Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja hos även hos såna som prompt ska ha barfota
Men snälla! Vad vet du om sådant egentligen?!! Har du haft 10 hästar dom gått barfota och varenda en haft ont ? Om du lade ner tiden på dina hästar och hade dom barfota en längre tid genom att haft barfotaskor och gett tid till att de ska bli friska, då kan du komma med åsikten om barfota! Tror inte hästarna skulle vara ömfotade. Hästar har levt vilt och har inte ont då. Dessutom lever kor barfota och har inte dåliga hovar. Ska vi börja sminka hästarna snart också?!

Ja, jag börjar känna mig halvt galen när alla är emot mig, men det är väl bara att konstatera att alla är idioter.
Den som sa det var det? :meh:

Att hålla djur vid liv för att man själv inte klarar av att avliva dem när de lider är fan i mig bland det värsta djurplågeriet som finns. :rage: Får jag fråga hur gamla dina 10 hästar blivit, hur du har haft dem uppstallade och vilka raser det är/var? Vad har du räddat dem från? Hur länge har du hållit på med hästar, och kom nu inte med något löjligt påstående att du ridit sedan du var född för det är ingen merit utan snarare ett bekräftande att du inte lärt dig något alls i livet. :cautious:

De flesta har hästarna skodda och har hästen haft skor längre tid behöver den hjälp att få hovarna så starka att de tål att gå barfota. Det krävs mer tid! Kunskapen för att det är enklast att säga att hästen ska skos för att man är uppväxt med att det ska vara så. Snarare behöver man vara självsäker!

Hur förklarar du att jag var tvungen att sko en ETTÅRING för den var så fruktansvärt sulöm att det var djurplågeri låta det fortsätta?

Jag menar - alla hästar kan ju gå barfota säger du.

NÄ DU FÖRSTÅR INTR ALLA HÄSTAR KAN GÅ barfota.
Nej, alla hästar kan inte gå barfota. Det spelar ingen roll vad du tror, och hur många "barfotaverkare "(=charlataner) du hört påstå detta.

Vissa, ganska många t.o.m. kan gå barfota, i synnerhet om de inte behöver gå mycket på t.ex. grusvägar, utan mest är i hagen.

En del hästar, i synnerhet sådana som är tunga fram, kan behöva skor fram för att inte hovarna ska ta skada och bli utflutna.

Vissa hästar behöver behöver skor när de ska arbeta.

Mina hästar går barfota för det mesta.
Men när det är sommar eller vinter, och de ska dra mycket och tungt, och dessutom göra detta en hel del på grusväg eller när det är isigt, så fungerar det inte barfota. Barfotaboots är inte ett alternativ vid skogsarbete.
Ofta så kommer det in grus i bärranden, ofta så ömmar hästarna när det är stenigt, skor löser dessa problem.

Den som sa det var det? :meh:

Att hålla djur vid liv för att man själv inte klarar av att avliva dem när de lider är fan i mig bland det värsta djurplågeriet som finns. :rage: Får jag fråga hur gamla dina 10 hästar blivit, hur du har haft dem uppstallade och vilka raser det är/var? Hur länge har du hållit på med hästar, och kom nu inte med något löjligt påstående att du ridit sedan du var född för det är ingen merit utan snarare ett bekräftande att du inte lärt dig något alls i livet. :cautious:

3 shettisar 30, 38 och 23 år
2 varmblod är 17 och 20 år
4 kallblod är 23, 23, 19, blev 27
1 connemara 12 år

Gått på lösdrift och i stall i boxar
Hållt på med hästar 12 år, ridit 9.

Men snälla! Vad vet du om sådant egentligen?!! Har du haft 10 hästar dom gått barfota och varenda en haft ont ? Om du lade ner tiden på dina hästar och hade dom barfota en längre tid genom att haft barfotaskor och gett tid till att de ska bli friska, då kan du komma med åsikten om barfota! Tror inte hästarna skulle vara ömfotade. Hästar har levt vilt och har inte ont då. Dessutom lever kor barfota och har inte dåliga hovar. Ska vi börja sminka hästarna snart också?!

jo hästar har ont när dom lever vilt. jag har sett tillräckligt med plågade hästar hos barfotatallibaner för att veta. du kan inte jämföra kor och hästar. det är inte samma art. men du kanske inte ser skillnad? kliv ur den där lilla bubblan och öppna ögonen.

jo hästar har ont när dom lever vilt. jag har sett tillräckligt med plågade hästar hos barfotatallibaner för att veta. du kan inte jämföra kor och hästar. det är inte samma art. men du kanske inte ser skillnad? kliv ur den där lilla bubblan och öppna ögonen.

Hur många hästar har du haft då? Har någon gått barfota?

De allra flesta:)

Det är betydligt mer nyanserat än "alla" det! :)

Sen kan nog de flesta gå barfota ja, där håller jag med. Men de flesta som arbetas på andra underlag än mjuka behöver skydd för hovarna. Så innan man använder alla kan/inga kan bör man kolla lite förutsättningarna för de aktuella hästarna.

/säger hon som har två skodda fast bara en egentligen behöver skor

3 shettisar 30, 38 och 23 år
2 varmblod är 17 och 20 år
4 kallblod är 23, 23, 19, blev 27
1 connemara 12 år

Gått på lösdrift och i stall i boxar
Hållt på med hästar 12 år, ridit 9.
Hur länge hade du de hästarna och hur hade du dem uppstallade? Du har hållit på med hästar i 12 år och ridit i 9, ändå är du så otroligt okunnig/naiv att jag baxnar när du försöker läxa upp de som hållit på med hästar längre än du levt!

M
Det är betydligt mer nyanserat än "alla" det! :)

Sen kan nog de flesta gå barfota ja, där håller jag med. Men de flesta som arbetas på andra underlag än mjuka behöver skydd för hovarna. Så innan man använder alla kan/inga kan bör man kolla lite förutsättningarna för de aktuella hästarna.

/säger hon som har två skodda fast bara en egentligen behöver skor

Varför har du den skodd som inte behöver skor ???

Hur länge hade du de hästarna och hur hade du dem uppstallade? Du har hållit på med hästar i 12 år och ridit i 9, ändå är du så otroligt okunnig/naiv att jag baxnar när du försöker läxa upp de som hållit på med hästar längre än du levt!

Jag skrev ju det. Två har dött: på 38 år och en på 27

Vad är det du inte förstår då?! Hästar är olika, men allas hovar tål att vara barfota. Vildhästar dör inte av att dom är oskodda utan för att dom inte verkas.
Nej alla tål inte att vara barfota om man inte räknar med att hästar tål att ömma om hovarna.
Vila hästar har oxå problem med hovar och ja dom dör av det (blir mat till rovdjur), i det vilda dör hästar med dåliga hovar tidigt och i och med det för dom inte sina gener vidare eller till någon enstaka om dom lever tillräckligt länge.

I aveln för tama hästar tas det ingen hänsyn till om hästen kan gå barfota eller inte.

Köpte ett 3 årigt sto förra året som aldrig haft skor men hittade henne ändå inte i ligghallen första natten det blivit barmarks frost och hon vägrade mer eller mindre att gå ut där ifrån då hon tyckte det gjorde ont, skulle jag tänkt att hon måste bara bli van eller skulle jag valt att ha barfota skor på henne dygnet runt? jag valde att sko henne.

Hoppas du inte gått på myten om bara hästar med skor får fång eller att hovar utan skor funkar som sug proppar.

Förresten tycker jag alla egentligen borde sko sina hästar EN gång. Det är så otroligt många hästar därute som man bedömer inte ömmar - tills man sätter på den skor och inser "ojdå". Men innan man sett skillnaden, dvs provat sko, kan man INTE säga att de funkar lika bra barfota dom med skor. För man har ingen aning.

Nej alla tål inte att vara barfota om man inte räknar med att hästar tål att ömma om hovarna.
Vila hästar har oxå problem med hovar och ja dom dör av det (blir mat till rovdjur), i det vilda dör hästar med dåliga hovar tidigt och i och med det för dom inte sina gener vidare eller till någon enstaka om dom lever tillräckligt länge.

I aveln för tama hästar tas det ingen hänsyn till om hästen kan gå barfota eller inte.

Köpte ett 3 årigt sto förra året som aldrig haft skor men hittade henne ändå inte i ligghallen första natten det blivit barmarks frost och hon vägrade mer eller mindre att gå ut där ifrån då hon tyckte det gjorde ont, skulle jag tänkt att hon måste bara bli van eller skulle jag valt att ha barfota skor på henne dygnet runt? jag valde att sko henne.

Hoppas du inte gått på myten om bara hästar med skor får fång eller att hovar utan skor funkar som sug proppar.

Vilda hästar går utan skor. Vissa blir mat, men det är ju inte för att dom inte skos, det är ju för att deras hovar är för långa eftersom de inte nöts tillräckligt. Jag är trött på folk som tror hästar har samma känslor som människor. Skaffa inte ett djur om du inte förstår dig på det!
Vissa hästmänniskor är bara så jävla löjliga!

Min tanke om barfota hästar är att de mår bäst och att skor i de flesta fall inte behövs.

Två anledningar just nu. För att han ska kunna ha broddar och kunna röra sig obehindrat i hagen utan att spänna sig/slå omkull pga halkan. Den andra är att han när han arbetas behöver skor och jag överoptimistisk hela tiden tror att NU ska jag minsann ha tid att damma av honom och sätta igång honom.

Okej, mina rids på vanligt underlag och har inget problem med det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar