Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mina öron låter det som vilken häst som helst. Ingen häst som lider eller måste avlivas. Tycker det är slött att bara avliva för att man inte har tid längre. Då får man ordna något för hästen. Det kallas att ta sitt ansvar.
Föreslå vad TS ska kunna ordna då istället för att bara säga att det är fel att avliva.

Anledningen varför jag lade till "om man mår bra" är just därför. Mitt liv är inte på topp, och jag har mått jävligt dåligt. Jag har dock ännu inte velat dö. Jag tror det behövs mycket för att vilja dö. Ja, alltså mår djuret sjukt dåligt så ta bort det så fort som möjligt. Inget djur ska plågas, men det här fallet är inte riktigt så.
Men vad ska TS göra? Ge gärna idéer istället för att bara säga att avlivning är så hemskt val.

Grattis till dig som har haft en rik familj som hade råd med egna hästar, grattis.
Min ensamma mor gick på försäkringsskassan efter år av deprission och nackskador. Ridskola var det det bästa jag kunde få. Jag gick en natural horsemenship skola, vi red i barbacka paddar eller western sadel och repgrimma, de förespråkade barfota där, men självklart fattade även dom att alla hästar inte kan gå utan, de hade 2 med skor fram och tyckte illa om det. Men det var för hästens bästa så dom fick sitta kvar.

Min familj är inte rik, de tjänade normalt och det har inte ens alltid varit så.

Jag är väl som dom. Jag har en häst som faktiskt kan behöva skos, men jag blir så frustrerad när ALLA har skor på sina hästar. Det finns så många som skulle kunna vara utan! Alla kanske inte kan det, men jag tror många kan det.

Inte så! Använd barfota skor och varva, sen blir oftast hovarna friska. Fråga en duktig barfota expert istället! Jag är inte expert ! Men inte kan det ju vara så att mina hästar har fina hovar allihopa och andras har dåliga hovar. Isåfall har jag väl mest tur.
Det behöver inte vara att hovarna är sjuka, de kan helt enkelt vara hästar som är känsliga eller har dålig hovkvalitet. Då är vi tillbaka till min tidigare fråga, ska dessa hästar gå med barfotaskor dygnet runt eller ska de ha ont?

Många så kallade barfotaexperter saknar utbildning och är inte direkt opartiska vilket gör dem till ganska dåliga källor att söka kunskap från. Du har fortfarande inte talat om varför du anser att skor är dåligt?
Du bygger dina erfarenheter på ett ganska litet antal hästar så det är mycket möjligt att du har haft tur, ja.

Tror personligen inte ridskolor är så bra för en hästmänniskas utbildning. Själv lärde jag mig dubbelt så snabbt att rida själv när jag hade egna än när jag red på ridskola. Men lär du ut att man ska använda spöet då? Det är ju också fel!
Självklart lär man sig fortare om man kan träna varje dag jämfört med om man tränar en gång i veckan. Det ändrar dock inte på faktumet att den totala kunskapsmängden som finns på en bra ridskola är betydligt större än i många privatstall.

Jag är inte ridlärare, men det jag har fått lära mig angående spö är att det enbart används efter att man bett hästen med fina hjälper samt vet att hästen förstått vad man ber om.

En människa kan du förklara varför den ska va sängliggande i flera månader, det kan du inte för en häst. Hur mycket djuren än betyder så måste du förstå att det är skillnad!
Ja, men man behöver förstå att djur är djur. Skaffar man djur får man ha lite problem.. Det kan vara jobbigt, men man kan inte ge upp trots det.

Det behöver inte vara att hovarna är sjuka, de kan helt enkelt vara hästar som är känsliga eller har dålig hovkvalitet. Då är vi tillbaka till min tidigare fråga, ska dessa hästar gå med barfotaskor dygnet runt eller ska de ha ont?

Många så kallade barfotaexperter saknar utbildning och är inte direkt opartiska vilket gör dem till ganska dåliga källor att söka kunskap från. Du har fortfarande inte talat om varför du anser att skor är dåligt?
Du bygger dina erfarenheter på ett ganska litet antal hästar så det är mycket möjligt att du har haft tur, ja.

Självklart lär man sig fortare om man kan träna varje dag jämfört med om man tränar en gång i veckan. Det ändrar dock inte på faktumet att den totala kunskapsmängden som finns på en bra ridskola är betydligt större än i många privatstall.

Jag är inte ridlärare, men det jag har fått lära mig angående spö är att det enbart används efter att man bett hästen med fina hjälper samt vet att hästen förstått vad man ber om.
Barfotaskor ska väl inte användas sådär jättemycket. Om den nu behöver skor hela tiden, sätt på skor då. Skulle endast använda barfotaskor vid träning på min häst. Han klarar sig bra utan i hagen!

Min familj är inte rik, de tjänade normalt och det har inte ens alltid varit så.

Jag är väl som dom. Jag har en häst som faktiskt kan behöva skos, men jag blir så frustrerad när ALLA har skor på sina hästar. Det finns så många som skulle kunna vara utan! Alla kanske inte kan det, men jag tror många kan det.
Först var det ALLA kan gå utan skor till finns kanske enstaka och jag har haft tur och nu att du har en som kanske behöver skor.

En bra idé är att skriva vad du menar men en gång så behöver inte tråden bli så lång.

Först var det ALLA kan gå utan skor till finns kanske enstaka och jag har haft tur och nu att du har en som kanske behöver skor.

En bra idé är att skriva vad du menar men en gång så behöver inte tråden bli så lång.
Ja, förlåt då :) Men jag föredrar att de kan gå barfota. Du vet min åsikt nu! Föredrar barfota och tror fler hästar kan gå barfota än vad de gör!

Ja, men man behöver förstå att djur är djur. Skaffar man djur får man ha lite problem.. Det kan vara jobbigt, men man kan inte ge upp trots det.

Jag undrar om du inte kan eller bara inte vill förstå. Du skriver ju det själv här, djur är djur. Djur är inte människor, det är skillnad! Dom kan inte välja själva, vi måste ta alla beslut åt dom.

Och många som inte har skor skulle behöva det.

Det är bara att lägga ner den här diskutionen, vi väljer vad vi tycker är det bästa för våra egna hästar. Vad en tokig människa på internet säger ändrar ingens åsikt.

Om du framförde dina åsikter på ett bättre sätt kanske du kunde få över någon på din sida, men inte på det här sättet.

Jag undrar om du inte kan eller bara inte vill förstå. Du skriver ju det själv här, djur är djur. Djur är inte människor, det är skillnad! Dom kan inte välja själva, vi måste ta alla beslut åt dom.

Ja, vissa behandlar sina djur som människor med päls! Ja och just det att vi måste ta beslut för våra djur. Vi kan inte bestämma att ett friskt djur ska dö?!

Ja, förlåt då :) Men jag föredrar att de kan gå barfota. Du vet min åsikt nu! Föredrar barfota och tror fler hästar kan gå barfota än vad de gör!
Då har vi inte så olika åsikter.
Nu under några år har mina gått barfota i hagen vår, sommar och höst och valt barfota skor när jag rider men under vintern ömmar dom även i hagen och broddar är måste under vintern här och då skor jag, lägger till att jag under dessa år mer eller mindre ridit uteslutande i skogen.

Funderar att åter börja träna och tävla igen till sommaren/hösten och kommer då välja skor.

Nähä, men jag är inte uppväxt med någon ridskolemiljö där hästarna får spö hit och dit. Klart man får dålig kunskap då! Du verkar inte heller ha så mycket kunskap. Jag har uttalat mig mest här och bara för att alla inte har samma åsikter går alla emot mig. Knappast folk med kunskap dock!

Nu får du skärpa dig. Jag är uppväxt i ridskolemiljö mellan 1973 och framåt och det är PIIIP i PiiiiP inte några spön hit och dit, som de sporrar, spön, skarpa bett, gramaner hit och dit som jag har har sett i de privatstall jag har varit i alla år, som skötare, medryttare, fodervärd och hästägare samtidigt som jag ridit på ridskola där ryttare och ägare har låtit våldet ta vid där vettet gått ut i stället för att ta hjälp av instruktörer, veterinärer, hovslagare, kiropraktiker, equiterapeuter och dylikt.

Då har vi inte så olika åsikter.
Nu under några år har mina gått barfota i hagen vår, sommar och höst och valt barfota skor när jag rider men under vintern ömmar dom även i hagen och broddar är måste under vintern här och då skor jag, lägger till att jag under dessa år mer eller mindre ridit uteslutande i skogen.

Funderar att åter börja träna och tävla igen till sommaren/hösten och kommer då välja skor.
Okej, jag har mina helt barfota och de funkar väldigt bra med det. Ena hästen sliter lite mycket bak, men funderar på barfotaskor till honom! Funkar bra i hagen, däremot ömmar ena lite på vassare stenar, men det är kanske självklart.

Jag vet någorlunda bra hur både kor och hästar funkar. Nej, det kan säkert finnas någon häst som inte kan vara barfota, men jag svårt att tro att många av de som går behöver. Jag har ingen erfarenhet av hästar som behöver skor! Bara att hästar kan gå barfota.
jag förutsätter utifrån hela den här diskussionen att du går barfota oxå....
För vi människor behöver ju egentligen inte skor heller, tittar du på ursprungsbefolkningar som finns kvar runt om i världen så går de flesta barfota....

*slår mig för övrigt för pannan" och är ledsen för TS skull att tråden spårar ut, men TS - jag tycker du är otroligt STARK som funderar över olika alternativ och inser att i det här läget är tyvärr avlivning ett av dem. Jag tror för både dig och pålles skull är det, det bästa alternativet på lång sikt (även om det skär i hjärtat att behöva fatta ett så tungt beslut)

Inte så! Använd barfota skor och varva, sen blir oftast hovarna friska. Fråga en duktig barfota expert istället! Jag är inte expert ! Men inte kan det ju vara så att mina hästar har fina hovar allihopa och andras har dåliga hovar. Isåfall har jag väl mest tur.

Nu tycker jag du verkar återgått till att ALLA hästar kan gå utan skor?

Nu får du skärpa dig. Jag är uppväxt i ridskolemiljö mellan 1973 och framåt och det är PIIIP i PiiiiP inte några spön hit och dit, som de sporrar, spön, skarpa bett, gramaner hit och dit som jag har har sett i de privatstall jag har varit i alla år, som skötare, medryttare, fodervärd och hästägare samtidigt som jag ridit på ridskola där ryttare och ägare har låtit våldet ta vid där vettet gått ut i stället för att ta hjälp av instruktörer, veterinärer, hovslagare, kiropraktiker, equiterapeuter och dylikt.
Det var väl inte alltid något hemskt, men man ska inte använda spö, inte överdrivet i alla fall trots att man bevisat hjälperna. Tycker det är fel. Det räckte med att ridläraren slog till hästen en gång. Jag hoppas att andra får lära sig rida på bra ridskolor! Den var inte bra, men alla kanske inte är dåliga. Hoppas att det finns bra ridskolor! Red på en enda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar