Avliva eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till TS (jag tycker det är väldigt respektlöst att låta tråden dra iväg från ett så tufft problem som trådstarten tar upp):

Självklart ska du ta med i beräkningen att det är bästa alternativet att avliva. Kan eller vill man inte ha kvar hästen, är enda ansvaret att den inte lider. En häst med speciella förutsättningar är svår att hitta en ny vettig ägare till.

Känn inte skuld, du tar ditt hästägarnasvar. Jag är övertygad om att du fattar rätt beslut.

P.S Nej, alla hästar kan inte gå barfota. Att tro det är fullt i klass med att tro på jultomten och tandfen.

Ja verkligen ! 10 (!) sidor med tjafs som inte har med TS tråd att göra utan @Merali s inlägg som alla gått igång på ?!
@Merali jag tycker du har en hel del att ta till dig och beakta. Personligen blir jag bara ledsen av att läsa dina övertygelser och hur hårt du strider för dem trots att många engagerat sig väldigt klokt och insatt .

Ja verkligen ! 10 (!) sidor med tjafs som inte har med TS tråd att göra utan @Merali s inlägg som alla gått igång på ?!
@Merali jag tycker du har en hel del att ta till dig och beakta. Personligen blir jag bara ledsen av att läsa dina övertygelser och hur hårt du strider för dem trots att många engagerat sig väldigt klokt och insatt .
Alltså! Just nu tycker jag det är du som verkligen tar upp det här IGEN. Just bett om ursäkt till TS. Jag får all skit för MINA åsikter som andra också skrivit sina ÅSIKTER på. Det är verkligen att trycka ner EN PERSON. Tack för all skit jag fått för att jag svarade på denna tråden. Jag tycker det är sjukt att jag ska få all skit när det finns andra som också gett ut sina åsikter. Mina åsikter är inte mer grova än andras! Varför får jag all skit för? Ni tycker ner en person. Det är elakt! Det är ELAKT ATT TRYCKA NER EN PERSON !!!! Alla är ju fan emot mig! Det är som om alla är 10!!

Senast ändrad:
Alltså! Just nu tycker jag det är du som verkligen tar upp det här IGEN. Just bett om ursäkt till TS. Jag får all skit för MINA åsikter som andra också skrivit sina ÅSIKTER på. Det är verkligen att trycka ner EN PERSON. Tack för all skit jag fått för att jag svarade på denna tråden. Jag tycker det är sjukt att jag ska få all skit när det finns andra som också gett ut sina åsikter. Mina åsikter är inte mer grova än andras! Varför får jag all skit för? Ni tycker ner en person. Det är elakt!

Det som är elakt, och var elakt, vilket "fick igång" folk var sättet du uttryckte dig på gentemot TS i tråden. Buke har rätt högt i tak angående att uttrycka åsikt, men det finns en gräns mellan att uttrycka åsikt och att gå till personangrepp. Du hamnade på fel sida om den gränsen, och delvis berodde det på att du framförde din åsikt på ett väldigt rabiat och ovillkorligt sätt. Sen om man har starka åsikter men besitter mindre kunskap än den man diskuterar med blir det än mer risk fö att man hamnar på fel sida gränsen.

Så, att du upplever att du får skit är nog inte så mycket som åsikten som sättet att framföra den. Samt främst för hur du "gick in" i tråden. Oavsett om man tycker att TS ska avliva sin häst eller ej, kan man visa lite takt och ton gentemot den svåra sits TS är i.

Det som är elakt, och var elakt, vilket "fick igång" folk var sättet du uttryckte dig på gentemot TS i tråden. Buke har rätt högt i tak angående att uttrycka åsikt, men det finns en gräns mellan att uttrycka åsikt och att gå till personangrepp. Du hamnade på fel sida om den gränsen, och delvis berodde det på att du framförde din åsikt på ett väldigt rabiat och ovillkorligt sätt. Sen om man har starka åsikter men besitter mindre kunskap än den man diskuterar med blir det än mer risk fö att man hamnar på fel sida gränsen.

Så, att du upplever att du får skit är nog inte så mycket som åsikten som sättet att framföra den. Samt främst för hur du "gick in" i tråden. Oavsett om man tycker att TS ska avliva sin häst eller ej, kan man visa lite takt och ton gentemot den svåra sits TS är i.
Men det är elakt att trycka ner en person! Jag spyr på er som går emot en person sådär. Jag ber om ursäkt till TS men ni verkar inte förstå felet vad ni gjort ? Du har ju också skrivit dina åsikter och diskuterat vidare utöver vad ts inlägg handlade om. Det var inte bara jag som skrev något annat. Spyr ännu mer på er om ni är vuxna människor som går mot en person. USCH!

Men det är elakt att trycka ner en person! Jag spyr på er som går emot en person sådär. Jag ber om ursäkt till TS men ni verkar inte förstå felet vad ni gjort ? Du har ju också skrivit dina åsikter och diskuterat vidare utöver vad ta inlägg handlade om. Det var inte bara jag som skrev något annat. Spyr ännu mer på er om ni är vuxna människor som går mot en person. USCH!

Nu är du på fel sida gränsen igen. Men sov lite på saken, och prova läs senare när du ser det lite mer nyanserat så tror jag du förstår varför du har känslan att "alla hoppar på dig".

@sanna40 Jag håller med övriga som uttryckt att en död häst inte lider. Givetvis är det i sak synd om en ung, frisk häst avlivas. Men det är ännu mer synd om en inte helt oproblematisk och på marknaden inte särskilt eftertraktad häst blir en vandringspokal och far illa. Jag vet inte hur du försökt hitta nytt hem, men har du så att säga gett det ett seriös försök under en föhållandevis lång tid tycker jag inte du ska ha minsta dåligt samvete om du väljer att ta ansvar för hästens framtid genom att ta bort den istället för att chansa.

Men det är elakt att trycka ner en person! Jag spyr på er som går emot en person sådär. Jag ber om ursäkt till TS men ni verkar inte förstå felet vad ni gjort ? Du har ju också skrivit dina åsikter och diskuterat vidare utöver vad ts inlägg handlade om. Det var inte bara jag som skrev något annat. Spyr ännu mer på er om ni är vuxna människor som går mot en person. USCH!
Jag har rapporterat dig nu, så här uppför man sig inte.

Nu är du på fel sida gränsen igen. Men sov lite på saken, och prova läs senare när du ser det lite mer nyanserat så tror jag du förstår varför du har känslan att "alla hoppar på dig".

@sanna40 Jag håller med övriga som uttryckt att en död häst inte lider. Givetvis är det i sak synd om en ung, frisk häst avlivas. Men det är ännu mer synd om en inte helt oproblematisk och på marknaden inte särskilt eftertraktad häst blir en vandringspokal och far illa. Jag vet inte hur du försökt hitta nytt hem, men har du så att säga gett det ett seriös försök under en föhållandevis lång tid tycker jag inte du ska ha minsta dåligt samvete om du väljer att ta ansvar för hästens framtid genom att ta bort den istället för att chansa.
Men förstår ni inte? Jag har gjort fel okej, men att alla andra sitter här och gillar varandras inlägg och skriver sådana saker till mig är elakt. Det jag skrev kanske var något mot gränsen, jag förstår det, men det är som om ni verkligen låter mig må sämre och sämre. Jag är ingen som backar om någon anklagar mig, men ni trycker ju ner mig i skiten. Säg ifrån men tryck inte ner mig. Och ni som gillar kan ju komma fram och diskutera istället för att stå där bakom.

Men förstår ni inte? Jag har gjort fel okej, men att alla andra sitter här och gillar varandras inlägg och skriver sådana saker till mig är elakt. Det jag skrev kanske var något mot gränsen, jag förstår det, men det är som om ni verkligen låter mig må sämre och sämre.
Jag har rapporterat dig nu, så här uppför man sig inte.

@Merali nej faktiskt så tycker jag du fått bra och sansade bemötanden i tråden . Att du fått kritik är inte ekvivalent med din egen tolkning .

Att du fått svar från många efter kommentar du fällt enl dina inlägg är helt naturligt ? Det är så sociala media funkar dvs folk sitter inte på nätet och försöker förstå en hel diskussion till vägs ände utan de svarar på det du påstått i dina inlägg vägen igenom .

Jag tycker inte du fått något konstigt eller otrevligt bemötande alls utifrån att du löpt fullkomligt bersärk i tråden som sagt med dina starka förkunnanden/övertygelser och som folk reagerat på som svar .
det är du som är fel ute i dina svar till folk nu om att du är utsatt för personangrepp och div .

@Merali nej faktiskt så tycker jag du fått bra och sansade bemötanden i tråden . Att du fått kritik är inte ekvivalent med din egen tolkning .

Att du fått svar från många efter kommentar du fällt enl dina inlägg är helt naturligt ? Det är så sociala media funkar dvs folk sitter inte på nätet och försöker förstå en hel diskussion till vägs ände utan de svarar på det du påstått i dina inlägg vägen igenom .

Jag tycker inte du fått något konstigt eller otrevligt bemötande alls utifrån att du löpt fullkomligt bersärk i tråden som sagt med dina starka förkunnanden/övertygelser och som folk reagerat på som svar .
det är du som är fel ute i dina svar till folk nu om att du är utsatt för personangrepp och div .
men se på alla inlägg! Alla är emot mig och det mår jag dåligt över. Folk gillar varandras inlägg och trycker ner mig. Ska liksom offer rapporteras?

Senast ändrad:
Som vanligt bland hästtjejer. D

men se på alla inlägg! Alla är emot mig och det mår jag dåligt över. Folk gillar varandras inlägg och trycker ner mig. Ska liksom offer rapporteras?
Jag tycker du ska fundera rejält på hur du utrycker dig om du inte vill ha den här typen av mothugg. Att anklaga alla som inte tycker som man själv för att inte tycka om djuren och inte vilja dem väl är ett väldigt bra sätt att få starka reaktioner tillbaka. Du har skrivit med stora bokstäver vilket är detsamma som att skrika några inlägg senare skriver du att du inte skrivit det du faktiskt skrikit ut och ändrar din historia.
Jag tycker inte någon här varit elak mot dig utan ser det som att du varit elak mot andra, framförallt TS. Vi har försökt förklara för dig att världen inte är så svartvit som du ser den. Dina senare inlägg gör att jag börjar tro att du är väldigt ung och det skulle kunna förklara hur du ser världen. Jag minns att då jag var yngre så var världen mycket mer svartvit än den är idag, numera består den mest av gråskalor.

Gör inte hästen som man vill avlivar man den och skaffar en ny, förhoppningsvis lydigare. Och vem lider tjejen eller hästen? Sluta mobba merali hon har rätt till sin åsikt och det tycks ju ni också tycka att ni har.

Jag tycker du ska fundera rejält på hur du utrycker dig om du inte vill ha den här typen av mothugg. Att anklaga alla som inte tycker som man själv för att inte tycka om djuren och inte vilja dem väl är ett väldigt bra sätt att få starka reaktioner tillbaka. Du har skrivit med stora bokstäver vilket är detsamma som att skrika några inlägg senare skriver du att du inte skrivit det du faktiskt skrikit ut och ändrar din historia.
Jag tycker inte någon här varit elak mot dig utan ser det som att du varit elak mot andra, framförallt TS. Vi har försökt förklara för dig att världen inte är så svartvit som du ser den. Dina senare inlägg gör att jag börjar tro att du är väldigt ung och det skulle kunna förklara hur du ser världen. Jag minns att då jag var yngre så var världen mycket mer svartvit än den är idag, numera består den mest av gråskalor.
dom gånger jag varit riktigt arg har jag svarat på andras kommentarer som DOM skrivit med stora bokstäver. Jag är inte vuxen än, jag medger det och det gör er till vidriga människor som trycker ner mig äckligt mycket .

Men du, ge dig bara. Du är inget offfer. Det är människor som inte håller med dig på internet, det är inget att sitta och skrika över. Passar det inte kan du lämna tråden.

Jag har också sagt åsikter som majoriteten på buke inte håller med om, då får man folk som säger emot en. Ibland känns det som påhopp när man är mitt i stridens hetta, sen går man och lägger sig och tänker lite och whoops så förstår man att det inte är påhopp bara olika åsikter.
Sen, bryr du dig verkligen så mycket om vad internet folk säger och tycker om dig så är npg inte buke det bästa för här finns det väldigt mycket kunnigt folk med starka personligheter som inte viker. Och det är helt ok.

Orkar man inte med att få mothugg så är det bättre att vara tyst.

Är man med i leken får man leken tåla.
Passar det inte tycker jag du ska logga ut och gå och lugna ner dig lite.
Barnsligt uppförande just nu.

Som vanligt bland hästtjejer. Är inte hästen villigt att göra som man vill så avlivar man och skaffar en ny ,förhoppningsvis en lydigare. Enklast så.

dom gånger jag varit riktigt arg har jag svarat på andras kommentarer som DOM skrivit med stora bokstäver. Jag är inte vuxen än, jag medger det och det gör er till vidriga människor som trycker ner mig äckligt mycket .

Du, om du tycker vi är vidriga som bara besvarat dina åsikter, och u skriver att vi är vidriga och äckliga.
Du kanske inte är mogen för ett sånt här forum. För jag försöker 100% att komminucera med dig på ett vuxet sätt men det funkar inte, och jag är bara äcklig och vidrig för att jag inte håller med din åsikt?

Men du, ge dig bara. Du är inget offfer. Det är människor som inte håller med dig på internet, det är inget att sitta och skrika över. Passar det inte kan du lämna tråden.

Jag har också sagt åsikter som majoriteten på buke inte håller med om, då får man folk som säger emot en. Ibland känns det som påhopp när man är mitt i stridens hetta, sen går man och lägger sig och tänker lite och whoops så förstår man att det inte är påhopp bara olika åsikter.
Sen, bryr du dig verkligen så mycket om vad internet folk säger och tycker om dig så är npg inte buke det bästa för här finns det väldigt mycket kunnigt folk med starka personligheter som inte viker. Och det är helt ok.

Orkar man inte med att få mothugg så är det bättre att vara tyst.

Är man med i leken får man leken tåla.
Passar det inte tycker jag du ska logga ut och gå och lugna ner dig lite.
Barnsligt uppförande just nu.

Men se där, ni påstår att jag inte har kunskap om något ! Är inte det elakt om nåt då? Sjukt! Läs igenom era egna inlägg och medge att ni också gjort fel. Jag mår extremt dåligt. Jag har inte ätit middag och varit uppstressad i timtals. Det är jag som får skylla mig själv, men sitt för fan inte där och tryck ner mig. Många har skrivit att "du inte har kunskap " till mig, det anser jag inte vara en snäll åsikt. Vad fan vet ni för kunskap jag har i och med vad jag skriver. Ska jag påstå att ni också är okunniga då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar