Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

det finns riktigt fina korsningar/renrasiga travare som går mkt bättre än vissa halvblod i både dressyr och hoppning. man måste bara hitta rätt individ och rätt utbildare.
Men framför allt måste hästen ha bra ridhästförutsättningar. Och det har inte travare generellt sett. Undantag bekräftar bara regeln. Vad säger det om halvblod generellt, att det finns enstaka travare och travarkorsningar som går bättre en enstaka halvblod?? Annat än att just de halvblod du jämför med inte har vare sig förutsättningarna eller är/har något av detta som du räknade upp: "man måste bara hitta rätt individ och rätt utbildare"?

Varför målas det alltid upp som att folk med ridhästraser skulle ha något emot travare:confused:. Bara för att man konstaterar fakta: travaren är avlad för att dra en vagn fortast möjligt. Och att man har läst annonssidorna och sett att det kryllar av dåliga och halvbra travarkorsningar som vandrar runt.

Varför är dessa korsningar så billiga, om de är så bra?

Och det måste ju vara antingen så att folk med travarmärrar i ridhästaveln har missbedömt marknaden, eller har kommit i ekonomiskt trångmål så att de inte kan behålla den där avkomman som bara skulle "vara för eget bruk"??

Eller är det så att halvblods- och fullblodsfolket är så dumma att de insett travarens storhet under sadel?

Visste ni inte att en av världens bästa hopphästar har travare bakom sig tom som farfar eller om det var farfars far.
Guess What?
Du är inte den första som påtalar detta....
Inte ens den första i den här tråden, om du tittar efter....
Det är också kommenterat - det är en ATTANS skillnad på dem som medvetet blandar in travare i ridhästaveln, när de vet vilka blodslinjer de ska blanda in för att få de önskade egenskaperna.
Jämfört med den som äger ett travarsto *vilketsomhelst* utan att ha minsta aning om vad blodslinjerna är kända för att lämna för egenskaper, som betäcker med en hinst de själva gillar och som i bästa fall är en ändå lite genomtänkt parning men som alldeles för ofta är grannens hingst, en hingst med fräck färg eller bara billig...

Men det här med att veta vilka blodslinjer som passar, hur vet man det om man inte provar? Jag tycker det är lite knackigt argument faktiskt.

De blodslinjer fransmännen har använt lär i vilket fall vara mycket sällsynta här.

jag och min travare har tävlat ett del i dressyr. har fått 67% i L:A 1 tyvärr endast i klubb tävlingar och cr mm. ej högre pga mej som ryttare men min tränare har tjatat i alla år att jag ska ta mej högre men jag e för feg.. hästen var 15 och oinriden när jag fick henne nu är hon 22 och har kommit så långt. hon gör korrekta byten, sidvärtes rörelser och de flesta skolorna när hon är vältränad nu är hon pensionär och tuktar bebisar i hagen hemma =9 men hon är ett bra exempel på att travare kan. Hon ser ut som ett fullblod. hade man tagit bort stämplen så e det ingen som ser direkt att hon är travare.

henne hade jag inte tvekat att betäcka med en dressyr hingst om hon ej varit så gammal som hon är och ej haft föl innan

Konstigt att jag igentligen lägger mig i denna typ av trådar, gång på gång...:crazy::confused:
Och i somligas ögon tycks vara en anti-trav-häst-människa..

Jag försöker ju bara behålla rasen fri från ridhästfasoner :devil:;)

AM

Tssss, du skulle bara vågat knysta så till min gammelmärr som sdlade om på gamla dar.:rofl:

Guess What?
Du är inte den första som påtalar detta....
Inte ens den första i den här tråden, om du tittar efter....
Det är också kommenterat - det är en ATTANS skillnad på dem som medvetet blandar in travare i ridhästaveln, när de vet vilka blodslinjer de ska blanda in för att få de önskade egenskaperna.
Jämfört med den som äger ett travarsto *vilketsomhelst* utan att ha minsta aning om vad blodslinjerna är kända för att lämna för egenskaper, som betäcker med en hinst de själva gillar och som i bästa fall är en ändå lite genomtänkt parning men som alldeles för ofta är grannens hingst, en hingst med fräck färg eller bara billig...

Då är ju travaren alltså ett bra alternativ om man avlar RÄTT. I alla fall enligt resultaten av det. Men skulle själv aldrig avla med annat än travare men det kan ju bero på att jag vill ha trav(monté)hästar och inte vanliga ridhästar.

Men om det nu är som i mitt fall..hingsten tar sig in till stoet (hoppar) och betäker henne skall jag då abortera detta föl??

Ja, jag vill inte låta dum men kan man inte hålla isär sto och hingst så tycker jag att det är bedrövligt!!
Sen är det hur lätt som helst att spruta stoet så man inte behöver få ett oönskat föl. Men det är ju under förutsättning att man vet i ett tidigt skede att hingsten har varit framme.

maria

Njaa..många av avelshingstarna har sprungit in miljoner med sina benbitar faktist....
Och flera av dessa är ELIT.

AM

Ja, uppenbarligen! :p
Jag skulle iaf inte vilja chansa, för kusarnas (eller framförallt mitt samvetes) skull. Hur man än vrider och vänder på det tycker jag det är ansvarslöst att avla på hästar med ärftliga defekter, även om de inte behöver "lida" av det. Vi halkade trots allt in på seriös avel på någe vis där man ifrågasätter huruvida man har ett avelsmål, tänker igenom det hela ordentligt och väljer rätt hingst till rätt sto, inte avlar på "fel" sto osv.
Jag tycker det är hundra gånger mer fel att avelsgodkänna hingstar med lösa benbitar, vilket jag ärligt talat inte trodde att man gjorde. Just eftersom hingstarna kan få hundra gånger fler föl! :angel:

Ungefär i klass med att avla schäfrar till att gå på haserna med rumpan ett par dm lägre en framdelen för att det är "snyggt". Men i det fallet gynnar det inte användningsområdet heller. Fåfänga vs. pengagirighet? ;)
(Och ja, det blir naturligt så inom en sport som går ut på att tjäna pengar... Frågan är bara hur stor integritet man lyckas behålla samtidigt som man tjänar in dessa kulor. Inte på bekostnad av hästarna.)

*kl*

På tal om travarens exteriör. Jag tycker dessa travare ser väldigt fina ut, kunde lika gärna varit halvblod. Fast dessa var ju ovanligt fina:angel: Nej, men tycker de ser helt klart ridbara ut vad gällande exteriören: :d

http://pets.webshots.com/album/134956446xMmrGp

Även dessa:

http://images.google.se/imgres?imgu...standardbred&start=18&ndsp=18&um=1&hl=sv&sa=N

Vilka fina! :)
Det är ju just det, de kan ha väldigt olika bra exteriör ridmässigt. Och ibland känns det svårt att avgöra vad som faktiskt är exteriör och vad ögat blir lurad av när hästen har andra muskler och annan teknik än man är van vid, ffa enligt första intrycket.
Sen känns det inte som en garanti att en häst fungerar bra ridmässigt för att den har bra exteriör - huvet kanske inte är med, fysiken kanske inte är den bästa (ofräsch?), tekniken kanske tar flera år att lära om osv. Bland de som redan har varit ridhästar länge så blir det lättare att jämföra med "ridhästar" utseendemässigt, man blir inte lurad på samma sätt.

Vilka fina! :)
Det är ju just det, de kan ha väldigt olika bra exteriör ridmässigt. Och ibland känns det svårt att avgöra vad som faktiskt är exteriör och vad ögat blir lurad av när hästen har andra muskler och annan teknik än man är van vid, ffa enligt första intrycket.
Sen känns det inte som en garanti att en häst fungerar bra ridmässigt för att den har bra exteriör - huvet kanske inte är med, fysiken kanske inte är den bästa (ofräsch?), tekniken kanske tar flera år att lära om osv. Bland de som redan har varit ridhästar länge så blir det lättare att jämföra med "ridhästar" utseendemässigt, man blir inte lurad på samma sätt.

Ja, de var väldigt fina:)
Sedan är det ju så med att hästar som rids istället för körs musklar ju om sig om ryttaren är bra nog och då får ju travaren en ridhästexteriör mer eller mindre. Ja, det är svårt det där. Den ena travaren är inte den andra lik. De kan ju se ut på tusen olika sätt.
Men verkar vara just mycket evenemang för travaren utomlands, det är alltid kul. Och dessa på bilderna är ett bra exempel på fina ridtravare.

jag och min travare har tävlat ett del i dressyr. har fått 67% i L:A 1 tyvärr endast i klubb tävlingar och cr mm. ej högre pga mej som ryttare men min tränare har tjatat i alla år att jag ska ta mej högre men jag e för feg.. hästen var 15 och oinriden när jag fick henne nu är hon 22 och har kommit så långt. hon gör korrekta byten, sidvärtes rörelser och de flesta skolorna när hon är vältränad nu är hon pensionär och tuktar bebisar i hagen hemma =9 men hon är ett bra exempel på att travare kan. Hon ser ut som ett fullblod. hade man tagit bort stämplen så e det ingen som ser direkt att hon är travare.

henne hade jag inte tvekat att betäcka med en dressyr hingst om hon ej varit så gammal som hon är och ej haft föl innan

Fast man kan inte jämföra siffror från klubbtävlingar med riktiga tävlingar. Oftast hamnar man 10 procent lägre eller mer på en riktig tävling, tyvärr får man väl säga, för det kan bli ett rätt tufft uppvaknande på den första riktiga tävlingen. :crazy:

Men det här med att veta vilka blodslinjer som passar, hur vet man det om man inte provar? Jag tycker det är lite knackigt argument faktiskt.

De blodslinjer fransmännen har använt lär i vilket fall vara mycket sällsynta här.
min åsikt är att OM någon ska experimentera med vilka blodslinjer här i sverige som passar för ridhästavel så är det nog inget som "amatörer" ska hålla på med.
Man kan ju bara gissa hur många stolpskott som hamnat på Franska slakterier - om hobbyhästägare skulle experimentera så skulle dessa förmodligen hamna på öppna marknaden i stället, för "slakt är ju jättehemskt"... (inte ett dugg i mina ögon)
Då är ju travaren alltså ett bra alternativ om man avlar RÄTT. I alla fall enligt resultaten av det. Men skulle själv aldrig avla med annat än travare men det kan ju bero på att jag vill ha trav(monté)hästar och inte vanliga ridhästar.
OM man avlar rätt och har lite tur... Det är ju inte sådärvärst stor andel av dem som föds som blir riktigt bra, även om man avlar rätt. Man måste nog vara beredd att selektera hårt bland avkommorna om det ska bli bra i slutänden.

Fast dom travare som använts i ridhästavel där det resulterat i riktigt bra avkommor är ju franska travare. Inte amerikanska som är vanligast här.

Vad gör en travarkorsning bättre för hemmaridning än en renrasig travare då? Om nu märren är så bra att hon kan föra ridhästaveln framåt, varför då korsa in en annan ras?

Det har varit främst franska travare, men jag har också hittat t ex Charlies Safari som gått svår hoppning med travarmorfar av amerikanskt blod. Tyvärr saknar han både namn och stam här http://www.blup.se/horses/47668-namn-okant , men enligt stamböckerna och min forskning är hans mamma Teja e Leo Safari u Thalia e Trust - Taxinge I.

Jag försöker undersöka vilka travarlinjer som ger hoppanlag, men mitt underlag är alldeles för litet för att det ska gå att dra några ordentliga slutsatser.

Senast ändrad:

Fast dom travare som använts i ridhästavel där det resulterat i riktigt bra avkommor är ju franska travare. Inte amerikanska som är vanligast här.

Hua! :p
Ser framför mig en häst med de franska travarnas *hårda huvud* (kanske bara är en myt iofs) och ett valpigt halvblod med mycket fullblod i... Beroende på individ så är det nog ett av mina "no-no´s" inom alternativ för avel! :rofl: men så är jag ingen hoppmänniska heller.

Hellre en amerikansk travares (ofta, bra exemplar såklart) ärliga huvud kombinerat med en hopphäst´s teknik och galopp..
Eller allra helst en travare korsat med något annat "mer bärigt" som sagt om jag hade fått välja! ;)

Jag försöker undersöka vilka travarlinjer som ger hoppanlag, men mitt underlag är alldeles för litet för att det ska gå att dra några ordentliga slutsatser.

För att de ska gå att sälja som hopphästar oavsett talang i övrigt så borde det iaf vara en lite större och grövre modell (för att vara varmblod, ca 160-165 med halvbred bakkärra och bringa). Har ingen koll på om det finns någon sån linje, men såna individer finns det ju iaf.

Mjä... Enligt en av mina vänner som har kollat en hel del på det där, så innehåller de franska travarna också en hel del amerikanskt blod, även de som använts i hopphästaveln...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka