Jag tror i min enfald att de högre burmåtten till hamstrarna och gerbilerna hör ihop med just att de ska ha djup att gräva i, inte höjd att klättra på så att säga?
Jag antar dessutom att de tagit i i överkant med förslagen och att det kommer hamna någonstans mittemellan. Det här är vad de Vill se, det betyder inte att det är vad vi Kommer att se.
Det finns ju lite annat också som jag inte läste men som @skiesabove nämnde att man inte kommer att kunna fodra med levande insekter, då slås en stor del av både reptil, amfibie och fiskhobbyn ut.
Ja, jag tror också att måttet på 75 cm är taget med tanken på att hamstern ska ha tillräckligt med grävmaterial. Men det borde isåfall också stå utskrivet på något vis. Nu står det att hamstern ska ha så mycket bottenmaterial att den inte ska kunna synas uppifrån om den ligger i det. Finns okunniga nya hamsterägare ( har stött på många) som kan tolka det som 5-6 cm bottenmaterial och 70cm luft ovan. Vet att en av hamsterföreningarna föreslog från början att det skulle stå minst 40 cm bottenmaterial.
Så om det ska vara 75 cm höga hamsterburar behöver det specificeras att grävmaterialet ska fylla större delen av buren. När man nu då inte skulle få använda hamsterhjul längre, kan man ju fylla 60cm upp.
I dagsläget finns dock inga burar med den höjden, närmaste jag hittar är kaninburar på 160x73. På mitt jobb har vi möjligtvis akvarium på 475L som kan närma sig 75 cm ( men de kostar ofta 3000 och uppåt, så det får nog bli hemmabyggen till och börja med).