Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker inte det är ok att avliva en 8-årig häst bara för att ägaren har tröttnat.
Hästen har dåliga hovar, ja, det har många många hästar och det kräver en del av ägaren för att få det att fungera. Att den är rädd för att vara ensam i hagen o stallet är väl knappats anledning att avliva en häst?
Ingen av mina hästar jag har haft har kunnat vara ensamna, utan man får anpassa efter det, tex att ha hästen i större stall med fler hästar.
Fortsätt du att leta efter någon som kan ta hand om den, den har ett helt liv framför sig att leva.

Men hon har ju försökt att hitta någon.

Tyvärr så är det ju så att de människor som har kunskapen att ta hand om en sån här häst med dåliga hovar, inte vill vara ensam osv vill inte ha en sån häst för e vet hur mycket jobb det kan bli.
Stor chans att hsten ist hamnar hos en som tror dom kan hantera detta och sen inte lyckas och hästen säljs vidare igen.

Döda hästar kan inte må dåligt.

Men vet du varför tekniken funnits färre år?! För att vi blivit mer påhittiga och smartare, förmodligen. Trenden är där alla gör samma / likadana saker och det gör de allra flesta. Jag föredrar barfota framför skor. Ni verkar fortfarande inte förstå vad barfotaskor är, hur gammaldags är ni?
Varför tror du det?

Förmodligen! Ser det inte som något negativt att det funnits färre år. Skor är väl tydligen gammalmodigt då om det funnits längre ? Nya bättre sätt för hästen.

Men vet du varför tekniken funnits färre år?! För att vi blivit mer påhittiga och smartare, förmodligen. Trenden är där alla gör samma / likadana saker och det gör de allra flesta. Jag föredrar barfota framför skor. Ni verkar fortfarande inte förstå vad barfotaskor är, hur gammaldags är ni?

Jo jag vet vad det är. Jag tycker om barfota om det funkar för hästen, minsta lilla ömmning och skorna åker på.
Jag tänker inte tvinga min häst att gå och ha ont. Det är löljigt att tänka att endast barfota är det rätta, det beror på hästen vad som är rätt och fel.
Många barfota hästar skulle behöva skor, och många skodda hästar skulle kunna gå utan. Men vissa hästar har ONT utan skor.

Lite beror det väl på vad man lägger i uttrycket "kan gå barfota". Alla hästar kan väl rent krasst utföra någon form av förflyttning utan skor på hovarna.
Däremot har väl de flesta hästägare som tur är krav på att hästen även ska vara smärtfri, och löser det på olika sätt.
Vissa har riktiga stålhovar och är obesvärade på de flesta underlag, andra klarar sig utan skor så länge man undviker grusvägar. En del har tydligt ont även på snälla underlag och behöver då skydd. Dessa hade förmodligen blivit uppätna i det vilda.

Hur tänker du om hästar som har ömma fötter eller hovar av dålig kvalitet? Menar du att man ska låta dem gå och ha ont?
Och vad baserar du din åsikt om att skor är dåligt på?
Men barfotaskor som jag sagt flera gånger nu:)

Nähä, men jag är inte uppväxt med någon ridskolemiljö där hästarna får spö hit och dit. Klart man får dålig kunskap då! Du verkar inte heller ha så mycket kunskap. Jag har uttalat mig mest här och bara för att alla inte har samma åsikter går alla emot mig. Knappast folk med kunskap dock!

Nej jag har väl inte det. Jag har haft egna hästar längre än du har ridit, jag har lärt otaliga barn och vuxna att rida och hantera hästar, jag har en heldel hästutbildningar i bagaget men det är ju inte relevant. Du är ju bäst och duktigast på hela bukefalos. Kan du inte visa lite kunskap om du nu är så otroligt duktig?

Men snälla! Vad vet du om sådant egentligen?!! Har du haft 10 hästar dom gått barfota och varenda en haft ont ? Om du lade ner tiden på dina hästar och hade dom barfota en längre tid genom att haft barfotaskor och gett tid till att de ska bli friska, då kan du komma med åsikten om barfota! Tror inte hästarna skulle vara ömfotade. Hästar har levt vilt och har inte ont då. Dessutom lever kor barfota och har inte dåliga hovar. Ska vi börja sminka hästarna snart också?!
Min fetning i citatet. Hur vet du att djur i det vilda inte har ont? De djur som har ont och är dåliga brukar avlida ganska fort, antingen av att de blir tagna av rovdjur eller för att de inte kan ta sig till maten.
På ditt inlägg låter det som du tror att man inte bryr sig om kornas klövar (klövar, inte hovar) men det är fel.

Sist, djurägare som säger "gör allt för mitt djur" och "alla djur vill leva" tenderar ofta att gå för långt i sina försök att behålla sina djur.

Problemet här ligger väl i att hitta denna någon som vill ha en häst som kräver en massa specialanpassning. De flesta skaffar hellre en "enkel" häst, om de kan välja.
Risken är väldigt stor att den som köper en sådan här häst gör det för att den inte förstått hur mycket jobb hästen kräver. Och då är det hästen som blir lidande.

Nej, för fan!! Jag menade inte att det var enkelt på något sätt, men varför tar alla bort hästarna för så små saker. Man mår nog jävligt dåligt över att ha tagit bort ett djur, JA, men för vissa är det tydligen enklare än att lösa problemen. Hoppas att jag har fel när jag säger att vissa hästmänniskor inte har känslor för djuren, men ibland är det fanimej så.

Men vadå små saker? Jag förstår verkligen inte hur du tänker.. jag undrar varför alla hästar till varje pris ska leva?
På vilket sätt lider dom av att galoppera vidare till dom gröna ängarna?
Jag kan garantera dig ta beslutet om min häst nu är det svåraste jag gjort i hela mitt liv, det gör helt seriöst fysiskt ont i hjärtat att ha tagit det beslutet. Han ser inte sjuk ut och hsr mest troligt inte ont. Jag har fått flera sammanbrott varje dag dom senaste dagarna.. MEN det som gör att jag står fast vid mitt beslut hur ont det än gör i mig är att jag gör det som jag anser är mest rättvist mot min prins. Jag anser att jag är skyldig honom ett fint avslut och inte riskera att han blir bortglömd i en hage eller att det kommer någon idiot som tycker att han ser frisk ut så man kan nog rida och så slutar det med att han trillar och skadar sig och får nödslaktas. Han har gett mig så mycket, detta är det minsta jag kan göra.

Och jag är övertygad om att TS inte heller tar detta beslutet lättvindigt och har garanterat ältar mer än en gång fram och tillbaka.

Senast ändrad:
NÄ DU FÖRSTÅR INTR ALLA HÄSTAR KAN GÅ barfota.
Men självklart kan de det Frågan är bara om de mår bra av det.
En liten historia
År 2002 köpte jag ett 5 årigt skimmelsto. Genom åren hade vi mycket kul tillsammans men det fanns ett problem, hennes benställning. Genom skor och nogrann verkning så kunde vi hålla brytningarna i benen från att ställa till problem under många år. Tillslut sa dock kroppen ifrån, framknäna var utslitna och hon fick bli hagpensionär. Våren 2012 dömdes hon ut som ridhäst efter 1 års återkommande problem. Efter många om och men valde jag att betäcka henne (efter nogrann diskussion med veterinären om ifall hon skulle klara en dräktighet) 2013 föddes fölet. Jag hade skott av henne ungefär 2 veckor innan fölningen (1 vecka innan beräknad fölning). Två veckor efter fölningen fick jag akut ta ut hovslagaren då hältan blivit kraftigt försämrad. Hon blev så rättstäld det gick och kunde fortsätta lulla runt som mamma och senare hagpensionär till augusti förra året. Hela tiden gick hon med skor fram så fort skorna togs av slets hoven snett och belastningen i knät förvärrades. Hade hon inte fått ha sina skor hade hästen varit död för många många år sedan (långt innan hältan uppstod) men kunde nu leva ett gott och aktivt liv. Noteras ska att hon hade mycket bra hovar. Hennes dotter är skodd runt om medans sonen som föddes 2013 fortfarande går oskodd.
Självklart kan alla hästar gå utan skor men frågan är för vems skull de ska göra det. Det arbete vi kräver av dem är inte naturligt och det underlag vi ber dem arbeta på är heller inte naturligt. Vi avlar inte heller på bra hovar. De flesta hästar jag sett som går barfota 'utan problem' är kraftigt negativt påverkade och har ett rörelsemönster som tydligt störs av smärta. När de får skor på sig så ändras rörelsemönstret och man ser hur hästen äntligen kan slappna av.
Det du säger om att vildhästar inte dör av dåliga hovar är fel. Massor av vildhästar har dött av dåliga hovar det är så naturen fungerar. Med tiden förbättras kvaliteten på hovarna eftersom de dåliga generna minskar i populationen. Frågan är varför du vill offra dina och andra häster på principens altare. Vem tjänar på det?
TS jag tycker dina tankar är sorgliga men mycket realistiska. Som verkligheten ser ut så är nog tyvärr den enda vettiga lösningen att ta bort hästen :(.

Senast ändrad:
Och som du skriver skulle många kunna gå utan! Ge det ett försök! Ha skor om du måste då, men använd barfotaskor hellre. Jag skulle undvika att ha skor på sålänge det går att använda barfotaskor. Skor är väl inget hästen lider av sådär fruktansvärt, men det är så onaturligt .
Jo jag vet vad det är. Jag tycker om barfota om det funkar för hästen, minsta lilla ömmning och skorna åker på.
Jag tänker inte tvinga min häst att gå och ha ont. Det är löljigt att tänka att endast barfota är det rätta, det beror på hästen vad som är rätt och fel.
Många barfota hästar skulle behöva skor, och många skodda hästar skulle kunna gå utan. Men vissa hästar har ONT utan skor.
ch

Nej jag har väl inte det. Jag har haft egna hästar längre än du har ridit, jag har lärt otaliga barn och vuxna att rida och hantera hästar, jag har en heldel hästutbildningar i bagaget men det är ju inte relevant. Du är ju bäst och duktigast på hela bukefalos. Kan du inte visa lite kunskap om du nu är så otroligt duktig?

Det har väl inte med hur länge man hållit på med hästar. Min släkt har haft hästar hur länge som helst om det ska vara på det viset. Men jag ska lita på dom när dom säger att de flesta är dumma i huvudet. Det går ju förfan inte att diskutera med ridtjejer. Förut försökte jag i alla fall försvara men nu förstår man vad de sagt. Att jag kunde var så dum?!

Har jag sagt något annat? VILDA DJUR KAN LIDA OCKSÅ!! HERREGUD HAR ALDRIG SAGT NÅGOT ANNAT
Min fetning i citatet. Hur vet du att djur i det vilda inte har ont? De djur som har ont och är dåliga brukar avlida ganska fort, antingen av att de blir tagna av rovdjur eller för att de inte kan ta sig till maten.
På ditt inlägg låter det som du tror att man inte bryr sig om kornas klövar (klövar, inte hovar) men det är fel.

Sist, djurägare som säger "gör allt för mitt djur" och "alla djur vill leva" tenderar ofta att gå för långt i sina försök att behålla sina djur.

Men barfotaskor som jag sagt flera gånger nu:)
Det är en lösning som säkert fungerar i en del fall, särskilt hästen bara ömmar under ridning på hårda underlag.
När det gäller hästar som ömmar även i/till/från hagen samt på ridbaneunderlag är det förmodligen bättre med skor. Har du några källor som stöder att barfotaboots skulle vara ett bättre alternativ än järnskor för dygnet-runt-användning?

Men vadå små saker? Jag förstår verkligen inte hur du tänker.. jag undrar varför alla hästar till varje pris ska leva?
På vilket sätt lider dom av att galoppera vidare till dom gröna ängarna?
Jag kan garantera dig ta beslutet om min häst nu är det svåraste jag gjort i hela mitt liv, det gör helt seriöst fysiskt ont i hjärtat att ha tagit det beslutet. Han ser inte sjuk ut och hsr mest troligt inte ont. Jag har fått flera sammanbrott varje dag dom senaste dagarna.. MEN det som gör att jag står fast vid mitt beslut hur ont det än gör i mig är att jag gör det som jag anser är mest rättvist mot min prins. Jag anser att jag är skyldig honom ett fint avslut och inte riskera att han blir bortglömd i en hage eller att det kommer någon idiot som tycker att han ser frisk ut så man kan nog rida och så slutar det med att trillar och skadar sig och får nödslakt. Han har gett mig så mycket, detta är det minsta jag kan göra.

Och jag är övertygad om att TS inte heller tar detta beslutet lättvindigt och har garanterat ältar mer än en gång fram och tillbaka.

Det är hemskt att ta bort ett djur vare sig det är en hund eller en häst, men som jag alltid säger : djuren kanske tas bort för att den inte går att rida, för att personen inte vill lägga sina pengar på en operation osv. Jag vet inte hur ditt fall såg ut däremot.

Men hon har ju försökt att hitta någon.

Tyvärr så är det ju så att de människor som har kunskapen att ta hand om en sån här häst med dåliga hovar, inte vill vara ensam osv vill inte ha en sån häst för e vet hur mycket jobb det kan bli.
Stor chans att hsten ist hamnar hos en som tror dom kan hantera detta och sen inte lyckas och hästen säljs vidare igen.

Döda hästar kan inte må dåligt.

Man kan väl inte bara avliva en häst för att det blev lite jobbigt att ha häst?? Med en bra hovslagare så kan man lösa det mesta.
Har man köpt en häst så får man ju ta ansvar för den och blir det för jobbigt så får man sälja, och ja, det kan ta lite tid att sälja en häst, förstår inte varför den skulle få ett dåligt liv för att den har dåliga hovar??
Har man skaffat en häst får man ta sitt ansvar, inte bara avliva när det är lite besvärligt

Det är en lösning som säkert fungerar i en del fall, särskilt hästen bara ömmar under ridning på hårda underlag.
När det gäller hästar som ömmar även i/till/från hagen samt på ridbaneunderlag är det förmodligen bättre med skor. Har du några källor som stöder att barfotaboots skulle vara ett bättre alternativ än järnskor för dygnet-runt-användning?
Då tror inte jag hästens hovar behandlas rätt..

Man kan väl inte bara avliva en häst för att det blev lite jobbigt att ha häst?? Med en bra hovslagare så kan man lösa det mesta.
Har man köpt en häst så får man ju ta ansvar för den och blir det för jobbigt så får man sälja, och ja, det kan ta lite tid att sälja en häst, förstår inte varför den skulle få ett dåligt liv för att den har dåliga hovar??
Har man skaffat en häst får man ta sitt ansvar, inte bara avliva när det är lite besvärligt
Vad ska hon göra då? Om hon inte kan/orkar ha kvar hästen själv, ska hon då tvingas till det?
En död häst lider inte!

Du skrev ju "Hästar har levt vilt och har inte ont då". Jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än att du menar att de inte lider.

Okej, men det var mer att hästarna inte har ont då deras hovar ser bra ut och verkas av sig självt. Går hästen tillräckligt verkas den bra. Om hästen har bra balans i hoven verkas den av sig självt. Alla hästar är olika däremot! Vissa har sämre hovar ja!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar