Avla på travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 228
  • Visningar Visningar 17 809
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avla på travare

Jag avråder bestämt, som många andra, från betäckning mellan travare och halvblod. Tänk på att du kanske behöver sälja avkomman en vacker dag.

*kl*

Om du nu ska avla på ditt sto skulle jag ha valt ett fullblod istället, travaren är ju ett fullblod i grunden som har blivit avlad på travet, så ett fullblod är nog den hästras som passar travaren allra bäst. Bara att se på Halla och Jappeloup(stavning). Man hästarna måste också passa varandra...

Vad gör en travarkorsning bättre för hemmaridning än en renrasig travare då? Om nu märren är så bra att hon kan föra ridhästaveln framåt, varför då korsa in en annan ras?

Jag undrar om du läser vad som skrivs.

Det handlar (som med all avel) om att maximera förutsättningarna. Vill jag ha en ridhäst från mitt travarsto lär det i alla fall vara större CHANS till en god ridmodell med en halvblodshingst jämfört med om jag hade lagt på en travare.

Precis som om jag hemskt gärna vill ha en avkomma som travar skitfort framför sulky från mitt halvblodssto. Vill jag maximera förutsättningarna lägger jag naturligtvis en travare på henne.

Allt handlar ju om vad man har för syfte. Och om att maximera förutsättningarna för att få det man vill ha, från det sto man avlar på. Handlar inte all avel om det egentligen?

Förresten verkar du inte ha så bra koll på marknaden för travare. En korsning är billigare att producera, mer populär på marknaden, betingar ett högre pris vid försäljning, samt lär i de flesta fall ha bättre förutsättningar för ridning än en renrasig travare.

Thats why..

Men återigen, alla travare lämpar sig definitivt inte, och absolut inte i kombination med grannens hingst.

Senast ändrad:

Jag avråder bestämt, som många andra, från betäckning mellan travare och halvblod. Tänk på att du kanske behöver sälja avkomman en vacker dag.

Jag håller fullständigt med dig. Om du verkligen vill ha en ridhäst för dressyr eller hoppning, så är det absolut absurt att genomföra denna betäckning, när man idag kan köpa ett dräktigt sto för ett relativt bra pris eller ett föl.
Ett råd till dig; Sätt dig ner med papper och penna räkna ut vad hingsten kostar vad stoet kostar fram till fölningen osv. Det är nämligen inte heller gratis.
Och då kommer du nog fram till att du kan köpa dig ett dräktigt sto, med både intressant och prestations stam.

Nu har jag nämnt här två sk. Storheter inom travaveln.
Dessa två har ungar i hela travvärlden och skattas högt.
Men dessa ungar har inte högre procenttal lösa benbitar vad jag vet :confused::confused:

Grejen är väl att det redan är så vanligt med lösa benbitar att det förmodligen inte skulle räcka med att utesluta enbart de som HAR lösa benbitar ur aveln, för att helt få bort det skulle man väl i princip inte få avla på såna i ett par led bakåt eller så, vilket skulle bli rätt ohållbart med tanke på hur utspritt det redan är.. Nu är jag inte så insatt i just lösa benbitar mer än att det ÄR ärftligt och rätt vanligt förekommande bland travarna.
Skulle man ta ett krafttag mot det hela, försöka få bort denna genetiska defekt så gott det går, ja då skulle det förmodligen bli kaos i travvärlden :angel: stort hopp tillbaka. Samtidigt så finns det ju vissa gränser som är lite lättare att sätta - ej godkänna hingstar som har/har haft lösa benbitar och kanske ta hingstar ur aveln om en och samma hingst får många avkommor med lösa benbitar (det senare vet jag iofs inte hur det skulle fungera i praktiken...)

Prestationsavel ska man givetvis ha. Om man prioriterar bort för mycket annat för prestationernas skull däremot så blir det vad jag kallar oseriöst. Och ja, JAG skulle ha velat sålla bort de hingstar du nämnde - ännu större anledning att sålla bort om de är populära hingstar som kommer "influera aveln" mycket. Även om det inte skulle göra så mycket i det stora hela.

jag tycker att alla argument har kommit fram flera gånger i den här tråden, inkluderat diverse hån och trams.

Jag väljer att låsa här innan tråden spårar ur mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka