Avsutten eller uppsutten "vilodag"

Sv: Avsutten eller uppsutten "vilodag"

17 år är ingen ålder alls, tycker jag, medelålders bara. Det finns ingen anledning att trappa ner en 17-åring:confused: Men den kanske har problem i kroppen som gör det nödvändigt:idea:

(Det blir ju lite OT, ber om ursäkt Helan, men jag kunde inte låta bli att svara på det, för det är så viktigt att hästar hålls igång i kroppen på ett bra sätt, och inte tappar.)

Hästar som inte gjort något alls klarar skador och sjukdomar sämre när de verkligen blir gamla, än dem som är i god kondition genom arbete, tror jag. Precis som med människor.

Nu rider ju du din 3 dagar så det är ingen katastrof, men det var mera att du pratade om åldern som jag reagerade på, DEN är ingen anledning till mindre arbete om en häst är frisk:idea:

Jag skulle gå med hästen, dock så var min förra häst inte så jätte med på det där med att gå och speciellt inte springa när en människa ledde honom, så honom red jag för enkelhetens skull.

Jo det är trevligt att promenera med hästen:idea: tycker jag också men eftersom jag vill svara ärligt så blir det aldrig av pga det jag skrev innan:o

Man ska vara ärlig, och ärligt talat så ÄR det motigt att ge sig ut och gå. Alltid lättare att åka häst, särskilt om det är geggaväder och man är lite trött.

Det lär väl ändå bero på ryttarens tyngd....

En häst som arbetat hårt en dag har fortfarande mjölksyra-rester kvar i musklerna, även i ryggmusklerna om de har tränats ordentligt. Om en ryttare på exv 80 kg då sitter på ryggen så är det klart att det är bättre att inte belasta ryggen alls.

Och jo, hästen får motion. Slaggprodukter transporteras ut ur kroppen när den rör på sig. Däremot så är det inte 10 min vid hand i snöre runt stallplan, utan 45-60 minuter frisk promenad som gäller.

Flashlight; du sparar tid på att promenera, du slipper borsta noga & slipper sadla:D

Knappast beroende på ryttarens tyngd nej, förutsatt att hästen inte bär mer än 1/6 av sin egen vikt, vilket räknas som normal, sund vikt att bära för en frisk häst. det viktiga är att olika muskelgrupper får jobba/vila, och att ngn sitter på i skritt på lång tygel gör varken till eller från, utom att du isåfall kan röra på hästen i ett för den, mer naturligt tempo om det är slagg produkter och rörelse man vill åt, istället för att ha en människa brevid som bromsar steget, vilket man ser ofta.

ang. om den får motion. visst - men då är det ingen vilodag eller hur? :angel:

sen rent allmänt, så är jag mkt skeptisk till att hobby hästen vare sig får ngn vidare mjölksyra eller jobbas särskilt hårt, så till vida att en massa slagg finns som ska transporteras bort på den nivån du beskriver. :angel: Snarare isåfall, kan jag se att totala vilodagar kan vara befogat på hobby hästen just för att den INTE oftast jobbas i en optimal form, och det därmed sliter på den mer än hos en mkt etablerad ryttare, i den bemärkelsen.

ser inget fel i att promenera med sin häst om man vill det. Men man ska vara medveten om att det isåfall är av andra skäl, så som lite mys och kontakt, omväxling osv, än regelrätt motion eller träning för den. ser väldigt många som traskar runt i slowmotion och bromsar hästen, ca 20 minuter och tycker att de motionerat.....

Om hästen ska ha en lugnare dag med bara skrittpromenad, spelar det egentligen någon roll om man sitter uppepå eller går bredvid?
Handlar det om en unghäst, eller en häst med klen rygg, så hade jag skonat ryggen på den regelbundet. Då är det ju vesentligt om man väljer att sitta på eller ej. I övrigt tror jag att det beror på ryttarens tyngd också, hur länge promenaden varar och varför hästen "vilar". Om min häst behöver vila låter jag honom sonika stanna i hagen den dagen. Men behöver han få göra ngt men bör vila rent fysiskt så promenerar jag bredvid. Är det bara en lugn dag efter ett tidigare arbetsamt pass som ev bidragit till träningsvärk eller liknande (kan ju göras både från marken och från ryggen) så kan jag i vissa fall sitta på.

Rider ni hästen för att ändå arbeta den i form den dagen?
Hästen ska alltid ta under sig med ryttare på ryggen. Klarar den inte av det dagen efter bör man nog inte sitta på den.

Rider ni för att ni är lite "lata" och gärna åker häst istället för att gå?
Absolut! Men bara om jag anser att det är lämpligt från hästens sida.

Anser ni att hästen behöver ryttaren på ryggen av någon positiv anledning (som jag inte kan räkna ut) ?
Nej.

Knappast beroende på ryttarens tyngd nej, förutsatt att hästen inte bär mer än 1/6 av sin egen vikt, vilket räknas som normal, sund vikt att bära för en frisk häst.
Det måste väl ändå ha stor betydelse hur hästen är byggd. Det finns hästar som jag aldrig skulle sitta på trots att de stl-mässigt passar mina 170cm och 55kg.

Envilo dag för min herre är antingen att han bara får stå i hagen eller Ut en skritt tur barabcka.. Då kan han röra/böja ryggen som han vill .. Nu i detta kalla väder tycker jag hellre en vilodag ska vara en barbacka tur ist för att stå still i en hage och bli kall/stel.

Man ska vara ärlig, och ärligt talat så ÄR det motigt att ge sig ut och gå. Alltid lättare att åka häst, särskilt om det är geggaväder och man är lite trött.

Vad olika det är, jag tycker det är precis tvärtom, man kan ha vanliga kläder och man behöver inte sadla och tränsa och allt de här. Allting går mycket fortare att bara ta hästen och gå.

Det måste väl ändå ha stor betydelse hur hästen är byggd. Det finns hästar som jag aldrig skulle sitta på trots att de stl-mässigt passar mina 170cm och 55kg.

då ska man nog inte rida de andra dagarna heller om det är det läget :D

Hästar blir sällan kalla o stela av att stå i en hage. Om de inte står i en liten, platt fyrkantshage eller liknande, som inte inbjuder eller tillåter rörelse. Ingen häst ska behöva stå i en sådan.

Undantag dock om hästen arbetat mycket hårt dagen innan så att den har ont.

Instämmer. Det jag menar är att alla hästar inte klarar samma vikt i jämförelse till sin egen. Det beror helt på hur hästen är byggd. :) I övrigt håller jag med dig.

Jag skrittpromenerar sällan mina hästar, om dom inte är skadade. Och det är enbart för att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt.

Dagen efter en hård träning brukar jag försöka köra lite lätt dressyrjobb, försöka få dom lite rundare i formen och mjuka upp dom ordentligt. Dagen efter det tar jag oftast en lång skrittur alt. tömkörning.

Jag låter hästarna vila helt ibland, mest för att jag vill ha lite lediga dagar, och dom går ute dygnet runt i stora, fina hagar så dom rör på sig rätt bra endå.

jag föredrar att skritt promenera hästen då man även kan aktivera den psykiskt. då blir aldrig passen tråkiga och hästen känner att den får en meningsfull uppgift istället för att knalla runt iskogen lite på måfå.

Jag med unghäst sitter inte nödvändigt mkt på ryggen utan hans främsta vilodagar (när underlaget är ok, nu med isgata blir det ju ofta korta tråkiga ridpass/promenader) är de dagar då jag promenadtömkör (hängande tömmar utan bett bara rakt fram) i 2 h rask skritt. Jag tror det är jättenyttigt!

Han är inget fan av promenader med matte vid huvudet om man håller honom i snöre så då tömkör jag hellre när vi ska gå så länge. Får han gå lös funkar det bra men pga visa omständigheter i omgivningen vill jag inte längre ha honom lös, trots att jag har lika stor koll på honom då :cool:

Vad olika det är, jag tycker det är precis tvärtom, man kan ha vanliga kläder och man behöver inte sadla och tränsa och allt de här. Allting går mycket fortare att bara ta hästen och gå.

Haha, ja min mor tar ofta ut båda hästarna o hunden på promenad, hon har två rundor på 3 resp 4.6 km. Men det ser vi inte som motion utan ja, en liten promenad bara :)

Åka häst gillar jag inte öht, jag gillar inte att bara sitta i sadeln på långa tyglar uppemot/över 1 h. Om jag ska klättra är det ju klättringspass då jag rider och inte åker, skrittpass gör jag mkt hellre avsuttet. Men det beror nog på att jag enabrt ridit unghästar de sista åren och har det djupt inpräntat i ryggmärgen att aldrig sitta på en unghäst i skritt på lång tygel i onödan. Det är ett stort steg för mig att nu sitta på min unghäst i både fram o avskrittning när jag rider hemma i skogen, han fyller 5 i år :D Men går han hårt/känns lite trött så skrittar jag av avsuttet, det kommer jag nog aldrig sluta med.

ser inget fel i att promenera med sin häst om man vill det. Men man ska vara medveten om att det isåfall är av andra skäl, så som lite mys och kontakt, omväxling osv, än regelrätt motion eller träning för den. ser väldigt många som traskar runt i slowmotion och bromsar hästen, ca 20 minuter och tycker att de motionerat.....

Haha, för att jag ska räkna promenader som "motion" så är det antingen 2 h på grus eller 1.5 h på asfalt som gäller, i rask skritt :devil: Men mitt största syfte är att stärka den unga hästens ben, senor och ligament, jag tror skritten (rask, taktfast på hårt underlag med en succesiv ökning av längden) är väldigt underskattad om man använder den så!

Vill jag ha mer motion i den avsuttna träning så joggar jag med hästen (då får den även trava bitvis på asfalt) eller cyklar med den (lugn trav i kanten av vägen/på grus och även galopp där vägen tillåter). Rena långa travpass kör jag med vagn.

Min häst brukar normalt vara hel ledig en dag, ytterligare en dag sker vilan i form av en skritt tur uppsuttet, på långa tyglar.

ser många som promenerar med sina hästar i stället för ett vanligt ridpass, tycker det ger väldigt lite, motionen hästen får är rent intill obefintlig.

Håller med och gör samma-om hästen skulle behöva ledigt, annars tar jag en ren skrittdag på ca 20 min sådär knappt en gång i veckan, jag sitter på hästen för att jag vill att han ska skritta med mig på med näsan långt ner, framme och runda halsen, få upp ryggen.

Skritta utan mig på det gör han så bra i hagen själv.

Går ut, springer med dem är avklarat när de är unghästar, möjligtvis kan jag leda en kort sväng på morgonen om jag har en tränarträning på em och han inte går ut före.

jag föredrar att skritt promenera hästen då man även kan aktivera den psykiskt. då blir aldrig passen tråkiga och hästen känner att den får en meningsfull uppgift istället för att knalla runt iskogen lite på måfå.

JAg tror inte att hästar tänker på det sättet, som vi människor gör. Jag tror på fullt allvar att hästen föredrar att knalla runt i skogen på måfå än att jobba i form. Det är vi människor som har hittat på att de ska arbeta i form för att de ska orka bära runt på oss klumpar. Får hästen välja själv så springer den inte i form.

Men det beror nog på att jag enabrt ridit unghästar de sista åren och har det djupt inpräntat i ryggmärgen att aldrig sitta på en unghäst i skritt på lång tygel i onödan. Det är ett stort steg för mig att nu sitta på min unghäst i både fram o avskrittning när jag rider hemma i skogen, han fyller 5 i år :D Men går han hårt/känns lite trött så skrittar jag av avsuttet, det kommer jag nog aldrig sluta med.

Är inte det en gammal myt?!?

Jag sitter också gärna av och går med unghästar om de känns trötta.

Haha, för att jag ska räkna promenader som "motion" så är det antingen 2 h på grus eller 1.5 h på asfalt som gäller, i rask skritt :devil: Men mitt största syfte är att stärka den unga hästens ben, senor och ligament, jag tror skritten (rask, taktfast på hårt underlag med en succesiv ökning av längden) är väldigt underskattad om man använder den så!

Håller med helt och fullt!

ang. skritt långa stunder på unghäst så har du rätt där också - det är rätt ansträngande för den, och man gör rätt i att vara modest med det tills den byggt upp sig. Är ingen myt - finns att finna många källor och motiveringar.

Ginnies: vi är på samma våglängd : )

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix