Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Ingen har sagt att alla halvblod är bättre än alla travare. I en stor population finns det givetvis enstaka begåvade travare som är bättre än enstaka obegåvade halvblod. Men i genomsnitt så är halvbloden bättre än travarna.

Om man tar en slumpvis utvald travarmärr, så är det alltså sannolikt att hon är en betydligt sämre ridhäst än en slumpvis utvald halvblodsmärr. Och därmed även en sämre häst för ridhästavel.

För att man ska ha anledning att tro att stoet befinner sig bland undantagen som kan hävda sig bland ridhästarna bör man ju ha någon form av belägg för detta, i form av egna prestationer, avkommornas prestationer, stam som visat sig ge goda ridhästar, etc. Har man inga sådana belägg utan bara gissar så är oddsen att hon är en sämre ridhäst än halvbloden.

Ingen har sagt att alla halvblod är bättre än alla travare. I en stor population finns det givetvis enstaka begåvade travare som är bättre än enstaka obegåvade halvblod. Men i genomsnitt så är halvbloden bättre än travarna.

Om man tar en slumpvis utvald travarmärr, så är det alltså sannolikt att hon är en betydligt sämre ridhäst än en slumpvis utvald halvblodsmärr. Och därmed även en sämre häst för ridhästavel.

För att man ska ha anledning att tro att stoet befinner sig bland undantagen som kan hävda sig bland ridhästarna bör man ju ha någon form av belägg för detta, i form av egna prestationer, avkommornas prestationer, stam som visat sig ge goda ridhästar, etc. Har man inga sådana belägg utan bara gissar så är oddsen att hon är en sämre ridhäst än halvbloden.

Ja, precis det har du helt rätt. I överlag är ju halvblodet mycket bättre än travaren och det är inte så konstigt heller eftersom den som sagt är avlad för det flera generationer. Men jag tycker det är intressant med travarblod i hopphästar i alla fall. Som Pessoas häst, den är ju ett utmärkt exempel vad lite väl valt travarblod kan göra för hoppavlen.

Men det finns väl en hel drös travare som är bättre än halvbloden om man kollar resultaten och det är väl de som räknas? En travare som vunnit 1.35 hoppning är väl bättre än ett halvblod som endast lyckades komma upp i 1.20 eller? En del har bättre förutsättningar en ett visst halvblod och andra inte, hästar är individer. Sedan är det väl tusentals halvblod som tävlar i hoppning och inte många travare. Självklart väljer man väl den rasen som har i regel har lättast för sig.

Menar du seriöst att alla travare överlag är bättre än alla hoppstammade halvblod som hopphästar?
För mig är 2 individer lika bra om de lika lätt tar sig runt tex en 135-bana, och ser ut att ha lika mycket potential att komma vidare upp i klasserna. Som tävlingshäst.
Som avelshäst skulle jag lägga betydligt mycket större vikt på stamtavlan eftersom genitik är vad det är (ett helt kapitel för sig).
Jag skulle alltså hellre avla hopphäst på ett sto e. Cortez - Irco Mena än ett e. Big Spender - Alf Palema (finns det väl 2 som heter ;)?). Men detta kan ju vara en miss av mig, men jag tycker absolut att det är bra med en forskning i vilka travargener som funkar bättre till vad. Precis som det finns engelska fullblod som lämpar sig bättre för dressyr än andra, och många varmblodiga ridhästar som också är bättre i en gren än en annan. Tror dock att det är mer känt bland fullblod och halvblod vad som funkar bra till vad.
Att sedan någon som minsann placerat sig i medelsvår har en farfarsfarfar som är travare (eller hur det var) är inte så fantastiskt, jag hade förväntat mig att denna skulle kunna hoppa(om vi kör det på mödernet istället eftersom jag inte vet vilken häst det syftas på i tidigare inlägg i tråden, bör bli samma %): Quite Easy-Cardento-Cortez-Secret Cash.
U

Ja, precis det har du helt rätt. I överlag är ju halvblodet mycket bättre än travaren och det är inte så konstigt heller eftersom den som sagt är avlad för det flera generationer. Men jag tycker det är intressant med travarblod i hopphästar i alla fall. Som Pessoas häst, den är ju ett utmärkt exempel vad lite väl valt travarblod kan göra för hoppavlen.

Jag tror inte det är många som har något emot lite väl utvalt travarblod i hoppaveln. Gissningsvis har Pessoas häst fötts upp av någon som visste vad den gjorde, kanske var det inte första gången denna blodskombination gjordes? Vet inte ens vilken häst vi pratar om, vilken är det? Vem är den närmsta travaren i stammen, något som visat sig lyckosamt även i vår svenska avel? Observera att jag kallar det avel, eftersom det gissningsvis är handplockade individer som ansetts tillföra något.

Baloubets farmor Viti var travare. Den som avlade fram honom visste antagligen vad den gjorde eftersom både pappa Galoubet och farmor hade prestationer i hoppning.

Corlensky Gs mormorsmormorsmor är travare, om han blir lyckosam i aveln när hans avkommor är vuxna får vi vänta på:)

Menar du seriöst att alla travare överlag är bättre än alla hoppstammade halvblod som hopphästar?
För mig är 2 individer lika bra om de lika lätt tar sig runt tex en 135-bana, och ser ut att ha lika mycket potential att komma vidare upp i klasserna. Som tävlingshäst.
Som avelshäst skulle jag lägga betydligt mycket större vikt på stamtavlan eftersom genitik är vad det är (ett helt kapitel för sig).
Jag skulle alltså hellre avla hopphäst på ett sto e. Cortez - Irco Mena än ett e. Big Spender - Alf Palema (finns det väl 2 som heter ;)?). Men detta kan ju vara en miss av mig, men jag tycker absolut att det är bra med en forskning i vilka travargener som funkar bättre till vad. Precis som det finns engelska fullblod som lämpar sig bättre för dressyr än andra, och många varmblodiga ridhästar som också är bättre i en gren än en annan. Tror dock att det är mer känt bland fullblod och halvblod vad som funkar bra till vad.
Att sedan någon som minsann placerat sig i medelsvår har en farfarsfarfar som är travare (eller hur det var) är inte så fantastiskt, jag hade förväntat mig att denna skulle kunna hoppa(om vi kör det på mödernet istället eftersom jag inte vet vilken häst det syftas på i tidigare inlägg i tråden, bör bli samma %): Quite Easy-Cardento-Cortez-Secret Cash.
U

Hm, jag vet inte riktigt hur du tolkade mitt inlägg? Vad har jag sagt att travaren skulle vara bättre än halvblodet överlag?
Det enda jag sa var att det finns travare som är bättre än vissa halvblod.

Jag tror inte det är många som har något emot lite väl utvalt travarblod i hoppaveln. Gissningsvis har Pessoas häst fötts upp av någon som visste vad den gjorde, kanske var det inte första gången denna blodskombination gjordes? Vet inte ens vilken häst vi pratar om, vilken är det? Vem är den närmsta travaren i stammen, något som visat sig lyckosamt även i vår svenska avel? Observera att jag kallar det avel, eftersom det gissningsvis är handplockade individer som ansetts tillföra något.

Baloubet som Görel nämde

Hm, jag vet inte riktigt hur du tolkade mitt inlägg? Vad har jag sagt att travaren skulle vara bättre än halvblodet överlag?

Det tror jag säkert att de kan vara. Det är inte alla svenska varmblodiga ridhästar som jag med stolthet skulle presentera som en av "min" ras, men det måste ju finnas mer och mindre lyckade individer inom alla raser. Nu får man bara hoppas att det inte avlas vidare på de värsta nitlotterna..
U

Baloubets farmor Viti var travare. Den som avlade fram honom visste antagligen vad den gjorde eftersom både pappa Galoubet och farmor hade prestationer i hoppning.

Corlensky Gs mormorsmormorsmor är travare, om han blir lyckosam i aveln när hans avkommor är vuxna får vi vänta på:)

Det är sant, det har jag ju hört tidigare. Jag tycker det är himla spännande med lite annat blod emellanåt, och jag håller med dig att det nog inte var några överblivna hästar som användes i avel.
U

Ja men det är ju det som är grejen... Det är klart att om du plockar ut några ovanligt bra travare så är dom ju bättre än några mindre begåvade halvblod, men jämför då ovanligt bra travare med ovanligt bra halvblod...

Hurdana ska då de franska travarna vara?

Som denna läckerbit :love::d:d

unionstrav6.jpg

Lugdunum

AM

Härlig!

Jag har ju alltid tyckt att franska travare är snyggare än amerikanska och då fått höra att det är bara för att de ser ut som ridhästar och inte som riktiga travare;)

Ja men det är ju det som är grejen... Det är klart att om du plockar ut några ovanligt bra travare så är dom ju bättre än några mindre begåvade halvblod, men jämför då ovanligt bra travare med ovanligt bra halvblod...

Ja, men travaren är inte avlad för hoppning. Så då är det alltid ovanligt bra att travare slår t ex halvblod.

Jag tog inte första bästa, hingsten är godkänd för avel...

Och nej samma stall, var på bete och vi disk frågan om detta och beslöt oss till det oxå. Pratade med dej bla samt många andra innan jag bestämde mej. Kollade upp alla saker och sådant.

Så jag tänkte igenom det, och JA korsning blir det de vet jag. Och jag vet att den inte får gröna papper, med denna är den enda korsning jag kommer göra utan gröna papper.

Längre fram (om år) så kommer jag inte avla korsningar, det är denna och sedan PREkorsningen men den får iaf gröna papper och tycker inte alls dom korsningarna är dumma. Har kollat runt på några sådana och pratat med ägare. Så jag tänker visst!!

Den enda uppgiften jag vet om hingsten är att han blev avelsvärdesklass B 2003 med 38 poäng på härsken till godkänd. efter det finns det ingen uppgift alls.För det var väl knabtrupper hingsten du tog?ponnyn?

*surfelisurf*

Måste nästan vara Uhlan II det rör sig om. Hittar ett gäng avkommor i blupdatabasen för halvblod, och, voilá, den här hästen: en travarkorsning med placeringar i Msv hoppning!

Mr Concorde, e Mirage (fransk travare) ue Moriana (nordsvensk).

Mirage i sin tur är e Atout du Moulin-Uhlan II.

Mamman Moriana, eller Morris som vi kallade henne var en ilsken rackare! Hon var en travarnordis.

Hon var jättefin men hade ett uselt temprament. Vi var rädda för henne, hon fanns i stallet där jag hade häst som ung.

Kul att en avkomma blev så duktig!

Jo precis det stämmer :)

Men han är godkänd avelshingst, det enda som saknades var licensen. Men snacka med knabbe och gick med på en betäckning iaf. Stoavgift och diverse skickades in och det reggades och allt.

Vi får se vad som kommer ut OM den kommer ut, min tjej går med hosta nu samt en till i stallet, tror det är från hö vi köpte hem nyss så vi var och köpte annat idag, bättre hö :)

Men orolig är jag :crazy:

Ja, uppenbarligen! :p
Jag skulle iaf inte vilja chansa, för kusarnas (eller framförallt mitt samvetes) skull. Hur man än vrider och vänder på det tycker jag det är ansvarslöst att avla på hästar med ärftliga defekter, även om de inte behöver "lida" av det. Vi halkade trots allt in på seriös avel på någe vis där man ifrågasätter huruvida man har ett avelsmål, tänker igenom det hela ordentligt och väljer rätt hingst till rätt sto, inte avlar på "fel" sto osv.
Jag tycker det är hundra gånger mer fel att avelsgodkänna hingstar med lösa benbitar, vilket jag ärligt talat inte trodde att man gjorde. Just eftersom hingstarna kan få hundra gånger fler föl! :angel:

FAst ett par invändningar har jag igen...naturligtvis :D;)
Att benbitar är nedärvningsbart är väl lite si och så med..Minns nu inte siffrorna (Ameo kanske kommer ihåg? Har för mig att hon hittade dom) men det låg på låga procent-tal.

Vidare kan man ju fundera på vad som skett om t.ex Lindy ´s Crown hade blivit kasserad enligt "ridhästregler"
Väldigt tråkigt och slöseri på resurser.
Viking Kronos är ytterligare ett exempel på en superhingst i avel som skulle blivit kasserad enligt "normer"

Nu har jag nämnt här två sk. Storheter inom travaveln.
Dessa två har ungar i hela travvärlden och skattas högt.
Men dessa ungar har inte högre procenttal lösa benbitar vad jag vet :confused::confused:

Fast jag måste förtydliga en sak som jag skrev tidigare.
Det var detta med MIN åsikt om benbitar.
Vad jag ville ha fram var att travaren har denna "generositet" i sin avel och avelsvärdering av travhingstarna.
Min fundering var väl mer riktad på att dra in halvblod i stammarna.
Halvbloden är tyngre och hur ökar då risken för benbitar då?
Travaren växer snabbare t.ex

Nu pratar jag om den amerikanska travaren.
Den franska är mer "klumpig" och halvblodsliknande under det första året vad vi sett i alla fall.
Hittar tyvärr ingen info om hur dom franska hingstarna har det med benbitar..

AM

Kolla med stc om du vill..

Grandpré fick så gott som alla sina avkommor röntgade för en studie.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka