Avsutten eller uppsutten "vilodag"

Sv: Avsutten eller uppsutten "vilodag"

ser inget fel i att promenera med sin häst om man vill det. Men man ska vara medveten om att det isåfall är av andra skäl, så som lite mys och kontakt, omväxling osv, än regelrätt motion eller träning för den.

Jag läser noga det du skrivit ovan, och visst, 20 minuter kanske inte ger så mycket motion och träning. Däremot stärker det hästens leder, ligament och senor.... + att det är mysigt:p
På 20 minuter hinner hästen få igång blodcirkulationen också. Men det kräver att man inte bromsar hästen och att den går i släptåg som en hund utan att man promenerar i bra takt. Rörelse 20 minuter eller mer ger mer än att inte göra något alls. Det kan vi kanske vara överens om iallafall?

Jag läser noga det du skrivit ovan, och visst, 20 minuter kanske inte ger så mycket motion och träning. Däremot stärker det hästens leder, ligament och senor.... + att det är mysigt:p
På 20 minuter hinner hästen få igång blodcirkulationen också. Men det kräver att man inte bromsar hästen och att den går i släptåg som en hund utan att man promenerar i bra takt. Rörelse 20 minuter eller mer ger mer än att inte göra något alls. Det kan vi kanske vara överens om iallafall?

Om du ska citera så klipp inte ut delar ur citatet tack!
jag skrev såhär:
ser inget fel i att promenera med sin häst om man vill det. Men man ska vara medveten om att det isåfall är av andra skäl, så som lite mys och kontakt, omväxling osv, än regelrätt motion eller träning för den. ser väldigt många som traskar runt i slowmotion och bromsar hästen, ca 20 minuter och tycker att de motionerat.....

de 20 minuter vi pratar om är inte motion nej, det blir ingen motion eller blodcirkulation som den inte kan få i hagen. Vem har pratat om att inte göra ngt alls? Dessutom förstår jag inte riktigt hur du resonerar för ena stunden skriver du om VILODAG för hästen och nästa insisterar du på hur mycket motion det är för hästen att gå ut på promenad, det blir lite dubbelbottnat : )

Om du ska citera så klipp inte ut delar ur citatet tack!
jag skrev såhär:

de 20 minuter vi pratar om är inte motion nej, det blir ingen motion eller blodcirkulation som den inte kan få i hagen. Vem har pratat om att inte göra ngt alls? Dessutom förstår jag inte riktigt hur du resonerar för ena stunden skriver du om VILODAG för hästen och nästa insisterar du på hur mycket motion det är för hästen att gå ut på promenad, det blir lite dubbelbottnat : )

Vad rivig du är idag:crazy:

Om DU läser tråden NOGA så finns det flera tolkningar på VILODAG. En vilodag kan vara en dag när någon inte ens pussar på hästen i hagen för att den ska slippa matte just den dagen, någon annan rider ett lugnare pass i form även i trav och kallar det för vilodag.

Jag insisterar inte på att det ger hästen MOTION utan att det är bra för hälsan att den rör på sig under vilodagen. VISSA hästar står i små fållor eller rör sig inte så mycket nu när det är isigt i hagen, även om hagen är stor. Då gör hästen INGENTING alls den dagen.

nu rider jag inte min häst så bra i form ännu, vill lära mej det från grunden (så vi får rätt form och inget sågas) så det går framåt men har mkt kvar ännu ;) och mina dagar då vi rider hårt, kan väl kallas joggning för vissa av er ;)

jag har ingen fast ledig dag, för det blir alltid så att pållen blir longerad i grimma typ 15 min eller bara tränas lite horsemanship nån dag i veckan (haha det lilla vi kan) pga min skola, dvs mkt läxor så att jag inte hinner rida varje dag, eller pga väder.. han verkar inte ta skada av det.

OM jag skulle ha haft en vilodag skulle jag helt klart bara leda, rolig omväxling för hästen och säkert skönt att få gå helt avslappnat utan en klump på ryggen :D

nu har jag ett par som sä'ger emot mej i min omgivning, "du kan ju lika bra rida, vad är det där för fjantas?, vill du ha mera muskler på honom eller inte?" osv.. visst .. alla tycker ju olika men jag tycker att hästen ska få så omväxlat chema som möjligt, och min mening med en vilodag är inte att man skall försöka tänka på att bygga muskler eller träna upp konditionen.. men det är ju bara min åsikt. vilogad är ju viktigt fysiktk förståss men psykiskt tycker jag är minst lika viktigt! kan ju säga att min häst kommer då jag ropar på den med öronen framåt, medas dera hästar går undan när de hämtar dem (och nej, min häst har int alltid kommit fram, måste gå och hämta honom i början och han var ganska sur)

Senast ändrad:

Vad rivig du är idag:crazy:

Om DU läser tråden NOGA så finns det flera tolkningar på VILODAG. En vilodag kan vara en dag när någon inte ens pussar på hästen i hagen för att den ska slippa matte just den dagen, någon annan rider ett lugnare pass i form även i trav och kallar det för vilodag.

Jag insisterar inte på att det ger hästen MOTION utan att det är bra för hälsan att den rör på sig under vilodagen. VISSA hästar står i små fållor eller rör sig inte så mycket nu när det är isigt i hagen, även om hagen är stor. Då gör hästen INGENTING alls den dagen.

Ja lite rivig är jag nog, det är sant! :D
Hatar när citat används som är avklippta och redigerade för att passa en kommentar, och det blir helt fel sammanhang.

Har läst tråden ytterst noga då jag varit med i den sen första start och följt den in i minsta detalj : )

Jag håller helt med dig om det du skriver ang. rörelse om vi pratar hästar som står i rutor. Men jag tolkade både rubrik och ursprungsinlägget i din tråd, som att det handlade om ett mycket generellare plan och inte alls om detta, och att du har en specifik åsikt om att vilodag är bäst avsuttet och att det är negativt att ha andra varianter av det. samtidigt som du sen byter vinkel och börjar argumentera att det minsann är motion att promenera vid hand osv. Jag har tydligen helt missförstått dig och det är okej i såfall, men jag har nu försökt förklara vart missförståndet isåfall ligger.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix