Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
behöver dom skor så ska dom har skor. det är liksom inget att diskutera ens. mina har gått barfota så länge det har gått. när dom behövde skor så fick dom det. skulle aldrig låta dom gå och ömma.

Jag hoppas du försökt med allt. Barfotaskor funkar ju, men du vill tydligen följa trenden.

Vilda hästar går utan skor. Vissa blir mat, men det är ju inte för att dom inte skos, det är ju för att deras hovar är för långa eftersom de inte nöts tillräckligt. Jag är trött på folk som tror hästar har samma känslor som människor. Skaffa inte ett djur om du inte förstår dig på det!
Vissa hästmänniskor är bara så jävla löjliga!

Min tanke om barfota hästar är att de mår bäst och att skor i de flesta fall inte behövs.

Nej det är inte för att de inte verkas. Det är för att de sliter sina hovar så mycket och därmed blir så ömma att de tillslut inte kan resa sig. Tycker du verkligen att det är okej?

Jag håller helt med! Skaffa inte djur om du inte har tillräcklig kunskap! Gud så skönt det hade varit för djuren om alla hade tillräckligt med kunskap för att kunna ta hand om dem på bästa sätt.

Lite beror det väl på vad man lägger i uttrycket "kan gå barfota". Alla hästar kan väl rent krasst utföra någon form av förflyttning utan skor på hovarna.
Däremot har väl de flesta hästägare som tur är krav på att hästen även ska vara smärtfri, och löser det på olika sätt.
Vissa har riktiga stålhovar och är obesvärade på de flesta underlag, andra klarar sig utan skor så länge man undviker grusvägar. En del har tydligt ont även på snälla underlag och behöver då skydd. Dessa hade förmodligen blivit uppätna i det vilda.

Hur tänker du om hästar som har ömma fötter eller hovar av dålig kvalitet? Menar du att man ska låta dem gå och ha ont?
Och vad baserar du din åsikt om att skor är dåligt på?

Förresten tycker jag alla egentligen borde sko sina hästar EN gång. Det är så otroligt många hästar därute som man bedömer inte ömmar - tills man sätter på den skor och inser "ojdå". Men innan man sett skillnaden, dvs provat sko, kan man INTE säga att de funkar lika bra barfota dom med skor. För man har ingen aning.
Sorgligt nåt är det även många som säger "Det räckte med att ha skor 1 sko period och nu efter det är han jätte öm, 1 period med stor och det förstör så mycket för hovarna" :banghead:

Nej, du har hållit på med hästar i 12 år, du har inte haft de två hästarna i 38 respektive 27 år.

Okej. Såhär. Min mamma är över 50. Hon har ägt hästar sen 13 års ålder. Hennes hästar var aldrig skodda om de inte tävlade. Hästarna över är inte mina på så sätt, men är min mammas bland annat. Jag har inte levt hela hästarnas liv, men de har bott på samma ställe i många år. Fyra av alla, vilket totalt var 12, har gått bort. Både Pga ålder och pga sjukdom.

Okej, tror knappast det är okunskap när man är uppväxt med hästar. Jag kan säkert mycket mer än vad många andra kan.

Men snälla! Vad vet du om sådant egentligen?!! Har du haft 10 hästar dom gått barfota och varenda en haft ont ? Om du lade ner tiden på dina hästar och hade dom barfota en längre tid genom att haft barfotaskor och gett tid till att de ska bli friska, då kan du komma med åsikten om barfota! Tror inte hästarna skulle vara ömfotade. Hästar har levt vilt och har inte ont då. Dessutom lever kor barfota och har inte dåliga hovar. Ska vi börja sminka hästarna snart också?!
Finns skor för klövar som används på oxar i arbete.
I aveln för kor ingår bra klövar och resten slaktas bort då det inte är ekonomi i att ha kor med dåliga klövar.

Då tycker jag att du ska visa det :) Att vara uppväxt med hästar är verkligen inte samma sak som att ha kunskap.

Nähä, men jag är inte uppväxt med någon ridskolemiljö där hästarna får spö hit och dit. Klart man får dålig kunskap då! Du verkar inte heller ha så mycket kunskap. Jag har uttalat mig mest här och bara för att alla inte har samma åsikter går alla emot mig. Knappast folk med kunskap dock!

Har man barn som det är mycket problem med så dödar man inte dom. Jag mådde dåligt, föräldrarna hade det också jobbigt under den perioden, men skulle de ha avlivat mig då, nej. man måste försöka lösa problemen.

Jag tror inte att du skulle vilja ta bort dina barn fast dom hade depression heller.

Jag är trött på folk som tror hästar har samma känslor som människor.

Jahapp ... :confused:

Förresten tycker jag alla egentligen borde sko sina hästar EN gång. Det är så otroligt många hästar därute som man bedömer inte ömmar - tills man sätter på den skor och inser "ojdå". Men innan man sett skillnaden, dvs provat sko, kan man INTE säga att de funkar lika bra barfota dom med skor. För man har ingen aning.

Ja, men några av mina hästar, de jag aktiverar har varit skodda. Är inte skodda längre och var inte det när jag fick dom heller.

Okej, tror knappast det är okunskap när man är uppväxt med hästar. Jag kan säkert mycket mer än vad många andra kan.

Uppenbarligen inte i den här frågan...

Hadde en pålle som hade sjukt ömma hovar utan skor, ska jag tvinga henne ut på grusväg när jag vet att hon har ont? Enda vägen att ta sig till skog/ridhus är över grusväg.
Men visst jag faller väl för trenden jag med... Den har ju bara funnits i tusentals år jämfört med barfotatekniken som funnits i...tja tusentals färre år.

Du skämmer mest ut dig själv genom att säga att alla hästar funkar barfota, det gör de inte. Funkar alla hästar på tredelat bett också kanske? För det kan jag berätta att det gör dom inte.

Tycker inte det är ok att avliva en 8-årig häst bara för att ägaren har tröttnat.
Hästen har dåliga hovar, ja, det har många många hästar och det kräver en del av ägaren för att få det att fungera. Att den är rädd för att vara ensam i hagen o stallet är väl knappats anledning att avliva en häst?
Ingen av mina hästar jag har haft har kunnat vara ensamna, utan man får anpassa efter det, tex att ha hästen i större stall med fler hästar.
Fortsätt du att leta efter någon som kan ta hand om den, den har ett helt liv framför sig att leva.

Men snälla! Vad vet du om sådant egentligen?!! Har du haft 10 hästar dom gått barfota och varenda en haft ont ? Om du lade ner tiden på dina hästar och hade dom barfota en längre tid genom att haft barfotaskor och gett tid till att de ska bli friska, då kan du komma med åsikten om barfota! Tror inte hästarna skulle vara ömfotade. Hästar har levt vilt och har inte ont då. Dessutom lever kor barfota och har inte dåliga hovar. Ska vi börja sminka hästarna snart också?!
Man verkar klövarna på korna ;) Likaså på getter och får.

Vilda hästar går utan skor. Vissa blir mat, men det är ju inte för att dom inte skos, det är ju för att deras hovar är för långa eftersom de inte nöts tillräckligt. Jag är trött på folk som tror hästar har samma känslor som människor. Skaffa inte ett djur om du inte förstår dig på det!
Vissa hästmänniskor är bara så jävla löjliga!

Min tanke om barfota hästar är att de mår bäst och att skor i de flesta fall inte behövs.

Vilda hästar rids inte heller, går inte på grusväg, asfalt eller hoppar inte heller.

Uppenbarligen inte i den här frågan...

Hadde en pålle som hade sjukt ömma hovar utan skor, ska jag tvinga henne ut på grusväg när jag vet att hon har ont? Enda vägen att ta sig till skog/ridhus är över grusväg.
Men visst jag faller väl för trenden jag med... Den har ju bara funnits i tusentals år jämfört med barfotatekniken som funnits i...tja tusentals färre år.

Du skämmer mest ut dig själv genom att säga att alla hästar funkar barfota, det gör de inte. Funkar alla hästar på tredelat bett också kanske? För det kan jag berätta att det gör dom inte.

Men vet du varför tekniken funnits färre år?! För att vi blivit mer påhittiga och smartare, förmodligen. Trenden är där alla gör samma / likadana saker och det gör de allra flesta. Jag föredrar barfota framför skor. Ni verkar fortfarande inte förstå vad barfotaskor är, hur gammaldags är ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar