Avsutten eller uppsutten "vilodag"

Sv: Avsutten eller uppsutten "vilodag"

Jag kan inte ge dig ngra källor rakt av, men du borde hitta det i de flesta etablerade böcker om unghäst ridning och utbildning, samt du kan säkert göra en sökning på nätet om detsamma.

Jag tar gärna hästen på promenad. Det beror till en del på att jag känner mig lite osäker på att rida ut efter jag for av, och då känns det bra att i a f komma ut på 1,5 timmes promenad med honom. Han har inte så stor hage, så det känns värdefullt att han får lunka lite, även om det kanske inte ger så mycket. Sen tycker jag det är bra för kommunikationen - jag får tillfälle att lära mig om hur hästen fungerar i olika situationer (jag behöver lära mig mer om hästar rent allmänt).

Men framför allt får JAG motion! :bump:

Är inte det en gammal myt?!?

Jag sitter också gärna av och går med unghästar om de känns trötta.

Myt? Står väl i de flesta nya unghästböcker?

Jag tycker det är rätt självklart att ryggen belastas för mkt om den är svag och omusklad. Men en unghäst med bra skritt som även med ryttare trampar på bra med nosen i backen och går genom ryggen kan man självklart sitta på snabbare än en som normalt går med nosen i vädret o sänks, svag rygg.

Jag tycker det är rätt självklart att ryggen belastas för mkt om den är svag och omusklad. Men en unghäst med bra skritt som även med ryttare trampar på bra med nosen i backen och går genom ryggen kan man självklart sitta på snabbare än en som normalt går med nosen i vädret o sänks, svag rygg.

En ung häst som inte har ryggmuskler att orka bära en ryttare behöver arbetas vid töm eller för hand så att den klarar av ett skrittpass utan problem. Jag rider inte på en häst som inte redan har börjat muskla sig. Och när jag börjar rida så blir det korta pass uppsuttet, sen hoppar jag av och promenerar resten.

JAg tror inte att hästar tänker på det sättet, som vi människor gör. Jag tror på fullt allvar att hästen föredrar att knalla runt i skogen på måfå än att jobba i form. Det är vi människor som har hittat på att de ska arbeta i form för att de ska orka bära runt på oss klumpar. Får hästen välja själv så springer den inte i form.

en häst blir lätt uttråkag och om vi inte aktiverar den på det ena eller andra sättet kommer den att hitta på sätt att aktivera sig själv.därför tror jag det är mer givande att stimulera hästen. om hästen inte blir stimulerad kan dom få riktigt hemska beteendestörningar. och det är vi människor som har plockat bort hästen från deras naturliga miljöer och då är det vårat ansvar att aktivera dom. för om vi vill ha hållbara ridhästar i längden är det A och O med grundform. :devil:

en häst blir lätt uttråkag och om vi inte aktiverar den på det ena eller andra sättet kommer den att hitta på sätt att aktivera sig själv.därför tror jag det är mer givande att stimulera hästen. om hästen inte blir stimulerad kan dom få riktigt hemska beteendestörningar. och det är vi människor som har plockat bort hästen från deras naturliga miljöer och då är det vårat ansvar att aktivera dom. för om vi vill ha hållbara ridhästar i längden är det A och O med grundform. :devil:

Är djävulen riktad till mig förstod du nog inte innebörden i mitt svar.
JAg skriver inte att hästarna inte ska arbetas i form. Bara att de själva hälst går i en öppen form i ett lungt tempo. Hästar föredrar inte att springa runt i cirklar, kilometer efter kilometer.

En ung häst som inte har ryggmuskler att orka bära en ryttare behöver arbetas vid töm eller för hand så att den klarar av ett skrittpass utan problem. Jag rider inte på en häst som inte redan har börjat muskla sig. Och när jag börjar rida så blir det korta pass uppsuttet, sen hoppar jag av och promenerar resten.

Med andra ord så borde du därmed inte vara förvånad över att ryggen bör sparas under uppsutten skritt.
som connemaran skriver, detta är välkänt och etablerat och ingen myt eller stor riks nyhet. I skritten är en omusklad häst extra känslig för tyngden på ryggen och därmed bör man inte skritta unghästar långa pass uppsuttet innan de musklat upp ryggen på andra sätt, både via ridning och tömkörning. för du anser väl knappast att en unghäst är fullmusklad över ryggen innan du sätter dig upp och börjar lägga upp ett träningsprogram på den, utan att du fixat allt det avsuttet först? det är ju just tyngden och belastningen av ryttaren som faktiskt kräver nya muskler, och dessa fås inte per automatik enbart av avsuttet för arbete.

du kan säkert ringa till Flyinge och få detta bekräftat förresten om du inte vill söka källor.

När min vilar går han i hagen hela dagen. Sen finns det väl dagar när han tar det lugnt och då skrittar jag eller tar det lugnt i skogen.

Om hästen gått ett hårdare pass innan, så behöver den återhämta sig i senor, leder och muskler, även i ryggen, och då borde det väl vara bättre att inte ha ryttare på ryggen. Eller vad har ni för teorier?
Rider ni hästen för att ändå arbeta den i form den dagen?

Jag vill helst rida hästen dagen efter ett hårt pass. Jag vill helst rida på bana och då ett pass som inriktar sig på lösgörande, gymnastiserande nedläggning. Ett hårt pass för mig innebär nu rätt rejäl samling, bitvis, de muskler som då kortas och ansträngs, vill jag ha ett ridpass där jag i lugn och ro kan stretcha ut dem.

Att ställa av efter ett ansträngande pass tror jag inte på, bättre att skritta dagen efter passet ovan isf.

Min häst går i stor kuperad hage med sällskap och fri tillgång på grovfoder. De rör sig och pysslar en hel del i hagen, så har han vilo dag så är han "bara" i hagen och ev pysslar jag lite i stallet, masserar etc. Kan också göra någon mindre fysiskt ansträngande sak, som lastträning tex.

Ska någon av hästarna ut och skrittas så går jag oftast bredvid, mest för variationens skull, och om det är kallt för att jag ska hålla värmen.

Men vilodag är ju en definition också. Är det vila = helt fritt och ingen hantering (mer än det nödvändiga för visitation, fodringar mm), eller är det lättare motion som vila från hårdare träning?

Där har vi delade meningar, troligen pga erfarenhet. Jag är en ok unghästRYTTARE, jag kan inte arbeta dem vid hand för att de ska få ridmuskler utan anser att de kommer till sin rätt absolut bäst när jag sitter på. Därför rider jag. En normalt född unghäst i hage har tillräckligt med ryggmuskler för att jag ska kunna rida den i en bra form korta stunder utan förarbete, så jag gör då som du, tider korta stunder och skrittar fram/av avsuttet. Men jag vill betona att det tar inte många pass inna hästen börjat fatta min poäng med ridning och inom 10 pass med vikt på ryggen har den garanterat hittat en relativt stadig unghäst form i TRAV som jag företrädelsevis vill bygga muskler i på en unghäst. Det handlar inte om varannandags ridning i ett halvår innan man börjar fundera över hur man ska få hästen att hitta en bra form utan arbetet börjar från första stund med hästen i syfte att den ALDRIG ska belasta sig fel utan att träningen hela tiden ska vara uppbyggande och stärkande.

En unghäst som jag inte har hemma gör jag precis inget annat med än just rider, anpassat efter individen. Unghästar hemma får annat arbete men aldrig regelrätt "ridträning" eftersom jag är totalt värdelös på att tömköra i det syftet utan den avsuttna träningen blir ungefär som jag beskrivit tidigare i tråden.

Och vad gäller skrittpass så nej, en unghäst kräver ganska mycket träning (1 år har jag lite vagt i huvudet men det kan vara helt fel?) innan den kan gå ett 1 h långt skrittpass på lång tygel vad jag läst i böcker och hört av unghästtränare (samma ang källorna).

Och jag tror fortfarande att den timmen ger MER i töm utan vikt på ryggen än med ryttare för en unghäst.

Senast ändrad:

Vem pratade om att skritta i typ ett ridhus eller med liknande stimuli?!

Dra ut den mest underaktiverade hästen i våra stiglösa skogar och du ska se att den lär sig tänka i skritten rätt fort :cool:

Mao det inte direkt vårat ansvar att AKTIVERA dem utan det är vårat förbannade ansvar att hålla hästen i dens rätta miljöer.

Att ställa av efter ett ansträngande pass tror jag inte på, bättre att skritta dagen efter passet ovan isf.

Inte jag heller. Eftersom min är såpass omusklad än så länge så väljer jag dock att ta våra långa avsuttna skrittpass dagen efter hårt arbete. Men med tävlingshästar/vuxna hästar rider jag precis som du gärna igenom dem lite i en lång låg form med lite lösgjorande, dock är jag ju alltid i skogen men det är ju en petitess ;)

Men vilodag är ju en definition också. Är det vila = helt fritt och ingen hantering (mer än det nödvändiga för visitation, fodringar mm), eller är det lättare motion som vila från hårdare träning?

Jag specificerar alltid min hästs vilor. Har han helvila är det verkligen ingen kontakt med matte öht förutom fodring, jag förökser hålla mig borta från att pussa på honom i hagen oxå ;) Helvila får han efter ansträngande perioder där han både behöver vila kroppen men framförallt hvuudet, hittills har han haft 2 månadslånga efter treårstest reps kvalité. Dessa helvilor följs sedan av 1 månad avsutten skritt med "arbete" ca 4-5 ggr/vecka. Sedan kan han gå lättare arbete ett tag beroende på planering eller sättas igång.

Sedan lägger jag in kortare (ca 1 vecka) helvilor, skrittveckor eller lättare arbete helt beroende på växtfas, planering och hur han utvecklas.

Ledsen att jag inte läste era svar så ordentligt, jag läste det som om att ni inte skrittade era unga hästar på "tygeln" (men det stod på lång tygel). Varför jag reagerade var att många är rädda för att skritta sin häst på tygeln för att de hävdar att det förstör skritten, att den blir kort och stum och passartad.

NY FRÅGESTÄLLNING:

Någon hävdade att det inte gav något att promenera med hästen, för hästens del alltså.
En häst som rör sig längre sträckor/går/skrittar (med eller utan ryttare) stärker sina leder, ligament, ledband av rörelse.
Då borde det väl ge något om man promenerar, för det ska ju inte direkt kunna påverkas av en ryttares tyngd, snarare tvärt om.
Eller...

NY FRÅGESTÄLLNING:

Någon hävdade att det inte gav något att promenera med hästen, för hästens del alltså.
En häst som rör sig längre sträckor/går/skrittar (med eller utan ryttare) stärker sina leder, ligament, ledband av rörelse.
Då borde det väl ge något om man promenerar, för det ska ju inte direkt kunna påverkas av en ryttares tyngd, snarare tvärt om.
Eller...

Nej nu får du läsa om :cool:. Jag hävdade att det är sällan folk skrittar sina hästar vid hand i en takt och i en längd, passmässigt mätt, som har ngt annat än marginell effekt på hästen. En stor skillnad! Jag skrev också tydligt att det oftare sker i ett tempo där ryttaren snarare bromsar hästens steg, och att passen är små 20 minuters pass som inte ger ngt som helst alls.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix