Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk blir hatar stjärnhoppningen, ridskolor är ju desamma där små ungar sitter och sparkar och slår, samt river hästen i munnen. De här snälla hästmänniskorna slår hästarna också .

Nej det är verkligen inte så det går till på en seriös ridskola. Har du ens varit på en ridskola eller är det dina släktingar som säger att det är så? Ingen av mina elever har tillåtits sparka, slå eller dra hästen i munnen. Den första lektionen de får är hur känslig hästen är och hur lite som behövs för att få en reaktion. De får också hålla i ett bett med händerna och känna hur liten rörelse som behövs för att det ska kännas i bettet och därmed i hästens mun.

Jag är glad för att inte vara uppvuxen där. Jag har ridit där några år, inget jättehemskt, men hästar är ju inte direkt leksaker. Ibland har inte hästarna behandlats som dom ska. Använd spö! Var bestämd. Det är väl inget trevligt för hästen eller?

Nej det är verkligen inte så det går till på en seriös ridskola. Har du ens varit på en ridskola eller är det dina släktingar som säger att det är så? Ingen av mina elever har tillåtits sparka, slå eller dra hästen i munnen. Den första lektionen de får är hur känslig hästen är och hur lite som behövs för att få en reaktion. De får också hålla i ett bett med händerna och känna hur liten rörelse som behövs för att det ska kännas i bettet och därmed i hästens mun.

Jag har ridit där några år! Jag är väl idiot som pratar om något jag inte visste något om. Jag fick ofta höra "använd spö", "var bestämd". Såg ridläraren slå hästarna några gånger också! Jag hoppas det var just en dålig ridskola så att det finns bättre.

Jag är glad för att inte vara uppvuxen där. Jag har ridit där några år, inget jättehemskt, men hästar är ju inte direkt leksaker. Ibland har inte hästarna behandlats som dom ska. Använd spö! Var bestämd. Det är väl inget trevligt för hästen eller?
Trist för dig att du inte letat reda på en bra ridskola. JAg har varit på en dålig och slutade där för att leta upp en som har liknande åsikter som jag. Självklart är det massor av skillnader i hur vi gör men jag kan ställa upp på deras hästhållning.

Eh, nej. Jag tror inte på nåt sånt. Men jag ser inte att en död varelse skulle kunna lida på nåt vis. Hur skulle den det? Den upphör ju existera. Den kan inte känna smärta, sorg, mm då cellerna slutar fungera.
Nej det kan den inte, men vi är lyckliga på jorden (om man mår bra!) och alla förtjänar att leva! Skulle du vilja dö?

Inte på ridskolan jag gick, där min pappa red i 16 år fram till året innan han avled. Där lärs det ut att hantera hästarna med respekt. Tror det är mer regel än undantag på dagens ridskolor.

Folk blir hatar stjärnhoppningen, ridskolor är ju desamma där små ungar sitter och sparkar och slår, samt river hästen i munnen. De här snälla hästmänniskorna slår hästarna också .
Nej, på bra ridskolor ser ridlärarna till att hästarna behandlas väl. De ser också till att eleverna har god sits och balans innan de ökar svårighetsgraden för att minska risken att eleverna tappar balansen och rycker i munnen. Mycket av kritiken mot stjärnhoppningen kommer just från ridskolefolk som vet att hoppa en bana kräver mycket mer grundträning för att inte utsätta hästarna för onödigt lidande.

Nej, men vi måste hjälpa dom för deras bästa, men jag kan inte se skor som deras bästa i de flesta fall.
Då står du inte fast vid att alla hästar kan gå barfota då?
och du tycker inte urvalet av vilka kor som går till slakt eller som får leva vidare för produktion fastern du tog upp klövar som bra exempel på att alltid kunna gå utan skor antar jag.

Nej, på bra ridskolor ser ridlärarna till att hästarna behandlas väl. De ser också till att eleverna har god sits och balans innan de ökar svårighetsgraden för att minska risken att eleverna tappar balansen och rycker i munnen. Mycket av kritiken mot stjärnhoppningen kommer just från ridskolefolk som vet att hoppa en bana kräver mycket mer grundträning för att inte utsätta hästarna för onödigt lidande.
Tror personligen inte ridskolor är så bra för en hästmänniskas utbildning. Själv lärde jag mig dubbelt så snabbt att rida själv när jag hade egna än när jag red på ridskola. Men lär du ut att man ska använda spöet då? Det är ju också fel!

Har jag sagt något annat? VILDA DJUR KAN LIDA OCKSÅ!! HERREGUD HAR ALDRIG SAGT NÅGOT ANNAT

Nej, men det är ju sjukt att säga så. Förmodligen tror du på Gud, men okej det är religionsfrihet i vårt land.

Hur gammal är du?
Du diskuterar på ett riktigt omoget sätt. Ditt synsätt känns lite som en drömvärld där alla hästar mår bra, ingen har någon sjukdom, ingen har dåliga hovar, kissingspines eller något, allt är bara underbart. Det finns inga oansvariga hästägare som slår och piskar sina hästar för att den är missförstådd.
Välkommen till verkligheten, gumman.

Det är dags att växa upp lite och inse att alla hästar inte mår bra av att leva. Hästar är ingen människa som kan säga att ''nä nu är det bra nu har jag så ont så jag orkar inte leva mer'' utan hästarna får det vi ger dom. Och jag ger hellre min häst en kortare livstid än den ska leva så långt som möjligt även om den lider.

Du kan inte jämföra häst mot ett människobarn, ingen normalt funtad människa skulle välja hästen före sitt barn. Sälja hästen eller aoptera bort barnet, jag älskar ju min häst så mycket så ungen får dra:idea:
Det är skrattretande att jämföra.

Då står du inte fast vid att alla hästar kan gå barfota då?
och du tycker inte urvalet av vilka kor som går till slakt eller som får leva vidare för produktion fastern du tog upp klövar som bra exempel på att alltid kunna gå utan skor antar jag.

Jag vet någorlunda bra hur både kor och hästar funkar. Nej, det kan säkert finnas någon häst som inte kan vara barfota, men jag svårt att tro att många av de som går behöver. Jag har ingen erfarenhet av hästar som behöver skor! Bara att hästar kan gå barfota.

Men hästen lider ju inte!!
Nej, inte som så, men vad menar du att TS ska göra? Hon hinner inte med hästen pga tidsbrist skrev hon ju i första inlägget.
En häst som "har urusla hovar och att sko honom är omöjlig om han inte fått lugnade. Han klarar inte av att vara själv i varken hage eller stall utan att stressa upp sig. Ridning funkar ok på ridbana men ska man rida ut så måste man ha sällskap" låter inte som nåt som är lätt att sälja. Jag skulle då inte köpa mig en sån häst.

Nej det kan den inte, men vi är lyckliga på jorden (om man mår bra!) och alla förtjänar att leva! Skulle du vilja dö?
Vi ska alla dö nån gång. Och bara för att du frågar så, ja jag har verkligen velat dö och funderat på hur det ska gå till då jag mått väldigt dåligt.
Det är en ynnest att vi kan avliva våra djur istället för att låta dom självdö. Döden är ofta inte vacker. Eller snarare, själva döden blir ju en befrielse men stunden (ibland lång tid) innan är sällan vacker.

Tror personligen inte ridskolor är så bra för en hästmänniskas utbildning. Själv lärde jag mig dubbelt så snabbt att rida själv när jag hade egna än när jag red på ridskola. Men lär du ut att man ska använda spöet då? Det är ju också fel!

Grattis till dig som har haft en rik familj som hade råd med egna hästar, grattis.
Min ensamma mor gick på försäkringsskassan efter år av deprission och nackskador. Ridskola var det det bästa jag kunde få. Jag gick en natural horsemenship skola, vi red i barbacka paddar eller western sadel och repgrimma, de förespråkade barfota där, men självklart fattade även dom att alla hästar inte kan gå utan, de hade 2 med skor fram och tyckte illa om det. Men det var för hästens bästa så dom fick sitta kvar.

Men hur är det för människor då? Ena hästen hade jag velat att skulle operera men den var så sjuk att den måste somna in, men hade den varit bättre och yngre hade jag opererat den.

Människor får alla möjliga hemska sjukdomar! Dom mår säkert jävligt dåligt dom med, men oftast kämpar dom sig igenom för att inte behöva lämna familjen. Ibland dör
Dom.

En människa kan du förklara varför den ska va sängliggande i flera månader, det kan du inte för en häst. Hur mycket djuren än betyder så måste du förstå att det är skillnad!

Nej, inte som så, men vad menar du att TS ska göra? Hon hinner inte med hästen pga tidsbrist skrev hon ju i första inlägget.
En häst som "har urusla hovar och att sko honom är omöjlig om han inte fått lugnade. Han klarar inte av att vara själv i varken hage eller stall utan att stressa upp sig. Ridning funkar ok på ridbana men ska man rida ut så måste man ha sällskap" låter inte som nåt som är lätt att sälja. Jag skulle då inte köpa mig en sån häst.
I mina öron låter det som vilken häst som helst. Ingen häst som lider eller måste avlivas. Tycker det är slött att bara avliva för att man inte har tid längre. Då får man ordna något för hästen. Det kallas att ta sitt ansvar.

Vi ska alla dö nån gång. Och bara för att du frågar så, ja jag har verkligen velat dö och funderat på hur det ska gå till då jag mått väldigt dåligt.
Det är en ynnest att vi kan avliva våra djur istället för att låta dom självdö. Döden är ofta inte vacker. Eller snarare, själva döden blir ju en befrielse men stunden (ibland lång tid) innan är sällan vacker.

Anledningen varför jag lade till "om man mår bra" är just därför. Mitt liv är inte på topp, och jag har mått jävligt dåligt. Jag har dock ännu inte velat dö. Jag tror det behövs mycket för att vilja dö. Ja, alltså mår djuret sjukt dåligt så ta bort det så fort som möjligt. Inget djur ska plågas, men det här fallet är inte riktigt så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar