Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Vad gör en travarkorsning bättre för hemmaridning än en renrasig travare då? Om nu märren är så bra att hon kan föra ridhästaveln framåt, varför då korsa in en annan ras?

Nu var det ju inte frågan om "föra ridhästaveln framåt", det står knappast en privatperson för.
Om man själv som privatperson vill skaffa en individ bra till det man själv vill göra.
Det jag vill göra är inte att tävla, det betyder inte att jag har låga ambitioner. Betyder inte heller att jag skulle ta vilket travsto som helst som jag kom över för en billig peng för att skaffa min "ultimata ridhäst" utan givetvis måste det bli ett exemplar med åtminstone till stora delar den typ av häst jag vill ha. Kombinerat med en annan typ av häst jag till stora delar vill ha. Utan några större "avvikelser" som kan slå igenom.

För mig är en bra exteriör viktig och ett bra psyke som passar mig. När man väljer en hingst känns det naturligt att välja en som är "bättre" än stoet, oavsett vad man avlar för. Därför skulle jag vilja att hingsten har en del "bonusar" jämfört med stoet ffa inom bärighet/förmåga till samling som är det jag prioriterar. Visst skulle det gå att välja en vbl. hingst också, men då gäller det att hitta en som är mycket riden för att kunna utvärdera den biten.

Observera att det här är spekulationer utifrån ett scenario. Skulle jag avla så skulle det förmodligen inte bli på ett varmblod. Inte halvblod heller för den delen. Att det blir en korsning någon gång om man skulle ge sig på att ta ett föl, DET är inte omöjligt. En ponnykorsning skulle inte vara helt fel, men fortfarande lotteri givetvis. Har sett en skitfin korsningsponny med hälften islandshäst (vet tyvärr inte vilken fler ras, ser ut som ett mycket litet, runt och kompakt kallblod ungefär), och en korsning fjording appalosa som båda hade mycket bra förutsättningar.
Inte att det på något sätt skulle vara optimalt med en korsning, snarare mycket gambling. Har bara svårt att fastna vid en specifik ras.

Jag försöker undersöka vilka travarlinjer som ger hoppanlag, men mitt underlag är alldeles för litet för att det ska gå att dra några ordentliga slutsatser.

Jag kan bidra med att Utah IX och Ideal du Gazeau har i alla fall minst en varsin duktig avkomma.

Chabraten tävlade upp tom Msv Fälttävlan och även i hoppning och Kesebro Ideal tävlade i ponnyeliten, dock var detta nu ett bra tag sedan.

Men gemensamt för dessa är att det väl är franskt det också.

Finns ett helt gäng med travare som tävlat 120 och 125 men deras pappor minns jag inte i huvudet. ;)

Fullblod + halvblod = ridhäst

Travare + halvblod = KAn bli ridhäst eller en som går 1.12 på diagonalen...

Travare med fullblod i stammen = Human Behaviour med 4 mille på kontot (ej tillåtet längre att ta fram travare så)

Tjuvbetäckning bland två olämpliga individer skulle vi spruta bort..ja.

AM
Kom på en helt annan sak nu... Hur gick det med den stackaren som fick en travarkosrning på sin islnning? Den som töltade fram och breddadde bak??:rofl:

Kom på en helt annan sak nu... Hur gick det med den stackaren som fick en travarkosrning på sin islnning? Den som töltade fram och breddadde bak??:rofl:

Fy vad du är rasistisk mot travarna nu! :mad: Han blir säkert en uuuunderbar dressyrhäst som kanske till och med kan ta sig upp till LB med rätt ryttare :(

:rofl::rofl: ;)

För att de ska gå att sälja som hopphästar oavsett talang i övrigt så borde det iaf vara en lite större och grövre modell (för att vara varmblod, ca 160-165 med halvbred bakkärra och bringa). Har ingen koll på om det finns någon sån linje, men såna individer finns det ju iaf.

Vilken varmblodsras menar du? Det diskuterats många olika varmblodsraser i tråden.

Tack för ponnyn, honom kände jag inte till!

120 och 125 är för lite, jag är främst intresserad av svår klass men även av medelsvår.

Måmga travare har väldigt bra hoppteknik och en korsning kan säkert bli en bra hopphäst.

Till TS: Det går bra att rida dressyr på travare också, men i tävlingssammanhang kan det bli problem.

Nu tycker jag inte ni ska kranka ner på travare.. en korsning mellan travare & halvblod brukar oftast bli super snygga tävlings hästar vet en hel del sådana hästar som tävlar mvs-svår hoppning och dressyr, vet även vanliga travare som gör det.

Gå in på denna länk och så på den 4 feberuari så kommer ni se min travare som är mycket mycke travar utseende. Om man kan rida så bli travare mycket snygga ridhästar.

http://nyponrosen.bilddagboken.se/

tycker de e kul att hon ska avla på sitt sto.

Jag har faktiskt betäckt mitt travaresto och detta blir en korsning, men till eget bruk - Allroundridning, jag ska inte tävla eller ut och vara av dom "högre" och då tycker jag att det är ok, OM hingsten och stoet kan kompletera varandra så man inte bara tar första billigaste/bästa hingst i närheten.
Nu talar du väl imot dig själv lite grann?För var det inte just det du gjorde?Du tog första bästa.hingsten som står i samma stall som din?Som inte ens är godkänd för avel.Eller har jag fel?

Det har varit främst franska travare, men jag har också hittat t ex Charlies Safari som gått svår hoppning med travarmorfar av amerikanskt blod. Tyvärr saknar han både namn och stam här http://www.blup.se/horses/47668-namn-okant , men enligt stamböckerna och min forskning är hans mamma Teja e Leo Safari u Thalia e Trust - Taxinge I.

Jag försöker undersöka vilka travarlinjer som ger hoppanlag, men mitt underlag är alldeles för litet för att det ska gå att dra några ordentliga slutsatser.
Du får absolut inte glömma hingsten Ulan, tyvärr vet jag inte hans stam, men han betäckte en hel del sto runt göteborg på 70-talet, och dom avkommorna HOPPADE HUS :idea:

hahah....du tror på att raserna förändras så snabbt??:rofl:

Det tar väll typ 100 år mins för minsta lilla förändring..:rofl:

Eh, nej... Avelsframstegen går ganska snabbt nuförtiden. Jag gissar att en travare från femtiotalet skulle hävda sig ganska dåligt på en travbana nuförtiden. Exempelvis så vann Permit elitloppet 1952 på tiden 17,3 - förra årets vinnare hade tiden 10,0. Ska vi gissa att aveln gått framåt lite?

Samma sak på ridhästsidan - i senaste Ridsport (tror jag det var) sa Maria Gretzer att hennes Marcoville, som tävlade för knappa 20 år sen på absoluta elitnivå då, top 10 i VM och OS, aldrig skulle kunna hävda sig på banorna nu. Banorna har blivit mycket mer tekniska, så idag krävs det hästar som är kvickare och mer ridbara än vad Marcoville var. Då räckte det att kunna hoppa, nu måste ridbarheten ligga på topp också.

Nu tycker jag inte ni ska kranka ner på travare.. en korsning mellan travare & halvblod brukar oftast bli super snygga tävlings hästar vet en hel del sådana hästar som tävlar mvs-svår hoppning och dressyr, vet även vanliga travare som gör det.

Du råkar inte ha något namn på några av dessa travare eller travakorsningar (med travare i första eller andra led) som går Msv-svår hoppning och dressyr?

:angel:

Jag har också sett en del travarkorsningar, och tycker absolut inte att de brukar bli "super snygga tävlings hästar", utan tvärtom mediokra ridhästar med gångarter klart under genomsnittet, trevliga som individer, men varken supersnygga eller tävlingshästar.

Du får absolut inte glömma hingsten Ulan, tyvärr vet jag inte hans stam, men han betäckte en hel del sto runt göteborg på 70-talet, och dom avkommorna HOPPADE HUS :idea:

Intressant!

Försökte hitta en stam på honom men lyckades inte:(
Om du eller någon annan hittar den vill jag gärna veta den!

Maria Gretzer sa också att hon bara betäckt svårklass-ston med svårklasshingstar och ändå hade en del avkommor blivit mediokra. Det tycker jag visar hur svårt det är med avel trots att man väljer de bästa individerna och att skogsmullehästar föds ändå utan att man behöver avla för det målet!

Lite OT, men just därför tycker jag att man alltid bör vara noga med temperamentet. Hyfsat ofta hör man tankegångar i stil med att "Ja, den hingsten ger ju tävlingsindivider, fina hästar för duktiga ryttare (underförstått som jag), men hobbyryttare klarar förståss inte av dem. Men inget fel på hingsten för det!"

Vad gör man med de hästar som blir medelmåttor efter en sån hingst (eller sto) då? Ska man vänta sig att någon proffsryttare förbarmar sig över dem?

Så enligt min åsikt så bör man inte medvetet avla fram hästar som bara kan hanteras av proffs - för om hästen blir medelmåtta, vad ska man göra då?

Intressant!

Försökte hitta en stam på honom men lyckades inte:(
Om du eller någon annan hittar den vill jag gärna veta den!
Ulan var en stor brunsvart hingst med franskt blod, namnet kan ha stavats på annat sätt...Uhlan...Ulanh....eller nåt, ska fråga min farbror som har ett sto med Ulan längre bak i stammen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka