Avramlingar 2013

Sv: Avramlingar 2013

Hahaha! Vilken härlig pappa, och hästen tittar så sött på dig - "Vad gör du där nere?" :D
 
Sv: Avramlingar 2013

lovar att jag ska filma nästa försök till att galoppera på min unghäst! Måste återhämta mig från skadorna lite ^^ Det hade varit kul att sett min avramling! Jag gjorde en framåt volt enligt åskådarna och jag skrattade hela vägen av tills jag damp i backen och då blev det tyst, tappade andan ^^
 
Sv: Avramlingar 2013

Hade en åktur för någon månad sen. Galopperade och allt gick jätte bra. Det gick inte fort eller något men hästen ville inte stanna och både jag och hästen visste ju att längre fram skulle vi sväng ner på en smal stig och då skulle vi skritta ! Hästen tvärnita vid stigen, jag flög in i ett träd och hästen sprang hem ! Jag fick sedan en tur på 5 km hem sen. Tur att hästen hitta hem ;)
 
Sv: Avramlingar 2013

Jag har ramlat av en gång hittills i år.

Tänkte ta en promenad med en vän och våra hästar. Sen kom jag på att jag hellre ville rida, barbacka. Min häst var pigg men inte överdrivet mycket.

Slutade med att han, i en protest mot att han inte fick springa, blixtsnabbt backade mot den andra hästen, som förstås råkar vara extremt bakskygg, varpå denna fick panik och sparkade mot oss. Efter att jag fått en bakhov i benet och i armen som var närmast kom min häst på att han nog borde flytta på sig, och tog ett skutt i en snödriva och så ut på vägen igen. Jag försökte förgäves hålla mig kvar på hästryggen, och det tog en stund innan jag kunde bita ihop och kravla mig upp på fötter. Har ett par ömma bulor där sparkarna tog men jag slog mig inte direkt av avramlingen i alla fall :D
 
Sv: Avramlingar 2013

Tog mig en tur av hästryggen i helgen på P&J och allt haha. Började med att vi rev 1an och då blev hon superspänd och tog några riktiga helikoptersprång så jag var till slut tvungen att stanna till och reda ut det hela för att sedan rida på nästa hinder där det blev en tvärnit och jag förvånad blir stående på marken med hästen i handen :p.

Att rida vilda djur när du själv har nerverna på utsidan är inte att rekomendera!

Nåväl till nästa klass hade nerverna släppt då det inte kunde bli mycket värre och vi gjorde en fin felfri runda :).
 
Sv: Avramlingar 2013

kl (antar jag)
Två flygturer hitintills.
Första flygturen var när jag red en ung galoppör med ridskolans ponnyer i ridhuset. Hon var spänd i början av passet, men efter ett tag slappnade hon av och jag med. Det skulle jag inte ha gjort, för plötsligt for hon upp några riktigt stora bocksprång och lilla jag for av som en vante efter ett par språng.

Andra gången var inne på Jägersro med en ridskoleponny då jag rider på en galoppskola där. Vi var ute på en av träningsbanorna och långt ute på banan fick hon för sig att hon skulle bocka. Jag for av som en vante och såg henne galoppera vidare efter tjejen jag red med. Fick som tur var skjuts av en snäll travare tillbaka :)

Oj, är det nu man skulle ha använt knapplån?
 
Senast ändrad:
Sv: Avramlingar 2013

Knapplån använder man när man lånar någons knapp men jag skriver inte till den personen direkt om du förstår:)
 
Sv: Avramlingar 2013

kl

Jag har åkt av en gång (hittills) i år, och det var första gången på mer än 10 år jag ramlar av :O

Jobbar med galopphästar lite på fritiden och skulle rida en av stallets nyblivna tvååringar på banan.
Hon har fram till den gången varit snällast av alla och inte gjort något dumt alls, men just den dagen flög fan i henne lite grann.
hon börjar småbocka redan i trav... jag gjorde inte mer än se till att få henne framåt och upp med huvudet.
Alla hennes små försök var riktade "åt samma" håll så jag parerade väldigt vridet åt just det hållet. Sen sätter hon av i rätt stora språng (fortfarande samma håll) och då hänger jag med, sedan tvärbyter hon håll och tar i ännu mer.

Vips så låg jag i dirttracken med ena tygeln i handen.

Sedan red vi vidare och rackartygen fortsatte, men jag satt kvar :P
 
Sv: Avramlingar 2013

Får väl bjuda på min avramling också då när ni andra är så generösa. ;)

Jag använder alltid pall när jag sitter upp på min häst-dels för att han har så platt manke att sadeln ligger inte kvar oavsett vem som försöker hoppa upp i princip eller hur hårt man spänner sadelgjorden och dels för att jag är osmidig helt enkelt fortfarande. Nu skulle jag testa gårdens ridbana för första gången och den ligger en liten bit bort så jag ville inte släpa med mig pallen dit. Men tänkte att det får lösa sig där. Jag lyckades låsa upp och öppna grindarna från hästryggen men när vi skulle därifrån så blev jag tvungen att hoppa av. Dum som man är så tänkte jag att jag skulle försöka ta mig upp ändå för det låg två europallar där som jag kunde kliva upp på i alla fall. Och jag såg till att kolla sadelgjorden innan. Men såklart kommer jag inte över med hela benet innan jag märker att sadel rör sig och att även pållen gör det.... Han hade fått span på hagkompisarna lite längre bort och ville såklart dit. Samtidigt var det väl inte så bekvämt med mig och sadeln hängandes på trekvart heller. ;) Jag gör allt för att rätta till sadeln men det är kört och eftersom jag inte får stopp på honom heller så åker jag baklänges rakt ner i den blöta leriga marken....

Då stannar pållen och ser förvånad ut liksom och verkar undra vad jag gör där på marken... Blöt och lerig var det bara att kliva upp och sadla om snabbt och sedan gå med honom hemåt. Till saken hör att runt denna ridbana är det ganska många bostadshus så jag kan ju gissa hur roligt de måste ha haft det om de såg mig där....:o
 
Sv: Avramlingar 2013

kl

jag som i vanliga fall sällan ramlar av har hunnit åka av TVÅ gånger!

Första gången var på en uteritt när vi kom i rätt så lugn trav och hästen som var lite tittig tvärnitar för en gren (!) på marken och när fallit lite fram så bockar hon till och hjälper mig av... jag var lagom imponerad öven den hjälpen. Häten såg däremot jättenöjd ut :meh:


andra gången tvärnitade hon på hinder i sista stund så då fick jag smaka lite på ridhusbotten.
 
Sv: Avramlingar 2013

Kl.
Jaha då får ja va med här oxå :(. Red 3 års hingsten idag för första gången. Han har endast haft ryttare på ryggen stillastående men idag skrittade vi på vägen en sväng och skulle gå förbi en parkerad bil. Han va lite spänd men de gick bra. På tillbaka vägen så gick det inte lika bra. Han börjar trippa o knuffar ner ledaren i diket så ledaren tappa taget om honom och då tvär vände han och börja studsa o bocka och till slut så flög jag av. Gjorde kullerbytta över halsen och Landade troligtvis mitt på ryggen och rullade ner i diket. Det resulterade i att jag fick två frakturer på samma kota i länden. Har för mig de sa nått om a1?. Ligger inlagd i Linköping nu och i morgon ska jag troligtvis opereras :(. Ligger här och har skit ont så ja gråter. Tabletterna ja fått hjälper inte. Fick intravenöst i Norrköping och det hjälpte jätte bra och fort. Nu om några min ska ja troligtvis få det igen efter artist fått tjata i en timme..
 
Sv: Avramlingar 2013

Ja, 2 ggr på samma tur. Inridning av unghäst, där ägaren sa att de hade suttit på honom. Åkte lika snabbt av, som jag tog mig upp. När man väl hade tuggat grus 2 ggr, kom det fram att han inte var sutten på. De hade inte ens hängt på honom :mad:
 
Sv: Avramlingar 2013

Man ska inte lita på alla vad dem säger alltså! Förstår inte varför man ljuger om något sånt?! Oerhört dumt mot både häst och människa!
 
Sv: Avramlingar 2013

Verkligen, men tror att de kände lite panik. Eftersom han inte var (är) inriden och treårstestet började närma sig. De tyckte att han verkande vara så snäll.. Dessutom, så fort hästen fick panik så släppte hon longeringslinan. Så han sprang lös med mig på ryggen, men noll styrsel. Fick höra i efterhand att hästen är känd för att vara en problemhäst, han går inte att lasta, fånga i hagen, sko eller vacc. Dvs. helt ohandterad. Han var dock snäll att longera..
Slog mig ganska ordentligt, så kunde inte rida på en hel vecka. Det kändes väldigt onödigt..
 
Sv: Avramlingar 2013

Att rida vilda djur när du själv har nerverna på utsidan är inte att rekomendera!

Du har ju en busig vildhäst även till vardags. :D

/Mvh Träsktrollets matte

Själv har jag klarat mig bra än så länge detta året. Jag åkte däremot av 3 gånger förra året så jag anser mig ha fyllt kvoten för detta och nästkommande år.....in my dreams! :p
 
Sv: Avramlingar 2013

kl

Jag satt och pratade med sambo i förrgår om att jag minsann inte åkt av på jättelänge, men det ska man ju inte säga (fast det gjorde jag ju...). Igår hade vi lite hopplektion, och jag var så sjukt fokuserad på svängen innan, och på hästen, att jag glömde av hindret. Dessutom hoppade hon av tidigare än vad jag tänkt mig, så jag hamnade på sniskan. Hade troligen inte ramlat av om det inte var för att det var ett staket (hoppade mellan E och B) och hästen behövde välja höger eller vänster, väljer vänster när jag hänger på höger sida. Så kan det gå! :p
 
Sv: Avramlingar 2013

Jag åkte av för första gången på min andra tant, Vi skulle trava upp för en liten backe och hon liksom rulla över med ena hoven och helt plötsligt var hon på knä och jag stog på backen med ena foten. Men när hon reste sig putta hon liksom till mig och jag kom upp en halv meter och åkte sen åt sidan på backen. Det var ingen hård avsittning, men pga av jag inte bytt min hjälm, sen förra gången så åkte jag på en rejäl hjärnskakning och hon skrubbsår på framknäna. Hon undra varför jag inte var på för och ja, de undra¨de jag med.

Jag har lärt mig min läxa, ramla av byt hjälm.
 
Sv: Avramlingar 2013

*kl*

Jag har åkt av 2 ggr i år. Ena gången var när jag skulle hoppa upp på min häst efter att ha lett honom över motorvägsbron vilken har låga räcken och som jag ogärna vill rida över. När jag hoppar upp igen tar han några steg och jag försöker hitta högra stigbygeln varpå han plötslig kastar sig runt och jag faller bakåt över hans rygg och rumpa och landar med en smäll mot nacke och huvud. Tack och lov landar jag i en snödriva så ingen fara skedd, värre om jag drattat i asfalten ... Min häst skenar tillbaks till stallet och jag är livrädd att han ska gå omkull där jag ser han rusa över bron. Jag fick i alla fall skjuts tillbaka till stallet av några killar som skärrat bevittnat det hela. :p Där stod han utanför hästhagarna så jag tog honom och red ut igen och fick en mysig tur till sist.

Andra gången var häromveckan när han blev rädd för min mamma som kom runt en vägkrök när vi kom i full galopp. Han vänder på en femöring men normalt brukar jag hålla mig kvar vid hans ryck (iaf om jag har stigbyglarna på) men jag satt i mina egna tankar så jag for av men landade mjukt och den här gången stannade min häst och glodde på mig som att jag var dum i huvudet som låg där. Bara hoppa upp igen på en nu kolugn häst som inte gjorde några mer dumheter. :p
 

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 113
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 816
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp