åker de bak och mulen skrynklas/spänns ett tag,och hon ser smått lidande ut....För att 3 minuter senare se helt normal och nöjd ut igen.Så håller hon på, hela promenaden. Det är alltså bara periodvis. Jag hittar inget mönster ,kan inte säga att det är i situation A eller B liksom...
I hagen ser hon inte ut så, hon ser väldigt nöjd ut och springer och busar runt.Öronen spikrätt fram hela tiden och inget mulrynk.
Skumt!
Jag trodde hon hade gett mig tillräckligt med huvudbry :D

detta med att bäckenet "roterar" ger i de flesta fall en mycket orörlig och dålig häst. Jag tror att uttrycket börjar bli lite väl flitigt användt,

Tror du inte att det används som ett uttryck bara för att folk inte vet hur omfattande listan egentligen är på vad som kan vara fel? Som ett samlingsnamn på regionen det rör, så tar jag det.

Jag märker ungefär lika många problem i övergången till Thorax som till sacrum, mkt sällan enbart SI.

När jag säger Bäckenrotation menar jag att SI är inblandad.

L3 L4 Är också ett stort problemområde på ridhästar i det området har jag märkt.

När jag säger Bäckenrotation menar jag att SI är inblandad.

Ja vid kraftiga störningar/förändringar På området vid SI brukar bäckenet ha dragits med, men oftast brukar hela paketet följa med när man lägger SI tillrätta. Annars har i de flesta fall bäckenet klarat sig bra, om SI dragit ihop sig jämnt dvs bägge sidor har dragit sig upp samtidigt. Jag upplever här att dessa hästar får ett mycket kort bakbensteg i bägge bakbenen, när SI med övergång är dragen ojämnt får dessa hästar det ena benet med förkortning. Här kan man hitta de flesta hästar med kotledsinflammation, behandlade en eller flera gånger.

L3 L4 Är också ett stort problemområde på ridhästar i det området har jag märkt.

Ja, och där kan man leta på direkten om hästen har problem med SI i någon form.

Men annars är det säkert som du skriver, uttrycket bli lite myntat för att det är enklaste sättet att förklara det begripligt på. :D

Har träffat flera hästar med "snett bäcken". D.v.s. fäster du en tumme på varje höftknöl så ligger ena tummen betydande framför den andra.

Några besök från kiropraktor tillsammans med muskeluppbyggande träning får det att hållas på plats.
Dock, är snedheten ett tillstånd som funnits i många år så är det inte "så lätt fixat" utan bara i de fall där en snabb förändring skett.

Jag har märkt av det när hästen tex haft förbryllande krafftigare motsättningar i ena varvet vid tex galoppombyten och allmänt känslig och irriterad vid högre krav i ett varv.

Tror de flesta fall uppstår av att hästen gör en rejäl vurpa i hagen. Hos ston som fölat upplever jag denna sneda kors som inte alltför ovanligt.

Har träffat på erkända kliniksveterinärer som beklagat hästars snedhet som en anledning till att upphäva köp och förklarat tillståndet som något ganska vanligt men inte önskvärt eller påverkbart.
Därefter har god träning och besök från bra kiropraktor fått bort snedheten.

Jag har själv haft två hästar som varit sneda och fått bort det helt.

Tack för svaret! Och tack för att du inte skrattade åt min fråga. :)

Här kommer ännu en "dum" fråga. :o

Hur är det med massage, TTouch mm av dräktiga ston då? :confused:

Inte massage iaf...

Resten av tråden... Läsningen här får mig inte att koppla roterat bäcken till Patsys problem (tyvärr), hon tar för sig lika bra med båda bak och hon har ett rejält steg (övertramp, vinkling hela baletten). Men det kanske är så ändå?

Jag kunde inte se nåt konstigt med min häst heller, hon trampade på lika bra med båda bak, övertramp mm. Kanske värt att någon tittar på henne ?

Däremot såg jag när hon gick, att höger bakhalva inte "åkte upp" lika mkt som den vänstra.Inte mkt dock,och inget som jag lagt märke till själv, trots att jag studerat hennes rörelser i timmar när jag insåg att NÅGOT var knas. Men vet. visade mig exakt var jag skulle titta, och då såg jag.

Däremot såg jag när hon gick, att höger bakhalva inte "åkte upp" lika mkt som den vänstra.Inte mkt dock,och inget som jag lagt märke till själv, trots att jag studerat hennes rörelser i timmar när jag insåg att NÅGOT var knas. Men vet. visade mig exakt var jag skulle titta, och då såg jag.

Det är typiskt för låsning i SI-leden.

Re: FORTSÄTTER ATT TJATA!!!

Börjar snart studera i en storstad nära er, kommer att vara där ofta under 4 år.... ;) sååå....typ nu i Augusti... :)

Re: FORTSÄTTER ATT TJATA!!!

ja det låter ju bra, jag har 3 hästar jag vill ha "undersökta"

Åh jo det är gjort förut av en av "diskutanterna" men det är inte riktigt läge just nu eftersom hon är behandlad osv. Just det där med att ena "halvan" åker upp mer än det andra är jag ganska observant på sen tidigare och det är en del av vad jag tyckt att jag sett men inte såg i fredags, vet inte vad det var som inte var som det brukar då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka