Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till TS (jag tycker det är väldigt respektlöst att låta tråden dra iväg från ett så tufft problem som trådstarten tar upp):

Självklart ska du ta med i beräkningen att det är bästa alternativet att avliva. Kan eller vill man inte ha kvar hästen, är enda ansvaret att den inte lider. En häst med speciella förutsättningar är svår att hitta en ny vettig ägare till.

Känn inte skuld, du tar ditt hästägarnasvar. Jag är övertygad om att du fattar rätt beslut.

P.S Nej, alla hästar kan inte gå barfota. Att tro det är fullt i klass med att tro på jultomten och tandfen.

Va? MIN ÅSIKT: Föredrar barfota och tror fler hästar skulle kunna gå barfota! Jag kan överdriva, men det ovan är min åsikt

Fast du skriver också upprepat att med hjälp och barfotaboots och tillvänjning ska det nog gå, om hästar andra sagt inte kan gå utan skor. Så det låter ganska mycket som att även de ömma kan bli oömma om man bara gör "rätt" (dvs implicerar att de gör fel)

jag förutsätter utifrån hela den här diskussionen att du går barfota oxå....
För vi människor behöver ju egentligen inte skor heller, tittar du på ursprungsbefolkningar som finns kvar runt om i världen så går de flesta barfota....

*slår mig för övrigt för pannan" och är ledsen för TS skull att tråden spårar ut, men TS - jag tycker du är otroligt STARK som funderar över olika alternativ och inser att i det här läget är tyvärr avlivning ett av dem. Jag tror för både dig och pålles skull är det, det bästa alternativet på lång sikt (även om det skär i hjärtat att behöva fatta ett så tungt beslut)

Aja, absolut, jag har testat att gå barfota och tänker alltid på hästarna. Skulle aldrig vilja ha skor på mina fötter dagarna långa. Däremot är ju inte vi och djur lika! Går i däremot på hårt underlag en tid så får vi ju hårdare skinn;)

Det var väl inte alltid något hemskt, men man ska inte använda spö, inte överdrivet i alla fall trots att man bevisat hjälperna. Tycker det är fel. Det räckte med att ridläraren slog till hästen en gång. Jag hoppas att andra får lära sig rida på bra ridskolor! Den var inte bra, men alla kanske inte är dåliga. Hoppas att det finns bra ridskolor! Red på en enda.

Hoppas det finns bra privatryttare också, som har kunskapen om hästar, foder, vård och att alla hästar inte är lika. Ponnyer och kallblod har OFTAST väldigt bra fötter och kan utan problem gå barfota. Däremot är just engelskt fullblod en hästras, som i många fall, LÄS ABSLOUT INTE ALLA HAR DET, har erkänt dålig hovkvalitet. Jag har många vänner, som fått sina hästar utdömda pga dåliga hovar, som lett till hältor och andra hov- benskade-relaterade problem.

Så ta reda på fakta beträffande hur barfota, barfotaskor, järnskor och andra skor fungerar och hur olika sorters barfotaverkare utbildas och hur de arbetar och hur hovslagare utbildas, vidareutbildas, testas och hur de jobbar, innan du dömer ut alla. Du skriver att du inte kan allt och att du har dåligt självförtroende. Då ska du försöka ta reda på fakta INNAN du går ut på att stort internetforum som har funnits i 20 år, där det finns en stor bredd av kunskap, samt många medlemmar som tillhör de yrkeskategorier som diskuteras i denna tråd, och försöker skriva folk på näsan.

ABSOLUT INTE ILLA MENT, utan i ett försök för att mötas på halva vägen.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Till TS (jag tycker det är väldigt respektlöst att låta tråden dra iväg från ett så tufft problem som trådstarten tar upp):

Självklart ska du ta med i beräkningen att det är bästa alternativet att avliva. Kan eller vill man inte ha kvar hästen, är enda ansvaret att den inte lider. En häst med speciella förutsättningar är svår att hitta en ny vettig ägare till.

Känn inte skuld, du tar ditt hästägarnasvar. Jag är övertygad om att du fattar rätt beslut.

P.S Nej, alla hästar kan inte gå barfota. Att tro det är fullt i klass med att tro på jultomten och tandfen.
Aja, jag kan väl tro på tomten om folk tror på gröna ängar ?!

Aja, absolut, jag har testat att gå barfota och tänker alltid på hästarna. Skulle aldrig vilja ha skor på mina fötter dagarna långa. Däremot är ju inte vi och djur lika! Går i däremot på hårt underlag en tid så får vi ju hårdare skinn;)
Vaddå testat att gå barfota? Det gör jag hemma i lägenheten varje dag och varje sommar oxå........

men du likställde ju djur och människor tidigare i tråden. Har du ändrat dig nu?

Jag har ridit där några år! Jag är väl idiot som pratar om något jag inte visste något om. Jag fick ofta höra "använd spö", "var bestämd". Såg ridläraren slå hästarna några gånger också! Jag hoppas det var just en dålig ridskola så att det finns bättre.

Det finns det absolut. På en seriös ridskola behandlas hästarna väl av både elever och personal.

TS,

Jag håller med Lovisa ovan här, som jag även försökt skriva i mina senaste inlägg. Så känn ingen skuld. Du tar ditt ansvar och som du själv säger, risken finns att problemet fortsätter och hästen blir en vandringspokal, när nästa ägare och nästa efter det, inser att hästen inte fungerar på det sätt och till det, de hoppades på.

Hoppas det finns bra privatryttare också, som har kunskapen om hästar, foder, vård och att alla hästar inte är lika. Ponnyer och kallblod har OFTAST väldigt bra fötter och kan utan problem gå barfota. Däremot är just engelskt fullblod en hästras, som i många fall, LÄS ABSLOUT INTE ALLA HAR DET, har erkänt dålig hovkvalitet. Jag har många vänner, som fått sina hästar utdömda pga dåliga hovar, som lett till hältor och andra relaterade problem.

Så ta reda på fakta beträffande hur barfota, barfotaskor, järnskor och andra skor fungerar och hur olika sorters barfotaverkare utbildas och hur de arbetar och hur hovslagare utbildas, vidareutbildas, testas och hur de jobbar, innan du dömer ut alla. Du skriver att du inte kan allt och att du har dåligt självförtroende. Då ska du försöka ta reda på fakta INNAN du går ut på att stort internetforum som har funnits i 20 år, där det finns en stor bredd av kunskap, samt många medlemmar som tillhör de yrkeskategorier som diskuteras i denna tråd, och försöker skriva folk på näsan.

ABSOLUT INTE ILLA MENT, utan i ett försök för att mötas på halva vägen.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Finns väl både bra och dåliga av alla "sorter" i alla kategorier/ grenar osv. Det är ju ändå den fakta jag vet om och det verkar också som att dom andra också verkligen vet att deras åsikter är rätt. Jag tror det är jag som kan bli den elakaste här, men i själva verket aldrig skulle göra något.
Ja, det vill nog alla , att mötas halva vägen :)

Vaddå testat att gå barfota? Det gör jag hemma i lägenheten varje dag och varje sommar oxå........

men du likställde ju djur och människor tidigare i tråden. Har du ändrat dig nu?
Låt djuren leva naturligast, som är mest naturligt för dom. Jag själv älskar djuren enormt, men det finns otroligt många som sätter människor framför djur(det ser vi i och med vår värld där vi äter djur) och därför tar jag som exempel barn. I vissa fall älskar säkert människor sina medmänniskor mer än djuren och då tog jag barn som ett exempel.

NÄ DU FÖRSTÅR INTR ALLA HÄSTAR KAN GÅ barfota.
Nu finns det ju även vissa regler som bör följas, tex ska häst som rids eller utför annat arbete på hala underlag ska halkskydd. Sedan kan ju detta även ske utan att sko, men något som ofta glöms bort.

Beroende på underlag, miljö och vilken typ av arbete hästen utför så kan det komma att kräva skor. Men rider man sparsamt, mer sällan eller på mjuka underlag så kan hästar klara sig utan skor. Men att generellt påstå att alla hästar klarar sig utan skor, det är ett uttalande som inte har en förankringsgrund. Jag brukar fråga människor som jämför tamhästen med vildhästen, rider du utan träns och sadel också? Vad äter din tamhäst? Bark, kvistar mm?

Jag står just nu inför ett svårt beslut, ska jag avliva mitt fullblod eller inte.
Hästen i fråga är inte gammal (8år) men det finns endel problematik kring honom. För det första har han urusla hovar och att sko honom är omöjlig om han inte fått lugnade. Han klarar inte av att vara själv i varken hage eller stall utan att stressa upp sig. Ridning funkar ok på ridbana men ska man rida ut så måste man ha sällskap. Jag kan tyvärr inte längre ha kvar honom pga tidsbrist och har under en lång tid försökt att sälja honom för en låg summa men ingen som har nappat. Just nu rids han inte för att jag inte har tid och han ser verkligen inte ut att trivas med att bara gå i hage så att sälja som sällskaps häst känns inte heller rätt.
Om jag nu lyckas sälja honom så är risken stor att han kommer skickas runt, vilket jag inte tycker är rätt!
Har nu tänkt tanken några gånger att jag kanske borde ta bort honom men jag känner mig så fruktansvärt egoistisk!!
Så vad har ni att säga om detta?
Är jag en hemsk människa som väljer att avsluta hans liv utan "riktig" anledning som ålder eller sjukdom?!
Långt inlägg men jag är tacksam till den som tar sig tiden att läsa och ge en åsikt!
Ja ett tufft och ett skuldtyngt beslut, men man måste även se till värdighet i det liv hästen har nu. Utifrån det får du ta ditt beslut.

Nu finns det ju även vissa regler som bör följas, tex ska häst som rids eller utför annat arbete på hala underlag ska halkskydd. Sedan kan ju detta även ske utan att sko, men något som ofta glöms bort.

Beroende på underlag, miljö och vilken typ av arbete hästen utför så kan det komma att kräva skor. Men rider man sparsamt, mer sällan eller på mjuka underlag så kan hästar klara sig utan skor. Men att generellt påstå att alla hästar klarar sig utan skor, det är ett uttalande som inte har en förankringsgrund. Jag brukar fråga människor som jämför tamhästen med vildhästen, rider du utan träns och sadel också? Vad äter din tamhäst? Bark, kvistar mm?

Skor är bra i och med att de kan ha broddar och det kan även barfotaskor. Vid halka kan jag förstå att man har skor och om hästen ömmar mycket. Jag skulle ALDRIG rida på is utan broddar, är skeptisk till det ändå. Nej, jag föredrar att rida i sadel utav den orsaken att det är bekvämast för hästen. Träns skulle jag inte ha något emot att rida utan, men kan tro att de drar från arbetet då. Med tanke på att dom går i en hage med skog äter de kvistar och bark och gillar tydligt det.

Skor är bra i och med att de kan ha broddar och det kan även barfotaskor. Vid halka kan jag förstå att man har skor och om hästen ömmar mycket. Jag skulle ALDRIG rida på is utan broddar, är skeptisk till det ändå. Nej, jag föredrar att rida i sadel utav den orsaken att det är bekvämast för hästen. Träns skulle jag inte ha något emot att rida utan, men kan tro att de drar från arbetet då. Med tanke på att dom går i en hage med skog äter de kvistar och bark och gillar tydligt det.
Men släppt det nån gång och respektera TS önskan att sluta diskutera skor kontra barfota! Skapa en egen tråd att härja i istället!

Tack alla ni dom har delat med er av era åsikter i det ämne tråden faktiskt handlar om! Och ni andra diskussionen om barfota eller ej stannar här det har inte längre ngt med ämnet att göra! / TS

Ursäkta att den här tråden spårade ur, men jag tycker inte det var jag som bytte ämnet helt själv. Det var andra som även valde att diskutera barfota, skor osv. Jag är ingen som inte står upp för mina åsikter och håller mig undan om någon anklagar mig. Åtminstone inte såhär. Hoppas du tar ett bra beslut som blir bra för både hästen och dig! Hur du nu kommer göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar