Avla på valack

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 523
Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nixa 324

Om jag skulle ringa en uppfödare och fråga detta, skulle de skratta ihjäl sig, så jag ställer frågan helt anonymt här istället:)
Vi människor kan ju spara våra ägg/sperma för ett ev senare behov.
Finns det stuterier som gör detta med sina hingstar innan de kastreras?

Sv: Avla på valack

Nähä! På riktigt?
Hur får man reda på vilka hingstar det var då?
Har en valack med fin stam, men det kanske ändå är minimal chans?

Det finns ett antal godkända hingstar som kastrerats, där det finns fryst sperma sparad.
Jag är mycket tveksam till att det finns någon som skulle spara fryst sperma efter en unghingst som inte är godkänd. Dvs chansen att det finns sperma kvar från din häst sen innan han kastrerades är nog obefintlig, om han inte var godkänd avelshingst - av ras som normalt använder semin dessutom - innan han kastrerades.

Han var en mycket fin galoppör. Svindyr.

DÅ är det nog inte sannolikt att det finns nån sperna nedfryst, eftersom det inte är tillåtet att tillverka fullblod med annat än naturlig betäckning.

(även om det tydligen finns undantag i brittiska huvudstamboken numera, såvitt jag förstått)

:( Jaha....jag blev så glad en stund.
Men varför får man inte det?
Sådana regler borde gälla alla raser eller?

Reglerna för en ras bestäms av dess moderförbund och de engelska fullblodens moderförbund finns i England. De har bestämt att bara hästar tillverkade genom naturlig betäckning godkänns.

DÅ är det nog inte sannolikt att det finns nån sperna nedfryst, eftersom det inte är tillåtet att tillverka fullblod med annat än naturlig betäckning.

(även om det tydligen finns undantag i brittiska huvudstamboken numera, såvitt jag förstått)

Det finns inget undantag i General Stud Book.Det är naturlig betäckning som gäller, annars hamnar avkomman i Non Thoroughbred register(ursäkta stavningen, vet ej om jag stavar rätt) och kan aldrig komma in in General Stud book. (men men det finns undantag.......det du menar är kanske skandalen med Maktoumbröderna.......det visade sig att ett sto som dom ägde hade en moder tillverkad genom inseminering i Argentina på 80-talet, och avkomman skulle alltså inte få tävla i dom stora loppen, men genom allahs välvilja så plötsligt ordnade Weatherby att det stoet kom in i General Stud book......Inshallah......

Det finns inget undantag i General Stud Book.Det är naturlig betäckning som gäller, annars hamnar avkomman i Non Thoroughbred register(ursäkta stavningen, vet ej om jag stavar rätt) och kan aldrig komma in in General Stud book. (men men det finns undantag.......det du menar är kanske skandalen med Maktoumbröderna.......det visade sig att ett sto som dom ägde hade en moder tillverkad genom inseminering i Argentina på 80-talet, och avkomman skulle alltså inte få tävla i dom stora loppen, men genom allahs välvilja så plötsligt ordnade Weatherby att det stoet kom in i General Stud book......Inshallah......
Det finns inget generellt undantag, men en av mina vänner som är betydligt mer insatt än jag, har nämnt något om nåt undantag någonstans - jag vet inte vilka hästar det handlar om men jag ska luska lite om det.

Han var en mycket fin galoppör. Svindyr.

Men om han var en framgångsrik häst på banan (för inköpspriset betyder ju ingenting i sammanhanget) så sök på hans namn och se om han har verkat som avelshingst!

Äger du honom nu?
I så fall måste du ju ha blivit upplyst om vad som ska gälla juridiskt om han blir far till ev. föl?

Jag menade inköpspriset på den tiden. Inte vad jag gav för honom.
Ville bara understryka att han var en mycket fin häst och att chansen kanske var större därför?
Står inget om det du skriver, betyder det att det inte finns semin?

Möjligheten att det skulle finnas kvar fryst sperma från din valack innan han kasterardes är mikrospåkisk eftersom det dels inte är tillåtet med semin inom fullblodsaveln och dels att det är dyrt och krångligt.

Vill du ha en avkomma till honom är kloning en enklare och billigare väg!

Känns väldigt främmande för mig.
Vet du något om kloning som du kan berätta?
För och nackdelar?
Vad pratar vi om för pengar här?

Enda fördelen är att man kan "återskapa" döda eller kastrerade varelser.
Priset är nog sexsiffrigt.

Jag var inte seriös i mitt förslag, ville bara få dig att inse det absurda i dina frågor.

Du får helt enkelt leva med att din valack inte kan få några avkommor!

.

Vill du ha en avkomma till honom är kloning en enklare och billigare väg!
Jag håller helt med dig. Kloning är det enda raka. Det ligger ju i tiden med. Mycket intressant ämne. Kostar inte mycket heller. Bara att köra på. Det finns lösningar på allt. Vi kanske kan gå ihop ett gäng och ha kloningsparty? :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
2 002
Senast: gul_zebra
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 260
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 820
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈