Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

*surfelisurf*

Måste nästan vara Uhlan II det rör sig om. Hittar ett gäng avkommor i blupdatabasen för halvblod, och, voilá, den här hästen: en travarkorsning med placeringar i Msv hoppning!

Mr Concorde, e Mirage (fransk travare) ue Moriana (nordsvensk).

Mirage i sin tur är e Atout du Moulin-Uhlan II.

Hittade en till ättling med placering i Msv hoppning:

Tsatziki, e Roderik-Ralmé Z-Uhlan II-Senator Smith.

Så Uhlan tycks ju vara en sådan travarhingst som kan fungera i hoppaveln. Man ska kanske i och för sig säga att det finns ett gäng andra ättlingar i databasen också, och de har inga tävlingsmeriter alls.

Senast ändrad:

å andra sidan vet jag en REN travare e. Atout du Moulin som har tävlat Msv hoppning, så det kanske inte berodde på Uhlan i det fallet...

Fast dom travare som använts i ridhästavel där det resulterat i riktigt bra avkommor är ju franska travare. Inte amerikanska som är vanligast här.

Franska är vanliga här med, det finns mycket korsningar. Och nu är det ju fransmännen som avlar med travblod i hopphästarna så självklart tar de sina egna hästar. De amerikanska skulle nog tillföra minst lika mycket om amerikarna började avla in dem i hopphästar. Bionic Woman är ett exempel. Sedan är den franska fortfarande en travare, vinner allt som går i europa just nu.

Du råkar inte ha något namn på några av dessa travare eller travakorsningar (med travare i första eller andra led) som går Msv-svår hoppning och dressyr?

:angel:

Jag har också sett en del travarkorsningar, och tycker absolut inte att de brukar bli "super snygga tävlings hästar", utan tvärtom mediokra ridhästar med gångarter klart under genomsnittet, trevliga som individer, men varken supersnygga eller tävlingshästar.

Exo des Keche var/är en

å andra sidan vet jag en REN travare e. Atout du Moulin som har tävlat Msv hoppning, så det kanske inte berodde på Uhlan i det fallet...
det stoet startade aldrig på travet, men när hon sattes i avel efter avslutad hopphästkarriär så valde ägaren att betäcka henne med travarhingstar! Föredömligt!
(alla tre avkommorna kom till start på travet, för övrigt)

Honom känner jag väl till!

Det var hans framfart på 80-talet som fick mig att få upp ögonen för de franska travarnas hoppanlag:)

Då har vi alltså två travarhingstar som kanske nedärvde hoppanlag!

Det är framförallt i andra eller tredje led som Atout du Moulin verkar gett några tävlingshästar. Nadja du Moulin (Atout du Moulin-Sir Cecil) fick två halvblodskorsningar med enstaka placeringar i lätt dressyr, Halleneye Ronette (Royal-Net Profit-Atout du Moulin) har placering i lätt hoppning, och så tidigare nämnde Mr Concorde.

Senast ändrad:

Jenny Camp

"Undoubtedly, the most famous of the Army-bred horses was Jenny Camp, a bay mare foaled in 1926 at the Front Royal, Virginia, Remount Depot, by the famous Thoroughbred sire of jumpers, Gordon Russell, out of a mare thought to have been part Thoroughbred, part Standardbred. First tried as a polo pony, because of her small size (under 15.3 hands) and short gaits, she was shifted to the three-day squad when found to be a remarkable jumper. Ridden by Captain Earl F. Thomson in the Olympic Three-Day Events of the 1932 Los Angeles and 1936 Berlin Olympic Games, Jenny Camp won both the individual silver medals." Reprinted from the "Part Thoroughbred Stud Book" Newsletter, 1979.

Jenny Camp is one of only three horses who have won individual medals at consecutive Olympic Games. It was to be another 48 years before another "little" horse, also a remarkable jumper, won back-to-back Olympic medals. Mark Todd's Charisma won the individual Olympic gold in 1984 (Los Angeles) and 1988 (Seoul) repeating the achievements of Marcroix who, ridden by Lt. Charles F. Pahud de Mortanges for Holland, won the individual Olympic gold medals in 1928 and 1932.

Det var/är en svår häst, stark och envis. Fick rida honom några gånger när jag praktiserade i stallet han stod på (Rävhagen i Visby).

Exo des Keche var/är en

Fast summa tre hästar (Exo des Keche, Mr Concorde och Coursier Rouge) är ju inte mycket egentligen, om man jämför med hur många hundratals halvblod det finns som nåt samma nivåer. Så det verkar inte finnas så mycket fog för teorin att travare är minst lika bra ridhästar som halvbloden?

Fast summa tre hästar (Exo des Keche, Mr Concorde och Coursier Rouge) är ju inte mycket egentligen, om man jämför med hur många hundratals halvblod det finns som nåt samma nivåer. Så det verkar inte finnas så mycket fog för teorin att travare är minst lika bra ridhästar som halvbloden?

Nej, men travaren är ju först och främst avlad för trav. Halvblodet avlas ju enbart för ridning och vanlig körning då. Så det finns oändligt många fler som satsar på de hästar som är avlade för ridning såklart, det är mycket enklare. Men de som satsar på travblod och kan det mesta om avel och ridning verkar ha lyckats bra. Det är ju inte ofta en elitryttare skulle börja satsa på travare, det är alldeles för riskabelt och svårt.

Men, tänker jag då, undrar hur stor procent tre travare är av alla travare som det satsas så högt på, jämfört med halvbloden då självklart. Betydligt fler halvblod siktar på dessa nivåer, så rimligtvis borde det vara fler av dem på toppen.
Självklart, tre stycken är inte mycket. Håller med i princip, kan bara inte låta bli att undra... :)

Nej, men travaren är ju först och främst avlad för trav. Halvblodet avlas ju enbart för ridning och vanlig körning då. Så det finns oändligt många fler som satsar på de hästar som är avlade för ridning såklart, det är mycket enklare. Men de som satsar på travblod och kan det mesta om avel och ridning verkar ha lyckats bra. Det är ju inte ofta en elitryttare skulle börja satsa på travare, det är alldeles för riskabelt och svårt.

Riskabelt och svårt? Varför det, om de har lika goda förutsättningar för tävlingsbanan som halvbloden?

Om travarna är precis lika bra ridhästar som halvbloden, varför skulle det vara enklare med ett halvblod?

Riskabelt och svårt? Varför det, om de har lika goda förutsättningar för tävlingsbanan som halvbloden?

Om travarna är precis lika bra ridhästar som halvbloden, varför skulle det vara enklare med ett halvblod?

Det säger väl sig själv, de är avlade för ändamålet och det är inte travaren. Men även fast travaren inte är avlad för det är det likväl en vanlig häst med tre gångarter och travare avlas på prestation och kommer i alla former och då och då dyker det upp ett hoppämne bland alla dessa olika varianter. Vem har sagt att travaren överlag är precis lika bra som halvbloden?

Men det finns väl en hel drös travare som är bättre än halvbloden om man kollar resultaten och det är väl de som räknas? En travare som vunnit 1.35 hoppning är väl bättre än ett halvblod som endast lyckades komma upp i 1.20 eller? En del har bättre förutsättningar en ett visst halvblod och andra inte, hästar är individer. Sedan är det väl tusentals halvblod som tävlar i hoppning och inte många travare. Självklart väljer man väl den rasen som har i regel har lättast för sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka