Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är okunnigt att spika fast alla möjliga TUNGA skor på en hästs hovar. Det räcker att verka! Om jag vet vad ordet verka betyder vet jag väl säkerligen om att hästarna dör också eller? Personligen tycker jag man är mer okunnig om man följer alla andras råd att ha djuren skodda när dom egentligen kan gå barfota. Det krävs dock mer kunskap och vilja att ha hästarna oskodda.
Du har enormt väldigt mycket fel angående att alla hästar kan gå barfota. Vissa har bra kvalité men är ändå såpass ömfotade att dom lider barfota, vissas hovar går sönder om dom går barfota. Finns många anledningar som gör att vi behöver sko dom. Det är för hästens skull som dom skos, många vildhästar om du inte visste det har otroliga problem med sina hovar, dom är verkligen inte befriade från hovproblem så att gå efter dom är fel.

Jag tycker det är okunnigt att spika fast alla möjliga TUNGA skor på en hästs hovar. Det räcker att verka! Om jag vet vad ordet verka betyder vet jag väl säkerligen om att hästarna dör också eller? Personligen tycker jag man är mer okunnig om man följer alla andras råd att ha djuren skodda när dom egentligen kan gå barfota. Det krävs dock mer kunskap och vilja att ha hästarna oskodda.

men vad är det du inte fattar? ALLA hästar är inte stöpta i en och samma form. alla kan inte gå barfota! ska det vara så svårt att förstå? hade alla kunnat gå barfota så hade dom gjort det.

De flesta kunniga hästmänniskor utgår från hästens behov. Behöver hästen skor, ja då skos den och kan den gå barfota, ja då gör den det. Det krävs inte mer varken kunskap eller vilja att ha hästar barfota. Var har du fått det ifrån?
De flesta har hästarna skodda och har hästen haft skor längre tid behöver den hjälp att få hovarna så starka att de tål att gå barfota. Det krävs mer tid! Kunskapen för att det är enklast att säga att hästen ska skos för att man är uppväxt med att det ska vara så. Snarare behöver man vara självsäker!

Men har du frågat hästen om den vill ha tunga skor på sig då???
Ojoj...Har du frågat hästen om den vill bo i stall, vara beroende av människor, ha diverse bett i munnen, ridas/köras, stå i box, harva runt i ridhus,jobba på ridskola, tävla (för människans höga nöjes skull, i princip) o.s.v. o.s.v. o.s.v. och om den då vill vara barfota när den utsätts för allt det?

men vad är det du inte fattar? ALLA hästar är inte stöpta i en och samma form. alla kan inte gå barfota! ska det vara så svårt att förstå? hade alla kunnat gå barfota så hade dom gjort det.
Vad är det du inte förstår då?! Hästar är olika, men allas hovar tål att vara barfota. Vildhästar dör inte av att dom är oskodda utan för att dom inte verkas.

Ojoj...Har du frågat hästen om den vill bo i stall, vara beroende av människor, ha bett i munnen, ridas/köras, stå i box, harva runt i ridhus,jobba på ridskola, tävla (för människans höga nöjes skull, i princip) o.s.v. o.s.v. o.s.v. och om den då vill vara barfota när den utsätts för allt det?
Tyvärr går det inte och det vet ju du med. Önskade jag kunde fråga dom, men dom vill knappast dö i första taget.

Har du tittat på blocket och hästnet och fb och över hela internet hur många hästar som söker nya hem. Om vi bara tittar på dem som inte säljs som tävlingshästar så är där hur många som hellst utan problem och kassa hovar och stress som söker nytt hem. Varför skulle jag köpa en häst med ovanstående problem om jag kan få en nästintill problemfri häst för vad jag antar skulle vara typ samma summa.

Att du inte vill att hästen skas tas bort hjälper ju in ts det minsta lilla så länge du inte kan ta den, eller vet någon som kan.

Jag skulle i alla fall vilja hjälpa alla som behöver hjälp, för det är viktigare än att avla på och få mera hästar ingen vill ta hand om.

Nej, tyvärr gör jag inte så mycket skillnad och om man försöker får man skit.[/QUOTE]
Om du verkligen vill hjälpa, så är det bara att sätta igång. Du vill hjälpa men ger bara TS ännu mer skuldkänslor.

Så här kan du göra om du vill ta hand om hästar med skador eller mentala problem som gör att de borde avlivas:
Börja med att köpa en gård med enormt mycket mark för att kunna hålla en massa hästar, och för att kunna odla foder till dem. Skaffa också en bra veterinärkontakt som kan jobba åt dig samt en lagom många anställda för att sköta om hästar och mark.
Du behöver också en hoper tillstånd från länsstyrelsen, samt byggnader till hästarna.

Sedan är det bara att samla på sig hästar tills det blir fullt....

Och jag som i all min okunskap precis har bokat in hovis för skoning av min sällskapshäst som uppenbart lider nu när det är hårt i backen och hon går barfota. Jag ser det som att jag ser till individens behov och nu när hon går på lösdrift och rids behövs det skor, så enkelt är det.

Tillägg: Hästen ifråga har gått barfota i tio år. Har hon inte vant sig nu kommer hon heller inte att göra det.

Jag skulle i alla fall vilja hjälpa alla som behöver hjälp, för det är viktigare än att avla på och få mera hästar ingen vill ta hand om.

Nej, tyvärr gör jag inte så mycket skillnad och om man försöker får man skit.
Om du verkligen vill hjälpa, så är det bara att sätta igång. Du vill hjälpa men ger bara TS ännu mer skuldkänslor.

Så här kan du göra om du vill ta hand om hästar med skador eller mentala problem som gör att de borde avlivas:
Börja med att köpa en gård med enormt mycket mark för att kunna hålla en massa hästar, och för att kunna odla foder till dem. Skaffa också en bra veterinärkontakt som kan jobba åt dig samt en lagom många anställda för att sköta om hästar och mark.
Du behöver också en hoper tillstånd från länsstyrelsen, samt byggnader till hästarna.

Sedan är det bara att samla på sig hästar tills det blir fullt....[/QUOTE]

Ja, det är väl en dröm alla djurälskare vill att ska bli sann. Det hela vet väl jag med!

Vad är det du inte förstår då?! Hästar är olika, men allas hovar tål att vara barfota. Vildhästar dör inte av att dom är oskodda utan för att dom inte verkas.
Har du nånsin sett en vildhäst med för långa hovar? På vilket sätt skulle verkning rädda vildhästar från att få hovproblem?

Tyvärr går det inte och det vet ju du med. Önskade jag kunde fråga dom, men dom vill knappast dö i första taget.
Men nu var det ju inte "första taget" utan i princip det enda som kvarstod för att hästen inte på något sätt ska riskera att utsättas för onödigt lidande ifall den blir vandringspokal eller går sönder ännu mer. Utan faktiskt få en chans till ett någorlunda värdigt slut hos någon som verkligen bryr sig om den.

Och jag som i all min okunskap precis har bokat in hovis för skoning av min sällskapshäst som uppenbart lider nu när det är hårt i backen och hon går barfota. Jag ser det som att jag ser till individens behov och nu när hon går på lösdrift och rids behövs det skor, så enkelt är det.

Men okej, ha din häst skodd då! Jag vet i alla fall att mina hästar mår bra oskodda.

Men nu var det ju inte "första taget" utan i princip det enda som kvarstod för att hästen inte på något sätt ska riskera att utsättas för onödigt lidande ifall den blir vandringspokal eller går sönder ännu mer. Utan faktiskt få en chans till ett någorlunda värdigt slut hos någon som verkligen bryr sig om den.

Vad är onödigt lidande då? Ja, jag vet att hästarna blir slutkörda hos vissa hästmänniskor.

@Merali jag skulle aldrig lämna en häst till dig. Skruvade idéer om att djur är ens barn och "alla förtjänar att få leva" förlänger redan lidandet för alltför många djur.

Stackars dina hästar då! Jag gillar inte att prata gott om mig, men jag tror mina hästar är lyckligare än vad många andras är. Ska klappa om dom ordentligt ikväll och tänka att mina lever det bästa livet med bästa förutsättningarna :)

De flesta har hästarna skodda och har hästen haft skor längre tid behöver den hjälp att få hovarna så starka att de tål att gå barfota. Det krävs mer tid! Kunskapen för att det är enklast att säga att hästen ska skos för att man är uppväxt med att det ska vara så. Snarare behöver man vara självsäker!

Nu skrev jag kunniga hästmänniskor, det kanske du missade? Jag tror att du skulle börja läsa inläggen lite mer noggrant.

Nej de flesta går inte skodda bara för att, de flesta går skodda för att de flesta inte klarar av att gå barfota. Det är fler hästar som går med spänningar och elände pga att de inte är skodda än vad det är hästar som lider av att vara skodda.Tror du på fullaste allvar att någon kom på att sko hästar bara för att det var kul? Nej det var för att hästarna skulle må bra. Självsäker behöver man verkligen inte vara för att se till sin hästs bästa. Det räcker med kunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar