Avslutningsfraser för mail (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Folk som skriver allt gott i slutet på mail.
Känns sjukt passivt aggressivt :p
Jag skulle faktiskt inte förstå vad de syftade på om någon skrev så till mig. Ungefär som användningen av hen, swish och att landa ett jobb.

Sådana (saker och) uttryck fanns inte när jag lämnade Sverige 🤣🤣🤣 Swish råkade jag fråga om på fejjan en gång, det misstaget gör man bara en gång.. 🙈
 
De skriver ordet grillkväll inom citationstecken i inbjudan. Citationstecken har ju i sin strikta bemärkelse funktionen att visa att något inte är ens egna ord, men som en förlängning av den egentliga funktionen används citationstecken i mindre formella texter ibland också för att indikera att det rör sig om något annat än det som uttrycks, att man inte riktigt tror på eller håller med om det som står inom citationstecknen. Om jag t.ex. med flit spiller rödvin på en tröja jag tröttnat på kanske jag säger till en vän att det var en "olycka". (Världens minst klimatansvarsfulla exempel men kom inte på något bättre.)

Eftersom vår bostadsrättsförening använder citationstecken ger de intrycket av att det inte är en grillkväll det handlar om, utan något annat, och något lite misstänkt.
Fylleslag maskerat till grillkväll skulle jag tolka det som. Dvs lite grillning och mkt alkohol.
 
Jag skulle faktiskt inte förstå vad de syftade på om någon skrev så till mig. Ungefär som användningen av hen, swish och att landa ett jobb.

Sådana (saker och) uttryck fanns inte när jag lämnade Sverige 🤣🤣🤣 Swish råkade jag fråga om på fejjan en gång, det misstaget gör man bara en gång.. 🙈
Lite förvånande om du inte vet vad hen betyder! Vet du fortfarande inte det? Och vem använder inte Swish i denna tid?
 
Jag har "Med vänliga hälsningar" och flera varianter på andra språk innan mitt namn. Ändå så har vissa svarat "Dear Med...", alltså de tror med andra ord att jag heter "Med vänliga hälsningar". Brukar då svara något i stil med "Well thank you very much Mr. Regards".
 
Lite förvånande om du inte vet vad hen betyder! Vet du fortfarande inte det? Och vem använder inte Swish i denna tid?
Vi som inte bor i Sverige! Vi använder han, hon, den, det och behöver inte gömma oss bakom hen (som har helt annan betydelse - höna & dem - i de språk jag använder dagligen) när vi talar och skriver 😉
 
"Gömma oss bakom"? Vilket trams.
Antar att du inte kallar barnen för barn heller då eftersom det betyder lada Hööhöhöhöh.
Ja jag anser att det är att gömma sig bakom vad man egentligen vill säga. Vill privatpersoner göra det fine by me men journalister och media! Det blir ju bara töntigt. Tror det var en av facktidningarna som titulerade ryttaren som var misstänkt för flera våldtäkter och övergrepp mot barn som hen. Vicket jävla bullshit liksom.
 
Ja jag anser att det är att gömma sig bakom vad man egentligen vill säga. Vill privatpersoner göra det fine by me men journalister och media! Det blir ju bara töntigt. Tror det var en av facktidningarna som titulerade ryttaren som var misstänkt för flera våldtäkter och övergrepp mot barn som hen. Vicket jävla bullshit liksom.

Va? Hen är ett pronomen. När en inte vill skriva kön av olika anledningar, eller där kön är ovidkommande, eller för att en själv helt enkelt är mest bekväm med hen som pronomen - där används hen. Inte svårare än så. Töntigt blir det när man tror att någon "gömmer" något för att denne använder hen.
 
Ja jag anser att det är att gömma sig bakom vad man egentligen vill säga. Vill privatpersoner göra det fine by me men journalister och media! Det blir ju bara töntigt. Tror det var en av facktidningarna som titulerade ryttaren som var misstänkt för flera våldtäkter och övergrepp mot barn som hen. Vicket jävla bullshit liksom.

Nu kanske inte alla journalister använder hen på ett optimalt sätt... men ja, det finns faktiskt kvinnliga förövare när det gäller sexualbrott även om de är sällsynta.

Innan du spyr galla på användandet av "hen" i Sverige kanske du ska uppdatera dig lite gällande hur långt Sverige kommit i förhållande till många andra länder i frågan om respekt för individens könstillhörighet.
 
Ja jag anser att det är att gömma sig bakom vad man egentligen vill säga. Vill privatpersoner göra det fine by me men journalister och media! Det blir ju bara töntigt. Tror det var en av facktidningarna som titulerade ryttaren som var misstänkt för flera våldtäkter och övergrepp mot barn som hen. Vicket jävla bullshit liksom.
Jag räcker upp handen som journalist/kommunikatör som tycker at hen är galet mycket snyggare med hen än att skriva "han eller hon" hela tiden i en text. Jag kan ju tex skriva om vad en forskarstuderande ska titta på när en ny tjänst utlyses, och då vet jag ju helt enkelt inte vad för kön personen kommer att ha. Sjukt praktiskt med hen.

Det där att "hen" betyder något annat på engelska är ju ärligt talat bara trams. Det gör ju "den" också liksom, men jag gissar att man oftast inte blandar in svenska pronomen i sina engelska meningar så då borde det ju bli fullt förståeligt ändå.
 
Ja jag anser att det är att gömma sig bakom vad man egentligen vill säga. Vill privatpersoner göra det fine by me men journalister och media! Det blir ju bara töntigt. Tror det var en av facktidningarna som titulerade ryttaren som var misstänkt för flera våldtäkter och övergrepp mot barn som hen. Vicket jävla bullshit liksom.
Hen är ju bättre än att skriva ”han eller hon” av många olika anledningar, men främst för att ”han eller hon” inte inkluderar icke binära, vilket hen gör! Väldigt viktigt att tänka på!
 

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag har det så stökigt jämt. Inte ens när jag har städat blir det bra för andra ser ändå att jag inte klarar av att...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 647
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Chefen skickar ut mail till alla o samlar in pengar till presenter när folk slutar. Men nu ska hen samla in pengar för en kollega har...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 748
Senast: IzeUnicorn
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd att skriva saker man stör sig på :D
99 100 101
Svar
2 013
· Visningar
118 221
Senast: LadySara
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp