Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan väl inte bara avliva en häst för att det blev lite jobbigt att ha häst?? Med en bra hovslagare så kan man lösa det mesta.
Har man köpt en häst så får man ju ta ansvar för den och blir det för jobbigt så får man sälja, och ja, det kan ta lite tid att sälja en häst, förstår inte varför den skulle få ett dåligt liv för att den har dåliga hovar??
Har man skaffat en häst får man ta sitt ansvar, inte bara avliva när det är lite besvärligt
Håller med dig!

Det har väl inte med hur länge man hållit på med hästar. Min släkt har haft hästar hur länge som helst om det ska vara på det viset. Men jag ska lita på dom när dom säger att de flesta är dumma i huvudet. Det går ju förfan inte att diskutera med ridtjejer. Förut försökte jag i alla fall försvara men nu förstår man vad de sagt. Att jag kunde var så dum?!

Till viss del har det det. Det är omöjligt att lära sig lika mycket, träffa lika många hästar, träna för lika många tränare, gå på lika många kurser osv. på ett år som på tio år. Hur länge din släkt har haft hästar är däremot inte relevant alls.
Du kanske har hamnat helt fel? Bukefalos är ett diskussionsforum. Gillar du inte att diskutera och faktiskt då och då få inse att du har fel och ödmjukt lära dig något nytt så är nog inte det här rätt plats. Vill du däremot lära dig mer så är det helt rätt plats :)

Till viss del har det det. Det är omöjligt att lära sig lika mycket, träffa lika många hästar, träna för lika många tränare, gå på lika många kurser osv. på ett år som på tio år. Hur länge din släkt har haft hästar är däremot inte relevant alls.
Du kanske har hamnat helt fel? Bukefalos är ett diskussionsforum. Gillar du inte att diskutera och faktiskt då och då få inse att du har fel och ödmjukt lära dig något nytt så är nog inte det här rätt plats. Vill du däremot lära dig mer så är det helt rätt plats :)
Okej, men det är ju ni som inte kan diskutera! Jag har aldrig sagt att jag är bäst på något, aldrig. Jag har jättedåligt självförtroende, men eftersom jag är en djurälskare strider jag för djuren!

Det är hemskt att ta bort ett djur vare sig det är en hund eller en häst, men som jag alltid säger : djuren kanske tas bort för att den inte går att rida, för att personen inte vill lägga sina pengar på en operation osv. Jag vet inte hur ditt fall såg ut däremot.

Men på riktigt? Även om min häst hade kunnat opereras så är jag inte säker på att jag hade gjort det. Och det handlar inte om varken pengar eller min egen ork!

Det handlar om vad det är värt, hur mycket ska dom tvingas gå igenom för att ägaren är självisk? En operation, rehabilitering som kanske innebär månader på box, jag tycker faktiskt inte att det är rätt i alla lägen.

Min häst fick en knäskada för 3 år sedan som innebar nästan 3 månader boxvila och sjukhage, han blev personlighetsförändrad, han mådde verkligen jätte dåligt av det! Trots alla försök att göra hans tillvaro så bra det gick. Så nej jag hade inte utsatt honom för det igen för jag anser inte att det är det bästa för honom.

Nähä, men jag är inte uppväxt med någon ridskolemiljö där hästarna får spö hit och dit. Klart man får dålig kunskap då! Du verkar inte heller ha så mycket kunskap. Jag har uttalat mig mest här och bara för att alla inte har samma åsikter går alla emot mig. Knappast folk med kunskap dock!

Här har du helt fel. De flesta hästar i ridskolemiljö får inte stryk hit och dit. De är ovärderliga medarbetare som man måste vara rädd om för att de ska gilla sitt jobb och fungera i verksamheten.
Dessutom blir den samlade kunskapen mycket större i en verksamhet där personal jobbar heltid med häst samt åker på diverse fortbildningar för att träffa andra som också jobbar heltid med häst, än vad den någonsin kan bli om den enbart grundas på familjens egna hästar.

Men på riktigt? Även om min häst hade kunnat opereras så är jag inte säker på att jag hade gjort det. Och det handlar inte om varken pengar eller min egen ork!

Det handlar om vad det är värt, hur mycket ska dom tvingas gå igenom för att ägaren är självisk? En operation, rehabilitering som kanske innebär månader på box, jag tycker faktiskt inte att det är rätt i alla lägen.

Min häst fick en knäskada för 3 år sedan som innebar nästan 3 månader boxvila och sjukhage, han blev personlighetsförändrad, han mådde verkligen jätte dåligt av det! Trots alla försök att göra hans tillvaro så bra det gick. Så nej jag hade inte utsatt honom för det igen för jag anser inte att det är det bästa för honom.

Men hur är det för människor då? Ena hästen hade jag velat att skulle operera men den var så sjuk att den måste somna in, men hade den varit bättre och yngre hade jag opererat den.

Människor får alla möjliga hemska sjukdomar! Dom mår säkert jävligt dåligt dom med, men oftast kämpar dom sig igenom för att inte behöva lämna familjen. Ibland dör
Dom.

Det är ju självklart att man tar bort en häst som har ont eller om prognosen är väldigt dålig.
Inget snack om saken.
Men vad jag förstår så är TS häst frisk, den har bara dåliga hovar och klarar inte att vara ensam. Låter som en helt vanlig häst i mina öron

Okej, men det är ju ni som inte kan diskutera! Jag har aldrig sagt att jag är bäst på något, aldrig. Jag har jättedåligt självförtroende, men eftersom jag är en djurälskare strider jag för djuren!

Övriga diskuterar. Du skriker med stora bokstäver, kallar folk för idioter och dumma i huvudet. Tycker du att det är att diskutera?
Om du strider för djuren så skaffa dig kunskapen du behöver för att göra det. Att skriva att alla hästar kan gå barfota är inte kunskap, det är en skröna som barfotatalibanerna hävdar är sann.

Här har du helt fel. De flesta hästar i ridskolemiljö får inte stryk hit och dit. De är ovärderliga medarbetare som man måste vara rädd om för att de ska gilla sitt jobb och fungera i verksamheten.
Dessutom blir den samlade kunskapen mycket större i en verksamhet där personal jobbar heltid med häst samt åker på diverse fortbildningar för att träffa andra som också jobbar heltid med häst, än vad den någonsin kan bli om den enbart grundas på familjens egna hästar.

Folk blir hatar stjärnhoppningen, ridskolor är ju desamma där små ungar sitter och sparkar och slår, samt river hästen i munnen. De här snälla hästmänniskorna slår hästarna också .

Okej, men det var mer att hästarna inte har ont då deras hovar ser bra ut och verkas av sig självt. Går hästen tillräckligt verkas den bra. Om hästen har bra balans i hoven verkas den av sig självt. Alla hästar är olika däremot! Vissa har sämre hovar ja!

Tycker du att tama hästar ska gå samma öde till mötes som vilda hästar vid dåliga hovar?

Det är ju självklart att man tar bort en häst som har ont eller om prognosen är väldigt dålig.
Inget snack om saken.
Men vad jag förstår så är TS häst frisk, den har bara dåliga hovar och klarar inte att vara ensam. Låter som en helt vanlig häst i mina öron

Jamen visst! Så tycker jag med. Det verkar inte vara ett så svårt fall.

Det håller jag med om, att djur inte är slit och släng. Men saker och ting kan förändras.
Och jag håller fast vid att ett dött djur inte lider. Likaså lider inte en död människa.

Nej, men det är ju sjukt att säga så. Förmodligen tror du på Gud, men okej det är religionsfrihet i vårt land.

Nähä, men jag är inte uppväxt med någon ridskolemiljö där hästarna får spö hit och dit. Klart man får dålig kunskap då! Du verkar inte heller ha så mycket kunskap. Jag har uttalat mig mest här och bara för att alla inte har samma åsikter går alla emot mig. Knappast folk med kunskap dock!
Det märks att du inte är uppvuxen i ridskolemiljö. Där får man oftast lära sig att respektera djuren utifrån de individer de är och att olika individer har olika behov. Den delen av utbildnignen har du missat totalt.

Rätt behandling för väldigt många av hästarna med känsliga hovar är att slå på skor. Hur menar du att de ska behandlas?

Inte så! Använd barfota skor och varva, sen blir oftast hovarna friska. Fråga en duktig barfota expert istället! Jag är inte expert ! Men inte kan det ju vara så att mina hästar har fina hovar allihopa och andras har dåliga hovar. Isåfall har jag väl mest tur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar