Avla på valack

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 523
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på valack

Vi kanske kan gå ihop ett gäng och ha kloningsparty? :love:

Nya grejen för hästtjejer:D

Jag klonar gärna mitt 18-åriga sto så att jag hinner testa alla möjliga spännande hingstkombinationer med henne innan hon blir alldeles för gammal:bump:

Ja, och så kan man ju ta 7-14 ''kopior'' och testa olika hingstar ju. Sedan så kan man ju plantera in äggen i en gammal ardennermärr och på så vis få typ 22 föl på ett år. ALLA MED SAMMA STAM. Det du. Det smäller högt det.

Nu är ni för underbara!! Tror klockan är mycket nu:p Dagens skratt!!

Finns en del travare som man har klonat i alla fall.
År 2004 föddes tre stycken som har samma stam:

Diamond Way - Global Confession

Här är de.

Detta är dock inte tillåtet i Sverige, utan avkommorna är registrerade i Tyskland.

Nu blev jag virrig:crazy: tre avkommor, samma stam, så långt är jag med MEN... är det verkligen klonat? De ser ju inte lika ut o har olika kön!? Är det inte exakta kopior när man klonar? Det är inte embryotransfer i det här fallet?

Det är nog embryotransfer h*n menar. Innom arab får man bara regga max 2 avkommor på ett år.

Då blir jag lugnare:) Tycker att jag inte kan ha hört såååå galet på kemilektionerna:crazy:

Velin i Danmark har ju en klonad hingst med exakt samma genetiska uppsättning som Quidam de revel, var på en föreläsning för ett par år sedan genom Hopphästklubben och då visades bilder på "klonen" och dom berättade om den, har för mig att det kostade närmare en miljon att göra detta försök...Så det gäller att ha STORA plånboken om man vill göra detta:)

Hehe, jo det är klart det handlar om mycke pengar men det må va att jag är gammalmodig men jag skulle aldrig vilja klona en häst!:crazy: Tycker det är lite mycke "leka gud" över det där...

Mmmm, undrar lixom vart forskningen kommer landa tillslut:crazy:

Hehe, jo det är klart det handlar om mycke pengar men det må va att jag är gammalmodig men jag skulle aldrig vilja klona en häst!:crazy: Tycker det är lite mycke "leka gud" över det där...

Nehe du inte jag heller. Aldrig. Men visst kan man säga det på skoj ibland att när XXX går bort så ska jag klona han. Men jag tror ingen verkligen skulle vilja göra det.

Jo... men lite är ju livets tjusning just att det alltid kommer nya individer... det är lite som de som är mot semin som säger att man inte ska spara spermier för länge att det är bakåtsträvande. Att man ska avla på nya levande hingstar.

Nehe du inte jag heller. Aldrig. Men visst kan man säga det på skoj ibland att när XXX går bort så ska jag klona han. Men jag tror ingen verkligen skulle vilja göra det.

så sa jag också om min Shady, men nu när hon väl är borta så har jag/hade jag ingen tanke på att göra det, så det är som du säger...mkt man säger bara

:rofl: Ha! Klart jag är!:rofl:

Allvarligt, om min underbara häst hade varit hingst, skulle jag hemskt gärna vilja ha en avkomma. Så långt var jag allvarlig.
Tänkte även på riktigt att det inte fanns semin sparat efter några kastrerade hingstar, men det var ju tydligen inte så, och då blev jag lite nyfiken.
Men nä......det där med kloning var inte seriöst.

Fast å andra sidan, så finns det ju tydligen folk som gör det, kanske inte så många men ändå......så varför skulle det behöva vara oseriöst för?.......Egentligen?

Dessa travare måste vara embryo transfers eftersom de inte har samma kön.
Världens första clonade häst föddes i Italien sommaren 2003. Det var ett Haflinger sto döpt till Prometea, hon vart "tillverkad" med hjälp av celler tagna ifrån hennes moder.
I mars 2005 föddes den första clonade hästen i USA, det var Paris Texas. Han var clonad efter en europeisk häst. Det tog 400 försök över fyra månader, man fick 6 embryos men endast ett överlevde dräktigheten. Då kostade det 150000 dollar.

Senast ändrad:

Jo, det är ju embryotransfers så klart. *bonkar till sig själv hårt i huvudet* Ingen kloning.

YES! Äntligen kan barndomsdrömmen bli sann- jag ska skaffa en alldeles egen Milton!!! :rofl::rofl:

SHIT!
Så långt tänkte inte ens jag!
Fatta att jag kommer bli rikast i världen, när jag klonat färdigt alla stjärnhästar genom tiderna!
Jag menar, folk kommer ju betala miljontals kronor för dessa kopior!
Så 150000 dollar är ju inte så mycket i samanhanget!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
2 002
Senast: gul_zebra
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 260
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 820
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V